/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
To-takts olie i cdi motor
Fra : Rene´


Dato : 11-01-04 21:29

Jeg bruger ca. 1dl to-takts olie i hver tank diesel, for at smøre min
brændstofpumpe og dyser, det fjerne også sod og koks fra ventiler.Jeg
oplever en mere blød motor gang.
Er der andre end mig der gør dette eller er det forkert af mig at bruge det
?
Hvad er jeres mening om det ?
MVH Rene´ MB 220 CDI



 
 
Ukendt (11-01-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 11-01-04 21:48



> Jeg bruger ca. 1dl to-takts olie i hver tank diesel, for at smøre min
> brændstofpumpe og dyser, det fjerne også sod og koks fra ventiler.Jeg
> oplever en mere blød motor gang.
> Er der andre end mig der gør dette eller er det forkert af mig at bruge
det
> ?
> Hvad er jeres mening om det ?

Det lyder da totalt overflødigt. Sådan noget Dieselolie er da i forvejen så
fedtet at der smørrer rigeligt. Man kan tydelig mærke smøre-egenskaberne
hvis man får lidt diesel på fingrene.

Totaktsolie er tvært imod med til at øge sodmængden.

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK



Rene´ (11-01-2004)
Kommentar
Fra : Rene´


Dato : 11-01-04 22:00

Det passer nu ikke helt at 2-takts olie øger sodmængten, hvis du læser bag
på dunken står der at det renser for sod og koks, hvis det gav sod så ville
tændrøret nok ikke holde længe på en to-takts motor. Jeg syntes pesonligt at
diesel mærker ikke så fedtet i dag som det gjorde i gammle dage.



ENN (11-01-2004)
Kommentar
Fra : ENN


Dato : 11-01-04 22:05

De nyere miliødiesler smører dårligere end tidligere typer diesel. På ældre
motorer er det et almindeligt trick at hælde lidt olie i brændstoffet og
derved skåne pumpen - men det kan også anvendes på nyere motorer og vil alt
andet lige give længere levetid på højtrykspumpen - det vil dog formentligt
give marginalt mere koksaflejringer men ikke noget du behøver at bekymre dig
om. Jeg benytter også lidt olie i brændstoffet på min diesel.

"Rene´" <virker@ikke.dk> skrev i en meddelelse
news:tPiMb.8026$4S.2634@news.get2net.dk...
> Det passer nu ikke helt at 2-takts olie øger sodmængten, hvis du læser bag
> på dunken står der at det renser for sod og koks, hvis det gav sod så
ville
> tændrøret nok ikke holde længe på en to-takts motor. Jeg syntes pesonligt
at
> diesel mærker ikke så fedtet i dag som det gjorde i gammle dage.
>
>



Ukendt (11-01-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 11-01-04 22:30



> Det passer nu ikke helt at 2-takts olie øger sodmængten, hvis du læser bag
> på dunken står der at det renser for sod og koks, hvis det gav sod så
ville
> tændrøret nok ikke holde længe på en to-takts motor.

Det gør de skam heller ikke
Mine 2-taks tændrør holder i snit 2-4.000 Km og så er der vitterlig ikke
nogen midterelektrode tilbage mere.
Bedste bevis for at 2-taksolie soder, er den enorme røg som enhver motor der
får denne olie, vil afgive. Prøv at se på en hvilken som helst knallert,
selv med elektronisk tænding, så er der en stinkende blå røg bag. Røgen er
som altid et tydelig tegn på dårlig forbrænding.
Hvis du havde en benzinbil så kunne du jo prøve at hælde 2-taksolie i
benzinen og se hvad din katalysator siger til det. Hvis det hele bliver
forbrændt uden sod så er der jo ingen fare for katten.

> Jeg syntes pesonligt at
> diesel mærker ikke så fedtet i dag som det gjorde i gammle dage.

Hvis der ikke var smøring nok i dieselolie så ville alle nye biler for
længst stå stille, med de 1-2000 bar de har på højtrykspumpen.

Men Peter Jacobsen dokumenterer noget andet
http://www.danco-oil.dk/erfaring/agro2.htm

--
Tom



Rene´ (11-01-2004)
Kommentar
Fra : Rene´


Dato : 11-01-04 22:41

Nu kan du heller ikke samenligne en diesel motor og en benzin motor, en
diesel skal nok æde det olie, jeg havde engang en gammel hilux som drak 1
liter olie på 100km fordi den var total opslidt, men den røg ikke det
mindste. Nok fordi den forbrænde det olie ved den høje kompretion som er i
en dieselmotor.En 2-takts olie vigtigste opgave er at smøre og holde rent.
derfor er den sodopløsende, men du har nok ret i at man ikke skal give en
moderne benzin bil med kat 4% olie. Men når jeg snakker 1 dl olie i 60
litter diesel er det jo også kun 0,1 % og dette mener jeg at højtryks pumpen
har gav af, den køre jo metal mod metal, og ja diesel smører men bare ikke
så godt længere som den har gjort.



Klaus G. (16-01-2004)
Kommentar
Fra : Klaus G.


Dato : 16-01-04 19:39

> Det passer nu ikke helt at 2-takts olie øger sodmængten, hvis du læser bag
> på dunken står der at det renser for sod og koks, hvis det gav sod så
ville
> tændrøret nok ikke holde længe på en to-takts motor. Jeg syntes pesonligt
at
> diesel mærker ikke så fedtet i dag som det gjorde i gammle dage.
>
Jeg kan huske dengang jeg kørte på tunede scootere, der var det ikke
ligemeget hvad 2T Olie man smed på. Man skulle finde ud af ved hvad antal
grader den brændte ved. Hvis det brændte ved "lav" varme så smurte det ikke
godt nok, hvis det ikke kunne brænde ordentligt, så sodede og koksede det
helt vildt. Nu skriver du at det kun er til at smøre dyser, og pumpe, skal
man så bare finde en olie som brænder ved "lav" temp?

--
Klaus G. / Seth-Enoch

The only thing necessary for the triumph of Evil, is for good men to do
nothing - Edmund Burke(1729-97)



Rasmus (11-01-2004)
Kommentar
Fra : Rasmus


Dato : 11-01-04 23:53


"Rene´" <virker@ikke.dk> wrote in message
news:BmiMb.7912$HY6.486@news.get2net.dk...
> Jeg bruger ca. 1dl to-takts olie i hver tank diesel, for at smøre min
> brændstofpumpe og dyser, det fjerne også sod og koks fra ventiler.Jeg
> oplever en mere blød motor gang.
> Er der andre end mig der gør dette eller er det forkert af mig at bruge
det
> ?

Jeg kender en mercedes mekaniker, og jeg ved at de på værkstedet gør det
samme, hvis kunder f.eks klager over støg fra dyser....

mvh
Rasmus



Ukendt (12-01-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 12-01-04 07:31





"Rasmus" skrev

> Jeg kender en mercedes mekaniker, og jeg ved at de på værkstedet gør det
> samme, hvis kunder f.eks klager over støg fra dyser....


Jeg har brugt det i en Volvo 940 TurboD jeg kørte hyrevogn i for år tilbage.
Men der var det for at fjerne den værste klapren (Gammel VW LT Diesel). Een
liter pr. tankfuld, og bilen gik meget blødere... Omvendt raslede den osse
så meget, at alt hjalp..

> mvh
> Rasmus
>

VenHils
Peter




Ukendt (13-01-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 13-01-04 08:30

> > Jeg kender en mercedes mekaniker, og jeg ved at de på værkstedet gør det
> > samme, hvis kunder f.eks klager over støg fra dyser....
>

Er kvaliteten af olien ligemeget,her tænker jeg på syntetisk osv??

/Mic



Rene´ (13-01-2004)
Kommentar
Fra : Rene´


Dato : 13-01-04 08:50

Ja det tror jeg. Jeg har lige købt 4 LT i biltema for 99kr.
Og efter rygter skulle det være statoil olie.



Holten (14-01-2004)
Kommentar
Fra : Holten


Dato : 14-01-04 18:43


"Rasmus" <SLETDETHERmaximreality@ofir.dk> skrev i en meddelelse
news:btsk4n$nac$1@sunsite.dk...
>
> "Rene´" <virker@ikke.dk> wrote in message
> news:BmiMb.7912$HY6.486@news.get2net.dk...
> > Jeg bruger ca. 1dl to-takts olie i hver tank diesel, for at smøre min
> > brændstofpumpe og dyser, det fjerne også sod og koks fra ventiler.Jeg
> > oplever en mere blød motor gang.
> > Er der andre end mig der gør dette eller er det forkert af mig at bruge
> det
> > ?
>
> Jeg kender en mercedes mekaniker, og jeg ved at de på værkstedet gør det
> samme, hvis kunder f.eks klager over støg fra dyser....

Jeg er ligeledes blevet anbefalet 1-2 dl. 2-takt eller alm. motorolie i
tanken hver anden gang.
Dette også af en MB-mekker.
Han nævnte igen den manglende smørring i moderne dieselolie.

MVH

Holten



Ukendt (15-01-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 15-01-04 04:20

> Jeg er ligeledes blevet anbefalet 1-2 dl. 2-takt eller alm. motorolie i
> tanken hver anden gang.

Hvad er forskellen på at bruge 2takts olie eller alm motorolie??

/Mic



Henning (15-01-2004)
Kommentar
Fra : Henning


Dato : 15-01-04 21:09

> Hvad er forskellen på at bruge 2takts olie eller alm motorolie??

Syntetisk 2T olie kan være /meget/ god til sodfjerning. Shells Shell Advance Ultra 2 (ikke VSX 2) er god. Smøreegenskaberne i en højtydende 2T har jeg så ikke gode erfaringer med...

<http://www.yamaha-motor.co.jp/eng/profile/technical/no35/technicalpapersandarticles/0008.pdf>


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177526
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408691
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste