siptelefoni - handytone
Fra : Hans-Henrik Andresen

Dato : 12-01-04 12:22

Hej,

Er der nogen der har prøvet den sip-konverter fra grandstream,
(http://www.grandstream.com/y-product.htm handytone) hvor man sætter en
alm. analog telefon til adaptoren + lidt netværk og så har men voip.

Er kvaliteten som en alm. tlf.linie ?
hvor stor båndbrede bliver der brugt ?
får man klartone i sin telefon som normalt ?
hvor mange telefoner kan man sætte til den (naturligvis kun en af gangen,
men der er jo mange der har flere telefoner i huset.) ?

/HHA

Fra : Jens Davidsen

Dato : 12-01-04 15:14

Hejsa Hans-Henrik,

Jeg har en HandyTone i test her og kan lige komme med et par enkelte
kommentare til den:

Den er ganske lille og 'fin' i design (modsat deres rigtige ip telefon).
Du faar klartone i din telefon som normalt - dog skal du hvis du trykke
noget knapper paa adapteren hvis du vil ringe direkte IP-IP (uden om sip
server).
Ang. baandbrede saa kommer det an paa hvilket codec du vaelger - jeg har
proevet G711 og G729 og det skulle tage ca. 80-100kbit/20-30kbit med
overhead. se evt. http://voip-info.org/wiki-Bandwidth+consumption
Ang. kvaliteten saa er der lidt 'summen' i samtalen samt jeg synes ikke
deres G729 codec fungerer saerlig god (meget summen).. skal lige siges at
den er testet med en meget gammel US telefon - men var ogsaa det samme
med en meget kort test af en nyerere DK telefon.
Jeg har kun en enkelt telefon saa kan ikke svare paa hvor mange telefoner
samt hvor lang kabling du kan saette til - men www.telio.no siger her
http://www.telio.no/visArtikkel.php?articleID=147 lidt om deres anbefalinger
paa adapteren (de bruger den til deres loesning).
Jeg glaeder mig til at Grandstream faar lagt iLBC codec i telefonen og
adapteren (er paa vej)... og de maa ogsaa meget gerne lave et nyt design til
deres ip telefon

Med venlig hilsen,

Jens Davidsen

Fra : Hans-Henrik Andresen

Dato : 13-01-04 12:47

Tak for svaret, jeg har bestil 6 stk. adaptore og glæder mig til at teste
dem.

Jeg har selv sat en sip-server op (Asterisk på en Linuxbox) og det virker
med software-telefoner, men der er noget ekko mm.

/HHA