Mælk skummer for meget (Espressomaskine)
Fra : Ukendt

Dato : 11-01-04 17:24

Hej

Faldt over en lille Krups Espressomaskine på tilbud men har et
spørgsmål mht. opskumning af mælk: Jeg fylder ca. 2 dl. kold mini-mælk
i et 4 dl glas og putter det under steameren, men før mælken når op på
en ordentlig temperatur er glasset ved at flyde over pga. kraftigt
skum. Når jeg endelig er færdig består blandingen af 1/3 flydende mælk
og 2/3 skum, hvilket giver en nogat alternativ Café Latte (det jeg har
nu er nærmere en Café Frotté? ).

Det eneste som står i vejledningen til maskinen omkring opskumning er
hvad jeg skal gøre hvis det ikke skummer nok, og jeg har jo faktisk
det stik modsatte problem :)

Nogen her som kan fortælle mig hvad jeg jeg gør forkert?

0:) JG

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 11-01-04 18:05

Innocence wrote:
> [...]
> det stik modsatte problem :)
>
> Nogen her som kan fortælle mig hvad jeg jeg gør forkert?

Nu kender jeg ikke din opskrift som det lader til at du opsat på at
følge slavisk, men kan du ikke blot regulere lidt på mængden af mælk,
anvende en anden type mælk, bruge en større beholder, variere på tiden
der skummes i osv.?

Med andre ord: forhold dig intuitivt til hvad du ser og oplever når du
skummer mælken.

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>

Fra : Flemming Kold

Dato : 11-01-04 19:27

Hej.

Du skal ikke bruge Mini-mælk. Der er ikke nok fedstof i, til at kunne smumme
ordentlig op.

Brug sødmælk, i et højt smalt glas.ca 5 cm i diameter. Sørg så for at der
kun kommer damp ud af "skummeren". Start med at skumme det øverste mælk, og
bevæg langsomt damprøret længere og længere ned i mælken. Når så alt mælken
er skummet, bank da glasset roligt ned i bordet, for at fjerne de største
luftbobler.

Flemming Kold.

Fra : Ukendt

Dato : 11-01-04 19:34

On Sun, 11 Jan 2004 19:26:42 +0100, "Flemming Kold"
<rikkenavneFJAERNDETTE@mail.dk> wrote:

>Du skal ikke bruge Mini-mælk. Der er ikke nok fedstof i, til at kunne smumme
>ordentlig op.

Eh, men det er jo ellers netop skum som jeg får i overflod? :)
Brugervejledningen, og isenkræmmeren selv, sagde endda jeg skulle
bruge skummet-mælk, hvilket som bekendt har endnu mindre fedtindhold?!

> [...]
>er skummet, bank da glasset roligt ned i bordet, for at fjerne de største

Ok, det lader til jeg bare må prøve mig frem med mælketyper og metode
- og så skaffe en større beholder som Steen foreslår.

Takker :)

0:) JG

Fra : Gert Hansen

Dato : 12-01-04 07:46

Hej

Almindelvis skummer maskinerne mælken mest når dampdyssen holdes i
overfladen eller lige under og mindst når dampdysen holdes langt nede i
mælken.

På dem ¨måde kan skumningen reguleres i et vist omfang. Det der kan snyde er
når dampdyssen er udstyret med en "hjælpanordning" så luft tages med ind og
blæses gennem mælken.

Det er da et forsøg værd.

Hilsen
Gert Hansen