Andet multimedie
bentjuul 3670
Print fra OS X.
Fra : Thomas Madsen

Dato : 12-01-04 03:10

Hej,

Det er muligt at jeg skal et smut over i Mac-gruppen med dette, men
jeg prøver lige her først...

Her i weekenden har jeg kæmpet en kamp for at få en Textronix Phaser
780-farvelaserprinter til at printe bare nogenlunde tæt på det man
ser på en kalibreret 23" Apple Studio Display TFT fra InDesign CS,
Illustrator CS, Photoshop CS og Acrobat 6 Pro, men hold da op for
en kamp. Printene var alt alt for mørke. En lys orange blev f.eks.
nærmest blodrød på print og selvom jeg ændrede på mange forskellige
ting, så skete der ikke den store ændring i printet.

Det forvirrende er at printeren også har indbygget farvestyring.
Man kan f.eks. stille den til at simulere Euroscale Coated og det
har også virket fint engang da printeren var koblet til Quark og
OS 9.x, men det fungerede ikke just efter hensigten fra OS X
(10.0.3, tror jeg nok) og Adobe-programmerne.

Efter adskillige timer opdagede jeg, at der åbenbart også er noget
farvestyring i den printerdriver som OS X selv har installeret til
Textronix-printeren. Den stod til 'Automatic'. Da den blev stillet
til 'Same As Printer', gik det hele op i en højere enhed. Printene
var nu _meget_ tæt på det man så på skærmen og alt var fryd og
gammen, men nu kommer så det mystiske.

Når man printer ud fra enten Photoshop, Illustrator, InDesign eller
Acrobat, så er man pisket til at gå ind i printerdriveren før man
klikker på Print. Altså, hvis man f.eks. printer ud fra Illustrator,
så skal man et smut ind omkring Setup nede i bunden af Illustrators
Print-dialogboks så man kommer ind i printer-driverens indstillinger.
Derinde kan man se, at alt står som det skal, så man skal blot klikke
på Print og på Print igen i Adobe-programmets print-dialogboks.
Hvis man ikke går omkring den Setup-knap ind til printer-driveren,
så bliver printet alt for mørkt.

Jeg har gemt de ønskede indstillinger i printerdriveren, så den står
til 'Same as printer' og den husker indstillingerne, men alligevel
så går det galt, hvis man ikke husker at gå omkring den Setup-knap
ind til printer-driveren.
Det virker nærmest som om, at Adobe-programmerne ikke kan få adgang
til printerdriverens indstillinger før man lige har været et smut
inde omkring Setup, men det er måske normal opførsel for Mac OS X?

Madsen.