Snekæder
Fra : ENN

Dato : 11-01-04 13:52

Er der nogen der ved hvor man kan finde en test af snekæder så man ved hvad
man skal køde?

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 11-01-04 14:07

On Sun, 11 Jan 2004 13:52:25 +0100, "ENN" <enn@nomail.com> wrote:

>Er der nogen der ved hvor man kan finde en test af snekæder så man ved hvad
>man skal køde?
>
>--

Det tror jeg ikke du skal regne med. Det er ikke et produkt der bliver
købt/solgt i et omfang der berettiger de helt store tests.

Hvis du gider fortælle mig lidt om hvad du skal bruge dem til, og
hvilket køretøj de skal monteres på, så skal jeg se om ikke jeg kan
vejlede dig. Jeg har nogen års erfaring med subject.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : ENN

Dato : 11-01-04 15:10

Skal bruges på en E46 BMW skal være god kvalitet og med pose/opbevaringsæske

De skal bruges de par gange om året hvor store snemængder forhindrer os i at
nå frem til Skihytter i S og N - har tidligere haft RUD snekæder (org.
volvo) som var rigtigt gode dog var de lidt besværlige at montere.

Kører på goide vinterdæk (ikke pigdæk) så de er til de ekstreme situationer.
Ved du om det kan betale sig at have kæder på alle 4 hjul?

Fra : Leonard

Dato : 11-01-04 15:24

"ENN" <enn@nomail.com> wrote:

Spørg i en norsk eller svensk nyhedsgruppe med næsten samme navn som
denne og chancen for et kvalificeret svar er større.

>Ved du om det kan betale sig at have kæder på alle 4 hjul?

I instruktionsbogen til min Syncro (4wd på VW'sk) står der at der kun
må sætte snekæder på forhjulene ...
--
Leonard
http://leonard.dk/foredrag/uheld.php

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 11-01-04 15:41

On Sun, 11 Jan 2004 15:24:00 +0100, Leonard <nospam@invalid.invalid>
wrote:

>"ENN" <enn@nomail.com> wrote:
>
>Spørg i en norsk eller svensk nyhedsgruppe med næsten samme navn som
>denne og chancen for et kvalificeret svar er større.
>
>--

Har du noget at tilføje til den forklaring jeg har skrevet?

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 11-01-04 15:37

On Sun, 11 Jan 2004 15:09:35 +0100, "ENN" <enn@nomail.com> wrote:

> [...]
>
>Kører på goide vinterdæk (ikke pigdæk) så de er til de ekstreme situationer.
>Ved du om det kan betale sig at have kæder på alle 4 hjul?

Til en baghjulstrækker skal du have stigekæder på baghjulene og hvis
du synes, styrekæder på forhjulene.

Stigekæderne ligner en rebstige, altså med kæder der går vinkelret på
køreretningen. De er meget effektive til fremdrift, især hvis du køber
en type med pigge.

Styrekæderne er diagonalkæder som når forhjulene drejes, hjælper med
at holde kursen, som du har planlagt det.

Læg aldrig kæder på dine alu-hjul hvis du er glad for dem! Hjulene
altså.

Når du har lagt kæderne på, så stramt som du kan, så kør et par
hundrede meter, og gå så ud og stram efter. Det er MEGET vigtigt at de
sidder så stramt som muligt, da de ellers kan ødelægge både
inderskærme og skærmkanter.

Husk også at kæderne skal på FØR du sidder fast. Det er altid lettest
at lægge kæder på et sted du har valgt, fremfor et eller andet sted
ude på vejen, hvor forholdene sjældent er optimale.

Husk et par varme handsker der ikke går i udu fordi de bliver våde.

Det optimale er at lægge kæderne på et par gange inden du kører
hjemmefra, så er det ikke så fremmed for dig når det bliver alvor. Det
er noget snavs at skulle til at gøre sig erfaringer i snestorm og midt
om natten.

På dette link kan du evt. læse mere, og se billeder af de forskellige
typer kæder.

http://www.snekaeder.dk/personvogne.htm

Venlig hilsen
Folmer

Fra : ENN

Dato : 11-01-04 18:04

Tak for din instruktion Folmer.

Fra : Sten bo

Dato : 12-01-04 11:55

ENN wrote:
> [...]
>
> Kører på goide vinterdæk (ikke pigdæk) så de er til de ekstreme
> situationer. Ved du om det kan betale sig at have kæder på alle 4

Hej ENN

Du får et par erfaringer

Vi fik i mandags totalskadet vores 2 biler i en
harmonika ved Fagernes No

Der var en oppe foran i rækken der lidt pludselig skulle dreje fra ad
sidevej i et vejsving.

Smal vej, - snevolde og en masse modkørende, så de efterfølgende ikke ku
undvige..

Alle kom fra det med livet i behold, kun et par hovedpiner, nakker og lidt
ondt i ryggen - og så alle de andre småting.

Så hvis du skal til Norge må jeg anbefale at du også har pigdæk. De er
træls
at høre på, men man salter eller gruser ikke vejene i
store områder af Norge og der er tit meget glat - Sammenkørt sne, blank is
eller fygesne der køres til et mm tyndt gennemsigtigt lag.

Nordmænd kører stærkt, 60- 70-80 på isglatte snoede uoverskuelige veje.Og
alle
biler vi har kikket på har tilsyneladende pigdæk monteret..

Hvordan deres busser og lastbiler, der kører med samme fart på almindelige
dæk (?) klarer den, er totalt uforståeligt.

Kæderne er et must hvis man har vanskelige forhold op til hytten.Det er
vigtigt at du får dem i rigtig størrelse. Prøv at montere nogle gange inden
der er brug for det. Vores hestetossede datter var morsomt den der først
blev ferm til at lægge "seletøjet" på hjulene.
3 min. per hjul.
Vi er mest glade for diagonalkæderne, har haft begge typer, og syns at de
udover styrer bedre, også centrerer sig en smule.Og sidder bedre selv efter
længere ture.

Og som Folmer skriver er det vigtigt at man strammer
dem efter og kikker til dem, så de også sidder rigtigt når man har kørt
lidt,

På lægere ture ad snedækkede veje, man gidder ikke pille dem af, er det
klogt
at se til dem en gang i mellem. Hvis de ikke sidder ordentligt er det
hurtigst at pille dem af, og
påmonteres forfra. Vær opmærksom på, at de, hvis de sidder skævt på nogle
biler kan komme i klemme
mellem bremserørets beslag og hjulet sådan at det skrammes eller værst -
bremserøret ødelægges. Det er altså alvor, at de skal sidde rigtigt.

På tykt sammenkørt sne kører vi op til 50 km/t og da vi elsker ture på x og
tværs over fjeldet fra dal til dal af småvejene - er vi meget glade for
kæderne. Man har markant bedre fat i underlaget.

Fords antispin skal slås fra når man bruger
kæder. Vi har stedvis temmelig stejlt op til vores hytte - vel 8-9 km med
kæder og den skal bare ha 3-3500 rpm i 2´ og så holder man fast og styrer
som en båd i dårligt vejr Antispin blir forvirret, bremser og lukker ned for
gassen for, dels at gi forsigtig igangsætning og vel også for ikke at brænde
bremserne af. Men det dur altså ikke når det går op og der er brug for lidt
havre. Er der atispin har instruktionsbogen sikkert et par bemærkninger.

Vi købte sidste gang kæder i Norge, idet vi syntes at lige dem de havde
hos den lokale købmand var
særlig tykke i godset. Ligger deroppe, og glemt navnet, men det er der altså
også forskel på.
Hvis ikke du vil køre med pigge kan dækkene lejes kun til ferien - måske
lokalt.

Mvh
Sten

Fra : Sten bo

Dato : 14-01-04 13:24

Aldi har diagonal snekæder for kr.119

mvh
sten

Fra : Møller

Dato : 11-01-04 15:42

"Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> wrote in message

> [...]
> hvilket køretøj de skal monteres på, så skal jeg se om ikke jeg kan
> vejlede dig. Jeg har nogen års erfaring med subject.

Ja er det ikke dig de kalder "den store afskyelige snemand"
I hvert fald de første par dage du kørte i Suomi som en anden dansker

Jeg har brugt Weltstar fra Erlau AG, købt i 1980, så det er af typen der er
besværlige at sætte på, men de kunne spændes og efterspændes efter et par km
og så sad de og jeg har ikke haft problemer med dem.

Under alle omstændigheder prøv at montere dem et har gange før du får brug
for dem.

--
Møller