Bearnaise
Fra : gramse

Dato : 13-01-04 18:21

Findes der en opskrift på rigtig bearnaise sauce på nettet? har nogen et
link?

mvh
kk

Fra : Inger Pedersen

Dato : 13-01-04 18:37

"gramse" <k@k> skrev i en meddelelse
> Findes der en opskrift på rigtig bearnaise sauce på nettet? har nogen et
> link?

Google er din ven!
Søg på bearnaisesovs, og de myldrer frem.
Desuden har karolines køkken en opskrift.

Hilsen Inger

Fra : rasmus

Dato : 13-01-04 19:51

"gramse" <k@k> skrev i en meddelelse
> Findes der en opskrift på rigtig bearnaise sauce på nettet? har nogen et
> link?

- svits lidt skalotteløg og frisk estragon i en gryde sammen med en lille
sjat hvidvinseddike (gerne noget der er krydret med estragon). Dette er
bernaise-essensen. Lidt fedststof i en gryde - smelte - lidt mel - rør rundt
og i medfFond (mild grøntsags- eller oksefond kan bruges) og varm det godt
op. I med 2 æg plus to blommer (som er pisket) pisk det godt sammen. I med
bernaise-essensen og hæld stille og roligt og forsigtigt smeltet smør (100
gram eller op efter) i en tynd stråle i gryde. Salt og pebber ... og lidt
friske estragonblade. Sådan cirka.

ras

Fra : gramse

Dato : 13-01-04 20:22

den er noteret,det lyder rigtigt godt,har søgt på google men syntes de
fleste var med essens det ville jeg prøve at undgå

Fra : rasmus

Dato : 13-01-04 21:35

"gramse" <k@k> skrev i en meddelelse
> den er noteret,det lyder rigtigt godt,har søgt på google men syntes de
> fleste var med essens det ville jeg prøve at undgå

- kklart, men mon ikke de mener den hjemmelavede essens? Altså løgene og
estragonen og vineddiken? Når du først har lavet det en gang køber du aldrig
mere pulver og blander op med skummetmælk. Det lover jeg dig

ras

Fra : Andreas Skjæmt Ander~

Dato : 14-01-04 02:42

PUHA!
Det lyder som om det tager lang tid!
Normalt bruger jeg et par timer på madlavningen men sovsen vil jeg
have overstået på max. 30min. Kan dette lade sig gøre og kan man evt.
erstatte skalotteløgene med finthakkede alm. løg?

Venlig hilsen
Andreas

Fra : rasmus

Dato : 14-01-04 12:54

"Andreas Skjæmt Andersen" <andreas_skjaemt@privat.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:9e7900tgoh6gv7ndgkik4sb9hpb4b6014i@4ax.com...

> [...]
> have overstået på max. 30min. Kan dette lade sig gøre og kan man evt.
> erstatte skalotteløgene med finthakkede alm. løg?

- skalotteløg er bedst men kan man ikke få andet end almindelige løg kan de
jo bruges. Ang. tiden skal du ikke bekymre dig. Det tager 3 minutter at
svitse, 2 minutter at røre mel ud i smør, 5 minutter at varme op med fond, 1
minut at hælde æg i og 3 minutter at smelte smør og putte det i ... ialt
under 15 minutter. Desuden kan du lave en stor portion essens og så fryse
det. Du kan også lave kold bernaisesovs - bare brug halv smør og halv olie
... stil det i køleskabet og får konsistens som tyk majonæse ...

ras

Fra : Peter Lauridsen

Dato : 21-01-04 16:09

> PUHA!
> Det lyder som om det tager lang tid!

Man kan få de fleste gængse sovse, knklusive Bearnaise, i plasticflasker a
la ketchupflasker. Det tager max 5 sekunder at klemme det ud.

Hilsen Peter

Fra : Niels Henriksen

Dato : 14-01-04 15:04

"rasmus" <rasmus.carlsenX@tdcadsl.dk (fjern X)> wrote in message

> - svits lidt skalotteløg og frisk estragon i en gryde sammen med en lille
Skal det så med i saucen eller skal det tages op?

--
Niels

Fra : rasmus

Dato : 14-01-04 19:25

"Niels Henriksen" <news@biggs.dk> skrev i en meddelelse

> "rasmus" <rasmus.carlsenX@tdcadsl.dk (fjern X)> wrote in message

> Skal det så med i saucen eller skal det tages op?

- det skal op ... og så i igen. En gryde til essensen og en anden gryde til
sovsen - og så essensen over i sovsen.

ras

Fra : Andreas Skjæmt Ander~

Dato : 15-01-04 02:24

Lad mig lige se om jeg har forstået denne opskrift rigtigt..

Gryde 1:   Svits skalotteløg og estragon med en smule
hvidvinseddike.

Gryde 2: Fedtstof blandes med mel. Knorr terning (okse/grøntsag)
tilsættes til den ønskede konsistens er opnået. Tilsæt 2 piskede
æggeblommer. Tilsæt indhold af gryde 1 + smør, salt og peber.

Lyder dette rigtigt??

Venlig hilsen
Andreas

On Wed, 14 Jan 2004 19:24:46 +0100, "rasmus"

Fra : rasmus

Dato : 15-01-04 23:29

"Andreas Skjæmt Andersen" <andreas_skjaemt@privat.ring-ring.dk> skrev i en
meddelelse news:jlqb00pmecpnmvpe8i3fev8sii28f1k1j7@4ax.com...
> [...]
> tilsættes til den ønskede konsistens er opnået. Tilsæt 2 piskede
> æggeblommer. Tilsæt indhold af gryde 1 + smør, salt og peber.

- næsten. I gryde 1 laver du først selve bernaise-essensen. Den består af
estragon, skalotteløg og hvidvinseddike. I gryde (som sådan set bare er en
grundsovs) to smelter du fedststof, rører mel i og derefter fond. Kog op og
pisk hurtigt to pisekde æg plus til ekstra æggeblommer i. Dernæst i med
bernaise-essensen og til sidst smeltet smær. Og selvfølgelig salt og pebber.
Men for Gud skyld: Brug ikke Knorr terninger - kog din egen fond - det er
let og sjovt og smager fantastisk godt.

ras

Fra : Niels Henriksen

Dato : 16-01-04 10:37

> [...]
Ikke fordi jeg forsøger at koge suppe på den (?), men jeg forstår ikke hvad
man gør med skarlotteløget når det er svitset? Skal det være hakket i små
stykker? Eller skal det være store stykker der så tages op og ikke bruges
til noget?

--
Niels

Fra : rasmus

Dato : 16-01-04 10:47

> [...]
> stykker? Eller skal det være store stykker der så tages op og ikke bruges

- skalotteløgene hakkes og kommes i en en gryde sammen med estragon og
hvidvinseddike (masser af estragon, som naturligvis er frisk). Disse tre
ting svitses et minuts tid eller 2. Dette er selve bernaise-essensen ...
altså det, der giver bernaisesmagen. I den anden gryde laver du sådan set
bare en neutral grundsovs - og når du putter hele bernaise-essensen i (de
hakkede og svitsede skalotteløgm estragonen og eddiken) har du bernaisesovs.
Du smager så til med salt og pebber og du kan pynte/give lidt ekstrs smag
med en hundfuld ekstra estragon-blade-

ras

Fra : Peter Græbe

Dato : 16-01-04 21:32

gramse skrev:

> Findes der en opskrift på rigtig bearnaise sauce på nettet? har nogen et
> link?

Gode gamle Escoffier foreslår:

2 dl hvidvin og
2 dl estragoneddike

tilsættes

4 skefulde hakkede chalotter og
20 gram hakkede estragonblade og
10 gram kørvel og
5 gram groftknust peber og
1 pris salt

Nedkoges til en tredjedel. Afkøles nogle minutter.

6 æggeblommer tilføjes og saucen monteres ved svag ild med
500 gram smør (der kan være smeltet i forvejen) ved let piskning.

Når saucen er lieret, *passeres den gennem et Etamineklæde*.

Den krydres med

en smule cayenne og dertil føjes
en skefuld estragon og
en halv skefuld hakket kørvel.

Bemærk, at E. sigter saucen undervejs (en alm. sigte kan bruges).

--
Mvh. Peter Græbe