Bytte om på for og bag -dæk
Fra : Beach

Dato : 11-01-04 12:51

Er det rigtigt forstået (husket) at jeg om 5 minutter bør gå ned i
regnvejret og bytte bytte om på mine dæk sådan at højre fordæk kommer
til højre bagdæk venstre fordæk til venstre bagdæg???

Har kørt 55.000 km på de helårsdæk der sidder på nu uden at bytte om på
noget!

--
->Yours Faithfully<-
//Beach

Fra : Jørgen L

Dato : 11-01-04 12:59

> Er det rigtigt forstået (husket) at jeg om 5 minutter bør gå ned i
> regnvejret og bytte bytte om på mine dæk sådan at højre fordæk kommer
> til højre bagdæk venstre fordæk til venstre bagdæg???

Ikke hvis du spørger mig, de bedste dæk skal altid side bagerst. Der er
mindst vægt til at træde igennem vand og sne.

> Har kørt 55.000 km på de helårsdæk der sidder på nu uden at bytte om på
> noget!

Jeg slider altid fordækkene ned køber 2 nye som kommer bagpå og bagdækkene
om foran hvor jeg så slidder dem ned.
På nær med vinterdæk disse slider jeg ens ned og skifter dem min hver 4 år.

Hilsen Jørgen

---

Fra : Møller

Dato : 11-01-04 13:11

"Jørgen L" <Noemail@stopspamspam.dk> wrote in message
> [...]

Nej.

> [...]
> om foran hvor jeg så slidder dem ned.
> På nær med vinterdæk disse slider jeg ens ned og skifter dem min hver 4

Samme metode her.
Det forår hvor vinterdækkene nærmer sig 4 mm mønsterdybde, lader jeg den
sidde til de er nede på 2-3- mm og så ud til efteråret hvor jeg sætter nye
vinterdæk på.

Og så husk lige, at mange nye dæk er mærket med fast omløbsretning, hvilket
betyder, at de ikke kan skifte side: Krydsskift er vist i en
reparationshåndbog jeg har fra 1950.
Men i dag:Nej.

--
Møller
dk.fritid."kaffeklub"dk

Fra : Koolberg

Dato : 12-01-04 10:51

Omvendt... De bedste dæk skal altid sidde foran, det er trods alt dem
du styrer med. Jeg vil i hvert tilfælde hellere kunne styrer forbi
grøften, end at have godt træk på baghjulene til at kører mig dybere
ned i grøften......

Jeg bytter forøvrigt ikke om på mine sommerdæk, da jeg ikke gider at
afbalancere hver gang, samtidig med at jeg ikke har noget imod at købe
2 nye dæk denne gang, så passer det med 4 nye næste gang. Vinterdæk,
jo hvert anden session bytter jeg om på for og bag, men de er retnings
bestemte (er de fleste sommerdæk ikke), og derfor byttes de parvis i
samme side, men jeg afbalancere dem også samtidig.

Fra : Roberto Saldo

Dato : 12-01-04 11:07

Koolberg wrote:
> Omvendt... De bedste dæk skal altid sidde foran, det er trods alt dem

Nej.
Skrider dine baghjul er du på spanden.

> [...]
> bestemte (er de fleste sommerdæk ikke), og derfor byttes de parvis i
> samme side, men jeg afbalancere dem også samtidig.

Med venlig hilsen/Best regards

Roberto Saldo, Consultant, System Developer, M.Sc.

"Recursive: Adj. See Recursive."

Fra : Koolberg

Dato : 12-01-04 23:13

Roberto Saldo <robertosaldo@yahoo.dk> wrote in message news:<bttr51$rta$1@news.net.uni-c.dk>...

> Nej.
> Skrider dine baghjul er du på spanden.

Og hvis dine baghjul skrider med de gode dæk bag, kan man ikke styre
kontra....

Alle jeg har talt med og alle de artikler jeg har læst siger det
samme, uanset baghjul eller forhjuls træk.... ALTID de bedste dæk
forrest, men vil da gerne høre mange flerer kommentarer til dette.

Fra : Mogens...

Dato : 12-01-04 23:19

On 12 Jan 2004 14:12:38 -0800, splitz@blop.dk (Koolberg) wrote:

>Alle jeg har talt med og alle de artikler jeg har læst siger det
>samme, uanset baghjul eller forhjuls træk.... ALTID de bedste dæk
>forrest...

Nej, du er forkert på den!

www.sds.dk/sider/bedsted%C3%A6k.html
Test viser, at uanset om bilen er for- eller baghjulstrukket, vil man
opnå den sikreste kørsel med de bedste dæk på baghjulene. Denne
placering er med til at sikre bilens stabilitet under manøvrer såsom
opbremsning og kurvekørsel. Især på våde eller glatte veje.

Det er under disse manøvrer, der er størst risiko for en udskridning,
og her gælder det, at det normalt er væsentlig lettere at korrigere en
understyring (forhjulene skrider) end en overstyring (baghjulene
skrider).

Ved understyring skal man slippe speederen og dreje rattet i svingets
retning. Denne manøvre hjælper med til med at genvinde kontrollen over
bilen.

Ved overstyring er det derimod meget vanskeligere at genvinde
kontrollen. Der skal gives en passende mængde gas, og samtidig skal
rattet drejes samme vej som baghjulene skrider. Kun en erfaren fører
kan udføre denne manøvre.

Derfor anbefaler Super Dæk Service at du formindsker risikoen for at
dette sker, ved at montere de nye eller mindst slidte dæk bag på
bilen.

/Mogens

Fra : Ukendt

Dato : 12-01-04 23:34

> Derfor anbefaler Super Dæk Service at du formindsker risikoen for at
> dette sker, ved at montere de nye eller mindst slidte dæk bag på
> bilen.

Michelin har lavet en test at det stort set er hip som hap hvor man placerer
de bedste, det har fordele og ulemper ved begge valg.

http://www.adac.de/Tests/Reifentests/Rund_um_den_Reifen/Auf_welche_Achse_die_besseren_Reifen_/default.asp?ComponentID=4775&SourcePageID=8763%231

Demnach ergeben die Verteilung von "Plus" und "Minus" offensichtlich ein
ausgewogenes Verhältnis. Zumindest könnte nun der Autofahrer, bezogen auf
seine persönlichen Einsatzbedingungen und das Antriebskonzept seines Autos,
selbst eine Entscheidung treffen.

Immerhin ist schon einmal festzustellen, dass die weit verbreitete
Empfehlung "die besseren Reifen nach vorne", die sich auch in vielen
Bedienungsanleitungen findet, so pauschal nicht haltbar ist.

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK

Fra : Mogens...

Dato : 13-01-04 06:37

On Mon, 12 Jan 2004 23:34:12 +0100, "Tom"
<t.christensen(snabela)bigfoot.com> wrote:

>Immerhin ist schon einmal festzustellen, dass die weit verbreitete
>Empfehlung "die besseren Reifen nach vorne", die sich auch in vielen
>Bedienungsanleitungen findet, so pauschal nicht haltbar ist.

Prøv lige at oversætte ovenstående til dansk - igen.

/Mogens

Fra : Tom

Dato : 13-01-04 10:15

> Prøv lige at oversætte ovenstående til dansk - igen.

Alligevel kan man fastlægge, at det vidt omtalte råd "De bedste dæk foran"
som også står i mange brugsanvisninger ,ikke umiddelbar holder.

Versuche mahl dies in dãnish zu ubersetzen - nochmahl

Men du kender da tysk godt nok til at kunne selv )

Men som de skriver så er det heller ikke, at de nødvendigvis skal bag. Du
havde jo valgt at klippe noget væk:
"Demnach ergeben die Verteilung von "Plus" und "Minus" offensichtlich ein
ausgewogenes Verhältnis"

Oversat: Derefter bliver fordelingen af plusser og minuser åbenbart et
ligeligt forhold.

Fra : Mogens...

Dato : 13-01-04 18:41

On Tue, 13 Jan 2004 10:14:49 +0100, "Tom"
<tom_christensen@bigfoot.com> wrote:

>Alligevel kan man fastlægge, at det vidt omtalte råd "De bedste dæk foran"
>som også står i mange brugsanvisninger ,ikke umiddelbar holder.

Sådan!

>Versuche mahl dies in dãnish zu ubersetzen - nochmahl

LOL

>Men du kender da tysk godt nok til at kunne selv )

Jow, jow - men dine citater virkede som om, du ikke kunne

Jow, jow -

/Mogens

Fra : Ukendt

Dato : 11-01-04 13:31

> Er det rigtigt forstået (husket) at jeg om 5 minutter bør gå ned i
> regnvejret og bytte bytte om på mine dæk sådan at højre fordæk kommer
> til højre bagdæk venstre fordæk til venstre bagdæg???

Du tager fat i et emne som har bragt mange sind i kog
Hvis man INDGÅENDE studerer emnet så vil man komme frem til at der er
fordele og ulemper ved begge muligheder.
Så alt efter hvilke egenskaber du ønsker med hensyn til svinghastighed,
bremselængde, aquplaning, acceleration osv osv. så kan du lige så godt vælge
den ene som den anden løsning.

Jeg selv vælger at skifte således at alle dæk er nogenlunde ligemeget slidt,
så kan jeg også få 4 nye dæk næste gang. Jeg hader at når man slider 2 stk
dæk op og vil have 2 nye så kan man ikke længere få den samme model

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 11-01-04 13:41

On Sun, 11 Jan 2004 13:30:56 +0100, "Tom"
> [...]

>så kan jeg også få 4 nye dæk næste gang. Jeg hader at når man slider 2 stk
>dæk op og vil have 2 nye så kan man ikke længere få den samme model

Ja, det er fandenhakkeme irriterende.

Ulempen for nogen vil dog være, at udgiften bliver dobbelt så stor når
der skal investeres.

Jeg skifter mine fra for til bag ved hvert hjulskifte, d.v.s. forår og
efterår.

Vinterdækkene når jeg aldrig at slide op. Jeg får altid ny bil inden.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 11-01-04 13:49

> Vinterdækkene når jeg aldrig at slide op. Jeg får altid ny bil inden.

Ak, bare det var mig som var så heldig at jeg FIK en ny bil - hver gang min
bilpark er blevet fornyet, har det desværre været forbundet med pinsomme
udgifter.....

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 11-01-04 14:00

On Sun, 11 Jan 2004 13:49:00 +0100, "Andreas M. Hansen"
<nokke99@hotmail.com> wrote:

> [...]
>bilpark er blevet fornyet, har det desværre været forbundet med pinsomme

Ja ja, jeg burde vide det.

I dette forum skal ALT bøjes i neon, for at det ikke bliver
misforstået. Humor incl.

De af dig omtalte pinsomme udgifter er også velkendte for mig, men det
begrænser sig som regel kun til afbedragene. Når man KØBER ny bil når
den gamle nærmer sig 100.000 km. er øvrige udgifter ikke det der er
mest af.

Og ja, der skal handles et stykke tid før der rundes. Det har en
afsmittende virkning på indbytningsprisen at der kun er 5 cifre
synlige på tælleren.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Møller

Dato : 11-01-04 15:52

"Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> wrote in message

> Ja ja, jeg burde vide det.
>
> I dette forum skal ALT bøjes i neon, for at det ikke bliver
> misforstået. Humor incl.

Prøv at klip det i pap eller læg det i mosaik

Klip
> Og ja, der skal handles et stykke tid før der rundes. Det har en
> afsmittende virkning på indbytningsprisen at der kun er 5 cifre
> synlige på tælleren.

Har du prøvet at sætte tape over det sidste ciffer, så kan det ikke ses.
Bruger du rødt gennemsigtig tape, kan du blot påstå at det ikke tøller med,
da det kun viser 100/1000 m og se om køber kan gennemskue det )
..

--
Møller

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 11-01-04 16:44

> [...]
med,
> da det kun viser 100/1000 m og se om køber kan gennemskue det )

Jeg mener at kunne huske fra den gang jeg var en lille dreng, hjemme hos
mine bedsteforældre der var bønder. Når naboen så en sjælden gang havde
lejet en bil, blev den inden den skulle afleveres, kørt ind i loen, et af de
drivende hjul blev løftet med en donkraft, og motoren fra kværnen blev
spændt for med en drivrem....?
Mon det kunne bruges ?

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Møller

Dato : 11-01-04 18:41

"Andreas M. Hansen" <nokke99@hotmail.com> wrote in message
> [...]
de
> drivende hjul blev løftet med en donkraft, og motoren fra kværnen blev

Det var lidt hårdt ved differentialet, så nogle bakkede i stedet for.

Det var nu lettere at skrue speedometerkablet af og så bruge en boremaskine
til at indstille tælleren med, det var før omløberne blev plomberet.
I dag skal du blot have det rigtige program til en pc så vidt jeg har hørt.
--
Møller

--
Møller

Fra : Fam. Olsen

Dato : 12-01-04 20:06

"Møller" <eam_hvem@hvadprivat.dk> skrev i en meddelelse

> Det var lidt hårdt ved differentialet, så nogle bakkede i stedet for.

He he jeg kan huske da jeg var værnepligtig, så vandt jeg et
motororienteringsløb på denne måde.

> I dag skal du blot have det rigtige program til en pc så vidt jeg har
hørt.

Ville de autoriserede mekker ikke kunne udlæse det med deres computer?

MVH Niels

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 13-01-04 06:51

> [...]
de
> drivende hjul blev løftet med en donkraft, og motoren fra kværnen blev

Det er meget lettere i dag...

Pil sikringen til speedometeret, og der kommer ingen km på tælleren...
Husk selvfølgelig at køre nogle km inden sikringen tages, da det ser
underligt ud, at man kun har kørt 100 m i en lejet bil...

--
Mvh. Morten Fruergaard