/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Bil på gule plader?
Fra : Firstname Lastname


Dato : 13-01-04 16:42

Hejsa

Kan jeg som privatperson købe en bil på gule plader? Er der nogle ulemper
ved det (ud over der ikke er noget bagsæde i bilen)? Hvad med forsikring og
vægafgift er de det samme som en bil på hvide plader?
Hvor meget sparer man på en bil til 150.000?




 
 
Jens Jensen (13-01-2004)
Kommentar
Fra : Jens Jensen


Dato : 13-01-04 17:00

"Firstname Lastname" <name@company.com> skrev i en meddelelse
news:bu135m$11i$1@news.net.uni-c.dk...
> Hejsa
>
> Kan jeg som privatperson købe en bil på gule plader? Er der nogle ulemper
> ved det (ud over der ikke er noget bagsæde i bilen)? Hvad med forsikring
og
> vægafgift er de det samme som en bil på hvide plader?
> Hvor meget sparer man på en bil til 150.000?

Ja, man kan godt som privatperson købe en bil på gule plader - det har jeg i
hvert fald gjort. Jeg kører på den gamle ordning med vægtafgift og ikke
'grøn ejerafgift' (er det ikke det den hedder?), så jeg ved ikke, om der er
forskel i dag.

Ulempe: Ved bil på gule plader skal man som privatperson betale 5200,-
ekstra om året i afgift (nok kun nyindregistrede biler - jeg betaler den i
hvert fald ikke, og jeg har haft bilen i 5,5 år)

Prisen på gulpladebiler hos forhandlerne står som regel uden moms, så det
skal man huske at lægge oven i, men det vil fremgå af prisskiltet.



Morten Fruergaard (13-01-2004)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 13-01-04 17:15

"Jens Jensen" <Jens@Jensen.dk> skrev i en meddelelse
> Ja, man kan godt som privatperson købe en bil på gule plader

Ja, ingen problemer der...

> Ulempe: Ved bil på gule plader skal man som privatperson betale 5200,-
> ekstra om året i afgift

Hvis den er fra efter 2. juni 1998 og har en totalvægt over 2.000 kg. Hvis
totalvægten er under 2.000 kg er afgiften lavere.

> Prisen på gulpladebiler hos forhandlerne står som regel uden moms,

Kommer an på om bilen er momsfri eller + moms.
Hvis den een gang har været ejet af en privatperson vil den være momsfri,
dvs. inkl. moms.
Der er ingen regel uden undtagelser, men det er i få tilfælde at en varevogn
er + moms, hvis den har været i private hænder.

--
Mvh. Morten Fruergaard
www.fruergaard-racing.dk deltager i www.syverrace.dk
www.cf-offroad.dk - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...



Jan M (13-01-2004)
Kommentar
Fra : Jan M


Dato : 13-01-04 19:27


> Kommer an på om bilen er momsfri eller + moms.
> Hvis den een gang har været ejet af en privatperson vil den være momsfri,
> dvs. inkl. moms.
> Der er ingen regel uden undtagelser, men det er i få tilfælde at en
varevogn
> er + moms, hvis den har været i private hænder.
>

I hvilket tilfælde vil en bil være +moms efter at have været anvendt til
privat kørsel?

/Jan



Morten Fruergaard (13-01-2004)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 13-01-04 23:34

"Jan M" <matthiesen@tdcadsl-dk> skrev i en meddelelse
> I hvilket tilfælde vil en bil være +moms efter at have været anvendt til
> privat kørsel?

I det tilfælde, hvor bilen indenfor 1 år er solgt tilbage til den forhandler
der i sin tid solgte den + moms.
Denne forhandler vil kunne trække momsen tilbage og dermed igen sælge den +
moms.


--
Mvh. Morten Fruergaard
www.fruergaard-racing.dk deltager i www.syverrace.dk
www.cf-offroad.dk - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...



Morten Fruergaard (13-01-2004)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 13-01-04 17:25

"Firstname Lastname" <name@company.com> skrev i en meddelelse
> Kan jeg som privatperson købe en bil på gule plader?

Ja.

> Er der nogle ulemper ved det (ud over der ikke er noget bagsæde i bilen)?

Hvis bilen er fra efter 2. juni 1998 er der en tillægsafgift på ca. 5.000
kr, hvis totalvægten er over 2.000 kg, og ca. 2.000 kr, hvis den er under.

> Hvad med forsikring

Kommer meget an på selvskab, men det er for det meste ca. det samme.

> Hvor meget sparer man på en bil til 150.000?

Tja..
En bil, der fra ny koster 150.000 kr. på hvide plader, burde koste ca.
70.000 kr...

--
Mvh. Morten Fruergaard
www.fruergaard-racing.dk deltager i www.syverrace.dk
www.cf-offroad.dk - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...



Jacob Buus Smidt (13-01-2004)
Kommentar
Fra : Jacob Buus Smidt


Dato : 13-01-04 23:10


Vedr. afgifter...

Nu er der mange, der nævner afgifter på flere tusinde kr udover den normale
vægtafgift, den såkalde misundelseafgift.

I tilfælde af benzindrevne personbiler* på gule plader passer det simpelt
hen ikke. For personbiler vejer normalt ikke mere end 2 tons, og derfor er
den samlede årlige afgift 1.810 + 900 = 2.710,- hvis den indregistreres
udelukkende til privat kørsel.

Se http://www.skat.dk/tal_statistik/satser_og_beloeb/242.html?rel#tabel5 for
yderligere takster.


* En personbil på gule plader er pr definition en varebil, men jeg henviser
til den oprindelige konstruktion, idet der spørges om en besparelse i
forhold til den samme bil på hvide plader = personbil.


Hilsen Jacob


"Firstname Lastname" <name@company.com> skrev i en meddelelse
news:bu135m$11i$1@news.net.uni-c.dk...
> Hejsa
>
> Kan jeg som privatperson købe en bil på gule plader? Er der nogle ulemper
> ved det (ud over der ikke er noget bagsæde i bilen)? Hvad med forsikring
og
> vægafgift er de det samme som en bil på hvide plader?
> Hvor meget sparer man på en bil til 150.000?
>
>
>



Henning (13-01-2004)
Kommentar
Fra : Henning


Dato : 13-01-04 23:32

On Tue, 13 Jan 2004 23:09:35 +0100, "Jacob Buus Smidt"
<jacob.smidt@tiscali.dk> wrote:

>
>Vedr. afgifter...
>
>Nu er der mange, der nævner afgifter på flere tusinde kr udover den normale
>vægtafgift, den såkalde misundelseafgift.
>
>I tilfælde af benzindrevne personbiler* på gule plader passer det simpelt
>hen ikke. For personbiler vejer normalt ikke mere end 2 tons, og derfor er
>den samlede årlige afgift 1.810 + 900 = 2.710,- hvis den indregistreres
>udelukkende til privat kørsel.
>
>Se http://www.skat.dk/tal_statistik/satser_og_beloeb/242.html?rel#tabel5 for
>yderligere takster.

Interessant - så rykkede Suzukis Grand Vitare Luxus van lige pludselig
tættere på - 190.000 med stort set alt i udstyr



Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Morten Fruergaard (13-01-2004)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 13-01-04 23:38

"Jacob Buus Smidt" <jacob.smidt@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> Nu er der mange, der nævner afgifter på flere tusinde kr udover den
normale
> vægtafgift, den såkalde misundelseafgift.

Mange?
Jeg kan kun se een, hvor jeg gjorde opmærksom på reglen med 2 tons..

> I tilfælde af benzindrevne personbiler* på gule plader passer det simpelt
> hen ikke. For personbiler vejer normalt ikke mere end 2 tons,

Blot for lige at ligge det fast... Det er totalvægten der skal regnes udfra
og ikke egenvægten.

> og derfor er
> den samlede årlige afgift 1.810 + 900 = 2.710,- hvis den indregistreres
> udelukkende til privat kørsel.

Korrekt. Hvis totalvægten er under 2.001 kg.

--
Mvh. Morten Fruergaard
www.fruergaard-racing.dk deltager i www.syverrace.dk
www.cf-offroad.dk - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...



Jacob Buus Smidt (14-01-2004)
Kommentar
Fra : Jacob Buus Smidt


Dato : 14-01-04 01:00


"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> skrev i en
meddelelse news:bu1s4d$ng3$1@sunsite.dk...
> "Jacob Buus Smidt" <jacob.smidt@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> > Nu er der mange, der nævner afgifter på flere tusinde kr udover den
> normale
> > vægtafgift, den såkalde misundelseafgift.
>
> Mange?
> Jeg kan kun se een, hvor jeg gjorde opmærksom på reglen med 2 tons..

Det er ikke første gang, at emnet har været oppe, og hver eneste gang
beklages der over "misundelsesafgiften"

> > I tilfælde af benzindrevne personbiler* på gule plader passer det
simpelt
> > hen ikke. For personbiler vejer normalt ikke mere end 2 tons,
>
> Blot for lige at ligge det fast... Det er totalvægten der skal regnes
udfra
> og ikke egenvægten.

Du har naturligvis ret. Jeg var for upræcis i min formulering.



Jacob



JS (14-01-2004)
Kommentar
Fra : JS


Dato : 14-01-04 10:15


"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> skrev i en
meddelelse news:bu1s4d$ng3$1@sunsite.dk...
> "Jacob Buus Smidt" <jacob.smidt@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> > Nu er der mange, der nævner afgifter på flere tusinde kr udover den
> normale
> > vægtafgift, den såkalde misundelseafgift.
>
> Mange?
> Jeg kan kun se een, hvor jeg gjorde opmærksom på reglen med 2 tons..
>
> > I tilfælde af benzindrevne personbiler* på gule plader passer det
simpelt
> > hen ikke. For personbiler vejer normalt ikke mere end 2 tons,
>
> Blot for lige at ligge det fast... Det er totalvægten der skal regnes
udfra
> og ikke egenvægten.
>
> > og derfor er
> > den samlede årlige afgift 1.810 + 900 = 2.710,- hvis den indregistreres
> > udelukkende til privat kørsel.
>
> Korrekt. Hvis totalvægten er under 2.001 kg.

Eksempel:
Hvad ville eksempelvis en GolfII fra 1991, gule plader, benzin, koste i
vægtafgift årligt?

Tak for hjælpen



Morten Fruergaard (14-01-2004)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 14-01-04 12:31

"JS" <js_539@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Eksempel:
> Hvad ville eksempelvis en GolfII fra 1991, gule plader, benzin, koste i
> vægtafgift årligt?

Jeg ved ikke hvad den vejer, men der er hverken tillæg for diesel (da den
kører på benzin) eller tillæg for privatanvendelse(da den er fra før 3. juni
1998).
Den vil vel koste omkring 2.000 kr./år.

--
Mvh. Morten Fruergaard
www.fruergaard-racing.dk deltager i www.syverrace.dk
www.cf-offroad.dk - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...



Christabel & Anders (14-01-2004)
Kommentar
Fra : Christabel & Anders


Dato : 14-01-04 19:24

Min Golf 2 fra 85 på guleplader og 1,6 diesel motor koster små 3000 kr. om
året i vægtafgift! og ca. det samme i kaskoforsikring - elitebilist hos
Topdanmark!

Anders


"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> wrote in message
news:bu39dt$61c$1@sunsite.dk...
> "JS" <js_539@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> > Eksempel:
> > Hvad ville eksempelvis en GolfII fra 1991, gule plader, benzin, koste i
> > vægtafgift årligt?
>
> Jeg ved ikke hvad den vejer, men der er hverken tillæg for diesel (da den
> kører på benzin) eller tillæg for privatanvendelse(da den er fra før 3.
juni
> 1998).
> Den vil vel koste omkring 2.000 kr./år.
>
> --
> Mvh. Morten Fruergaard
> www.fruergaard-racing.dk deltager i www.syverrace.dk
> www.cf-offroad.dk - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
> 2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...
>
>



Morten Fruergaard (14-01-2004)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 14-01-04 19:41

"Christabel & Anders" <kaa@sprit.dk> skrev i en meddelelse
news:40058996$0$184$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Min Golf 2 fra 85 på guleplader og 1,6 diesel motor koster små 3000 kr. om
> året i vægtafgift!

Ja, men det er også en diesel...
=tillæg

--
Mvh. Morten Fruergaard
www.fruergaard-racing.dk deltager i www.syverrace.dk
www.cf-offroad.dk - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...



Thomas Rasmussen (14-01-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Rasmussen


Dato : 14-01-04 20:37

"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> writes:

> Jeg ved ikke hvad den vejer, men der er hverken tillæg for diesel (da den
> kører på benzin) eller tillæg for privatanvendelse(da den er fra før 3. juni
> 1998).
> Den vil vel koste omkring 2.000 kr./år.

Jeg giver kr. 1810,- om året for min Golf 2, 1.6L Benziner, guleplader
fra 1984. Den vejer iflg. reg-attest 875kg, ved ikke hvor langt op
skalaen går før man kommer op i ny vægtklasse.

Mvh
Thomas

--
/"\ | Human Knowledge Belongs To The World
\ / | -- Milo Hoffman in "AntiTrust"
x |
/ \ <-- (ASCII Ribbon Campain against html emails and postings!)

Morten Fruergaard (14-01-2004)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 14-01-04 21:16

"Thomas Rasmussen" <simpsons@invalid.kom.auc.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg giver kr. 1810,- om året for min Golf 2, 1.6L Benziner, guleplader
> fra 1984. Den vejer iflg. reg-attest 875kg, ved ikke hvor langt op
> skalaen går før man kommer op i ny vægtklasse.

Det er totalvægten der tæller...



--
Mvh. Morten Fruergaard
www.fruergaard-racing.dk deltager i www.syverrace.dk
www.cf-offroad.dk - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...



jan@stevns.net (13-01-2004)
Kommentar
Fra : jan@stevns.net


Dato : 13-01-04 23:43

"Jacob Buus Smidt" <jacob.smidt@tiscali.dk> skrev :

>I tilfælde af benzindrevne personbiler* på gule plader passer det simpelt
>hen ikke. For personbiler vejer normalt ikke mere end 2 tons, og derfor er
>den samlede årlige afgift 1.810 + 900 = 2.710,- hvis den indregistreres
>udelukkende til privat kørsel.

Jeg er ikke helt sikker på at du får held med at registrere en
gulpladebil til privat personbefordring ........
--
jan@stevns.net - "There is no replacement for displacement..!"
Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk

Jacob Buus Smidt (14-01-2004)
Kommentar
Fra : Jacob Buus Smidt


Dato : 14-01-04 01:10

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse
news:r0t800hu79b99ts5355rc656cod731e18p@dtext.news.tele.dk...
> "Jacob Buus Smidt" <jacob.smidt@tiscali.dk> skrev :
>
> >I tilfælde af benzindrevne personbiler* på gule plader passer det simpelt
> >hen ikke. For personbiler vejer normalt ikke mere end 2 tons, og derfor
er
> >den samlede årlige afgift 1.810 + 900 = 2.710,- hvis den indregistreres
> >udelukkende til privat kørsel.
>
> Jeg er ikke helt sikker på at du får held med at registrere en
> gulpladebil til privat personbefordring ........

Det har du ret i. Som beskrevet i noten, kalder jeg det en personbil, fordi
den oprindeligt er en personbil (muligvis stationcar pga. kravet om
varerummets længde i forhold til kabinens længde). Når den skal
indregistreres på gule plader sker der i princippet det, at man fjerner
bagsæder, laver fast bund og adskiller kabine og varerum med en (evt. halv)
plade og vupti, så er det en varebil Så du har ret i, at den ikke er til
privat personbefordring...kategorien hedder "godstransport, privat".

Jeg går ud fra, at det er det, der spørges om, i det oprindelige indlæg -
der er vel ikke noget alternativ til at indregistrere en (oprindelig)
varebil på gule plader, for hvad skulle man få ud af de hvide?


Hilsen Jacob, som selv kører en Polo på gule plader med en årlig afgift på
2.710,-



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177526
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408691
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste