Skærme
Fijala 3554
Amitech TFT 615 og opdateringshastighed
Fra : Per Wagner Nielsen

Dato : 11-01-04 19:28

Jeg står og skal købe en fladskærm til min kæreste, og havde tænkt på en
Amitech 17" model 615, da denne kan tage digitalt input. Men, i deres
manual til denne monitor står der, at ved digital tilslutning er
opdateringshastigheden kun 60 hz (mod normalt 85 hz ved 1280 * 1024). På
en analog monitor betyder dette jo normalt at skærmen flimrer, og dette
ville jeg jo gerne undgå, men er der forskel på fortolkningen af
opdateringshastigheden når det drejer sig om digital tilslutning?

Fra : Paul Østerby Sørense~

Dato : 11-01-04 19:44

"Per Wagner Nielsen" <perwn@tbv.kollegienet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ville jeg jo gerne undgå, men er der forskel på fortolkningen af
> opdateringshastigheden når det drejer sig om digital tilslutning?

Hej Per
Der er stor forskel på TFT og CRT prøv at læse denne artikkel kan måske
hjælpe dig videre http://www.pcmech.com/show/monitors/114/ du kan derefter
læse lidt tilbage her i NG hvor forskellen er diskuteret ofte og husk
derefter på at der er sket en stor udvikling på paneltyperne også så det der
var god latin før skal man måske se lidt stort på nu med de nyere paneltyper
der er stor forskel på TN og (S)IPS
--
Med Venlig Hilsen
Paul Østerby Sørensen

Fra : Per Wagner Nielsen

Dato : 11-01-04 20:07

Paul Østerby Sørensen wrote:

> [...]
> var god latin før skal man måske se lidt stort på nu med de nyere paneltyper

Tak for linket, det var en god artikel, men jeg syntes ikke den gav svar
på mit spg. (artiklen var til tider også lidt for teknisk for mig).

Jeg har kigget gruppen her igennem, men har ikke fundet svar på mit
specifikke spg.

Hvis der er nogle der kan henvise til et sted hvor jeg kan finde
oplysningerne, eller selv ved noget om det, så skriv venligst.. Evt
nogle der har erfaring med TFT og digital input.

Fra : Paul Østerby Sørense~

Dato : 11-01-04 20:59

> [...]
> oplysningerne, eller selv ved noget om det, så skriv venligst.. Evt
> nogle der har erfaring med TFT og digital input.

Det nemmeste svar er at en TFT skærm skal køre i sin native opløsning og
opdateringshastighed og det er normalt for en 17" TFT 1280*1024 ved 60Hz ,
ang paneltyper så læs lidt her
http://groups.google.dk/groups?hl=da&lr=&ie=ISO-8859-1&q=tft+%2Bips og søg
lidt her inde på google grupper er meget interessant.
--
Med Venlig Hilsen
Paul Østerby Sørensen

Fra : JK

Dato : 11-01-04 22:49

On Sun, 11 Jan 2004 19:28:05 +0100, Per Wagner Nielsen
<perwn@tbv.kollegienet.dk> wrote:

> [...]
>ville jeg jo gerne undgå, men er der forskel på fortolkningen af
>opdateringshastigheden når det drejer sig om digital tilslutning?

En TFT skærm flimrer ikke. Den har en konstant lysende baggrundslampe
(læs nul Hz), og TFT-elementerne lukker op og i for lyset.

Da TFT elementerne ligger i overfladen, har skærmen det ikke godt med
at gå væk fra sin medfødte opløsning, f.eks. 1280x1024, fordi herved
sker det at elementerne ikke går op i opløsningen. Den er derfor nødt
til at hoppe lidt plus og minus, - og det bevirker at billedet bliver
mindre skarpt.

mvh

John

Fra : Lars Just

Dato : 12-01-04 02:45

> [...]
> ville jeg jo gerne undgå, men er der forskel på fortolkningen af
> opdateringshastigheden når det drejer sig om digital tilslutning?

Hej Per,

Køb kun roligt denne skærm til din kæreste, den har et fortrinligt billede
ved 1280x1024 @ 60Hz. Den flimrer faktisk bare mere hvis du sætter den til
75Hz...

Jeg var selv meget i tvivl, så jeg fortår din usikkerhed omkring emnet - jeg
var vant til 1280x1024 @ 85Hz på en Samsung 17" CRT skærm. Men jeg har
bestemt ikke fortrudt købet af Amitech skærmen

Venlig hilsen: Lars Just...

Fra : Per Wagner Nielsen

Dato : 12-01-04 09:01

Per Wagner Nielsen wrote:
> [...]
> ville jeg jo gerne undgå, men er der forskel på fortolkningen af
> opdateringshastigheden når det drejer sig om digital tilslutning?

Tak for alle de gode svar, det er rart når nogle gider hjælpe en stakkel
som mig når han skal ud og bruge 4000 af sin kærestes kr. (for hvis ikke
skærmen var god ville jeg jo nok få ørene i maskinen).
Nu skal jeg så bare finde et godt grafikkort til (med DVI udgang), og
det bliver øjensynligt et af de mindre ATI kort (med passiv køler)

Fra : JK

Dato : 12-01-04 11:02

On Mon, 12 Jan 2004 09:01:16 +0100, Per Wagner Nielsen
<perwn@tbv.kollegienet.dk> wrote:

>Nu skal jeg så bare finde et godt grafikkort til (med DVI udgang), og
>det bliver øjensynligt et af de mindre ATI kort (med passiv køler)

Netop, jeg bruger selv sådan et ATI Radeon 9200 SE

http://www.compumail.dk/vare-oversigt.php?varenummer=43108&type=

kr. 369,-

Det er dog ikke så super til 3D spil. Yder kun ca. 25% af de
allerbedste.

Men gang prisen med 4 (4x25=100%) , og den er stadig lav.

hilsen

John