Chateauneuf du Pape 1996
Fra : Jens Vestergaard

Dato : 12-01-04 21:24

Hej NG

Jeg har netop fået en Chateauneuf du Pape 1996, Domaine Grand Veneur, 84100
Orange France.

Hvor længe bør sådan en fætter ligge før den åbnes ?

Med venlig hilsen
- Jens

Fra : Flemming Kold

Dato : 14-01-04 13:38

Hej Jens.

Den skal ligge noget tid endnu!

Jeg kan ikke sige, hvor lang tid. Men, hvis du køber bogen "Vin 2004", kan
du se, at det er en vin, der skal købes til lagring, og bestemt ikke drikkes
i hele 2004.

Der findes to forskellige bøger af "Vin 200X".
Den ene er skrevat af Hugh Johnson og den anden af Oz Clarke. Jeg sværger
til Hugh Johnson's! (I øvrigt, ham der har været med til at skrive mange af
Politikens bøger om vin). Bogen kan købes i enhver boghandel og i nogle
supermarkeder og skulle gerne koste 129,- kr.

Opslag på Chateauneuf du Pape:

Chateauneuf du Pape Syd-Röhne r(h) *** 78' 79 80 81' 83 85 86 88 89' 90' 93
94 95' 96 98' 99' 00' 3.280 ha vinmarker .......... og en masse mere..

Nogle af tallene er røde, nogle er "fede" og andre igen med abostrof ('). I
bogen, kan man så lærer at tyde de årstal og stjerner, og derved finde frem
til, hvilke vine, fra hvilke distrikter/slotte der skal gemmes og hvilke der
skal drikkes.

Med hensyn til din flaske, der er fra 96, er det tal uden abostrof og det
for tæller at det ikke er en "meget god" årgang fra det slot, og tallet står
med alm skrift, hvilket betyder at det er en flaske man køber, til at gemme.

Så køber man "Vin 2005" til næste år, og slår igen op på sin vin. Så kan man
følge med i, hvornår den er drikkelig.

Bøgerne er selvfølgelig kun vejledende, og ofte efter forfatterens og
eksperternes smag. Men, det er værd at rette sig efter.

Flemming Kold

Fra : Kasper Bergholt Kris~

Dato : 14-01-04 15:24

On Wed, 14 Jan 2004 13:37:40 +0100, "Flemming Kold"
<rikkenavneFJAERNDETTE@mail.dk> wrote:

>Hej Jens.
>
>Den skal ligge noget tid endnu!

Som Flemming skriver, er der stor forskel på, hvor moden man
foretrækker sin vin. Jeg mener personligt, at syv år for den
pågældende vin har gjort den rigelig drikkemoden. Personligt ville jeg
ikke tøve med at åbne den.

Hvis du går ind på www.vinavisen.dk, kan du finde et årgangsskema,
hvor du kan se - med et vist forbehold - hvornår forholdsvis "store"
(som fx din Chateauneuf-du-pape, kig under sydlige Rhône-dal)) vine er
på højdepunktet. Her angives lidt før 2001.

Man kan dog ikke helt stole på det. Eksempelvis har jeg smagt en
Chateauneuf-du-pape årgang 1998 for et par måneder siden, som var
væsentlig modnet, brun og vandet i kanten og frugten svært aftagende.
Den skulle efter skemaet være på toppen i 2007 - men der er den
snarere død. Det omvendte forekommer også.

Min holdning er, at det er bedre at drikke vinen en anelse for ung,
end når den er gået over. Så mit råd må være: drik den snarest muligt
ved ca. 18 grader af store glas til et godt måltid.

>84100

Med venlig hilsen

Kasper Bergholt H. Kristiansen

Fra : Kasper Bergholt Kris~

Dato : 14-01-04 15:28

On Wed, 14 Jan 2004 15:23:53 +0100, Kasper Bergholt Kristiansen
<menage(r4emove)@tiscali.dk> wrote:

>Min holdning er, at det er bedre at drikke vinen en anelse for ung,
>end når den er gået over. Så mit råd må være: drik den snarest muligt
>ved ca. 18 grader af store glas til et godt måltid.

Glemte at skrive, at de anbefalinger, der gives i de fleste vinbøger,
ofte kun holder, hvis flasken har været perfekt opbevaret. Det bliver
de færreste vine. Opbevaring ved eksempelvis højere temperatur betyder
en hurtigere modnet vin.

Fra : Flemming Kold

Dato : 14-01-04 17:49

Citat fra "Politikens Vin Bog" af Flemming Hvelplund;

Skrevet om Chateauneuf-du-pape:

Drikker man dem unge, bemærkes en tydelig hindbærfrugt og noget stærkt
krydret. Venter man en seks-otte år, belønnes man med ekstra blødhed og lang
eftersmag, hvor blommer og mørk chokolade blander sig.

- - - citat slut - - -

I bogen "Vin 200X" er der kun beskrevet top vine. Altså de dyreste. Du
skriver godt nok, hvilket slot (Domaine Grand Veneur) din vin kommer fra, og
slottet er desværre ikke nævnt i bogen, og dermed er det ikke en af de dyre,
og du kan "bare" drikke den. Selvom den ikke er i bogen, kan det sagtens
være en udemærket vin.

Flemming Kold

"Kasper Bergholt Kristiansen" <menage(r4emove)@tiscali.dk> skrev i en
meddelelse news:nmja00ljpvsrij21hjnp5abvrgao9la7d9@4ax.com...