Skrivebordet er blevet voksen...
Fra : Morten Lind

Dato : 12-01-04 19:43

........og er flyttet hjemmefra.....!.......HJÆLP......

Mit skrivebord er blevet underligt.......for det første er det blevet
til en mappe i stedet for ikonet i oversigten.

For det andet er der intet der mounter mere, og for det tredje kan jeg
ikke hive(træk/slip) emner ud på det.....: ....bla bla kan ikke flyttes,
fordi skrivebordet ikke kan ændres......????

Er der nogen der har fjernforhekset og woodoostukket min maskine....?

Nyinstalleret Panther (X, 10.3.2) på en G4DA????

Har nogen prøvet sådan noget før?.......

Meget gode forslag modtages med kyshånd

Mange hilsener
Morten

Fra : Morten Lind

Dato : 12-01-04 20:29

Morten Lind <mortenlind@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
>
> Nyinstalleret Panther (X, 10.3.2) på en G4DA????
>
> Har nogen prøvet sådan noget før?.......

Alarm afblæst.......ved ikke hvorfor den gjorde det, men en genstart
rekonstruerede.........men den sagde mærkelige knitrelyde, knaselyde,
bankelyde i højttalerne, da den startede.......??????

Bliver altså snart bange for den panter......

M.

Fra : Morten

Dato : 12-01-04 20:20

Morten Lind <mortenlind@mail.tele.dk> wrote:

> Meget gode forslag modtages med kyshånd

åben en terminal, skriv "ls -la" og post outputet her.

Tror det er et rettigheds elle rlink problem - hvorfor bliver du
egnetlig ved med at formatere?

--
Morten

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, Combo-drev, Bluetooth mus
+ tastatur, FX5200 Ultra & Lacie Photon18Vision (TFT).

Fra : Morten Lind

Dato : 12-01-04 21:19

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> åben en terminal, skriv "ls -la" og post outputet her.
>
> Tror det er et rettigheds elle rlink problem - hvorfor bliver du
> egnetlig ved med at formatere?

Nå, OK - Morten......så må du hellere få historien........(har du god
tid)

Når jeg skal have et nyt styresystem på min Mac, vil jeg gerne have en
"jomfruelig" Mac......
Det får jeg ved at formatere og overskrive med nuller.......ikke sandt?

Det har der i de glade classic-dage aldrig været bøvl med. Men fra Mac
OS X, 10.0 og frem til Mac OS X, 10.3.2 - (og jeg har haft alle
versioner) - har der været bøvl med nul-overskrivningen. Det tager
næsten tre døgn at overskrive 60 GB.

Jeg skulle så - inden formateringen - lave en backup. Til det bruger jeg
Apples BackUp, som er langsom men sikker.

Denne gang handlede det om tre stks DVD´er - næsten 13GB(billeder m.m.).

Jeg købte så DVD´er - blanke - men ingen virkede.?????????

Så købte jeg en Maxtor istedet. 80GB/7200opm/8MB cache og den skal så
være storage.......

Derfor alle mine spørgsmål, for det har jeg aldrig prøvet før......at
sætte en HD i, men det var jo nemt nok -

Det ender med at jeg ikke tør stole på at jeg har alle data, for BackUp
opfører sig mærkeligt og jeg får nogle underlige beskeder, som jeg ikke
helt kan gennemskue betydningen af......

Beslutter så at bruge mine to sidste AppleDVD´er og supplere med CD´er.

Du skal vide, at mit superdrive er 1.generation.......A103.

Så langt, så godt........så får jeg formateret originaldisken og
installeret Panther.......og gudhjælpemig om ikke softwareopdatering
finder en firmwareopdatering til drevet, der gør det i stand til at læse
de nye - lidt hurtigere - DVD´er.

Havde den bare været der i OS X, 10.2.8.....var jeg aldrig endt her.

Men nu er alt, som det skal være.......nu skal jeg bare vænne mig til
Pantheren

Men som nævnt.....jeg formaterer inden et nyt styresystem.

Mit ry som formateringsjunkie er fra classic-dagene..........da
installerede jeg revl og krat - ukritisk - og når der så gik ged i
noget, var det meget nemmere at formatere end at finde fejlen

Håber det kastede lidt lys over mi aparte adfærdsmønster, hæ,
hæ......

Hej fra
Morten og tak for hjælpen

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 12-01-04 22:49

fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com (Morten Lind) writes:

> Når jeg skal have et nyt styresystem på min Mac, vil jeg gerne have en
> "jomfruelig" Mac......
> Det får jeg ved at formatere og overskrive med nuller.......ikke sandt?

Det _BURDE_ også være rigeligt at fjerne alle partitionerne fra alle
diske. Og en del hurtigere.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 12-01-04 20:34

> [...]

> ikke hive(træk/slip) emner ud på det.....: ....bla bla kan ikke flyttes,
> fordi skrivebordet ikke kan ændres......????

Det tyder på noget med rettighederne. Du kan evt. prøve at reparere
disktilladelser, men det burde vist ikke ændre på noget uden for
systemet, men måske man er heldig...

> Er der nogen der har fjernforhekset og woodoostukket min maskine....?
>
> Nyinstalleret Panther (X, 10.3.2) på en G4DA????
>
> Har nogen prøvet sådan noget før?.......
>
> Meget gode forslag modtages med kyshånd

Prøv lige at oprette en ny bruger eller logge ind via en anden konto for
at se om det er generelt eller bare i din bruger, at problemer er.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Morten Lind

Dato : 12-01-04 21:20

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

> [...]
>
> Prøv lige at oprette en ny bruger eller logge ind via en anden konto for
> at se om det er generelt eller bare i din bruger, at problemer er.

Go´ idé, René
M.

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 12-01-04 20:42

> [...]
>bankelyde i højttalerne, da den startede.......??????
>
>Bliver altså snart bange for den panter......

Den er sguda bare på jagt efter føde - du har garanteret sultet den

Altså Morten, at du ikke selv kunne regne den ud, det skuffer mig dybt
))
--
Frank Løkkegaard
Et hus uden bøger er fattigt, også når skønne tæpper dækker dets gulve og