Latyrus
Fra : Janni Kristoffersen

Dato : 11-01-04 10:01

Hejsa

Jeg har gennem den del år sået latyrus. De kommer fint op, og bliver knibet
så de deler sig. De bliver plantet ud i en krukke med et hjemmelavet
plieflet stativ.

Men der kommer ikke det ønskede blomster flor, og midt på sommeren vidsner
de og det ser ikke godt ud, hvad gør jeg forkert??

Hilsen fra Janni

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 11-01-04 15:28

On Sun, 11 Jan 2004 10:01:12 +0100, "Janni Kristoffersen"
<jannikrist@webspeed.dk> wrote:

> [...]
>
>Men der kommer ikke det ønskede blomster flor, og midt på sommeren vidsner
>de og det ser ikke godt ud, hvad gør jeg forkert??

Sørger du for at plukke afblomstrede blomster af? Hvis de får lov at
blive siddende danner de frø og det går kraftigt ud over blomstringen.

Får de vand nok? Hvis det er en lille krukke skal der formentlig meget
vand til.

Eller står krukken måske i en underskål hvor der altid er vand i? I så
fald kan rødderne døje med at få luft fordi jorden altid er våd.

Gøder du dem? Det er jeg nemlig ikke sikker på at ærteblomster er spor
glade ved.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Janni Kristoffersen

Dato : 20-01-04 14:46

Jeg forsøger at klippe de gamle blomster af. det med vandet skulle jeg mene
de fik nok af, og ingen underskåle her. Men gødning, der må jeg indrømme de
får en del, ligesom de andre sommerblomser jeg har. Jeg ønsker nogle
kraftige planter, men måske Latyrus slet ikke kan være det.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 20-01-04 22:47

On Tue, 20 Jan 2004 14:46:02 +0100, "Janni Kristoffersen"
> [...]

>får en del, ligesom de andre sommerblomser jeg har. Jeg ønsker nogle
>kraftige planter, men måske Latyrus slet ikke kan være det.

Lathyrus har, ligesom andre bælgplanter som ærter og lign, en evne til
at binde kvælstof fra luften - kvælstoffet er det de lever af, så at
sige. Så de kræver faktisk ikke gødning i ret store mængder - det kan
godt tænkes at være derfor de ikke har det så godt.

http://www.gartneriet.dk