Vandpumpe
Fra : Ukendt

Dato : 10-01-04 16:40

Hej

Hvorfor skifter så mange folk deres vandpumpe i bilen ?

Jeg forstår ikke hvordan et så simpelt stykke mekanik overhovedet kan gå i
stykker.
Der er tale om et lille skovlhjul som smider vandet rundt og så er det
drevet af et hjul på den anden side via remmen. Kan ikke se hvorfor det
nogensinde skulle gå i stykker med mindre at den blev utæt.

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK

Fra : hanzen

Dato : 10-01-04 16:56

> [...]
> drevet af et hjul på den anden side via remmen. Kan ikke se hvorfor det
> nogensinde skulle gå i stykker med mindre at den blev utæt.

Jeg skiftede min sidste forår.
Den var knækket ved bespændingen så remskiverne sad forskudt med det
resultat at begge remme ( jojo - dobbelt remtræk ) kørte i den ene skive.
Det så ikke kønt ud, men pumpen virkede skam alligevel.
--
hilzen
hanzen

"Jeg gør mig meget umage for at være morsom" sagde klovnen.
"Og så griner de bare"

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 10-01-04 17:09

On Sat, 10 Jan 2004 16:39:45 +0100, "Tom"
<t.christensen(snabela)bigfoot.com> wrote:

> [...]
>drevet af et hjul på den anden side via remmen. Kan ikke se hvorfor det
>nogensinde skulle gå i stykker med mindre at den blev utæt.

I min bekendtskabskreds er der flere ejere af Golf IV. De siger
samstemmende at det er en gylden regel at der skal skiftes vandpumpe
sammen med tandremmen.

Det bevirker bl.a. at prisen for det store service sniger sig op på
mellem 10 - og 12.000 kr.

Det er s'gu manne pæng'!

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Ukendt

Dato : 10-01-04 17:15

> I min bekendtskabskreds er der flere ejere af Golf IV. De siger
> samstemmende at det er en gylden regel at der skal skiftes vandpumpe
> sammen med tandremmen.

Det har jeg også hørt men er det ikke fordi den "gnaver" sig fast fordi man
kører med kalkholdigt vand?
Jeg kan ikke se hvordan en pumpe ellers kan blive defekt med mindre man
"volder" den eller kører med så meget snask i kølervandet at det skal gå
galt.

> Det bevirker bl.a. at prisen for det store service sniger sig op på
> mellem 10 - og 12.000 kr.

Jo men det ved man jo, når man vælger VW

> Det er s'gu manne pæng'!

Det kan jeg næsten få en fabriksny 1.8 motor for

Fra : Ukendt

Dato : 10-01-04 17:29

KLIP

> [...]
man
> "volder" den eller kører med så meget snask i kølervandet at det skal

På min tidligere jolle med ferskvandskøling gik bandpumpen sig en tur.

Du kan end ikke dreje pumpens hjul rundt via kileremmen, men nok når
pumper ligger på værkstedsbordet.

Når du forsøger at dreje den rundt, lyder det som alle lamellerne står i
kø for at dreje med rundt.

Den pokkers pumpe kostede kun en bagatel af over 5.000 kr. (uden
montage) og består ikke af meget andet end plastic dog med
monteringsflanger i stål.

Hvorfor den gik i stykker .... spørg mig ikke ... systemet er helt
lukket.

Hr. Bjørn

Fra : Ukendt

Dato : 10-01-04 18:04

Ja, på de modeller der kører med 180.000 km på tandremmen, ellers er det
hver anden gang.
Det er udelukkenden en sikkerheds ting, da tandremmen trækker vandpumpen kan
det få katastrofale følger hvis pumpen sætter sig el. lign.
Vandpumpen er trods alt ikke ret dyr og er nem at skifte når tandremmen
alligevel er af.
Prisen på en vandpumpe ligger i tyskland på mellem 5 og 800 kr.

Pjat, pjat pjat og pjat.

Vis mig venligst en regning på 10 -12.000 for normalt service arbejde på en
std. Golf

Jeg har engang fået skiftet tandrem på en Golf ifbm. stort eftersyn, det
kostede 3700 kr ialt.
Der er sq* langt til 12K.
Hvis jeg skulle have skiftet vandpumpen havde det måske været 5.000 kr.
Der er stadig langt til 12K.

> Jo men det ved man jo, når man vælger VW

Man skal ikke kaste med sten når man bor i glashus (eller kører Ford)

> Det kan jeg næsten få en fabriksny 1.8 motor for

Arh mon dog ? ka' du sige sådan ca. x 2.

Claus Peteresen
http://vwfanatic.dk

Fra : Ukendt

Dato : 10-01-04 18:25

> [...]
> Der er stadig langt til 12K.

> Man skal ikke kaste med sten når man bor i glashus (eller kører Ford)

Meget ondt kan man sige om Ford, men generelt er deres priser ganske
rimelige sammenlignet med andre. Ingen nævnt ingen glemt.

> Arh mon dog ? ka' du sige sådan ca. x 2.

Jeg har nu 3 gange set spritnye fabriksmotorer til salg på ebay så JEG skal
ikke gange prisen med 2.

Fra : Jonas R.

Dato : 11-01-04 01:43

Tom wrote:
SNIP
> Jeg har nu 3 gange set spritnye fabriksmotorer til salg på ebay så
> JEG skal ikke gange prisen med 2.

Det lyder godt nok som en røver!!! Eller også er FORD's motorer måske for
billige! hehe ;)

Fra : Kim Kristensen

Dato : 11-01-04 10:29

> [...]
> rimelige sammenlignet med andre. Ingen nævnt ingen glemt.

> Jeg har nu 3 gange set spritnye fabriksmotorer til salg på ebay så JEG

I den svenske maskinskaderapport har de hevet de værste komponenter frem,
under køle/varmesystem er det AC-kondenser, AC-kompressor og vandpumpen.

På vandpumpen er det fordelt sådan:

Seat 20%
VW 20%
Audi 30%
Øvrige mærker 30%

VAG står for 70% af alle nedbrud på vandpumpen, så noget er der måske om
snakken. Måske VAG skulle give deres vandpumpedesigner en ordentlig olfert.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Ukendt

Dato : 11-01-04 12:54

> [...]
>
> VAG står for 70% af alle nedbrud på vandpumpen, så noget er der måske om
> snakken. Måske VAG skulle give deres vandpumpedesigner en ordentlig

Ja, føj da.

Jeg ved ikke om det er vandpumpen eller hele ideen med at lade den trække af
tandremmen der er problemet.

Min Bora har heldigvis ikke den konstruktion, da den har kædetrukne knaster.

Men det er en grim en, så der giver bare endnu mere grund til at huske på
rådet om at skifte vandpumpe for hver 180K Km.

Claus Peteresen
http://vwfanatic.dk

Fra : ENN

Dato : 11-01-04 13:01

Hvor finder man den nævnte svenske maskinskaderapport? Webadresse?

Fra : Kim Kristensen

Dato : 11-01-04 13:22

Den er her http://makeashorterlink.com/?T28F110F6

Med venlig hilsen Kim

Fra : Ukendt

Dato : 11-01-04 13:37

> Den er her http://makeashorterlink.com/?T28F110F6

hmm, jeg tror sgu jeg skifter den vandpumpe til 435 Kr alligevel, når jeg
skal igang med det STORE service i foråret.
- Tandrem, remstrammer, medløbshjul
- Hydrauliske ventilløftere
- Kølervæske
- Alle filtre
- Undervognsbehandling
- Bremsebakker og måske tromler

Fra : Ukendt

Dato : 11-01-04 12:50

> Meget ondt kan man sige om Ford, men generelt er deres priser ganske
> rimelige sammenlignet med andre. Ingen nævnt ingen glemt.

De har så også mere brug for det, hehe.....
Ja jeg er flasket op med Ford hjemmefra. (i øvrigt siddeløbende med
Citroën - Den gamle var Citropling mekker).
Lige fra en gammel Taunus 1700 (senere ombygget til 2.0) over Granada 2.3 et
par Sierra'er (eller var det 3) en enkelt Escort og nu Mondeo nr 3.

På Sierra'en husker jeg tydeligt adskillige kardanproblemer, og Mondeo har
alle haft massive problemer med skæve bremseskiver foran. Og den første var
også plaget af rust.

Jeg har aldrig følt trang til at videreførere traditionen.

> Jeg har nu 3 gange set spritnye fabriksmotorer til salg på ebay så JEG
skal
> ikke gange prisen med 2.

Jaja, det er fint med dig, hvordan er det nu med forsynings sikkerheden via
Ebay ?
Hvis du skal til en Ford forhandler skal du gange prisen med en 2 -3
stykker.

Claus Peteresen
http://vwfanatic.dk

Fra : Ukendt

Dato : 11-01-04 13:11

> skal
>

> Jaja, det er fint med dig, hvordan er det nu med forsynings sikkerheden
via
> Ebay ?

Den fejler ikke noget. Man kan jo forsikre sig via Escrow eller også bare
afhente motoren i tyskland.

> Hvis du skal til en Ford forhandler skal du gange prisen med en 2 -3
> stykker.

-Ja hvis det kan gøre det. Jeg læste om en som gav 45.000 Kr for en ny motor
hos Ford bare fordi at det ene krumtapleje var gået. Jeg kunne eder...... få
mange motorrenoveringer eller motorer for de penge.

Fra : Ukendt

Dato : 11-01-04 13:32

> via
>
> Den fejler ikke noget. Man kan jo forsikre sig via Escrow eller også bare
> afhente motoren i tyskland.

Det var nu ikke lige det jeg mente.
Man kan ikke være sikker på at der lige er den motortype til salg som man
lige står og mangler.
Når man mangler den.

Claus Peteresen
http://vwfanatic.dk

Fra : Ukendt

Dato : 11-01-04 13:39

> Det var nu ikke lige det jeg mente.
> Man kan ikke være sikker på at der lige er den motortype til salg som man
> lige står og mangler.
> Når man mangler den.

Det har du ganske ret i. Så skal man vælge en Goller i stedet for, der er
der altid motorer til salg som passer, men ved mondeo kan der let gå en 2-3
mdr imellem.

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 11-01-04 13:53

On Sat, 10 Jan 2004 18:04:20 +0100, "Claus Petersen"
<claus_petersen(SNABELA)stofanet.dk> wrote:

> [...]
>kostede 3700 kr ialt.
>Der er sq* langt til 12K.
>Hvis jeg skulle have skiftet vandpumpen havde det måske været 5.000 kr.

I det forrige firma jeg arbejdede hos, havde jeg en kollega der havde
en Golf IV TDI med den lille motor.

Han kommer hos en stor aut. forhandler i København som ikke hedder
SMC. De lavede et overslag på et 90.000 km. service lydende på 10.800
kr.

Han endte med at få det lavet i Helsingborg til omkring samme pris,
men i svenske kr.

Der var tale om et helt normalt service, hvor han dog blev ringet op
om det med vandpumpen.

Jeg kan godt dokumentere det ved at kontakte vedkommende, men jeg
gider ikke. Jeg har set både det skriftlige danske tilbud og den
svenske faktura. Det må være nok.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Ukendt

Dato : 11-01-04 14:05

> [...]
>
> Jeg kan godt dokumentere det ved at kontakte vedkommende, men jeg
> gider ikke. Jeg har set både det skriftlige danske tilbud og den

Det er jo fint nok, men i mine ører lyder det altså som at der skulle 4 nye
dæk eller fixes bremser hele vejen rundt.
Eller udbedres en eller anden defekt.
Og det ligger jo ligesom lidt uden for det det der er indeholdt i et
eftersyn.

Tænk lidt over det, i et 90000 km service på en TDI indgår der for ca. 3.000
kr stumper incl. tandrem og vandpumpe.
Så er der til 15 timers arbejdsløn = 2 hele dage.

Claus Peteresen
http://vwfanatic.dk

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 11-01-04 14:21

On Sun, 11 Jan 2004 14:05:24 +0100, "Claus Petersen"
> [...]

>kr stumper incl. tandrem og vandpumpe.
>Så er der til 15 timers arbejdsløn = 2 hele dage.

Nu véd jeg ikke hvor i landet du bor, men kender du noget til
værkstedstimepriserne på aut. værksteder i København?

De kan godt snige sig op i 800 kr. incl. moms!

Hvor meget der ikke er indeholdt i et eftersyn tror du selv der er
includeret i et skriftligt tilbud?

Lad mig sige det på den måde at der fra min side ikke vil blive
kommenteret yderligere på sagen. Jeg har med egne øjne set de
skriftlige beviser, og desuden er jeg vant til at blive troet på mit
ord. Jeg mener heller ikke at være kendt for, her i gruppen, at være
ansat på meteorlogisk institut, og derfor rende med en halv vind.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : ENN

Dato : 10-01-04 17:17

Kuglelejerne bliver slidte med tiden - på de biler hvor det er kileremmen
der trækker pumpen har det ikke så voldsomme konsekvenser hvis lejet bliver
slidt (begynder det at larme kan man som regel nå at købe en ny pumpe og
sætte på uden at bilen tages ud af drift) På de efterhånden mange biler hvor
tandremmen trækker vandpumpen kan det få katastrofale konsekvenser for
motoren hvis lejet går og låser vandpumpen - så rykkes tænderne af
tandremmen og motoren havarerer (jeg har set det ske på et par biler)
Så vandpumpen er skam en sliddel der skal passes.

Fra : Ukendt

Dato : 10-01-04 18:36

> [...]
> tandremmen og motoren havarerer (jeg har set det ske på et par biler)
> Så vandpumpen er skam en sliddel der skal passes.

Ok havde ikke tænkt på at nogle modeller hvor den bliver trukket af
tandremmen, på min mondeo er det ribberemmen der trækker den og hvis det
utænkelige skulle ske at den gnaver sig fast så vil man kunne høre at den
hyler og skriger.
Jeg bruger KUN destileret vand og kølervæske i mondeo'en så jeg kan ikke
forestille mig at den skulle give mig problemer.
Vandpumpen er heldigvis også ret let at skifte i både Sierra og Mondeo

Fra : Henrik Mortensen

Dato : 11-01-04 08:20

> Jeg bruger KUN destileret vand og kølervæske i mondeo'en så jeg kan ikke
> forestille mig at den skulle give mig problemer.
> Vandpumpen er heldigvis også ret let at skifte i både Sierra og Mondeo

Det har ikke den store effekt om du bruger destilleret vand eller ej. Selv
om du bor i et område med meget hårdt vand kan du ikke udfælde så meget
kalk(især ikke hvis du kører med kølervæske i) i din motor at det bliver til
et problem for pumpen. Kalken vil pr. definition udfælde de varmeste steder,
og det vil ske inden for nogle få minutter med nyt vandværksvand, herefter
udfældes der ikke mere. Pumpen er som bekendt ikke det varmeste sted i det
kredsløb, så kalkaflejringer vil ikke blive et problem såfremt man har et
normalt vandforbrugsmønster.(#1)

Pumpehavarier kommer direkte af for hårdt strammede remme. Det kan nemt lade
sig gøre at stramme remmen(e) så pumpens lejer står af inden for meget kort
tid.

Jeg har selv dobbelt kilerem til genereator og vandpumpe, og ingen af dem er
spændt mere end det lige akkurat er nok til at trække det. Levetiden er
fantastiskt høj på den måde.

Jeg har dog set en vandpumpe til en mercer med 800kkm på tælleren hvor
pumpehjulets impellere næsten var slidt væk, og huset helt papirtyndt, men
det hører jo til sjældenhederne at biler(selv i dk) får lov at køre så mange
km.

#1:
Kalkaflejringer inden i motoren forringer kølingen væsentligt, idet selv et
kalklag på 0,1mm vil hæve materialetemperaturen meget voldsomt(op imod 100+
grader) så det er ikke helt uden grund af man anbefaler afsaltet vand, dog
skal der voldsomme mængder vand til at coate en motor med et "farligt" lag
kalk indvendigt. Destilleret er voldsomt overkill til brugen.
Alm. kogt vand vil opføre sig på præcist samme måde som destilleret vil i
denne sammenhæng.
Den del af saltene vi er bange for udfælder v. opvarmning til 100 grader, så
man kunne reelt set få det samme ud af kogt vand som at destilleret vand.
Begge dele er dog stadigt voldsomt overkill hvis man ikke tanker vand på
bilen tit(aka utæt kølersystem)

Tanker altid selv vand fra hanen når der toppes op(har et vandforbrug på ca.
0,5liter/år) og jeg kunne nok regne ud hvor mange milligram kalk jeg her
tilfører, men risikoen ved dette er sandsynligvist mindre end at få feks et
par sandkorn i kølersystemet, eller små mængder olie(feks fra en beskidt
tragt)

Mvh
Henrik

Fra : Ukendt

Dato : 11-01-04 12:14

> [...]
lade
> sig gøre at stramme remmen(e) så pumpens lejer står af inden for meget

Ja i de gamle forder kunne man let komme til at stramme remmen for hårdt,
men i mondeo er der en fjederbelastet remstrammer så da er der ingen
problemer.

> [...]
> skal der voldsomme mængder vand til at coate en motor med et "farligt" lag
> kalk indvendigt. Destilleret er voldsomt overkill til brugen.

Ja muligt men nu har jeg let ved at få destileret vand så man kan jo lige så
godt være god ved motoren

> [...]

> Begge dele er dog stadigt voldsomt overkill hvis man ikke tanker vand på

Skal ALDRIG efterfylde med vand, den suger absolut ikke så meget som en
dråbe. Har dog valgt at skifte væsken hvert 2. til 3. år.

> [...]
et
> par sandkorn i kølersystemet, eller små mængder olie(feks fra en beskidt

Jeg husker bare på flere af de gamle biler jeg havde, der fik jeg et chok
første gang jeg afmonterede køleren for at skylle den. Der kom nemlig store
hvid-brune "kalkklumper" ud på størrelse med 2 Kr og der kom MANGE af disse
klumper ud.
Man kunne tydelig se de sad aflejret på indersiden af køleren.

Fra : Henrik Mortensen

Dato : 11-01-04 14:12

> [...]
disse
> klumper ud.
> Man kunne tydelig se de sad aflejret på indersiden af køleren.

Det er sandsynligvist oxider og bakteriebelægninger du der har fat i. Næppe
deciderede kalkaflejringer.

Kalkaflejringer bliver en hårdt og porøst lag, og vil ikke være i
"klumpform" under normale forhold.

Mit eget "vandspild" skyldes at kølevandstemperaturer ligger relativt højt
over kogepunktet v. atmf.tryk. og der "tabes" så lidt via
ekspansionsbeholderens overtryksventil. Det er (ihvertfald på volvoerne)
ikke usædvanligt, men er dog tæt forbundet til kørselsmønstret.

Mvh
Henrik

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 11-01-04 21:06

Tom wrote:
> Ja muligt men nu har jeg let ved at få destileret vand så man kan jo
> lige så godt være god ved motoren

Nååå. Fimaet betaler.

mvh
Henning

Fra : Ukendt

Dato : 11-01-04 21:07

"Henning Præstegaard" <onkelhenning@virker.ikke> skrev i en meddelelse

KLIP

> Nååå. Fimaet betaler.

Aahaaa ..... frynsegode .... skal det ikke beskattes..?...

Hr. Bjørn

Fra : jan@stevns.net

Dato : 10-01-04 17:38

> [...]

>drevet af et hjul på den anden side via remmen. Kan ikke se hvorfor det
>nogensinde skulle gå i stykker med mindre at den blev utæt.

De bliver for det meste utætte når lejet ryger - lejet er jo ofte
udsat for en rimeligt krafig sideværts belastning

Fra : Ukendt

Dato : 10-01-04 17:38

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse

KLIP

> De bliver for det meste utætte når lejet ryger - lejet er jo ofte
> udsat for en rimeligt krafig sideværts belastning

Det er netop, hvad jeg formodede på min (jolle-)vandpumpe.

Hr. Bjørn

Fra : jan@stevns.net

Dato : 10-01-04 17:54

"Bjørn Jørvad" <mrbear_ AT -post.tele.dk> skrev :

>Det er netop, hvad jeg formodede på min (jolle-)vandpumpe.

Det har været det , der har været dødsårsagen for de flest af de
vandpumper jeg gennem årene har skiftet (og det er sgisme en del)

rallende/raslende pumpe ? Kun et ? om tid før den dør

Fra : Bjørn ingebrigtsen

Dato : 11-01-04 00:26

> [...]
> drevet af et hjul på den anden side via remmen. Kan ikke se hvorfor det
> nogensinde skulle gå i stykker med mindre at den blev utæt.

Tja, pakningerne kan blive utætte særlig når lejerne er gået i pumpen, jeg
havde som bekendt et lille problem med at min pumpe havde besluttet sig for
at smide alt vandet uden at jeg opdagede det med dertil flækket topstykke
til følge.

Alt bliver slidt også en så simpel timg som en pumpe.

--
M.v.h

Bjørn ingebrigtsen
b_ingebrigtsen@mail.dk

Fra : Anders Møller

Dato : 12-01-04 11:29

> Hvorfor skifter så mange folk deres vandpumpe i bilen ?

Min er lige blevet defekt pga. utæt pakdåse i yderhuset. Den pumper ganske
fint men taber stille og roligt vandet når motoren er slukket og vandet er
koldt. Jeg formoder det skyldes at utætheden samler sig når bilen er varm,
og når så motoren er slukket og vandet bliver koldt igen, ja så udvidder
utætheden sig og den kan stille og roligt tisse vandet af sig.

Ny vandpumpe til bilen min potte kostede 900,- komplet, selvom jeg egentligt
kun skal bruge den yderste del med remhjulet på. Det værste er sq at skifte
den, indsugningsmanifold skal af, eller motor løsnes fra ophæng og sænkes
ned for at kunne komme til.. øv!

--
Anders Møller
Uno Racing