Størelse på hd til en g4
Fra : fenger-olesen

Dato : 11-01-04 10:39

Hej !

Jeg står for en udvigelse af HD i min G4, jeg gik til den lokale pc
forhandler men han ville ikke sælge mig noget da han hørte det var til en
mac, da han mente at det ikke villle give andet end problemer, da jeg ikke
viste hvad jeg ville have og han ikke kender til mac...

så kan i hjælpe, hvor stor enATA HD kan sådan en mac g4 styrer og vilke
hastighed kan den modtage og lever data, forhandleren nævnte flere
forskellige typer ????

og hvordan benævnes ram til sådan en maskine, og hvad er en ca. pris på en
512mb klods

søren

Fra : Henrik Münster

Dato : 11-01-04 10:53

fenger-olesen <fenger-olesen@mobilixnet.dk> wrote:

> [...]
> mac, da han mente at det ikke villle give andet end problemer, da jeg ikke
> viste hvad jeg ville have og han ikke kender til mac...

Nogle bliver så hysteriske, når det hører, det drejer sig om en Mac. En
Mac er bare en computer ligesom alle andre. Der er altså ikke så meget
magi i det.
Jeg har lige sat en harddisk i en gammel iMac. Jeg købte den på
nettet, og den virker helt perfekt. Du kunne jo også bare købe på
nettet.

> så kan i hjælpe, hvor stor enATA HD kan sådan en mac g4 styrer og vilke
> hastighed kan den modtage og lever data, forhandleren nævnte flere
> forskellige typer ????

De hedder IDE eller ATA. Det er det samme. Der findes forskellige
hastigheder, men de er vist bagudkompatible. Så køb bare en "almindelig"
IDE-harddisk, som alle pc-brugere også køber. Det skal bare ikke være en
seriel-ATA, som vist kun kan bruges i de nye G5.

> og hvordan benævnes ram til sådan en maskine, og hvad er en ca. pris på en
> 512mb klods

Jeg mener, der har været forskellige typer. Hvis du vil vide mere om RAM
og harddisk hastighed (som altså ikke betyder noget), så må du skrive,
præcis hvilken G4, du har.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 11-01-04 13:47

On 2004-01-11, fenger-olesen <fenger-olesen@mobilixnet.dk> wrote:
> [...]
>
> så kan i hjælpe, hvor stor enATA HD kan sådan en mac g4 styrer og vilke
> hastighed kan den modtage og lever data, forhandleren nævnte flere

Du skal bare have en almindelig ATA-100 eller ATA-133 harddisk, UDMA kaldes
det også. Nogle PC'ere og BIOS'er har problemer med diske større end
137GB, så hvis du holder dig til 120GB skulle der ikke være problemer.

Fra : KMLDenmark

Dato : 12-01-04 03:45

Hej Søren

fenger-olesen wrote:
> [...]
> mac, da han mente at det ikke villle give andet end problemer, da jeg ikke
> viste hvad jeg ville have og han ikke kender til mac...

Ja, de gør desværre næsten alt for at genere Mac brugere, og man skal da
være mere end alm. dum og uvidende, hvis man ikke véd, at alle nye Mac
bruger samme type diske som PC'ere, - men det er nok desværre sådan, at
de fleste pC forhandlere er bare 'lidt dumme'..

> så kan i hjælpe, hvor stor enATA HD kan sådan en mac g4 styrer og vilke
> hastighed kan den modtage og lever data, forhandleren nævnte flere
> forskellige typer ????

Hvis det er G4/300mhz til G4/450mhz kan du bruge ATA-66, ATA-100 og
ATA-133 uden UDMA opsætning.
Alle G4 nyere end 450mhz kan bruge ATA-100, ATA-133, UltraATA-100 og
UltraATA-133 med UDMA opsætning.

Som en anden nævner kan der være begrænsning på str. på de ældre G4, så
vælg en 120gb som udgangspunkt, hvis du er i tvivl. Her kan du få flere
forskellige mærker og typer.

Et godt valg er helt klart en Seagate Barracuda 7200.7, 7200rpm m. 2mb
cache. Billigste sted på nettet siger 728kr. inkl. moms, exkl.
fors.omk.. Bor du i nærheden af Århus, kan du købe en Barracuda 120gb
hos OfficeLine til 750kr. inkl. moms, - den pris fik jeg opg. i fredags.
Hvis du vil have samme model med 8mb cache koster den godt 830kr. inkl.
moms.

Barracuda diskene er meget stabile og driftssikre og hører til blandt
edske, der har færrest fejl.

Du bør holde dig _langt_ væk fra IBM/Hitachi diske, da der stadig er
mange problemer med både GXP og DTLA serierne (ATA diske).

> og hvordan benævnes ram til sådan en maskine, og hvad er en ca. pris på en
> 512mb klods

De to ældste G4 - 300 og 350mhz bruger PC-100 RAM std. CL2 eller CL3.
Alle andre med undt. af de nyeste der bruger DDR RAM - bruger PC-133 RAM.

Vælg en standard PC-133/CL3 - fx. fra Kingsons KVR serie. Her får du en
yderst stabil og prisbillig RAM med høj else i forhold til prisen. Prøv
at kigge og søge på www.edbpriser.dk. - Jeg mener at have set dem til
omkring 500kr. for 512mb.

mvh. Erik Richard

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 13-01-04 15:42

KMLDenmark <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> Du bør holde dig _langt_ væk fra IBM/Hitachi diske, da der stadig er
> mange problemer med både GXP og DTLA serierne (ATA diske).

Hitachi er testvinder i sidste udgave af Alt om Data.
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-01-04 17:50

Hej Michael

Ja, og Hitachi koncernen er den største sponsor for Alt Om Data! - så
det giver jeg ikke en flad femmer for.

- Og i øvrigt kan en disk godt have fremragende egenskaber, selvom den
ikke kan holde i længere tid. - Conner diskene havde også særdeles gode
egenskaber, da de kom frem, men de er da noget ...hm... bras!

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Morten

Dato : 13-01-04 20:10

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> Ja, og Hitachi koncernen er den største sponsor for Alt Om Data! - så
> det giver jeg ikke en flad femmer for.

Det lyder interessant, er det noget du kan eller vil dokumentere? Kan
du osse dokumentere at det, såfremt udsagnet måtte være sandt, påvirker
bladets redaktionelle uafhængighed?

Såfremt du kan stille med ovennævnte dokumentation, og den giver dig
medhold i dit udsagn kan du måske osse svare os på mit næste spørgsmål:

Er Hitachi koncernen osse den største sponsor for 8 ud af 10 e-zines der
i øjeblikket kårer Hotachis 7K250 diske som de hurtigste 7200rpm ATA &
SATA diske?

Samme e-zines skriver iøvrigt om Seagate's ditto at deres ydelse er
"bedaget", men at det da er ganske udemærkede diske og fremhæver dem
for deres lave støjnivau og varmeafgivelse. (på G3'ere og G4'ere med
langsomme ATA busser har forskelllen i ydelse formegenlig kun ringe
betydning)

Erik, kan du ikke én gang for alle stille en liste op over hvilke
virksomheder og organisationer inden for IT verdenen der er onde og
hvem der er gode - vel og mærke på en skala fra 1 til 5, så du ikke her
i gruppen beskyldes for at være snæversynet.

--
Morten

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, Combo-drev, Bluetooth mus
+ tastatur, FX5200 Ultra & Lacie Photon18Vision (TFT).

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 13-01-04 22:32

> [...]
> ikke kan holde i længere tid. - Conner diskene havde også særdeles gode
> egenskaber, da de kom frem, men de er da noget ...hm... bras!

Jeg forestiller mig at et seriøst blad som AOD har en rimelig føling med
de produkter de skriver om og at de nok ville kende til produkternes
svagheder, hvis der er nogle generelt.

Jeg køber Hitachi næste gang.
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 13-01-04 18:05

> [...]

> mac, da han mente at det ikke villle give andet end problemer, da jeg ikke
> viste hvad jeg ville have og han ikke kender til mac...

Det er derfor han arbejder i en PC biks - han ved ikke en skid om hvad
han taler om.

> så kan i hjælpe, hvor stor enATA HD kan sådan en mac g4 styrer og vilke
> hastighed kan den modtage og lever data, forhandleren nævnte flere
> forskellige typer ????

Nu skriver du ikke noget om, hvilken G4 du har, men generelt så er en
120 GB disk fin.

Du skal købe dig en Seagate 7200.7 120 GB med 8 MB cache - den fåes for
under 800,- på nettet.

> og hvordan benævnes ram til sådan en maskine, og hvad er en ca. pris på en
> 512mb klods

Du bør hente MacTracker, så ved du alt om hvad en Mac indeholder - du
kan jo vise den til ham PC klovnen også, da den også findes til Windows.

mactracker.ca

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : fenger-olesen

Dato : 14-01-04 19:00

Hej til jeg alle

jeg har kikket på jeres indlæg ! og syntes jeg rustet til at gå på indkøb

i skal alle have tak for jeres hjælp - jeg kommer tilbage med flerer
problemer en anden gang !!!

søren