Farlige vinterdæk?
Fra : Anders Köhler

Dato : 11-01-04 14:35

Jeg har netop sæt pikdæk på min bil (staves det virkelig sådan, eller skal
det være 'pigdæk'?), de er en sæcon gamle og en del af metaldimserne er
efterhånden faldet af. Nu siger en kammerat så at det er lidt farligt at
køre med dem når metaldimserne er begyndt at falde af, og at der er
eksempler på at de kan blive skudt igennem skærmen ved høj fart. Er dette
rigtigt?

Fra : Thomas

Dato : 11-01-04 14:41

Kan desværre ikke svare dig, men gider du lige poste et billede i
dk.binaer.motor hvis det er pikdæk du har på

Mvh

Thomas

Fra : Gert

Dato : 11-01-04 17:02

"Anders Köhler" <NOSPAM-bft394857@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> køre med dem når metaldimserne er begyndt at falde af, og at der er
> eksempler på at de kan blive skudt igennem skærmen ved høj fart. Er dette

det staves vist nok med g altså pigdæk )
ku forrestille mig at pikdæk er noget andet som med sikkerhed ikke hører til
her i gruppen

men nu til det andet du spørger om !

umiddelbart vil jeg ikke mene at der er noget farligt ved at køre med
dækkene, det er jo et almindeligt vinterdæk med pigge.

men ja det er farligt at køre med dem ved høj fart,
pigdæk er på ingen måde et "formelfart" dæk, ved høj hastighed kører du mere
på piggene end på dækket hvilket gir meget dårligt vejgreb.
og ja ved høje hastigheder er der risiko for at pigge falder ud.
men om de går gennem skærme mm tør jeg ikke udtale mig om.
men tanken er da ikke umulig

--
Med Venlig Hilsen
Gert Ringholm Møller

Fra : Anders Köhler

Dato : 11-01-04 17:11

"Gert" <GRM@SPAMSAKS...c.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> og ja ved høje hastigheder er der risiko for at pigge falder ud.
> men om de går gennem skærme mm tør jeg ikke udtale mig om.

Nu må jeg jo indrømme at jeg ikke er den bedste til at overholde
hastighedsgrænserne på motorvejen, når forholdende ellers er til at lægge
farten lidt højere. Men hvad er FOR høj fart i denne forbindelse, altså med
piGdæk på?

Fra : Mogens...

Dato : 11-01-04 17:44

On Sun, 11 Jan 2004 17:10:34 +0100, "Anders Köhler"
<NOSPAM-bft394857@yahoo.dk> wrote:

> Hvad er FOR høj fart i denne forbindelse? - altså med pigdæk på...

100 km/t !!!
www.fdm.dk/public/omfdm/presse/pres_vis.asp?ID=68

/Mogens

Fra : Anders Köhler

Dato : 11-01-04 19:31

"Mogens..." <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev i en meddelelse

> 100 km/t !!!
> www.fdm.dk/public/omfdm/presse/pres_vis.asp?ID=68

Tak for linket, det var sørme godt jeg fik det at vide, ellers havde jeg nok
kørt hurtigere men nu må jeg jo nok så hellere beregne 10 min ekstra til
arbejde.

Fra : Jesper

Dato : 12-01-04 01:22

Mogens... wrote:

> 100 km/t !!!
> www.fdm.dk/public/omfdm/presse/pres_vis.asp?ID=68
>

> /Mogens

Der står da ikke noget med 100 km/t under danske forhold? Der er nævnt
nogle forskellige hastighedsbegrænsninger for Østrig og Frankrig.

Mine pig-dæk render snildt 130 km/t...men så har jeg heller ikke prøvet
at køre hurtigere med dem.

--
Mvh. Jesper

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 12-01-04 09:27

"Jesper @tdcadsl.dk>" <"Jesperm<remove> wrote in message news:4001E8C1.7040407@tdcadsl.dk...

> Der står da ikke noget med 100 km/t under danske forhold? Der er nævnt
> nogle forskellige hastighedsbegrænsninger for Østrig og Frankrig.

Og hvorfor tror du at hastighedsgrænserne er som de er i Frankrig og
Østrig?

> Mine pig-dæk render snildt 130 km/t...men så har jeg heller ikke prøvet
> at køre hurtigere med dem.

Jaja - og du kan sikkert også fint køre 160 km/t på et totalt nedslidt
sommerdæk i regnvejr - men det gør du (forhåbentlig) ikke...

/Jakob

Fra : Jesper

Dato : 12-01-04 18:37

Jakob Jeppesen wrote:

> Og hvorfor tror du at hastighedsgrænserne er som de er i Frankrig og
> Østrig?

Øh...fordi det er vedtaget pr. LOV? Nu er det ikke altid at teknisk
kunnen og love hænger sammen. Biler kan også godt køre mere end 110 km/t
her i Danmark. I Tyskland kan (og må) de feks. køre alt det de vil.

> Jaja - og du kan sikkert også fint køre 160 km/t på et totalt nedslidt
> sommerdæk i regnvejr - men det gør du (forhåbentlig) ikke...

Det kan jeg sikkert. Jeg kan nok også køre 190 km/t. Der er vel kun det
spænding man selv laver?

--
Mvh. Jesper