simpelt font-spørgsmål.
Fra : Jesper Fjølner

Dato : 12-01-04 13:07

Jeg kan se at teksten på nogle hjemmesider ændres med
vis > tekststørrelse, mens den på andre hjemmesider holdes
konstant.

Hvordan sørger jeg for at teksten på min side vises med samme
størrelse uanset hvad brugeren vælger af skriftstørrelse?
Er det i øvrigt tilrådeligt at tvinge en bestemt størrelse
igennem?

Jeg synes det ødelægger layoutet når teksten bliver for stor.
Tak for hjælpen.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Andreas Haugstrup Pe~

Dato : 12-01-04 13:18

Jesper Fjølner <jesperfjoelnerxxx@hotmail.com> wrote in news:btu2ks$1jm$1
@sunsite.dk:

> Jeg kan se at teksten på nogle hjemmesider ændres med
> vis > tekststørrelse, mens den på andre hjemmesider holdes
> konstant.

Det er en brist i IE at man ikke kan ændre tekststørrelse hvis den er
angivet i px.

> Hvordan sørger jeg for at teksten på min side vises med samme
> størrelse uanset hvad brugeren vælger af skriftstørrelse?
> Er det i øvrigt tilrådeligt at tvinge en bestemt størrelse
> igennem?

Det er absolut ikke tilrådeligt. Du er afhængig af at dine besøgende kan
læse teksten, og det ved den enkelte besøgende nu mere om end du gør

> Jeg synes det ødelægger layoutet når teksten bliver for stor.

Hvis folk kører med en stor størrelse så er de vant til at sider ser ud som
de gør.

--
Personal: <http://www.solitude.dk>
File Thingie - PHP File Manager <http://www.solitude.dk/filethingie/>

Fra : Chrisser

Dato : 12-01-04 15:11

Andreas Haugstrup Pedersen wrote:

> Det er en brist i IE at man ikke kan ændre tekststørrelse hvis den
> er angivet i px.

Man kan godt sætte IE6.0 op til at ignorere de angivne skrifttyper, fonte og
farver. Derefter reagerer den på vis -> osv - også selv om skriftstørrelsen
er angivet i px
Man kan endda sætte den op til at bruge eget css ark.

Begge dele sættes op under punktet "hjælp til handicappede".

> Det er absolut ikke tilrådeligt. Du er afhængig af at dine
> besøgende kan læse teksten, og det ved den enkelte besøgende nu
> mere om end du gør

Nemlig, svagtseende bruger altså også Internettet.

Chrisser

Fra : Andreas Haugstrup Pe~

Dato : 12-01-04 15:36

"Chrisser" <invalid@invalid.invalid> wrote in

> Man kan godt sætte IE6.0 op til at ignorere de angivne skrifttyper,
> fonte og farver. Derefter reagerer den på vis -> osv - også selv om
> skriftstørrelsen er angivet i px

Bare ikke smart hvis man nu kun ville gøre teksten større.

> Man kan endda sætte den op til at bruge eget css ark.

God feature. Heldigvis er den noget nemmere at bruge, og noget nemmere at
finde i Opera (som jeg bruger til dagligt).

> Begge dele sættes op under punktet "hjælp til handicappede".

Det er et noget misvisende navn.

Fra : Chrisser

Dato : 12-01-04 15:43

Andreas Haugstrup Pedersen wrote:
> "Chrisser" <invalid@invalid.invalid> wrote in

> Bare ikke smart hvis man nu kun ville gøre teksten større.

Åh, jamen det er ikke på én gang - der er en checkbox for hver (
skriftstørrelse, skrifttype og farver )

> God feature. Heldigvis er den noget nemmere at bruge, og noget
> nemmere at finde i Opera (som jeg bruger til dagligt).

Den er nu nem at finde, men jeg skal ikke gøre mig klog på opera, blot
pointere at MS åbenbart er ved at komme efter det...

> Det er et noget misvisende navn.

Egentlig ikke - det er bare lidt synd at mange andre ikke vil være
nysgerrige nok til at finde ud af hvad det dækker over.

Chrisser

Fra : Andreas Haugstrup Pe~

Dato : 12-01-04 16:21

"Chrisser" <invalid@invalid.invalid> wrote in news:btubnp$sdi$1@sunsite.dk:

> Åh, jamen det er ikke på én gang - der er en checkbox for hver (
> skriftstørrelse, skrifttype og farver )

Det var godt at høre. Jeg har kun IE 5.5 og jeg kunne ikke finde det deri.

> Den er nu nem at finde, men jeg skal ikke gøre mig klog på opera, blot
> pointere at MS åbenbart er ved at komme efter det...

Jeps, det er godt at IE er ved at komme efter det. Bare uheldigt at der
ikke kommer en ny version før tidligst 2005. Andre browserfabrikanter
kommer med nye versioner mindst en gang om året.

> Egentlig ikke - det er bare lidt synd at mange andre ikke vil være
> nysgerrige nok til at finde ud af hvad det dækker over.

Jeg ville personligt aldrig kigge under noget der hedder "hjælp til
handicappede" fordi jeg ikke er handicappet - jeg har både perfekt syn og
alt muligt.

Omvendt så har jeg god brug for netop disse features. Jeg har brug for dem,
men kan ikke finde dem pga. af navnet. Derfor mener jeg det er misvisende.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 12-01-04 20:11

Andreas Haugstrup Pedersen <usenet@solitude.dk> skrev :

>Det var godt at høre. Jeg har kun IE 5.5 og jeg kunne ikke finde det deri.

Funktioner => Internetindtillinger => Generelt => Nederst til
højre.
--
Knud

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-01-04 13:38

Jesper Fjølner skrev:

>Hvordan sørger jeg for at teksten på min side vises med samme
>størrelse uanset hvad brugeren vælger af skriftstørrelse?

Det nærmeste du kan komme er at lave noget CSS med absolut
størrelse, men du ved ikke noget om brugerens størrelse monitor,
skærmopløsning, afstand til skærmen, brug af briller og lup eller
synskvalitet - så det du tror er absolut, er ikke spor absolut
alligevel.

>Er det i øvrigt tilrådeligt at tvinge en bestemt størrelse
>igennem?

Nej. Du hægter alle dem af som ikke ubesværet kan læse den
størrelse som du tilfældigvis frembringer med dit design.

Jeg bruger som standard mine egne indstillinger i min browser.
Her er et eksempel på en side der har indstillet fonten så småt
at jeg ikke kan læse det med dokumentets indstillinger (en
webcam-side):

   http://www.camvista.com/scotland/edinburgh/capcity.php3

>Jeg synes det ødelægger layoutet når teksten bliver for stor.

Mon ikke det er mere ødelæggende for dit design at nogle slår det
helt fra? Eller at man overhovedet ikke gider besøge dine sider?

--
Bertel

Fra : from south

Dato : 12-01-04 17:34

Hej Bertel !

> [...]
>
> Mon ikke det er mere ødelæggende for dit design at nogle slår det
> helt fra? Eller at man overhovedet ikke gider besøge dine sider?

Hej Bertel, du kommer med et link, ved ikke om det er min PC-er som er
noget galt med , men jeg kan da godt sætte teksten op, størrelsen altså,
du roder vel ikke så du har misset denne mulighed. Mvh Knud

Fra : from south

Dato : 12-01-04 17:52

"Jesper Fjølner" <jesperfjoelnerxxx@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> igennem?
>
> Jeg synes det ødelægger layoutet når teksten bliver for stor.

Hej Jesper, hvis du vil have mange til at se din side, hvorfor så ikke
lave siden så dem på 20 ser siden på samme måde som en på 56, med
nedsat syn (og store briller), vi vil da gerne se hvad dit budskab er.
Hvis det ødelægger dit layout, så har du da den mulighed, at lave din
side så alle vil have glæde af den. Det kræver godt nok at man kan noget
webdesign, men det er du vel mand for ? ellers er der mange her i
gruppen som kan og vil hjælpe dig. Mvh Knud