Læse news via IMAP?
Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 11-01-04 15:03

Det er efterhånden et problem for mig at jeg kun kan læse news fra en enkelt
maskine, idet information om hvad jeg har læst og ikke læst jo gemmes
lokalt.

Findes der en applikation (helst til linux) der kan gøre det muligt at læse
news via IMAP?
Altså jeg installerer IMAP-serveren på en server, og så tilgår jeg mine
grupper via IMAP fra den maskine jeg nu lige sidder ved.

Er der noget med at Outlook i de nye udgaver ikke understøtter IMAP?

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 11-01-04 23:55

Martin Højriis Kristensen skrev:

> [...]

> at læse news via IMAP? Altså jeg installerer IMAP-serveren på en
> server, og så tilgår jeg mine grupper via IMAP fra den maskine jeg nu

Det eneste interessante en Google-søgning kastede af sig var denne, ok
det er webbaseret så måske er det ikke så interessant alligevel:

http://sourceforge.net/projects/web-imap/

Jeg aner ikke om produktet kan lige nøjagtig det du vil, men der er da
i alt fald noget kode at starte med.

> Er der noget med at Outlook i de nye udgaver ikke understøtter IMAP?

Aner det ikke, jeg anvender ikke Outlook.

En anden måde at gøre det på, i stedet for at opsætte en NNTP-til-IMAP
gateway, kunne være at du køber NewsGator (du kan jo starte med at
prøve den i 14 dage):

http://www.newsgator.com/default.aspx

Så kan du læse NNTP i Outlook (Outlook 2000 og fremefter, Windows 98 og
fremefter), når du har adgang til Outlook.

Du kan også læse f.eks. DR nyheder gennem NewsGator:

http://rss.spontek.dk/

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 12-01-04 09:03

"Peder Vendelbo Mikkelsen" <pedervm@myrealbox.com> skrev i en meddelelse
> Det eneste interessante en Google-søgning kastede af sig var denne, ok
> det er webbaseret så måske er det ikke så interessant alligevel:
> http://sourceforge.net/projects/web-imap/

Tja, det ligner bare en webbaseret IMAP-gateway.

> http://www.newsgator.com/default.aspx
> Så kan du læse NNTP i Outlook (Outlook 2000 og fremefter, Windows 98 og
> fremefter), når du har adgang til Outlook.

Men det er stadig installeret lokalt?

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 14-01-04 06:33

Martin Højriis Kristensen skrev:

> "Peder Vendelbo Mikkelsen" skrev

> Men det er stadig installeret lokalt?

Øhm, ja. Jeg går ikke ud fra at Outlook kan køre plugins der ikke er
installeret lokalt.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 14-01-04 08:37

> Øhm, ja. Jeg går ikke ud fra at Outlook kan køre plugins der ikke er
> installeret lokalt.

Det kunne jo være noget halløj til Exchange-serveren (hvilket jo muligvis
ville kunne løse mit problem)

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 12-01-04 00:30

"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> writes:

> Findes der en applikation (helst til linux) der kan gøre det muligt at læse
> news via IMAP?

Det ved jeg ikke, men det virker da også som en bagvendt løsning.

Hvis du har en Linux-PC, som du har adgang til alle steder fra (det må
du have siden en IMAP-løsning kunne have interesse), hvorfor så ikke
bare køre en newsreader på den?

--
Jacob - www.bunk.cc
Put no trust in cryptic comments.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 12-01-04 00:38

"Jacob Bunk Nielsen" <spam@bunk.cc> skrev i en meddelelse
> Hvis du har en Linux-PC, som du har adgang til alle steder fra (det må
> du have siden en IMAP-løsning kunne have interesse), hvorfor så ikke
> bare køre en newsreader på den?

Fordi jeg ikke gider læse news via en shell, that's basicly it.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 12-01-04 00:46

"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> writes:
> Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc> skrev...
>
> Fordi jeg ikke gider læse news via en shell, that's basicly it.

SSH understøtter da XForwarding, og ellers kan du da bruge VNC, hvis
det skal være endnu mere grafisk.

Selv bruger jeg tit Gnus over SSH. Både i Emacs under X, og også bare
i en almindelig tty afhængig af hvor meget båndbredde jeg lige har
(XForwarding over SSH på 56K modem skider stortid) og om jeg har en
X-server lokalt.

Jeg vil blot tro at newslæsning over IMAP er skod, og vil derfor langt
foretrække løsningen med en newsreader på Linux-boksen.

--
Jacob - www.bunk.cc
Stupidity got us into this mess -- why can't it get us out?

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 12-01-04 08:52

> SSH understøtter da XForwarding, og ellers kan du da bruge VNC, hvis
> det skal være endnu mere grafisk.

Jeg kender godt mulighederne.

> Jeg vil blot tro at newslæsning over IMAP er skod

Nogen specielle grunde?

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 12-01-04 18:54

"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> writes:
> Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc> skrev...
>
> Jeg kender godt mulighederne.

OK, det kunne man jo ikke vide

> Nogen specielle grunde?

Jeg bruger et program der gør de fleste ting på en newsreader-agtig
måde til at læse mail fra en IMAP-dims på arbejdet. Det vil sige at
den blandt andet tråder mails og den slags. Hvis jeg nu bare siger at
det ikke er rygende hurtigt, så har jeg vist ikke trådt nogen over
tæerne. Jeg skal dog lade det være usagt hvor flaskehalsen findes, da
jeg ikke har undersøgt det nærmere.

Jeg tror bare ikke rigtig på IMAP som en god måde at læse news, og jeg
ville aldrig selv forsøge det. Jeg bruger på den anden side samme
program som Jesper, og SSH løser også fint mine problemer af den art,
så jeg er måske heller ikke den rette til at spørge.

--
Jacob - www.bunk.cc
Never tell a lie unless it is absolutely convenient.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 13-01-04 16:48

> Jeg tror bare ikke rigtig på IMAP som en god måde at læse news, og jeg
> ville aldrig selv forsøge det.

Jeg fandt også lige en stor svaghed, foranlediget af et link postet
tidligere:
Afsendelse af svar ville skulle ske med SMTP, dvs man skal sende til en
SMTP-server man selv har, som så kan få det omformet til en posting.

Så jeg konkluderer at der ikke rigtigt er nogle generelle protokoller der er
velegnede, og at man enten skal bruge en proprietær protokol (forslag?)
eller køre den samme newsreader overalt.

Fra : Jesper Harder

Dato : 13-01-04 17:28

> [...]

> Afsendelse af svar ville skulle ske med SMTP, dvs man skal sende til en
> SMTP-server man selv har, som så kan få det omformet til en posting.

Men så vidt jeg kan se foregår det serverside. Så når det først er
sat op, burde det ikke have nogen betydning for klienten.

Ellers kan man gøre noget i stil med nngateway i Gnus [1], hvis
klienten kan den slags ting.

[1] http://gnus.org/manual/gnus_210.html#SEC210

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 13-01-04 17:38

"Jesper Harder" <harder@myrealbox.com> skrev i en meddelelse
> Men så vidt jeg kan se foregår det serverside. Så når det først er
> sat op, burde det ikke have nogen betydning for klienten.

Nej, medmindre klienten er et sted hvor den ikke har adgang til SMTP ude i
verden. Det vil nok være flere og flere steder efterhånden.

> Ellers kan man gøre noget i stil med nngateway i Gnus [1], hvis
> klienten kan den slags ting.
> [1] http://gnus.org/manual/gnus_210.html#SEC210

Ja, det kræver så en speciel klient.. Under alle omstændigheder noget biks.
Jeg havde fået den vildfarelse at IMAP også håndterede svar på en mail, og
så kunne en speciel IMAP-server jo godt håndtere alle aspekter.

Fra : Jesper Harder

Dato : 12-01-04 00:36

"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> writes:

> Findes der en applikation (helst til linux) der kan gøre det muligt
> at læse news via IMAP?

Cyrus IMAPD:

<http://asg.web.cmu.edu/cyrus/download/imapd/install-netnews.html>

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 12-01-04 08:58

> Cyrus IMAPD:

Har du prøvet det?
Det ser lidt pseudo ud. Især konceptet omkring posting af nye indlæg ser ud
til at være lidt bøvlet

Fra : Jesper Harder

Dato : 12-01-04 15:51

> Har du prøvet det?

Nope. Min foretrukne nyhedslæser virker glimrende både under X og i
en konsol, så ssh løser alle problemer for mig.

Fra : Martin Schultz

Dato : 13-01-04 16:59

On Sun, 11 Jan 2004 15:03:01 +0100, "Martin Højriis Kristensen"
<usenet@makr.dk> wrote:

> [...]
>Altså jeg installerer IMAP-serveren på en server, og så tilgår jeg mine
>grupper via IMAP fra den maskine jeg nu lige sidder ved.

Jeg har kigget efter en ligende løsning og min konklusion blev at den
bedste løsning var at køre en newsreader over SSH.

>Er der noget med at Outlook i de nye udgaver ikke understøtter IMAP?

Outlook 2003 uderstøtter IMAP uden problemer.

Martin
ADSL og opsætning af Cisco/Zyxel routere.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 13-01-04 17:42

"Martin Schultz" <news2004@adsltips.invallid> skrev i en meddelelse
> Jeg har kigget efter en ligende løsning og min konklusion blev at den
> bedste løsning var at køre en newsreader over SSH.

Eftersom problemet også er gældende for diverse instant messenger-ting, som
folk åbenbart mener er nødvendige at kommunikere med, tror jeg jeg må finde
en tilsvarende løsning.
Findes der noget gratis/billigt software a la citrix (hvor man næsten ikke
opdager at en af applikationerne man har liggende i task-baren reelt kører
på en anden maskine) til en ganske alm. WinXP?
At køre en helt ekstra desktop er næsten for træls...

Fra : Martin Schultz

Dato : 13-01-04 22:17

On Tue, 13 Jan 2004 17:41:45 +0100, "Martin Højriis Kristensen"
<usenet@makr.dk> wrote:

> [...]
>opdager at en af applikationerne man har liggende i task-baren reelt kører
>på en anden maskine) til en ganske alm. WinXP?

Det må ikke være X over en ssh forbindelse?

>At køre en helt ekstra desktop er næsten for træls...

Hvis det ikke må være x over ssh tror jeg en windows XP remote
desktop/terminal services er det bedste bud.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 14-01-04 08:39

> Det må ikke være X over en ssh forbindelse?

Nej, jeg foretrækker godt nok Windows til den slags.

> Hvis det ikke må være x over ssh tror jeg en windows XP remote
> desktop/terminal services er det bedste bud.

Ja, det er bare ikke et særlig godt bud, medmindre man vil køre en helt
ekstra desktop.
Dertil kommer hele problemet (som X over ssh jo også har) med at kunne læse
news mens man sidder i toget..