Siden tilpasser sig skærmopløsningen.
Fra : Søren Blom

Dato : 20-04-01 22:44

hej

Hvordan og kan man lave sådan, at siden tilpasser sig skærmopløsningen?

F.eks. http://sandbakken.dk/bestyrelsen.php er lavet på en skræm på en
opløsning på 1152*864 så kommer den en med en opløsning på 800*600 ser siden
ud af røvens til, kan man ikke gøre et og andet smart ved det?

--
Søren Blom
soren@blom.dk

Fra : Klaus Seidenfaden

Dato : 20-04-01 23:33

Søren Blom skrev i meddelelsen <9bqagt$1fas$1@tnews.inet.tele.dk>...

> [...]
siden
>ud af røvens til, kan man ikke gøre et og andet smart ved det?

Forbyd linieombrydning i dine <td>'er, f.eks. vha. <td nowrap> eller
CSS:
td { white-space: nowrap }. Eller brug &nbsp; i stedet for mellemrum i
teksten, f.eks. <td>Ole&nbsp;Wadsholt</td>.

-- Klaus.

Fra : Martin Petersen

Dato : 21-04-01 00:02

> Hvordan og kan man lave sådan, at siden tilpasser sig skærmopløsningen?
Det er muligt at vælge størrelsen på tekst, osv. ud fra opløsningen, men det
er måske ikke det du ønsker?

> [...]
siden
> ud af røvens til, kan man ikke gøre et og andet smart ved det?
Du kan bruge absolutte bredder i stedet for relative i dine tabeller.
Så vil man bare blive nødt til at scrolle for at se det hele hvis man har en
"lav" opløsning.

mvh
Martin
http://www.fyrreklitten.dk

Fra : Jørn Andersen

Dato : 21-04-01 03:20

On Fri, 20 Apr 2001 23:43:31 +0200, "Søren Blom" <soren@blom.dk>
wrote:

Hej Søren,
> [...]
>opløsning på 1152*864 så kommer den en med en opløsning på 800*600 ser siden
>ud af røvens til, kan man ikke gøre et og andet smart ved det?

Den første forudsætning er, at tabellerne er bygget rigtigt op -
forstået som HTML-korrekt Fx går denne her ikke:
</TR>
<TABLE WIDTH="73%" BORDER="0">

- og heller ikke:
</TD></TR><BR><TR>

- og en sjov en her:
<TD style="WIDTH: 27%; BACKGROUND-COLOR: #191970" width="14%">

Der er desuden mængder af uafsluttede tags.

Flere detaljer på:

Dernæst (når koden er rettet op):
En god tommelfingerregel er, at man skal beslutte sig for, hvad der
skal have fast bredde, og hvad der skal have variabel bredde.

Én løsning er at lave hele siden i fast bredde, svarende til den
laveste opløsning ens målgruppe forventes at have. Altså det hele i en
tabel - og resten er baggrund. - Den løsning er såmænd effektiv nok,
men ikke særlig køn, og udnytter ikke skærmen specielt godt.

En anden - som er mere oplagt i dette tilfælde - er at lave sidemenuen
i nogenlunde fast bredde *) (fx samme bredde som det øverste billede),
og så lade resten have variabel bredde. Lad fx værd med at smide det
hele i en tabel - og slet ikke i så mange tabeller, som der er brugt
her.

Det eneste, der bør være i en tabel til højre for menuen er selve
bestyrelses-sammensætningen. Hvis du sætter den i én tabel med
<TR VALIGN="top">
- så kommer det såmænd til at se helt hæderligt ud.

*) "nogenlunde fast bredde" er mit hjemmelavede udtryk for, at man i
sådan en normal venstremenu faktisk ikke behøver at sætte WIDTH på
hverken tabel eller felt, men i stedet styrer det ved hjælp af
linieskift.
Hvis man så evt. har en tabel til "resten af siden", så sæt bredden på
den til 100%, så tager den den resterende plads, næsten uanset hvor
meget opløsningen varierer.

Og så er vi tilbage ved tommelfinger-reglen igen: Hvis ikke man *selv*
beslutter sig for, hvad der skal være fast, og hvad der skal være
"elastisk, så er det helt sikkert, at browseren beslutter noget - som
ikke altid er helt smart

Good luck,

Jørn

PS: I øvrigt er det en meget pæn farvesammensætning - dog: pas på med
for små typer til lys tekst på mørk baggrund.