Valg af motor i Audi A4
Fra : Hans Mouridsen

Dato : 12-01-04 20:10

Hejsa

Jeg har nogle bekendte, som overjer en Audi A4 årg, 97-99. De er bare i
tvivl om de skal tage en 1.8T eller en 2.6 V6 motor? De yder begge 150 HK,
så hvad er mon bedst, og mest holdbar?

Sådan en 2.6'er lyder vel ret godt, når den får lidt pedal :)

Fordelen ved 1.8T er vel at man hurtigt kan få lidt ekstra ydelse med en
chip.

Hvad mener I, hvad skal man vælge?

Venligst
Hans Mouridsen

Fra : Thomas

Dato : 12-01-04 21:10

Nu nævner du selv lige holdbarhed. I forvejen vil jeg mene at 1,8 t er mere
udsat for slid, end en 2,6 sugemotor, og en chipning tror jeg ikke ændre
forholdet til det bedre!. Har kun prøvet 2,6'eren liggende i en Audi
100/a6 og det var dog virkelig en lækker maskine

Det var bare min uforbeholdne mening

Mvh

Thomas

Fra : Snusken

Dato : 12-01-04 21:21

Mon ikke det er en 2,4 med 165 HK i de nævnte årgage ?

mvh Eric
------------>

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 12-01-04 21:28

Hej

> Mon ikke det er en 2,4 med 165 HK i de nævnte årgage ?

Det er en 2.6 med 150 HK. Jeg tør ikke sige om den måske kan være fra 96 i
steddet.

2.6'eren er vel stadig en V6 ikke?

Venligst
Hans

Fra : Mogens...

Dato : 12-01-04 21:36

On Mon, 12 Jan 2004 20:10:02 +0100, "Hans Mouridsen"
<hom@FJERNMIGpc.dk> wrote:

>Hvad mener I, hvad skal man vælge?

2.8 liter og til nød 2.6 -> man kan jo slet ikke sammenligne mellem en
4 cyl 1.8 T og en 6 cylindret maskine. Sidstnævnte er jo langt at
foretrække og blæs hul i chipningsmuligheden.

/Mogens

Fra : Ukendt

Dato : 12-01-04 21:36

"Hans Mouridsen" <hom@FJERNMIGpc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> så hvad er mon bedst, og mest holdbar?
>
> Sådan en 2.6'er lyder vel ret godt, når den får lidt pedal :)

2,6'eren er en bovlam motor som skulle have været kvalt ved fødslen, 150 Hk
er sq* for lidt til en 2,6'er (det var hårdere sagt en ment).
Men indrømmet den lyder og går godt. Den udgik i 7 md. 1998
Den er heller ikke helt problemfri, toppakninger er svjv et problem på dem.
2,4'eren med 165 Hk er en bedre (selvfølgelig også nyere og dyrere) motor,
omend den har ry for at bruge olie.
2,4'eren kom i 8 md 1997. Den virker lidt mere frisk en 2,6'eren.

> Fordelen ved 1.8T er vel at man hurtigt kan få lidt ekstra ydelse med en
> chip.

En god motor, som har fået kritk for at lyde kedeligt.
Personligt kan jeg godt lide den (forholdsvis) afdæmpede motorlyd, med
ladetryks vinden i baggrunden.
Den kan blive rigtig sjov, når den er tunet virker bilen knap så tung når
der gives gas.

> Hvad mener I, hvad skal man vælge?

1,8T (eller en 2,4).
I alle tilfælde husk at hvis der er mange km på klokken skal vandpumpen være
skiftet senest ved 180.000km ellers skal det gøres straks. jvf. den tidliger
tråd: Vandpumpe.
En bekendt (2,6'er) forbrød sig mod dette og blev straffet lige efter
210.000 km, motoren gik pludselig ud, vandpumpen havde ryddet tænderne af
tandremmen og begge topstykker skulle renoveres.

1,8T er den mest almindelig af de tre i 97-99 årgangene, derfor er der nok
et større udvalg af 1,8T.
Iøvrigt var der en 180 Hk udgave af 1,8T som kom i 8 md. 1997.
Der er ikke mange af dem i DK, men jeg har dog kendskab til nogle få, måske
findes den kun i Avant.

Claus Peteresen
http://vwfanatic.dk

Fra : Ukendt

Dato : 12-01-04 21:56

> 1,8T (eller en 2,4).

Helt enig - jeg valgte aldrig så gammel en motor, som den gamle 2,6, i en A4´er.
Den burde være afgået ved døden sammen med den gamle Audi 100. Den er både tørstig
og sløv.

Det er i øvrigt ikke kun toppakninger, der kan være et problem for en 2,6 af den
gamle model. De kan også have koks-problemer - i hvert fald med en
automatgearkasse spændt for. Samtidig er det jo ingen hemmelighed, at 1,8T´eren er
en perle, der gundlæggende er dimensioneret til mange kræfter.

Den 180 hk er i øvrigt 100 % mekanisk identisk med den 150 hk version.

/Jan W Nielsen

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:193.89.55.129)

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 12-01-04 22:09

Tak for jeres synsvinkel.

Det lyder meget som om, det skal være en 1.8T eller 2.4'er.

Venligst
Hans

Fra : Mogens...

Dato : 12-01-04 22:14

On Mon, 12 Jan 2004 22:08:59 +0100, "Hans Mouridsen"
<hom@FJERNMIGpc.dk> wrote:

>Det lyder meget som om, det skal være en 1.8T eller 2.4'er.

Nej - de skal vælge en 2.8, som jeg skrev

/Mogens

Fra : Ukendt

Dato : 12-01-04 22:21

"Mogens..." <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev i en meddelelse

> Nej - de skal vælge en 2.8, som jeg skrev

Nogle mennesker vil bare ikke høre.........

.......og så gerne en Quattro.

/Claus

Fra : John Sahl

Dato : 12-01-04 22:24

Mogens... wrote:
> Nej - de skal vælge en 2.8, som jeg skrev

Måske lidt begrundelser fra din side ville hjælpe lidt på sagen,
ellers tror jeg ikke dit budskab virker.

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk

Fra : Mogens...

Dato : 12-01-04 22:40

On Mon, 12 Jan 2004 22:23:47 +0100, "John Sahl"
<spamtrap6@mandezonen.dk> wrote:

>Måske lidt begrundelser fra din side ville hjælpe lidt på sagen,
>ellers tror jeg ikke dit budskab virker.

Jo ældre bil - jo mindre prisforskel. Og når manden HAR set på en 2.6,
ville jeg da uden tvivl vælge en 2.8, der har langt mere magt over
tingene. Iøvrigt er denne maskine knaldhamrende hurtig i et A4-body.
Nuvel - cruising er den heller ikke ringe til

/Mogens

Fra : Jonas R.

Dato : 12-01-04 23:06

Mogens... wrote:
SNIP
> [...]
> tingene. Iøvrigt er denne maskine knaldhamrende hurtig i et A4-body.
> Nuvel - cruising er den heller ikke ringe til

Lige lidt til Mogens forsvar :)
Mine forældre har en A6 2.8 V6 med triptronic, og den føles så absolut ikke
sløv.
Slog da også lige data op, og en A4 2.8 V6 med manuel tar 0-100 på 7.3 :)

A4 2.6 V6 manual gear
http://www.bilernes-by.dk/content/search/detail.asp?id=72711
145000 km pris 200.000 kr

A4 2.8 V6 manual gear
http://www.bilernes-by.dk/content/search/detail.asp?id=72556
km 105.000 pris 229000 kr

Det er da kun en diff på 29tkr ... Er en seføli også en slat penge, meeen
den er nu lækker sådan en 2.8 V6 :)

Jonas

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 12-01-04 22:25

> Nej - de skal vælge en 2.8, som jeg skrev

Hehe du kan vidst aldrig få noget der er stort nok :)

Tror bestemt også de ville vælge sådan en vogn, hvis den kostede det samme
som de andre...

Venligst
Hans

Fra : Mogens...

Dato : 12-01-04 22:38

On Mon, 12 Jan 2004 22:24:44 +0100, "Hans Mouridsen"
<hom@FJERNMIGpc.dk> wrote:

>Hehe du kan vidst aldrig få noget der er stort nok :)
>Tror bestemt også de ville vælge sådan en vogn, hvis den kostede det samme
>som de andre...

Du foreslår da selv en 2.6 - så er der jo ikke langt til 2.8.
OG 2.8 er en bedre maskine med lille priddiff. til 2.6 !!!

/Mogens

Fra : Ukendt

Dato : 13-01-04 11:50

> Du foreslår da selv en 2.6 - så er der jo ikke langt til 2.8.
> OG 2.8 er en bedre maskine med lille priddiff. til 2.6 !!!

Helt enig - en 2,8´er er også et kanon valg.

Fra : Søren Pedersen

Dato : 14-01-04 13:26

Hej

Hvad med denne
http://www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/showcar.asp?id=252000282&page=1

Søren

Fra : Michael Nørgaard And~

Dato : 14-01-04 22:50

Km tal er i den lave ende. Ville klart kræve en fuld og troværdig servicebog

Michael