Den ene bremseskive er rusten - er det una~
Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 12-01-04 14:41

Jeg kom lige til at se på min Xantia i dag, at forreste bremseskive i
passagersiden var noget rusten på slidfladen. Jeg kiggede så på skiven i
førersiden, og den er fin og blank. Er det normalt? Burde den ikke
bremse/slide lige meget på begge to? Jeg har ikke umiddelbart bemærklet at
den skulle bremse dårligere - men det er muligvis bare mig der er
uopmærksom...

/Kasper Hansen

Fra : Jens Norking

Dato : 12-01-04 15:20

Hej Kasper,

Nej, det er ikke normal!

Det betyder i mindste fald at din bil ikke bremser optimalt!

Din bremseklods, der skulle have fuld anlægsflade på skiven (der, hvor den
er rusten), har det ikke. Det betyder, at hvis der er 2 klodser ved hver
caliper/skive i hhv. højre og venstre side, så har du minimum 25% nedsat
bremsekraft til rådighed foran. Det betyder også, at den vil trække - mere
eller mindre - til den side, hvor der er mest bremsekraft til rådighed...

Hvis du har lidt teknisk snilde er det ikke så svært. Antagelig kan du klare
det ved at "smøre" caliperens centreringsmekanisme (centrering over skiven)
og bremseklodserne med siliconefedt. Hvis du er det mindste i tvivl -
henvend dig til en mekaniker/værksted.

Reservedele køber jeg hos Skovgaard Olsen og Schmidt i 4600 Køge -
http://www.skovgaard-schmidt.dk/citroen.html - leverer også pr. post. Tel
+45 5663 3535.

God fornøjelse

Med venlig hilsen

Jens

Citroën Xantia 2,0i VSX Automatique

Kom ved en fejl til at sende til din privatadresse - beklager. derfor
genudsendt her i gruppen.

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 12-01-04 16:16

> Det betyder i mindste fald at din bil ikke bremser optimalt!

Tænkte det nok :) - Tak for det... Min mekaniker får lov at kigge på det
snarest.

/Kasper Hansen

Fra : Karsten Andersen

Dato : 12-01-04 16:48

Mon, 12 Jan 2004 14:40:50 +0100, skrev Kasper Hansen [8270], på 10
linier, i <4002a4b6$0$193$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, :

> [...]
>bremse/slide lige meget på begge to? Jeg har ikke umiddelbart bemærklet at
>den skulle bremse dårligere - men det er muligvis bare mig der er

Nop det er ikke unormalt.
Hvis bilen feks har sået sådan den eneside har stået mere fuktigt end
den anden.
Men rusten skulle gerne forsvinde efter et par opbremsninger.
Kør en tur og kik om det ikke hjalp.

Karsten
Opel Vectra DTI

Fra : claus b. p.

Dato : 12-01-04 22:53

"Karsten Andersen" <karsten@fjern.mig.jyde.dk> wrote in message
> [...]
> den anden.
> Men rusten skulle gerne forsvinde efter et par opbremsninger.

Få alligevel bremserne set efter mindst 1 gang om året. Bagbremserne har
også en tendens til at sætte sig.

/Claus

Fra : Torben Scheel

Dato : 13-01-04 09:05

> [...]
> den anden.
> Men rusten skulle gerne forsvinde efter et par opbremsninger.

Hmm.
"Mine bremser er måske defekte - hvad skal jeg gøre?"

"Kør en tur.."

Spændende..
Torben

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 13-01-04 12:51

> Hmm.
> "Mine bremser er måske defekte - hvad skal jeg gøre?"
>
> "Kør en tur.."
>
> Spændende..

Hehe... Så slemt er det nu ikke. Jeg har som sagt ikke mærket nogen nedgang
i bremsekraften, og desuden var den ikke specielt rusten. Det kan faktisk
sagtens være fordi den bare har stået med den ene side i vindretningen
natten over... Jeg skal lige have kigget.

/Kasper Hansen

Fra : Karsten Andersen

Dato : 13-01-04 17:04

Tue, 13 Jan 2004 09:05:22 +0100, skrev Torben Scheel, på 21 linier, i
<4003b076@news.carlbro.dk>, :

>Hmm.
>"Mine bremser er måske defekte - hvad skal jeg gøre?"
>
>"Kør en tur.."
>
>Spændende..

Defekte
I denne tid kan der hurtigt komme rust på skiverne.
Det er ikke en defekt.
Min egen er også hurtig rød da jeg ikke bruger bilen til dagligt.
Har en lille Scooter til og køre på arbejde på.

Karsten
Opel Vectra DTI