Spg om frikørt taxi
Fra : Jimmie Andersen

Dato : 11-01-04 01:41

Hejsa

Jeg overvejer at købe en frikørt taxi af en bekendt, det drejer sig om en VW
Passat variant 1.9tdi 130hk fra 2001 med 250.000 på klokken. Jeg skal give
200.000 kr for den. Den har lige fået skiftet gearkasse, den har en
triptronik i, men ellers har der ikke været noget specialt galt med den. Men
som jeg har kunne læse flere steder, så skulle gearkasserne i vw være noget
skrammel. Er det både auto og manuel gear?
Er det kun når de køre som taxi, med mange gearskift, eller vil jeg også
kunne få problemer når jeg køre meget på motorvej. Jeg køre mellem 40 og
50.000 km om året, og jeg håber at den vil kunne holde en 3-4 år, er det
helt hen i vejret at tror at den kan køre så længe. Til den tid vil den være
kommet op omkring de 450.000 km.
Men hvis jeg skal købe en der har kørt mindre så skal jeg give 100.000kr
plus mere for den. Og det kan jeg nok i yderste tilfælde finde en ny motor
til også.

Er det nogen af jer der har erfaring med sådan en bil, noget man skal være
opmærksom på. Jeg har tænkt på lige at lægge vejen forbi FDM inden jeg
handler den, bare lige for at høre om den hængen nogenlunde sammen. Har hørt
at turboen også skulle kunne give lidt problemer, så det ville være rart
lige at høre om den har det godt. Ellers kan det vel godt blive en dyr bil.

Jeg har forsøgt at læse om den i bilmagasinet og div andre blade, men det
vrimler ikke ligefrem med test af den model med 130kh, heller ikke nogen
brugtvogns guider. Har i set nogle test af den. Som ikke er på tysk

Mvh.

Jimmie Andersen

Fra : Elbarto Simsoniac

Dato : 11-01-04 06:23

"Jimmie Andersen" <news@jimmie.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> vrimler ikke ligefrem med test af den model med 130kh, heller ikke nogen
> brugtvogns guider. Har i set nogle test af den. Som ikke er på tysk

Passaterne har flere svage punkter (køre selv i en som TAXA bare en V6TDI
men også 1.9TDI (V6eren er klart sjovest)
1. Gearkassen (auto) er noget skrammel V6eren er på 3. kasse nu og har lige
rundet 200.000
2. Styrtøj er heller ikke vildere solidt der er set helt ned til 2000
(skriver to tusinde) km mellem skift af bærearme (ok dette er extremt men
sandt)
3. Sæder bliver oss ret hurtig slidt med mindre det er læder kabine

Erik Elbarto

Fra : Jimmie Andersen

Dato : 11-01-04 13:46

> Passaterne har flere svage punkter (køre selv i en som TAXA bare en V6TDI
> men også 1.9TDI (V6eren er klart sjovest)

Ja, jeg kunne godt forstille mig at en V6 var sjovere at have, men pt. kan
forsikringen nok ikke se det sjove i det, og så med det antal km jeg køre,
så må den gerne være så lidt tørstig som muligt. Men jeg syntes nu at 1,9
versionen som jeg har prøvet er sjov nok. Men det kommer jo nok an på hvad
man kommer fra. Jeg har en passat 1.8 fra 93 idag, sååå den er jo 8 år nyere
den jeg kigger på.

> 1. Gearkassen (auto) er noget skrammel V6eren er på 3. kasse nu og har
lige
> rundet 200.000

Ja, jeg har godt nok set rundt omkring at de går som fluer, syntes det er
utroligt at man kan acceptere det. Nu har jeg kørt 330.000 i min 10 år gamle
bil, og der har gearkassen det fint. Ved godt at den ikke har kørt taxi. Men
det kan da ikke være rimeligt at man kan forvente at gearkassen går istykker
3 gange på de 2 eller 3 år i køre i den. Den er jo ikke ligefrem det
billigeste at få lavet.

> 2. Styrtøj er heller ikke vildere solidt der er set helt ned til 2000
> (skriver to tusinde) km mellem skift af bærearme (ok dette er extremt men
> sandt)

Ok, det har jeg ikke hørt også var problemet, men det er derfor at jeg ville
kigge forbi FDM med den, vil helst gerne vente et "par" måneder efter jeg
har købt den med at skulle offere rep penge på den

> 3. Sæder bliver oss ret hurtig slidt med mindre det er læder kabine

Den jeg har kig på er en comfortline, der er ikke læder i. Alle taler for og
imod læder. Jeg syntes nu det er lækkert nok, men det er der ikke i den her,
og hvis jeg kigger på bilbasen efter andre, både med læder og uden. Så vil
de gerne have mellem 40 og 80000 kr mere ind jeg skal give.

Men de sæder der sidder i er rigtig pæne, der er ingen slidmærker af hvad
jeg lager mærke til. En anden ting, er der problemer med at det "varme i
sæderne" der er kan blive slidt, ved meget brug af sædet

Fra : Peter J

Dato : 11-01-04 08:49

> [...]

VW
> Passat variant 1.9tdi 130hk fra 2001 med 250.000 på klokken

Gearkasserne på Passaterne bliver næsten altid minimum repareret eller
skiftet på en frikørsel. Min vognmand havde en 130 TDI, der fik skiftet
gearkasse efter godt 200 kkm. Men til privat brug skulle der meget gerne
være nogle flere kilometer i gearkassen, da den ikke skal skifte nær så
mange gange, som når bilen kører hyrebil.
Men med den 130-hestes TDI skal du være obs på olieforbrug. Den *kan* bruge
en del olie. Ifølge vores VW-værksted (Aalestrup) er det kun bilerne med
automatgear, der har den skavank. De 130 hestes med manuelt gear skulle
efter sigende ikke bruge olie... Og jeg forstår så ikke lige hvorfor

Vi er dog ikke helt sikre på om det er et generelt problem med dem, da
vognmanden siden har købt en ny 130-hestes Passat, der nu har kørt knap 40
kkm, og den tager ikke nær så meget olie.
Forskellen på ydelsen i 130'eren og V6'eren er IMO minimal..... Og så æder
V6'eren topstykker som en kalv drikker mælk...... Den 130hestes er stærk nok
til daglig brug, og går noget længere på literen end V6'eren.

Hvis "din" har fået skiftet gearkassen og ikke drikker olie, kan du roligt
springe på, IMO.

PS! I øvrigt hører det mere til reglen end undtagelsen, at en hyrevogn får
ny gearkasse inden den er frikørt. I mine 12 år i branchen og vel omkring
16-18 forskellige biler har jeg kun kørt i 3 der ikke som minimum har fået
lavet gearkasse (Omega A 2,6 og B 2,0 16V + Volvo 940 TurboD)

VenHils
Peter

Fra : Jimmie Andersen

Dato : 11-01-04 13:55

> [...]
> være nogle flere kilometer i gearkassen, da den ikke skal skifte nær så
> mange gange, som når bilen kører hyrebil.

Ja, det har jeg kunne forstå. Jeg kan følge at den bliver skiftet en gang på
de 250.000 km, da det jo ikke kan betegnes som alm slid. Men nogen har jo
skiftet dem 3 gange, det er lige i overkanten for en bil til den pris. Bare
min mening

> [...]
> automatgear, der har den skavank. De 130 hestes med manuelt gear skulle
> efter sigende ikke bruge olie... Og jeg forstår så ikke lige hvorfor

Er det gearkassen der bruger olie, eller motoren. Jeg går ud fra det er
motoren du mener, jeg ved ikke om den har et stort olieforbrug, han nævnet
det ikke. Men fortalte at de første 4 måneder skiftet han forlygte pære
konstant. Der var et eller andet galt med bilen, men det var blevet lavet.
Hvad ved jeg ikke. Men det var vist også det eneste der havde været
problemer med.
Jo, så var han irreteret over at den skulle til service hver 20.000 km tror
jeg. selvom han vist havde fået at vide at den skulle kunne køre 30.000.

> [...]
nok
> til daglig brug, og går noget længere på literen end V6'eren.
Ja, og så kan jeg blive glad nok for 1.9, der var en i en anden tråd der
skrev at den ikke kørte mere end 9-13 km/l. Men jeg håber det er ved by
kørelse

Fra : Peter J

Dato : 11-01-04 14:07

> [...]

> de 250.000 km, da det jo ikke kan betegnes som alm slid. Men nogen har jo
> skiftet dem 3 gange, det er lige i overkanten for en bil til den pris.

Husk på at der er tale om eddermange skift om dagen. På en manuel gearkasse
skifter man gear mellem 3500 og 4500 ange på en 12-timers vagt en fredag og
lørdag nat. Autokassen skifter mange flere gange, da den jo ikke kan springe
et gear over, når man bremser ned, men skal hele møllen igennem fra 5. - 2.
På mesters forrige Passat (115 TDI blev gearkassen osse skiftet ved omkring
260 kkm)

> Er det gearkassen der bruger olie, eller motoren. Jeg går ud fra det er
> motoren du mener, jeg ved ikke om den har et stort olieforbrug, han nævnet
> det ikke.

I det tilfælde jeg kender til, var det motorolie. Bilen kørte med LongLife
Service, og røg som regel afsted mellem 25 og 30 kkm. Men den brugte
sindssygt meget olie. Det hjalp, da man ændrede eftersynene til hver 15 kkm,
men helt godt blev det aldrig. Og bilen blev ikke kørt hårdt.

> [...]
> konstant. Der var et eller andet galt med bilen, men det var blevet lavet.
> Hvad ved jeg ikke. Men det var vist også det eneste der havde været

Det største problem ligger vist i at få grabberne ned og skifte de s*atans
pærer )

... havde fået at vide at den skulle kunne køre 30.000.

Serviceeftersynene varierer efter hvor hårdt bilen bliver kørt... Ligeså
levetiden på gearkassen. Men en udskiftning pr. frikørsel er ikke unormalt.
Heller ikke på hverken BMW eller Mercedes

> nok
> Ja, og så kan jeg blive glad nok for 1.9, der var en i en anden tråd der
> skrev at den ikke kørte mere end 9-13 km/l. Men jeg håber det er ved by
> kørelse

Vognmandens ligger mellem 11 og 14 ved næsten ren bykørsel incl. meget
tomgang.

Men som sagt : Hvis bilen ellers er i orden incl. de tjekpunkter jeg nævnte
tidligere, ville jeg ikke være bange for at springe på.

VenHils
Peter