Defekt toppakning opdaget efter 260 km - f~
Fra : Brian Fisker [8900]

Dato : 12-01-04 19:38

Se eventuelt news:3ff1b82c$0$9757$edfadb0f@dread14.news.tele.dk for
første del:

Efter to uger er det endelig igen lykkedes at få fat i sælger. Han var
pisse sur, og hans eneste kommentar var "I kan bare stille bilen herned
igen og betale for de km, vi har kørt, og for leveringsomkostninger, så
er den sag ude af verden".

Næste skridt er nu at melde sig ind i FDM. Den behandling hører
simpelthen ingen steder hjemme, og er endda i modstrid med loven.
Spørgsmålet er nu, hvor lang tid en sådan sag kan trække ud? Nogen, der
har erfaring? Problemet er jo, at bilen er ubrugelig, så længe
toppakningen er udskiftet (og topstykke osv. er tjekket for revner).
Hvad kan vi gøre?

Kan vi få lavet det "på egen regning", og derefter videresende regningen
til sælger?

\Mandal

Fra : Ukendt

Dato : 12-01-04 19:46

> [...]
> er den sag ude af verden".

> Kan vi få lavet det "på egen regning", og derefter videresende regningen

Jeg tror jeg ville tage imod hans tilbud og så sige at de lev. omkostninger
er tabt og så er man blevet det klogere.

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK

Fra : Brian Fisker [8900]

Dato : 12-01-04 19:51

> Jeg tror jeg ville tage imod hans tilbud og så sige at de lev.
omkostninger
> er tabt og så er man blevet det klogere.

Det virker bare så.... forkert, at en forhandler kan gøre sådan. Bilen
var desuden ikke klargjort - det har vi så selv brugt en del tid på.
Derudover har vi slebet bagklappen ned og fået denne malet, da bilen led
af rust i bagklappen (der er et kendt problem på Punto'erne).

\Mandal
P.s Navnet på forhandleren ender sgu nok snart herinde... Vi kan sgutte
have, at andre kommer ud for samme problemer med ham.

Fra : Peter Larsen

Dato : 12-01-04 20:01

Brian Fisker [8900] wrote:

> P.s Navnet på forhandleren ender sgu nok snart herinde... Vi kan
> sgutte have, at andre kommer ud for samme problemer med ham.

Jeg vil da gerne lige have det i en mail..

--
regards, Peter Larsen

Fra : Nisse vandpyt

Dato : 12-01-04 19:55

"Brian Fisker [8900]" <MandalFJERN_DETTE@edb.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Hvad kan vi gøre?
>
> Kan vi få lavet det "på egen regning", og derefter videresende regningen

Havde selv en ligende sag for et år siden, meldte mig ind i FDM, og han blev
nød til at lave for 30000,-

Fra : Brian Fisker [8900]

Dato : 12-01-04 19:56

"Nisse vandpyt" <gustavnissenSNABELA@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Havde selv en ligende sag for et år siden, meldte mig ind i FDM, og
han blev
> nød til at lave for 30000,-

Hvor lang tid gik der, fra FDM indledte sagen, til reperationerne på
bilen blev lavet?

Mvh
Mandal

Fra : Nisse vandpyt

Dato : 12-01-04 20:01

Ca 4 mdr, så var der også advokat ind over.

Fra : Kristian

Dato : 13-01-04 17:58

> Havde selv en ligende sag for et år siden, meldte mig ind i FDM, og han
blev
> nød til at lave for 30000,-

Kan man virkelig melde sig ind i FDM og få hjælp, efter skaden er sket?

På mig virker det ligesom at tegne en brandforsikring..................efter
huset er brændt.

MVH

Kristian

Fra : Brian Fisker [8900]

Dato : 13-01-04 19:13

"Kristian" <kristianrasmussenSLET@DETTEprivat.dk> skrev i en meddelelse
> Kan man virkelig melde sig ind i FDM og få hjælp, efter skaden er
sket?

Det kan man så tilsyneladende ikke..

> På mig virker det ligesom at tegne en
brandforsikring..................efter
> huset er brændt.

Mener jeg nu ikke, man kan sammenligne. FDM er en forbrugerorganisation,
hvor jeg egentlig forventede, at man kunne gøre brug af deres ydelser
som medlem - deriblandt teknisk og juridisk rådgivning. Hvis man skal se
på FDM med "dine" øjne, har jeg svært ved at se, hvad jeg vil få ud af
at melde mig ind idag (bemærk, det er min fader, der har problemer med
en forhandler). Jeg selv har haft min nuværende bil i 8 måneder, og vil
altså ikke kunne bruge FDMs rådgivning til noget, da jeg har haft bilen
førend medlemsskabet? Skal det forståes sådan?

\Mandal

Fra : Fly Christensen

Dato : 13-01-04 19:18

On Tue, 13 Jan 2004 19:13:27 +0100, "Brian Fisker [8900]"
<MandalFJERN_DETTE@edb.dk> wrote:

> [...]
>altså ikke kunne bruge FDMs rådgivning til noget, da jeg har haft bilen
>førend medlemsskabet? Skal det forståes sådan?

Nej. Problemet skal være opstået efter indmeldelse:

A:
1.1. Køber bil
10.1. Indmeldelse i FDM
11.1. Toppakinng stryger

FDM dækker

B:
1.1 Køber bil
10.1 Toppakning stryger
11.1 Indmeldelse i FDM

FDM dækker ikke.

Fly

--
In space nobody will hear your cream

Fra : Brian Fisker [8900]

Dato : 13-01-04 21:45

> Nej. Problemet skal være opstået efter indmeldelse:

Okay, men er dog stadig muligt med juridisk vejledning, har jeg fundet ud af
siden...

> A:
> 1.1. Køber bil
> 10.1. Indmeldelse i FDM
> 11.1. Toppakinng stryger
>
> FDM dækker

Kører FDM egentlig en hel "sag" for én, eller hvordan foregår det i praksis?

Den gamles aktuelle situation :(

\Mandal

Fra : Peter Larsen

Dato : 12-01-04 19:58

Brian Fisker [8900] wrote:

> [...]
> herned igen og betale for de km, vi har kørt, og for
> leveringsomkostninger, så er den sag ude af verden".

Du beder ham hilse pænt på din advokat..

Fejlen skal udbedre af forhandleren, på et værksted forhandleren vælger.
thats it. Spørgsmålet er bare hvordan du får ham til det.

> Næste skridt er nu at melde sig ind i FDM.

Det bliver de sikkert glade for, men du skulle havde gjort det omvendt
hvis du skulle have hjælp til den bilhandel..

> Hvad kan vi gøre?

Bluff ham, sig at du har snakket med FDM og at de var overhenrygte over
muligheden for at se nærmere på hans forretningsmetoder... Pres manden
lidt, han er sikkert brugtvognsforhandler med stort B. Viser du at du
kender loven, og kender dine rettigheder, så PLEJER de KLOGE af dem at
falde pænt tilbage..

Bemærk, er han ikke en af de kloge, så vil ordet fdm få ham til at se
rødt.

Giver det ingenting, så skriv et skrifteligt anbefalet brev, hvor du
beskriver fejlen og at du ønsker den lavet eller handlen gået tilbage,
med henvisning til alm reklamationsret på 24 måneder. Skriv en frist på
14 dage til at påbegynde fejlretningen

Derefter stævner du ham.

--
regards, Peter Larsen

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 12-01-04 20:00

Brian Fisker [8900] wrote:
> [...]
> herned igen og betale for de km, vi har kørt, og for
> leveringsomkostninger, så er den sag ude af verden".

Det lyder som en rigtig "god og ærlig" brugt-vogns forhandler

> Næste skridt er nu at melde sig ind i FDM.

Jeg tror ikke de tager sager, som er startet inden indmeldelsen, så i netop
denne sag, der kan de desværre nok ikke hjælpe.

> Den behandling hører
> simpelthen ingen steder hjemme, og er endda i modstrid med loven.

Helt enig.

> Spørgsmålet er nu, hvor lang tid en sådan sag kan trække ud? Nogen,
> der har erfaring?

Jeg har ikke selv erfaring med det, men man har da hørt nogle
skrækhistorier, hvor det først har taget laaang tid med selve sagen, og
derefter overholder forhandleren ikke sine forpligtigelser alligevel.
Selvom f.eks. forbruger styrrelsen afsiger en "dom" i en sådan sag, så er
det vist stadig op til forhandlerens gode hjerte/samvittighed at gøre hvad
der er rigtigt

> [...]
> Hvad kan vi gøre?
>
> Kan vi få lavet det "på egen regning", og derefter videresende

Jeg ville levere bilen tilbage, for på den måde at minimere tabet.

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : JBH

Dato : 13-01-04 02:11

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMwebspeed.dk> skrev i en meddelelse

> Det lyder som en rigtig "god og ærlig" brugt-vogns forhandler

Sådan en kender jeg også

> Jeg tror ikke de tager sager, som er startet inden indmeldelsen, så i
netop
> denne sag, der kan de desværre nok ikke hjælpe.

Umiddelbart korrekt, men hvis man kører bilen til en FDM test og ikke giver
udtryk for man er bekendt med fejlen (kan måske ikke lade sig gøre i dette
tilfælde ) tager de sagen.

> Helt enig.

Også enig
Men det kan være så dyrt og anstrengende at vise at man har ret at man ikke
gider.

Længe, jeg tror der gik over 1/2 år. i mit tilfælde

> [...]
> det vist stadig op til forhandlerens gode hjerte/samvittighed at gøre hvad

Korrekt. Jeg fik (gennem FDM) forhandleren til at acceptere at udbedre de
sikkerhedsmessige fejl og mangler, men det udførte han så dårligt, at rusten
piblede frem efter 1/2 år. Det som det kostede mig i rede penge, samt den
tid jeg brugte på at køre bilen frem og tilbage flere gange, kunne have
betalt det jeg fik lavet hos forhandleren, og så i en ordentlig kvalitet.
Ingen tvivl om at den forhandler ville køre mig træt

Nej. han har ret til at udføre reparationen på eget værksted.

> Jeg ville levere bilen tilbage, for på den måde at minimere tabet.

Kunne jeg bare have gjort det

Jeg tror ALDRIG nogen sinde mere at jeg køber brugt bil hos en forhandler,
så hellere købe privat og spare forhandleravancen og selv reparere
eventuelle fejl og mangler jeg evt. ikke måtte finde under en grundig
gennemgang. I øvrigt holder jeg mig til kendte mærker, hvor en motor eller
gearkasse er til at komme til for menneskepenge

mvh
JBH

Fra : alexbo

Dato : 12-01-04 20:09

"Brian Fisker skrev

> Hvad kan vi gøre?

Til at starte med tror jeg ikke FDM tager sager fra før man meldte sig ind.

Hvis bilen ellers er god nok, og I vil beholde den, så få den lavet.
Hvis FDM tager sagen, så kan de jo prøve at kradse pengene ind,
ellers så glem det.

Hvis I afleverer bilen, lover han at sende en check, men der kommer ikke
nogen.

Det undrer mig i øvrigt, at du skriver at næste skridt er FDM, det burde
været taget til at begynde med.

mvh
Alex Christensen

Fra : Brian Fisker [8900]

Dato : 12-01-04 20:18

"alexbo" <alexbo@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Det undrer mig i øvrigt, at du skriver at næste skridt er FDM, det
burde
> været taget til at begynde med.

Set i "bagklogskabens klare lys", ja. Men det er vel meget normalt, at
man selv kontakter sælger (med forventning om, at han da selvfølgelig
overholder gældende lov), inden man farer ud og søger assistance hos
diverse instanser.

\Mandal

Fra : alexbo

Dato : 12-01-04 21:07

"Brian Fisker skrev

> Set i "bagklogskabens klare lys", ja.

Næh, i forbindelse med dit første indlæg, der stod det da klart hvilken type
sælger er, på det tidspunkt havde I været i kontakt med sælger, og jeres
eget værksted.

mvh
Alex Christensen

Fra : Kristian

Dato : 13-01-04 18:06

> [...]
> man selv kontakter sælger (med forventning om, at han da selvfølgelig
> overholder gældende lov), inden man farer ud og søger assistance hos

Jeg vil da tillade mig at mene, at du handler lige så tvivlsomt, spare penge
til f.eks. FDM, og når du så har problemer, så at melde dig ind, for at få
hjælp.

Er dit hus eller lejlighed heller ikke forsikret?....................eller
venter du til det er brændt eller tyven har været der?

Kristian

Fra : Brian Fisker [8900]

Dato : 13-01-04 21:25

> [...]
penge
> til f.eks. FDM, og når du så har problemer, så at melde dig ind, for

(Den handlende er min fader :D)

Men anyway - det kan sgu ikke passe, at man skal melde sig ind i diverse
foreninger for at købe en bil!

> Er dit hus eller lejlighed heller ikke
forsikret?....................eller
> venter du til det er brændt eller tyven har været der?

Endnu en, der sammenligner FDM med forsikring. FDM har intet med
forsikring at gøre! FDM er en forbrugerorganisation - altså en
organisation af forbruger, ikke en forretning, der lever af at forsikre
folk! De skriver selv "Som medlem af FDM får man teknisk og juridisk
rådgivning." Det er denne rådgivning, jeg søger, hvorfor jeg overvejer
en indmeldelse. I mine øjne sammenligner du pærer og bananer.

\Mandal

Fra : Kristian

Dato : 14-01-04 09:05

> [...]
> rådgivning." Det er denne rådgivning, jeg søger, hvorfor jeg overvejer
> en indmeldelse. I mine øjne sammenligner du pærer og bananer.

Vi to er jo helt klart ikke enige.

Jeg sikrer mig FØR skaden sker, så jeg er sikker på at kunne få hjælp. Jeg
har også været medlem hos Falck i 29 år, men har aldrig brugt deres hjælp.
Men jeg kan få hjælpen, hvis behovet opstår.

Du (din far) vil åbenbart spare nogle penge og ønsker ikke at sikre jer, før
EFTER skaden er sket..........................det synes JEG er umoralsk.

Så uanset hvad DU mener, har jeg jo også ret til en
mening................ikke?

Kristian

Fra : Fly Christensen

Dato : 14-01-04 12:13

On Wed, 14 Jan 2004 09:04:38 +0100, "Kristian"
<kristianrasmussenSLET@DETTEprivat.dk> wrote:

> [...]
>EFTER skaden er sket..........................det synes JEG er umoralsk.

Så er der mange amoralske folk hernede. Her er det muligt at ringe efter
ADAC hvis din bil er i udu og skal transporteres et eller andet sted hen
eller det bare er normal autohjælp. Det foregår på følgende måde:

1: Bil kører - ej medlem
2: Bil går i stykker (Skaden sker)
3: ADAC ankommer
4: Du melder dig ind hos chafføren (stavet?)
5: ADAC hjælper dig med at løse dit problem

Altså sker sikringen EFTER, at skaden er indtruffet. Smart, ikk` ?

Fly

--
In space nobody will hear your cream

Fra : Kristian

Dato : 14-01-04 13:51

> Altså sker sikringen EFTER, at skaden er indtruffet. Smart, ikk` ?
>
> Fly

Det er jeg ret sikker på, at Falck ikke hopper på herhjemme.

Kristian

Fra : René Lønstrup

Dato : 14-01-04 14:36

Kristian wrote:

> Det er jeg ret sikker på, at Falck ikke hopper på herhjemme.

Ikke længere, men det har svjv været muligt tidligere..

--
Mvh René Lønstrup
min bil: 1985 Toyota MR2 1,6i 16v

Fra : Karsten Andersen

Dato : 14-01-04 17:01

Wed, 14 Jan 2004 14:35:45 +0100, skrev René Lønstrup, på 15 linier, i
<400545a7$0$174$ba624c82@nntp01.dk.telia.net>, :

>Ikke længere, men det har svjv været muligt tidligere..
Mange år siden
8 år siden duede den ikke.
Man kunne dengang får halvdelen af det man betalte i rabat i et nyt
Abo.

Karsten
Opel Vectra DTI

Fra : Brian Fisker [8900]

Dato : 14-01-04 17:42

"Kristian" <kristianrasmussenSLET@DETTEprivat.dk> skrev i en meddelelse
> Vi to er jo helt klart ikke enige.

Det skal der også være plads til :D

> Du (din far) vil åbenbart spare nogle penge og ønsker ikke at sikre
jer, før
> EFTER skaden er sket..........................det synes JEG er
umoralsk.

Så du kunne aldrig finde på at bruge eksempelvis forbrugerklagenævnet?

> Så uanset hvad DU mener, har jeg jo også ret til en
> mening................ikke?

Har jeg påstået andet?

Fra : Kristian

Dato : 16-01-04 02:08

> Så du kunne aldrig finde på at bruge eksempelvis forbrugerklagenævnet?

Ikke til min bil.............................der har jeg jo FDM

Kristian

Fra : LR

Dato : 12-01-04 21:16

FDM hjælper kun i sager, der er begyndt efter man meldte sig ind.

> Kan vi få lavet det "på egen regning", og derefter videresende regningen
> til sælger?

Ja det kan man, hvis forhandleren har afslået at reparere fejlen uden
omkostninger.

En lille guide. Jeg har selv skrevet den, men den er "juridisk korrekt":

1) Bed først forhandleren *skriftligt* om at reparere den uden omkostninger.
Gem en kopi og en kvittering fra posthuset. Du må ikke skrive andet, end at
toppakningen er defekt og at du ønsker at få den udbedret uden omkostninger,
altså 2-3 linjer i alt. Man kan let komme til at skrive for meget og dermed
binde sig til for meget.

2) Få samtidig kontrolleret bilen grundigt for øvrige fejl! Er den ellers
"sund", følg sti A, ellers sti B.

A1) Når forhandleren har afslået eller ignoreret brevet, får du toppakningen
repareret for egen regning. Og her kommer det aller vigtigste: Bed
værkstedet om en detaljeret skriftlig udspecificering af fejlen og bed dem
om at gemme *samtlige* udskiftede reservedele til dig! Nævner du, at det er
en del af en klagesag, ved de nok besked.

A2) Når toppakningen er repareret, sender du en opkrævning til forhandleren.
Vent til forhandleren har afslået eller ignoreret brevet.

A3) Nu kan du gå to veje. Forbrugerstyrelsen eller en advokat.
Forbrugerstyrelsen er gratis, tager meget lang tid og bilen skal have kostet
mellem kr 10.000 og kr 100.000. En advokat er meget hurtig men koster penge,
og du kan ikke få retsjhjælp, da ikke alle gratis muligheder er udtømt.

B1) Returner bilen som forhandleren har tilbudt.

B2) Hvis leveringsomkostningerne er store, så bed først *efter punkt B1*
forhandleren skriftligt om at returnere dem.

B3) Punger han ikke ud, så følg A3.

Mvh,

Lasse

Fra : LR

Dato : 12-01-04 21:21

Det skal også nævnes, at forhandleren godt kan nøjes med at tilbyde dig at
annullere handlen, som han har gjort. Men pointen er, at
leveringsomkostningerne også skal refunderes!

I dit første brev til forhandleren skal du altså tilbyde forhandleren enten
at reparere toppakningen uden omkostninger eller at annullere handlen og
også refundere leveringsomkostningerne.

Mvh,

Lasse

Fra : claus b. p.

Dato : 12-01-04 22:49

> I dit første brev til forhandleren skal du altså tilbyde forhandleren
enten
> at reparere toppakningen uden omkostninger eller at annullere handlen og
> også refundere leveringsomkostningerne.

men han må faktisk godt forlange en kompensation for de kørte kilometer.

/Claus

Fra : Ukendt

Dato : 12-01-04 23:02

"LR" <lar@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
omkostninger,
> altså 2-3 linjer i alt. Man kan let komme til at skrive for meget og

Her er det smart at sætte en rimelig tidsfrist på, ellers kan forhandleren
blive ved med at udskyde.
Vi har travlt.... to mand er syge.... jeg har ferie.... osv. osv.
Hvis du fra starten sætte en tidsramme ind, og han bryder den, er du bedre
stillet hvis du går videre med sagen.

Tippet er fra en FDM advokat.

Claus Peteresen
http://vwfanatic.dk

Fra : Peter Larsen

Dato : 12-01-04 23:07

"Claus Petersen" <claus_petersen(SNABELA)stofanet.dk> wrote:

> Her er det smart at sætte en rimelig tidsfrist på, ellers kan

rimelig = 14 dage

--
regards, Peter Larsen

Fra : Ted

Dato : 13-01-04 17:32

Hvad er det egentlig for en gang mærkelige forhandlere i finder jer hist og
pist ?? tjekker i intet før i kaster jer ud i den ene suspekte handel efter
den anden ?

Man kan ringe til FDM og høre om der er problemer og dårlige sager med en
forhandler før man kaster sig i armene på handleren.

Jeg er jo selv ansat hos et brugtbilsfirma igennem 12-13 år , og ville slet
ikke se en toppakning som et problem.
Et slibesæt koster vel ca 300,- planing af topstykke kr. 500,- samt ca 4-5
arbejdstimer. Alt i alt ville regningen til en kunde løbe op i omkring kr.
3.000,- incl moms og alt. og forhandleren får selvfølgelig lidt rabat på
dele, og betaler selvfølgelig ikke sin mekaniker 350,- i timen, men ca
150-200,- så en total udgift for forhandler ville være ca 1700,- alt incl.
og det er slet ikke sikkert at topstykket er skævt, så der kan muligvis
endda spares udgiften til det.

derudover kommer der et olieskift og en evt tandrem til ca kr. 200,- måske
billigere.

Ovenstående ville vi skifte straks, og uden at blinke med øjnene, og helt
uden nogen form for diskussion. dette ikke for at være hellig, men sådan
gør vi her. bilerne skal være i orden .

Firmanavn er ikke nævnt aht "netbetjente og moralprædikere" som ville blive
sure over det.

Teddy
tjek lige : www.smallblock.dk DK´s største site for USA biler.

Fra : Brian Fisker [8900]

Dato : 13-01-04 19:17

"Ted" <salg@smallblock.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
hist og
> pist ?? tjekker i intet før i kaster jer ud i den ene suspekte handel

Bagklogskabens klare lys ;) - Troede faktisk http://www.auto-oerum.dk/
var en reel forhandler, men er blevet klogere.

> Man kan ringe til FDM og høre om der er problemer og dårlige sager med
en
> forhandler før man kaster sig i armene på handleren.

Man burde vel være "beskyttet" af gældende lov? At søge information hos
diverse instanser burde ikke være nødvendigt i dagens Danmark (desværre
viser det sig anderledes).

Desværre ikke hér :(

\Mandal

Fra : Brian Fisker [8900]

Dato : 21-01-04 18:05

"Brian Fisker [8900]" <MandalFJERN_DETTE@edb.dk> skrev i en meddelelse
> Se eventuelt news:3ff1b82c$0$9757$edfadb0f@dread14.news.tele.dk for
> første del:

For lige at runde sagen af...

Det endte med, at vi kørte ned med bilen og afleverede den igen. Trods
trudsler om at beholde leveringsomkostninger fik vi det fulde beløb
tilbage (selv udgifterne til nummerplader). Sælger var faktisk positivt
overrasket over, det arbejde der var blevet lagt i bilen på den korte
tid (rust samt maling af bagklap, motorvask, generel klargøring, osv).

10 kilometer derfra solgte en privat en tilsvarende bil med 100k km
mindre på tælleren for 8.000 mindre, så den røg med hjem istedet :D

\Mandal