investeringsforening - kina - dollars
Fra : Jens Nielsen

Dato : 13-01-04 07:10

jeg har nogle penge placeret i en dansk investeringsforening som har kina
som speciale og som kører i danske kroner

i betragtning af den relativt lave dollarkurs overvejer jeg at flytte dem
til en investeringsforening som ligeledes har kina som speciale men som
kører i usdollars.

baggrunden er at hvis både dollar og kina stiger får jeg jo dobbelt gevinst.

er der nogle her der kan anbefale en sådan forening?

mvh
jens

Fra : Joakim

Dato : 13-01-04 17:01

"Jens Nielsen" <jensnielsen@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
gevinst.

> er der nogle her der kan anbefale en sådan forening?

Tja falder både dollar og kina får du derimod dobbelt tab.

Spørgsmålet kan derfor i princippet besvares udfra den forventede
kursudvikling ml. DKK/USD.

Ser man på den historiske udvikling ml. DKK/USD over en årrække er
sidstnævnte idag under middel, hvorfor det måske kunne være en god ide med
en USD nomineret investeringsforening. Modsat er USD faldet jævnt de seneste
par år og intet tyder på at denne udvikling er bragt til ophør.

Under alle omstændigheder behøver du jo ikke at skifte investeringsforening,
såfremt du ønsker at spekulere i DKK/USD. Det er jo bare at købe USD med
DKK.

Desuden bør du noterer at du er skattepligtig af en evt. DKK/USD gevinst.

Min personlige mening er, vil du spekulere i USD, bør du gøre det qua
handel med valuta og uafhængigt af investeringsforeningen. (Din samlet
risiko i Inv.foreningen vil sandsynligvis stige ved yderligere at påføre
valutakursrisiko)

Alt ialt afhænger svaret derfor af, hvor villig du er til at påtage dig en
ekstra risiko for at opnå en ekstra gevinst?

Håber det hjalp lidt.

Joakim

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 14-01-04 01:52

> [...]

gevinst.

> er der nogle her der kan anbefale en sådan forening?

Da jeg ikke kunne se, du har fået svar på dit spørgsmål, prøvede jeg at søge
lidt på internettet med Google. Jeg faldt over følgende sider, som du måske
kan bruge til noget:

http://www.china-fund.com/why_china.asp?WID=7

http://www.investor-secrets.com/mutual-funds/china-mutual-funds.htm

Med venlig hilsen
Børge

Fra : Brian Icedor Peterse~

Dato : 14-01-04 18:04

Jens Nielsen <jensnielsen@mail.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:40038b77$0$27449$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> [...]
>
> mvh
> jens
>
> Jeg kan godt følge din tankegang. men bemærk venligst at den danske
skattelovgivning pålægger dig en strafskat (§2A) såfremt du køber
investeringsforening i fremmed valuta, og hvis du er bosiddende i Danmark
(hvis det er pensionsmidler gælder reglen ikke).

mvh
Brian

Fra : gnilbo

Dato : 22-01-04 19:12

Kære Jens !
Det er faktisk ligegyldigt, om Inv.foreningen er afregnet i DKK, USD
eller for den sags skyld Sydafrikanske Rand (ZAR). Det, der er vigtigt,
er, hvad afdelingen indeholder. Når vi taler om Kina, så er aktierne
enten noteret i Kina eller i Hong Kong. Derfor er det afgørende, om
valutaerne her stiger eller falder. I Hong Kong har man Hong Kong Dollar
og i Kina har man den kinesiske Whuang.
Håber, at du blev lidt klogere af mit svar.

http://www.kandu.dk/

Fra : Brian Icedor Peterse~

Dato : 23-01-04 14:39

Det er jeg bestemt ikke enig i. Udfra et rent investeringsmæssigt synspunkt
for virksomheder og pensionsordninger er jeg enig. Det interessante må være
at skabe et godt afkast efter skat. Hvis investeringsforeningen er afregnet
i fremmed valuta, eller kommer fra et fremmed land vil der blive foretaget
hårdere beskatning. Se skattelovens §2a

Dette til orientering

mvh
Brian

gnilbo <gnilbo.news@kandu.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:401013ac$0$164$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

Fra : gnilbo

Dato : 24-01-04 10:56

Hej Brian !
Du har ret i det med skattelovgivningen, men det jeg prøver at forklare,
er, at Jens ikke får dobbelt afkast, hvis han køber en
investeringsforening med speciale i Kina, som samtidig er afregnet i
USD, hvis både USD stiger og kinesiske aktier stiger. Det vigtige er
indholdet i afdelingen. Mange investorer tror også, at de eliminerer
USD-risikoen ved at købe amerikanske aktier noteret på børserne i
Tyskland, hvor de står i EUR. Men der er altså stadig en USD-risiko, da
firmaerne jo kommer fra USA.

http://www.kandu.dk/