Tror I på Rusland?
Fra : Herbert Giulio Garon~

Dato : 12-01-04 15:19

Hej!

Jeg har to spørgsmål! Håber ik at det er alt for forvirrende at jeg stiller
dem i samme omgang. Ellers må I jo lige ændre subjekt..

1) Tror I på at der er gode aktiegevinster at hente i Rusland over de næste
5 år? Hvad med Putins genvalg? Kan Ruslands økonomi ende i kaos eller er de
virkelig på rette vej?

2) Så vidt jeg har forstået, rumsterer der planer om at Ruslands olie skal
afregnes i euro. Nogen som kender noget til det? Hvad kommer det til at
betyde for verdensøkonomien og EU samt OPEC?

/Herb

Fra : Herbert Giulio Garon~

Dato : 12-01-04 15:32

Man kunne evt. holde disse to artikler op mod hinanden:

Alfred Berg Ruslands "Russiske aktier - attraktive afkast og
diversifikationsegenskaber"
http://www5.alfredberg.se/dk-inv/PDF-files/info/Russiske%20aktier_web_201003.pdf

og

Morningstars "Pas på vilde afkast"
http://www.morningstar.dk/news/commentary.asp?ArticleID=19377&CategoryID=170&validfrom=2002-11-25

Fra : Loki

Dato : 14-01-04 16:57

"Herbert Giulio Garonfolo" skrev

> [...]
næste
> 5 år? Hvad med Putins genvalg? Kan Ruslands økonomi ende i kaos eller er

Hvis du har en dybere interesse i Ruslands økonomi kan jeg varmt anbefale
dig at læse Daniel Yergins bog "Russia 2010", som giver nogle ret gode
forslag til svar på dit spørgsmål. (bogen findes så vidt vides ikke på
dansk, men kun på engelsk)

Om deres økonomi ender det ene eller andet sted er ganske svært at svare på,
da vi ikke kender de fremtidige handlinger derovre, men umiddelbart er de jo
blødt op over de sidste mange år, og det store issue i Rusland i dag er
givetvis, om Putin & Co kan få styr på korruptionen i landet.

De største økonomiske instanser i Rusland styres i dag af nogle få store
pengemænd, og disse er ikke alle helt legalt orienteret. Ligeledes var det i
det danske udenrigsministeries analyser af Rusland for 1999 almindeligt
kendt, at selskabstømning var et stort problem. Spørgsmålet er vel mere hvor
meget Putin er i lommen på disse bagmænd.

> 2) Så vidt jeg har forstået, rumsterer der planer om at Ruslands olie skal
> afregnes i euro. Nogen som kender noget til det? Hvad kommer det til at
> betyde for verdensøkonomien og EU samt OPEC?

Dette har jeg ikke hørt om før, men har du referencer vil jeg meget gerne se
dem..?

--
Venlig hilsen

Jesper Schlæger
http://www.schlaeger.nu
mail: jesper@fugl-schlaeger.nu (Fjern dyret og stregen)

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 14-01-04 18:11

"Loki" <jesper@fugl-schlaeger.nu> skrev i en meddelelse

> [...]
> blødt op over de sidste mange år, og det store issue i Rusland i dag er
> givetvis, om Putin & Co kan få styr på korruptionen i landet.

Og vel også hvilken politik Putin & Co. vil føre i fremtiden.

> De største økonomiske instanser i Rusland styres i dag af nogle få store
> pengemænd, og disse er ikke alle helt legalt orienteret.

I den forbindelse kunne det være interessant at få vurderinger fra
uafhængige kilder af baggrunden for fængslingen af ejeren af Ruslands
største olie-virksomhed. Fra en markedsøkonomisk synsvinkel vil det være
ubehageligt, hvis han blev fængslet på grund af, at han havde økonomisk
indflydelse og var i opposition til Putin.

I øvrigt er der jævnligt artikler om Rusland i internationale tidsskrifter
som Business Week og Economist.

Med venlig hilsen
Børge