Øv, blæseren er død (Citroen ZX)
Fra : Rune Skou Larsen

Dato : 12-01-04 18:57

Lige når man har allermest brug for blæseren til at blæse forruden tør,
holder den op med at virke. Der siver dog stadigt varm luft op.

Jeg har tjekket sikringerne i bilen og nogle sikringer i en boks i
motorrummet, men de er intakte. Så det er vel enten forbindelsen eller selve
blæsermotoren som er defekt. Men jeg ved ikke hvor den motor sidder, så jeg
kan måle om den får strøm. Er der nogen, der kan hjælpe lidt?

MvH Rune
Citroen ZX 1.8, '94
296Mm

Fra : Nikolai R. Jensen

Dato : 13-01-04 05:00

mener den sidder inde bag handskerummet.

--
Mvh.

Nikolai R. Jensen
www.minvogn.dk
og ja min mail er : nospam@minvogn.dk

Fra : bilr

Dato : 13-01-04 14:26

"Nikolai R. Jensen" <nospam@minvogn.dk> wrote in message news:<40036d27$0$17595$ba624c82@nntp01.dk.telia.net>...
> mener den sidder inde bag handskerummet.

> [...]

Det kan også være den elektroniske regulering. Indeholder en
effekttransistor, som af og til kan stå af.
Spørg evt. på Nordens bedste Citroen-site:

www.citroen.nu

bilr

Fra : Rune Skou Larsen

Dato : 13-01-04 16:30

Tak for hjælpen begge to! Jeg vil undersøge det nærmere.

Mvh Rune

Fra : Rune Skou Larsen

Dato : 14-01-04 11:39

Det var reguleringen af blæseren, den var gal med, men jeg havde ikke lige
tid/forstand til at rode med det. Jeg fandt i stedet selve blæsermotoren bag
handskerummet, og trak en ny ledning til den fra radioens 12v med tænd-sluk
knap på. Laver det ordentligt til sommer...

- Rune

Fra : Verner Johnsen

Dato : 14-01-04 19:00

On Wed, 14 Jan 2004 11:39:02 +0100, "Rune Skou Larsen"
<tazlyold@hotmail.com> wrote:

>Det var reguleringen af blæseren, den var gal med, men jeg havde ikke lige
>tid/forstand til at rode med det.

Er det den der modstandsdims der gør det muligt, at køre med flere
hastigheder på blæseren, du mener ?

Jeg talte med et par kloge mennesker her i mandags, blandt andet den
lokale autoelektrikker, som nok plejer at vide hvad han taler om, som
begge sagde, at den mest normale årsag til at modstandene brænder over
er, at en eller anden defekt i blæsermotoren får denne til at trække
en større strøm end modstandene har godt af.
Og hvis man så kun skifter modstanden, er der overhængende fare for,
at levetiden bliver ret kort.
Årsagerne kan være mange, lige fra lidt snavs, lejer der trænger til
at blive smurt til en motor, der er ved at være færdig.

>Jeg fandt i stedet selve blæsermotoren bag
>handskerummet, og trak en ny ledning til den fra radioens 12v med tænd-sluk
>knap på.

På en SAAB 9000 kan man stadig køre med fuld hastighed på
blæsermotoren, selv om modstandsdimsen er kaput

> Laver det ordentligt til sommer...

--
Venlig hilsen Verner
1986 VW Transporter Syncro 2,1 l (Autocamper)

Fra : Verner Johnsen

Dato : 14-01-04 22:34

<tazlyold@hotmail.com> wrote:

> Laver det ordentligt til sommer...

Jeg glemte at nævne, at jeg har planlagt at bruge førstkommende
week-end på at skifte Resistor, blæsermotor og varmeapparat i en SAAB
9000.

Fra : bilr

Dato : 15-01-04 11:28

Verner Johnsen <vejoh@post10.tele.dk> wrote in message news:<mddb001ldpohs4nk5pi6mo13q9a3ah90hq@4ax.com>...

> Jeg glemte at nævne, at jeg har planlagt at bruge førstkommende
> week-end på at skifte Resistor, blæsermotor og varmeapparat i en SAAB
> 9000.

På Citroen/Peugeot fungerer det på den måde, at reguleringsmodstanden
kun bærer en meget svag styrestrøm, der styrer en effekttransistor
mere eller mindre on.
Selv en kortsluttet blæsermotor vil i de fleste tilfælde ikke skade
kulbanen i reguleringen, men transistoren vil sikkert stå af. Også
fordi den udnytter blæserens luft til afkøling!
Regulerings-"dimsen" er typisk en metalplade med noget sort plast, og
med et multistik. Anbragt under varmeapp. Jeg kender ikke den eksakte
placering i ZX.

bilr