G5 + OSX 10.3.2 + Windows NT Services for ~
Fra : Per Michael Knudsen

Dato : 10-01-04 18:57

Hej

Vi har i det firma jeg arbejder i lige indkøbt en G5 computer med OSX
10.3. De eksisterende computere i firmaet kører alle OS 9.
Som server har vi en PC med Windows NT.
Services for Macintosh er aktiveret på NT serveren, og maskinerne med
OS 9 er koblet op til en shared folder på NT serveren.

Problemet er, at jeg ikke fra den nye G5 med OSX kan "se" den folder
jeg har sharet med Services for Macintosh.
Jeg kan kun se en "PC"-folder som jeg har sharet på serveren (til brug
for vores kontorpc).
Appletalk er slået til på G5'eren.
Er der en speciel måde jeg skal koble mig på NT-serveren fra OSX?

Håber nogen kan hjælpe.

Mvh
Per Michael Knudsen

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 10-01-04 19:57

Per Michael Knudsen <pmk@_fjernmig_email.dk> wrote:
> Er der en speciel måde jeg skal koble mig på NT-serveren fra OSX?

Fra din indbyggede Mac-Hjælp (Æble+?):

1. I Finder skal du vælge Gå > "Opret forbindelse til server".

2. Skriv computerens netværksadresse i tekstfeltet Serveradresse på en
af følgende måder:
smb://DNSnavn/mappenavn
smb://IPadresse/mappenavn
\\DNSnavn\mappenavn

3. Følg instruktionerne på skærmen for at skrive arbejdsgruppens navn,
brugernavn og adgangskode, og vælg den fælles mappe, du vil åbne.

/Preben
--
Preben Bødker Nielsen

Fra : Per Michael Knudsen

Dato : 10-01-04 20:59

On Sat, 10 Jan 2004 19:56:55 +0100, spam@events.dk (Preben Bødker
Nielsen) wrote:

> [...]
>
>3. Følg instruktionerne på skærmen for at skrive arbejdsgruppens navn,
>brugernavn og adgangskode, og vælg den fælles mappe, du vil åbne.

Tak for svaret. Det vil jeg prøve i morgen på arbejde.

Mvh
Per Michael Knudsen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 10-01-04 23:23

> [...]
>
> 3. Følg instruktionerne på skærmen for at skrive arbejdsgruppens navn,
> brugernavn og adgangskode, og vælg den fælles mappe, du vil åbne.

Det er en dårlig ide, da OS X maskinen vil gemme de Mac-specfikke
resourcegrene på en ikke-standard måde, når du kobler på en PC-server
via SMB. En Mac-share på en NT-server bruger NTFS-filsystemet til at
lagre oplysningerne i samme fil, men det kan OS X ikke gøre via et
SMB-share.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 10-01-04 23:25

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

> [...]
> via SMB. En Mac-share på en NT-server bruger NTFS-filsystemet til at
> lagre oplysningerne i samme fil, men det kan OS X ikke gøre via et

Jeg vil lige tilføje:

Grunden til at det er en dårlig ide er, at Mac OS 9 klienterne ikke kan
se disse oplysninger. De vil derfor ikke se filerne som Mac-filer. Hvis
man flytter rundt på filerne fra Mac OS 9 eller Windows, så følger de OS
X-specifikke filer ikke med rundt og derfor mister man oplsyningerne.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 10-01-04 23:51

> [...]

> man flytter rundt på filerne fra Mac OS 9 eller Windows, så følger de OS
> X-specifikke filer ikke med rundt og derfor mister man oplsyningerne.

UPS.
Godt du fik reddet den med handson oplysninger.
Har ikke selv brugt WinNT efter OSXs fremkomst.

/Preben
--
Preben Bødker Nielsen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 11-01-04 00:01

> UPS.
> Godt du fik reddet den med handson oplysninger.
> Har ikke selv brugt WinNT efter OSXs fremkomst.

Det er også irriternde at OS X bruger den metode til at gemme
oplysningerne, men jeg tror ikke de har andre muligheder. Man har trods
alt også koblet til serveren via en PC-protokol.

AppleTalk er dog død og derfor har Apple valgt at slå det fra som
standard i både Netværk og Biblioteksindstilling. Det giver dog nogle
kvaler for brugerne, som ikke længere kan browse rundt i AppleTalk
enheder som før.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 10-01-04 23:23

> [...]

> for vores kontorpc).
> Appletalk er slået til på G5'eren.
> Er der en speciel måde jeg skal koble mig på NT-serveren fra OSX?

Du skal gå ind i /Programmer/Hjælpeprogrammer/Biblioteksindstilling og
sætte hak i AppleTalk.

Før det er slået til, kan man ikke se AppleTalk shares på netværket. Gå
herefter op i "Gå" -> "Opret forbindelse til server" og se om ikke
serveren dukker op.

Hvis det er en NT4-server vil jeg foreslå at I anskaffer enten
MacserverIP eller ExtremeZ-IP, så Mac'erne kan koble på med AppleShare
IP over TCP/IP, som er fantastisk meget hurtigere end ren AppleTalk.

Alternativt kan man opgradere til Windows 2000 som også tilbyder
AppleShare IP, men bare ikke helt så hurtigt. Det er dog ikke altid bare
lige noget man gør (at opgradere serveren).

http://www.cyansoftware.com/MacServerIP.htm
http://www.grouplogic.com/products/extreme/overview.cfm

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Per Michael Knudsen

Dato : 11-01-04 08:05

On Sat, 10 Jan 2004 23:22:41 +0100, spam@rfn.dk (René Frej Nielsen)
wrote:

> [...]
>AppleShare IP, men bare ikke helt så hurtigt. Det er dog ikke altid bare
>lige noget man gør (at opgradere serveren).

Mange tak for svarene. Tænkte nok der var 2 steder man skulle aktivere
appletalk :). Vil overveje det med Windows 2000 opdateringen.

Hvis man bruger Appleshare IP i forbindelse med Windows 2000, hvordan
skal man så koble på. Kommer serverens apples-share op i finderen på
samme måde? Eller kommer den op dobbelt (en med Appleshare IP og en
med bare Appleshare)?

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 11-01-04 17:30

> [...]

> skal man så koble på. Kommer serverens apples-share op i finderen på
> samme måde? Eller kommer den op dobbelt (en med Appleshare IP og en

Da man ikke kan browse via Appleshare IP, så kan du lade AppleTalk være
slået til, så man kan se serverne. Når du så kobler dig til serveren, så
vi Mac OS 9 bruge TCP/IP forbindelsen. Sådan burde det være, men jeg kan
ikke huske hvordan det er, når det er en Windows 2000 server.

Du kan tage en Info på fællesdisken og her se om der er brugt AppleTalk
eller TCP/IP. Hvis det stadig er AppleTalk, efter skiftet til Windows
2000, så bliver du nødt til at taste serverens IP-adresse ind i Vælger.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Per Michael Knudsen

Dato : 11-01-04 18:14

wrote:

> [...]
>
>Før det er slået til, kan man ikke se AppleTalk shares på netværket. Gå
>herefter op i "Gå" -> "Opret forbindelse til server" og se om ikke

Virker perfekt nu, også ude fra finderen.

Tak for hjælpen.

Mvh
Per Michael Knudsen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 12-01-04 00:14

> Virker perfekt nu, også ude fra finderen.
>
> Tak for hjælpen.

Det var så lidt. Du kan tro at det også satte grå hår i hovedet på mig i
starten!

Læs evt. mere her, hvordan man kobler til servere i 10.3:

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=107804

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 12-01-04 00:23

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

> Det var så lidt. Du kan tro at det også satte grå hår i hovedet på mig i
> starten!

Derfor du har S/H foto på i iChat

Godt du har mulighed for "spilde" din grafikertid på netværks.hacks, så
vi andre kan blive klogere

/Preben
--
Preben Bødker Nielsen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 12-01-04 00:35

> Derfor du har S/H foto på i iChat

Hæ hæ... Jeg burde nok lave et andet!

> Godt du har mulighed for "spilde" din grafikertid på netværks.hacks, så
> vi andre kan blive klogere

Det var nu Morten Reippuert Knudsen, som ledte mig på rette vej!

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 12-01-04 02:26

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

> Hæ hæ... Jeg burde nok lave et andet!

> Det var nu Morten Reippuert Knudsen, som ledte mig på rette vej!

Bag et hvert godt råd, gemmer sig en Reippuert

/Preben
--
Preben Bødker Nielsen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 12-01-04 02:55

> Bag et hvert godt råd, gemmer sig en Reippuert

Yep. Og lige nu har han rigtig god tid... (hæ hæ)

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Morten

Dato : 12-01-04 20:23

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

> Yep. Og lige nu har han rigtig god tid... (hæ hæ)

Sladrehank! Bare fordi du /har/ afholdt din sommerferie

--
Morten

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, Combo-drev, Bluetooth mus
+ tastatur, FX5200 Ultra & Lacie Photon18Vision (TFT).

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 12-01-04 20:37

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> Sladrehank! Bare fordi du /har/ afholdt din sommerferie

Yep!

> --
> Morten
>
> PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, Combo-drev, Bluetooth mus
> + tastatur, FX5200 Ultra & Lacie Photon18Vision (TFT).

Bah!

Hmm... skal man kaste sig ud i en sindssyg opgradering, så man kan slå
ovenstående

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Morten

Dato : 12-01-04 21:16

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

> Hmm... skal man kaste sig ud i en sindssyg opgradering, så man kan slå
> ovenstående

Det bliver vist nødvendigt... Har iøvrigt besluttet mig for at jeg skal
ha' en raptor disk i den når jeg inden længe stopper en 8x LiteOn
DVD-brænder i. Kun én disk er ikke særligt fleksibelt

Men _så_ skal der heller ikke indkøbes mere i laaaaang tid.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 12-01-04 22:07

> [...]

> ha' en raptor disk i den når jeg inden længe stopper en 8x LiteOn
> DVD-brænder i. Kun én disk er ikke særligt fleksibelt

Raptor-disk... hmmm... er det mig der er langsom? Hvad er det lige?

Sidder det optiske drev på en ATA-bus eller SATA-bus?

> Men _så_ skal der heller ikke indkøbes mere i laaaaang tid.

Ja ja...

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Morten

Dato : 12-01-04 22:30

<http://www.storagereview.com/articles/200311/20031111WD740GD_1.html>

> Sidder det optiske drev på en ATA-bus eller SATA-bus?

ATA

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 12-01-04 22:45

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> <http://www.storagereview.com/articles/200311/20031111WD740GD_1.html>

2000 kr. for en 74 GB disk... Det var djævelsk meget.

> ATA

Det er nok smartest ja. Findes der overhovet SATA optiske drev?

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Morten

Dato : 12-01-04 23:05

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

> 2000 kr. for en 74 GB disk... Det var djævelsk meget.

mja, har nu af den grund osse overvejet den lille 36'er til 900kr. Fin
størrelse til bootdisken. Den sidste tusse kan, sammen med hvad salg af
Combodrevet og 80GB disken, bruges på en langsommere 250 GB disk.

> Det er nok smartest ja. Findes der overhovet SATA optiske drev?

Det tror jeg ikke...