Kan man svitse ukogte ris?
Fra : Flare

Dato : 10-01-04 15:08

Hejsa. Jeg er total madanalfabet og ville lave denne ret til nogle gæster i
aften.

Der står:
Smelt resten af smørret i stegegryden ved kraftig varme, men uden at det
bruner. Tilsæt karry og lad det bruse af. Svits ris og løg ca. 2 min. og kom
bouillon og salt i.

http://www.karoline.dk/opskrifter/opskrift.asp?kkid=441&toprint=1

Jeg forstår bare ikke om det er meningen at man skal svitse de rå ris eller
de skal koges først. Sikkert et tåbeligt spørgmål, men jeg synes bare det
lyder mærkeligt at svitse rå ris.

Pfh tak
Anders

Fra : Frank Hansen

Dato : 10-01-04 15:21

Hej

De er rå da du senere koger dem med ¾ liter grønsagsbouillon

Frank

Fra : Flare

Dato : 10-01-04 15:51

> De er rå da du senere koger dem med ¾ liter grønsagsbouillon

Ja det var også min umiddelbare konklussion. Men jeg forstår bare ikke at
risen ikke bliver "ødelagt / udtørrede" af denne svitsning. Men nu kom der
jo en afklaring. Takker mange gange.

Mvh
Anders

Fra : zasha

Dato : 10-01-04 15:18

"Flare" <nomail@sorry.dk> skrev i en meddelelse
<klip>
> [...]
eller
> de skal koges først. Sikkert et tåbeligt spørgmål, men jeg synes bare det

Hej Anders...

Jeg synes det er et meget, megetklogt spørgsmål, for jeg ville heller ikke
ane hvad de mener (kogt/eller ukogt ris)

Venter spændt på om nogle kan svare, for jeg er medlem af den samme klub som
dig *madanalfabeterne*

--
Hilsen Heidi

http://chocolade.dk

Fra : Flemming Jørgensen

Dato : 10-01-04 16:10

> [...]
eller
> de skal koges først. Sikkert et tåbeligt spørgmål, men jeg synes bare det

Ikke så mærkeligt endda....
Fedtstof, karry og ris svitses og der dannes en slags karry"skal" på risene.
Dette gør at karrysmagen i højere grad fordeles i retten og får en "blødere"
og mere homogen smag, dvs. ikke så skarp.

--
Hilsen

Flemming Jørgensen
Slet: *sukers*

Fra : Emil

Dato : 10-01-04 16:40

Flare skrev:

>Jeg forstår bare ikke om det er meningen at man skal svitse de rå ris eller
>de skal koges først. Sikkert et tåbeligt spørgmål, men jeg synes bare det
>lyder mærkeligt at svitse rå ris.

Hej Anders

Det er meget normalt at svitse de rå ris i lidt fedtstof, så
risende bliver opale/mælkehvide. Det kan være svært at se for den
uøvede, så hav rigeligt lys på risene, og rør konstant.
Risende må ikke begynde at blive brune, for så får de en helt
anden smag (bruges dog i nogle salater).

Formålet med svitsningen er at fremhæve risenes smag. Det bruges
meget til Basmatti- og Jasminris.
Jeg synes også risende bliver fastere i konsistensen og klistrer
mindre efter denne forbehandling.

De forbehandlede ris kan gemmes, så rist en stor portion når du
nu alligel er i gang.

Selve tilberedningen er som for normale ris.

m.v.h. Emil

Fra : Casper Kvan Clausen

Dato : 12-01-04 09:35

Selv koger jeg stort set aldrig basmati/jasmin-ris au naturel, men laver dem
altid pilaf-agtige ved først at svitse dem i noget olie sammen med lidt
peberkorn, kardemommekapsler, et par laurbærblade og en stang kanel.
Herefter hælder jeg så vand på, giver dem lidt salt, og koger dem til de er
færdige.

- Kvan.

Fra : Mrs Krabappel

Dato : 12-01-04 16:00

Det er absolut et must når man laver risotto (på Arborio/Carnaroli ris), men
jeg husker nu at jeg ser på tråden at den bruges også i indisk mad.

Så... go ahead!

Sandra

Fra : Flare

Dato : 14-01-04 00:14

Det smagte fortrinligt :) Tak for hjælpen

Anders