Dampspærer - Hvor står det ?
Fra : Marineflyver.dk

Dato : 10-01-04 10:46

Hej !

Jeg vil høre om der er nogen der kan fortælle, hvor der står noget om, at
man skal lave en dampspærre, når man isolerer gulvet ned til en krybekælder.

Hvilken officiel byggeanvisning, eller hvad det nu hedder, står det i ?

Jeg håber I kan hjælpe, da jeg for tiden kører en forsikringssag, hvor netop
konstruktionsfejl kan være afgørende i forbindelse med fugtproblemer og
svamp.

Mvh.

Henrik

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 10-01-04 15:39

"Marineflyver.dk" <FJERNDETTEmarineflyver@e-mail.dk> skrev

> [...]
netop
> konstruktionsfejl kan være afgørende i forbindelse med fugtproblemer og

Jeg kan desværre ikke bidrage med nogen skrevne regler. Men formålet med
dampspærren er at hindre fugtighed fra det varme rum i at kondensere på den
kolde side af isoleringen. Derfor anbringes dampspærren på den varme side af
isoleringen.

Har du ikke en dampspærre mellem stueetagens varme og isoleringen ned mod
krybekælderen og har du svampeskader i etageadskillelsen, så har du et
problem - som jeg håber for dig, at du kan tørre af på en anden (læs: den,
som har lavet arbejdet eller den, som har solgt dig huset / vedkommendes
forsikring eller måske din ejerkifteforsikring).

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Marineflyver.dk

Dato : 10-01-04 17:08

Ja, jeg er ved at tørre skaden af på Ejerskifteforsikringen.

Jeg tror der står noget om dampspærrer i en SBI anvisning 178, men jeg kan
ikke finde den online, så jeg kan læse hvad der står. Hvis der er nogen der
ved hvor man kan læse SBI anvisninger online, så sig venligst til.

Mvh.

Henrik

Fra : Jan Ohlsson

Dato : 10-01-04 18:30

hej
Jeg er ikke sikker men jeg tror det står i BR95
som er en af de oficielle bibler til håndværker.

nu ved jeg ikke om skaden er sket eller det er ny anlæg
men husk dampspære!!!
jeg har selv et parcelhus fra 62 hvor den mangler,
med det resultat for 10 år siden da vi skulle skifte gulvtæppe var
parketgulvet ødelagt pg af manglende dampspære.

hilsen jan o