Køb af hiace ???
Fra : KD

Dato : 11-01-04 09:16

Jeg skal snart ud og købe mig i kassevogn (hiace) årgang 90-95.

Er der nogen her der har erfaringer med hvilke "sygdomme" de typisk får, og
hvad jeg specielt skal kigge efter, når jeg handler.

Jeg tænker mest på om der er nogle steder de altid ruster først, men også på
hvorlangt motoren normal plejer at kunne køre inden den skal reperarers
ofte.

Kort sagt hvad skal passe på når jeg vil købe en lidt ældre Toyota Hiace....

Fra : Lykke

Dato : 11-01-04 11:00

Jeg har kørt mange Hiaceer og jeg er meget godt tilfreds med dem jeg har
haft. På nuværende tidspunkt har jeg en hiace 4x4 model 91 og den har jeg
haft i 4 år.
Jeg har ike noget specielt negativt at sige om dem.

Poul

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 11-01-04 11:58

Hej!

Lykke wrote:

> [...]
> haft i 4 år.
> Jeg har ike noget specielt negativt at sige om dem.

Ruster de gamle Hiace'r ikke som bare pokker? Jeg har da set talrige hvor
bagklappen næsten er rustet af bilen...

--
Mvh, Kim Voss Schrader (fortsat skribent i dk.fritid.kaffeklub.bil)

Privat radiosamling sælges, giv et bud pr. mail! Befinder sig på Sjælland.
http://www.schradertegner.dk/radioer

Fra : Møller

Dato : 11-01-04 12:58

"Kim Voss Schrader" <teknik_kim@tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
> Mvh, Kim Voss Schrader (fortsat skribent i dk.fritid.kaffeklub.bil)
>
> Privat radiosamling sælges, giv et bud pr. mail! Befinder sig på Sjælland.

Det kan godt være, at jeg er forudindtaget, har det ikke godt ved dieselos,
Men subjektive iagtagelse, at Hiace'er er en af de kassevogne jeg ikke kan
fordrage at køre bagved selv 50 m for kort: de oser og er sidevindsfølsom.

Da vi skulle have en kassebil til firmaet som målevogn ved en del
specialudstyr i, og som mange forskellige skulle kunne gå lige ned i og køre
sikkert i sommer og vinter, blev det mig der skulle finde en.
Det skal retfærdigvis siges, at der er ca. 8 år side.
Jeg "testede" og jeg mener testede på lige vej og sving og undvige manøvre
og dobbelte undvige manøvre, i kraftig blæst.

Den første der blev sorteret fra var Hiace'en, for smal, for
sidevindsfølsom, og kom i slinger ved undvigemanøvre, og det ville jeg ikke
udsætte mine kollegaer for (bort set fra et par enkelte ) værditab stort,
de ældre modeller jeg så,på havde rustproblemer.

Den anden der blev sorteret M+B Vito .og vi fik for lidt for pengene , var
ret ny, så der var ikke noget sammenligningsgrundlag bagud.

Det blev en VW Caravelle 2,5L TDI 102HK 75KW , retningsstabil og megen
passiv sikkerhed for pengene. Alle kunne få nøglen i receptionen, køre i
bilen uden problemer, og i forhold til Hiace'en vi havde før, faldt antal af
skader og klager ! hvorfor ved jeg ikke, men måske følte man sig hurtigere
mere dus med bilen og at det var noget man godt ville passe på.
Den passive sikkerhed og styrestabilitet var for mig noget af det det
afgørende.

PS: jeg havde en sekretær med som passager, og som uvildig observatør, hun
foretrak også helt klart VW'en

Men den er sikkert også ret dyr som brugt.
--
Møller
dk.fritid."kaffeklub".dk

Fra : Lykke

Dato : 11-01-04 14:43

Den model jeg har er ikke særlig følsom og jeg ved så ikke om det er fordi
jeg har meget tung last eller det skyldes de 16 tommer dæk som denne model
kører med.
( kranmontage og svært værktøj)
Med hensyn til service har jeg ikke haft de store udgifter.
Jeg er sikker på at hvis vi stiller alle modeller op mod hinanden vil der
være ligeså mange meninger som der er biler.

Poul

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 11-01-04 23:36

Hej!

"Møller" wrote:

[snip en masse spændende]

> [...]
> mere dus med bilen og at det var noget man godt ville passe på.
> Den passive sikkerhed og styrestabilitet var for mig noget af det det

Jeg er enig i at denne VW (jeg har kørt i tilsvarende Transporter) kører
_rigtig_ godt. Eneste anke er at motorstøjen er lidt påtrængende ved
motorvejshastigheder, men man sidder altså heller ikke mange cm fra motoren i
den.

> Men den er sikkert også ret dyr som brugt.

Ja, VW holder prisen relativt godt.

Fra : Lykke

Dato : 11-01-04 14:38

Jo du kan du have ret i, men heller en rusten bagsmække end et
styretøjsophæng eller undervogn.
Bilen kan sagten køre med en rusten bagklap og forøvrigt er de ikke dyre at
udskifte.

Poul

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 11-01-04 23:37

Hej!

Lykke wrote:

> Jo du kan du have ret i, men heller en rusten bagsmække end et
> styretøjsophæng eller undervogn.

Jeg synes bare man ser _mange_ rustne Hiace'r, men det kan da være jeg bare har
"udset" mig nogle stykker og taget det for givet.

> Bilen kan sagten køre med en rusten bagklap og forøvrigt er de ikke dyre at
> udskifte.

Men hvorfor har ejerne så ikke gjort det?