Ikoner i OS 9
Fra : Storm

Dato : 12-01-04 10:10

Hvad er det nu man kan gøre ved OS 9 der har smidt/byttet om på
program/fil ikoner ?

Vi har genopbygget skrivebordet 5 gange...

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Morten Lind

Dato : 12-01-04 10:17

Storm <NinzenREMOVE@ofir.dk> wrote:

> Hvad er det nu man kan gøre ved OS 9 der har smidt/byttet om på
> program/fil ikoner ?
>
> Vi har genopbygget skrivebordet 5 gange...

Nulstil PRAM....?
Genstart med alt+æble+P+R......Holdes nede, til gong-gong´en har gong´et
tre gange......
M.

Fra : Storm

Dato : 12-01-04 10:57

Morten Lind <mortenlind@mail.tele.dk> wrote:

> Nulstil PRAM....?
> Genstart med alt+æble+P+R......Holdes nede, til gong-gong´en har gong´et
> tre gange......

Tak Morten - den er forsøgt - også med gong-gongen 5 gange.
Hjælper desværre ikke.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Morten

Dato : 12-01-04 21:40

Morten Lind <mortenlind@mail.tele.dk> wrote:

> Nulstil PRAM....?
> Genstart med alt+æble+P+R......Holdes nede, til gong-gong´en har gong´et
> tre gange......

Det sletter eller genopbygger ikke skrivebordsdatabsen, Iøvrigt er det ikke
PRAM der slettes når gongogen lyder tre gange, men NVRAM. (dét der lagres i
OF).

--
Morten

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, Combo-drev, Bluetooth mus
+ tastatur, FX5200 Ultra & Lacie Photon18Vision (TFT).

Fra : Morten Lind

Dato : 12-01-04 22:43

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> Det sletter eller genopbygger ikke skrivebordsdatabsen, Iøvrigt er det ikke
> PRAM der slettes når gongogen lyder tre gange, men NVRAM. (dét der lagres i
> OF).

Jeg talte da ikke om skrivebordsdatabasen og heller ikke om at slette
PRAM.....?

Hvorfor skal man trykke P+R, hvis det er NV?
Hej fra
Morten

Fra : Morten

Dato : 12-01-04 22:58

Morten Lind <fornavnogefternavn@machintoshudenhintosh.com> wrote:

> Jeg talte da ikke om skrivebordsdatabasen og heller ikke om at slette
> PRAM.....?

Du forslog da "Nulstil PRAM....?" i forbindelse med forvundene
ikoner... KOm du til osse at formatere dig selv?

> Hvorfor skal man trykke P+R, hvis det er NV?

én gang Alt + Ævle + R + P under boot = nulstil PRAM, ingen
indvirkning på nye maskiner med OSX.

tre/fire gange ALt + Ævle + R + P under boot = nustil NVRAM (en række
OpenFirmware værdier)

Fra : Morten Lind

Dato : 12-01-04 23:10

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> Du forslog da "Nulstil PRAM....?" i forbindelse med forvundene
> ikoner... KOm du til osse at formatere dig selv?

Hæ, hæ......ja, men stadig bare et forslag......

> én gang Alt + Ævle + R + P under boot = nulstil PRAM, ingen
> indvirkning på nye maskiner med OSX.

Yep.....er jeg klar over, men det var jo også en OS 9 maskine/system

> tre/fire gange ALt + Ævle + R + P under boot = nustil NVRAM (en række
> OpenFirmware værdier)

Okay......tak.....lærte lige noget nyt

Morten

Fra : Morten

Dato : 13-01-04 00:10

Morten Lind <fornavnogefternavn@machintoshudenhintosh.com> wrote:

> Yep.....er jeg klar over, men det var jo også en OS 9 maskine/system

Jeg mener at OS9 stadig lagrede informationer om hvilken port der
skulle anvendes til ævlesnask i PRAM, mne der muligvis osse det hele.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-01-04 11:50

Hej

Du skal bruge et program, der kan se usynlige filer - fx. Filebuddy 6.x
eller 7.x.

slet filerne Desktop DB og Desktop DF. Hvis filen 'Desktop DG' også er
der, så skal den også slettes. Hvis det er en 'ren' OS 9 - altså ikke
en maskine med både 9.x og X, så slet også alle filer, der hedder
'DS_store'. Det er desværre ikke altid, ten alm. gopbygning er nok il
ttee rigtige ikoner på igen.

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Storm

Dato : 12-01-04 12:17

> [...]
> en maskine med både 9.x og X, så slet også alle filer, der hedder
> 'DS_store'. Det er desværre ikke altid, ten alm. gopbygning er nok il

Det er en ren OS 9'er - vi prøver med ekstraværktøjet.

Tak for tip til jer.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-01-04 13:00

Hej igen...

Jeg glemte at tilføje, at Norton DiskDoctor -> Tools -> Add Files to
Desktop kan udvirke stort set det samme, men det kan være en
langsommelig proces, hvis der er mange. 'Add Files...' funktionen kan
kun tage én ikon ad gangen.

- Og så skal du selvfølgelig genstarte efter at have slettet Desktop
filerne med fx. FB. Maskinen vil så selv gendanne helt nyt desktop.

mvh. Erik Richard

Fra : Morten

Dato : 12-01-04 21:37

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> Du skal bruge et program, der kan se usynlige filer - fx. Filebuddy 6.x
> eller 7.x.

Når man er på OSX er det fjorten gange lettere at åbne et
terminalvindue og skrive "ls -a" for at se usynlige filer, end at hente og
installere et program med begrænsede anvendelsesmuligheder. Sletningen
forgår med "rm fil_navn"

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-01-04 04:32

Hej Morten

Muligt, men her er der altså tale om en ren OS 9 maskine..
mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Morten

Dato : 13-01-04 17:38

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> Muligt, men her er der altså tale om en ren OS 9 maskine..

så bruger man bare finder/sherlock (husker ikke hvilken der bruges
til søgning efter filer) og søger efter usynlige filer.

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 12-01-04 11:51

NinzenREMOVE@ofir.dk (Storm) writes:

> Hvad er det nu man kan gøre ved OS 9 der har smidt/byttet om på
> program/fil ikoner ?
>
> Vi har genopbygget skrivebordet 5 gange...

Så vidt jeg husker, var der i gamle dage noget med, at det somme tider
ikke var godt nok at genopbygge skrivebordsfilen, den skulle slettes
helt, og så laves på frisk. Jeg mener, at det var TechTools(?), der
kunne lave tricket. Faktisk tror jeg, at der kom en freeware udgave
der kunne det.

Thomas
--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Storm

Dato : 12-01-04 20:34

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200301@gen-v.net> wrote:

> [...]
> helt, og så laves på frisk. Jeg mener, at det var TechTools(?), der
> kunne lave tricket. Faktisk tror jeg, at der kom en freeware udgave

Lidt ro - og så gentagne genstart med sletning af prammen løste
problemet.
Nogle gange hjælper det at blive ved med at løbe hovedet mod muren.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 12-01-04 20:34

> [...]

> helt, og så laves på frisk. Jeg mener, at det var TechTools(?), der
> kunne lave tricket. Faktisk tror jeg, at der kom en freeware udgave

Jeg mener også at FileBuddy kan gøre det. Det er shareware, så den kan
downloades.

--
Mvh.
René Frej Nielsen