Balsamico og rødvinseddike??
Fra : Janni Nørmølle

Dato : 12-01-04 22:29

Hej NG

Er der nogen forskel på balsamico og rødvinseddike? Er der evt. nogen der
kan anbefale nogle mærker af de to slags eddiker?

Mvh. JN

Fra : kim@lechef.dk

Dato : 13-01-04 12:11

"Janni Nørmølle" <trinity76@operamail.com> wrote in message news:<400311ab$0$151$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
> Hej NG
>
> Er der nogen forskel på balsamico og rødvinseddike? Er der evt. nogen der
> kan anbefale nogle mærker af de to slags eddiker?
>
> Mvh. JN

hej JN
Rødvinseddike er et gammelt krydderi,Man tilsætter eddikesyrebakterier
til hvid eller rødvin uden for højt alkoholindhold og så venter man
til at denne sammenblanding ( iltning ) har forvandlet alkoholen til
eddikesyre,derefter skal man anvende en eddikemor ( svamp der dannes
i beholdere hvor der før har været dyrket eddike.Man kan fremstille
sin egen eddike hvis man har lyst.

Balsamico laves ikke på vin ,men på vindruemost ,druen man anvender
hedder Trebbiano og man presser druerne og reducerer mosten ved
opvarmning på op til 80 grader,til ca 1/3 .Derefter hældes mosten på
ege eller kastanie kirsebær fade der står luftigt i flere år eller
årtier,efter flere påfyldninger og omstikninger har man efter mange år
den ædle balsamico som er et utroligt smagskonsentrat,man bruger kun
få dråber på f.eks Carpaccio eller salater.

mvh Kim

Fra : Christian

Dato : 13-01-04 13:31

> [...]
> den ædle balsamico som er et utroligt smagskonsentrat,man bruger kun
> få dråber på f.eks Carpaccio eller salater.

Så må det balsamico man køber i supermarkedet være af en mindre koncentreret
kvalitet - jeg syntes nemlig man skal bruge rimelig meget før det kan
smages (rinelig meget = fx. 1-2 spsk til salat til 2 personer).

Hvor køber i balsamico?

-Christian

Fra : JSM

Dato : 13-01-04 14:46

> [...]
> den ædle balsamico som er et utroligt smagskonsentrat,man bruger kun
> få dråber på f.eks Carpaccio eller salater.

Jeg vil lige supplere med et link til en ganske udmærket artikel om en
studietur til en balsamico-fabrikant :
http://www.meyersmad.dk/meyers.asp?PageID=9858 .
Ikke underligt at det er dyrt når man ser på kravene til fabrikant og
fabrikation.

mvh
Jesper

Fra : kim@lechef.dk

Dato : 13-01-04 15:34

kim@lechef.dk wrote in message news:<551bfe5.0401130311.81ba11a@posting.google.com>...

> [...]
> den ædle balsamico som er et utroligt smagskonsentrat,man bruger kun
> få dråber på f.eks Carpaccio eller salater.

Hej igen
Du kan bla. købe rigtigt ædel balsamico i det Italienske supermarked
ved fisketorvet Det hedder Ello Food supermarco : http://www.ello.dk/
Der fås sup. i både 5-10-20-25-40-50 års balsamico
mvh kim

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 13-01-04 14:00

"Christian" <krakkoid123@_nospam_hotmail.com> writes:
> [...]
>kvalitet - jeg syntes nemlig man skal bruge rimelig meget før det kan
>smages (rinelig meget = fx. 1-2 spsk til salat til 2 personer).

Her er et glimrende eksempel på at man får hvad man betaler for. Det meste
supermarkeds-balsamico er karakteriseret ved forhldsvis kort lagringstid,
og dermed også en betragtelig lavere koncentration af smagsstoffer.
Den rigtig fine Balsamico fra Modena kan have være 25-30 år undervejs og
koster derfor (selvfølgelig) en hel del mere.

Til daglig bruger jeg de billigere fra supermarkederne, men har da en
enkelt flaske med den fine fra Modena - det er noget ganske andet (Den
har jeg fordi jeg kender nogle søde mennesker der skillingede sammen til
en 25 ml flaske til små 600 slag)

>Hvor køber i balsamico?

Jeg er ofte tæt på grænsen og køber derfor en hel del af den slags
køkkensager i Flensborg.

--
Frank Løkkegaard
Et hus uden bøger er fattigt, også når skønne tæpper dækker dets gulve og