GeForce4 vs. noget nyere og større?
Fra : Thomas Frandzen

Dato : 07-01-04 16:16

Halløjsa allesammen..

Skal have mig en ny maskine, og det største spørgsmålstegn er sådan set
hvilket grafikkort jeg skal have i, da de maskiner jeg har set på iøvrigt
ligger ret tæt op af hinanden. Mulighederne er et GF4-MX440-64MB, Radeon
9600 og 9600Pro og GF-FX5200 og FX5600. Alle kort er selvfølgelig AGP, men
skiftende hastigheder - er der stor performanceforskel på AGP4x og 8x? (og
2x, for den sags skyld?)

Mine behov:

Jeg skal kunne spille lidt - primært rollespil a la Neverwinter Nights,
Morrowind, DAOC, og lign. - men det må også godt kunne en smule (ikke
nødvendigvis meget) på action-fronten.. Dertil skal TV-Out-delen fungere
ordentligt og have en god kvalitet, ligesom det godt må kunne afspille DVD
af god kvalitet på PCen. Iøvrigt bruger jeg en del net og office-programmer,
men det kan de vel klare allesammen uden nogensomhelst problemer...?

Maskinen bliver formentlig en AMD2500+ (måske 2800+) - hvis det har noget
særligt at sige for performancen.

Hvad skal jeg smide i? (vil gerne høre lidt pros og cons også, hvis det er
relevant)

-Thomas
http://www.fzc.dk/thomas/

Fra : Cinnober

Dato : 07-01-04 17:16

"Thomas Frandzen" <thf@fzc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> særligt at sige for performancen.
>
> Hvad skal jeg smide i? (vil gerne høre lidt pros og cons også, hvis det er

drop GF4MX440 = Tunet Geforce2 GTS og FX5200 = Geforce 2 GTS som det
første...

De sidste ligger i samme klasse som GF4TI4200 omtrent...

Der er ikke stor forskel på x4 agp og x8 agp...men køb minimum x4 agp.....

Fra : Brian Lund

Dato : 07-01-04 18:05

> [...]
> skiftende hastigheder - er der stor performanceforskel på AGP4x og 8x? (og

GF4 MX440 og GF FX5200 er ca. i samme boldgade, altså temmeligt langsomme ;)

Radeon 9600 svarer ca. til et FX 5600, 9600 pro er det hurtigste (Som er en
anelse hurtigere end FX 5600 Ultra)

Se her er en test af en helvedes masse grafikkort:
http://www.tomshardware.com/graphic/20031229/vga-charts-03.html

Radeon 9600 Pro er af de kort du har bævnt det bedste køb hvis du spørger
mig :) (Har selv et 9500 pro)

Brian

Fra : Thomas Frandzen

Dato : 07-01-04 21:31

"Brian Lund" <geronimo@-ABCDE-mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> http://www.tomshardware.com/graphic/20031229/vga-charts-03.html
> Radeon 9600 Pro er af de kort du har bævnt det bedste køb hvis du spørger

Tak for svaret - jeg har lagt mærke til at mange anbefales 9600eren, så det
kan da godt være det bliver den.

Men sagen er jo den, at jeg umiddelbart kun har de nævnte behov (RPG-spil,
TV-Out, DVD-afspilning og Office-programmer) - og så kunne det jo være at
jeg kunne nøjes med f.ex. 9200eren? Jeg ser at man kan få en 9200-VIVO med
TV-In (eller Video In - det er vel st ort set det samme?) og TV-Out, som jeg
synes ser meget fornuftigt ud. Ifølge Toms Hardware Guide er det jo godt til
prisen (ligesom iøvrigt nævnte MX440er)

Men det er måske alligevel for langsomt til en ordentlig spiloplevelse? Mit
umiddelbare sammenligningsgrundlag er et GeForce2 i et PCI-Slot på min
nuværende stationære (1,7ghz) og et IGP320M i min bærbare (1,6ghz). Hvordan
vil et af de nævnte spil (f.eks. Morrowind og Neverwinter Nights) køre på
f.eks. 9200eren i forhold til de kort jeg har nu? Og 9600eren sammenlignet
med 9200eren? Jeg prøver at finde ud af hvad jeg kan klare mig med som
minimum. (men altså stadig i ordentlig kvalitet)

-Thomas

Fra : Brian Lund

Dato : 07-01-04 23:29

> [...]
> med 9200eren? Jeg prøver at finde ud af hvad jeg kan klare mig med som
> minimum. (men altså stadig i ordentlig kvalitet)

De langsomme kort er ca. lige så hurtige som et GF2 GTS, men det er
AGP-versionen vel at mærke! Så det er meget muligt at du får en del ud af at
opgradere til 9200 (Som er lidt hurtigere end MX440/FX5200) :)

9600 pro er 2-3 gange så hurtigt som MX440/FX5200/9200, så der er en hel del
at hente der ;)

Det er jo muligt der kommer RPG-spil som kræver mere end f.eks. et 9200 kan
klare, men 9600'eren kan nok følge med længe endnu...

Brian

Fra : Martin Johansson

Dato : 07-01-04 21:53

> [...]
> særligt at sige for performancen.
>
> Hvad skal jeg smide i? (vil gerne høre lidt pros og cons også, hvis det er

Hold dig fra GF4MX og GFFX5200 de svarer begge ca. til et GF2GTS.
Det er noget langsomt stads.
9600Pro er det hurtigste i den forsamling og kan fint køre det du beskriver.