Terminal betyder... døden nær?
Fra : Mikael Kern

Dato : 10-01-04 01:19

Jeg havde en fil i papirkurven, som ikke var til at slippe af med.
Efter at have fulgt mage gode råd, fik jeg følgende opskrift:

To empty all the system trash cans at once, start a terminal session
and type
sudo find / -name \".trash\" -type d -print | xargs rm -fr

Det eneste det ikke gør, er at slette den genstridige fil!

Til gengæld slettes alting omgående - dvs. når ting smides i
papirkurven, bliver papirkurven tømt med det samme.

Gad vide hvad det var for en kommando?
Gad vide hvordan jeg kommer tilbage til start?
Gad vide hvordan jeg slipper af med filen i papirkurven?

mvh Mikael Kern

--
Arbejdskraft tilbydes: Video, foto, streaming, internet, Mac...
Mikael Kern - Steadicam Owner/Operator - Lighting Cameraman

Fra : Per Madsen

Dato : 10-01-04 02:09

Mikael Kern <nospam@kern.dk> wrote:

> Gad vide hvad det var for en kommando?
> Gad vide hvordan jeg kommer tilbage til start?
> Gad vide hvordan jeg slipper af med filen i papirkurven?
>
> mvh Mikael Kern

Man fristes til at sige:"Følg med i næste episode af Skum"

....måske der er en anden med et lidt mere konstruktivt forslag, der kan
hjælpe dig....

--
Mhv. Per Madsen
www.ecotox.dk,- Links til uundværligt mac software, sites, musik etc.

Fra : Tom

Dato : 10-01-04 02:27

Er der nogen der kender til et sted, hvor det er muligt at finde alle short
cuts og evt en forklaring på hvad de gør...
Og ikke bare "løsninger" der måske slet ikke virker alligevel...
Mener som eksempel at macdev.com ( hedder vist noget andet !?) er et
rimeligt heldigt sted.. Der mangler bare noget.. Nemlig den helt "basale"
forklaring på hvad ex. Terminal kan .. Og ikke kan !?
TOM

On 10/01/04 2:08, in article
1g7bpuy.19ifmfoxmrqf0N%permandREMOVETHIS@cool.dk, "Per Madsen"

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 10-01-04 03:06

Tom <nospam@fakemail.dk> wrote:

> Er der nogen der kender til et sted, hvor det er muligt at finde alle short
> cuts og evt en forklaring på hvad de gør...

Som f.eks.:
<http://www.westwind.com/reference/OS-X/commandline/>

/Preben
--
Preben Bødker Nielsen

Fra : Brian Poulsen

Dato : 10-01-04 07:19

"Mikael Kern" <nospam@kern.dk> wrote in message

> Gad vide hvordan jeg slipper af med filen i papirkurven?

Hvad får du af fejl når du prøver at slette filen?

Er den i brug, eller har du bare ikke rettigheder til det?

Fra command prompt vil jeg mene at en eventuelt
rm -rf /path/to/filnavn via sudo eller som root, burde kunne
fjerne filen.

Det lyder usandsynligt at en fil overhovedet ikke kan slettes.

Brian Poulsen.

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 10-01-04 11:36

Mikael Kern <nospam@kern.dk> writes:

> [...]
> sudo find / -name \".trash\" -type d -print | xargs rm -fr
>
> Det eneste det ikke gør, er at slette den genstridige fil!

Lidt teknisk forklaring: | symbolet er en såkaldt pipe, der tager
outputtet fra en kommando (i dette tilfælde "find"), og sender det
over som input til den næste kommando ("rm"). | svarer altså til, at
du copy-paster outputtet fra et program, over i et andet.

Du skriver "sudo" foran find, hvilket vil sige, at find bliver udført
med root rettigheder. Nu er problemet blot, at "sudo" ikke virker på
tværs af pipe symbolet, hvilket giver mening, hvis du husker analogien
med at klippe-klistre output. Det vil sige, at du udfører find med
root rettigheder, men rm kommandoen udføres med dine normale
rettigheder, og hvis dit problem var en fil der var oprettet med en
anden ejer end dig selv, så er du ikke kommet videre.

I stedet kan du prøve med:

sudo sh -c "find / -name \".trash\" -type d -print | xargs rm -fr"

eller blot:

sudo find / -name ".trash" -type -d -exec rm -rf {} \;

Sidstnævnte er den mest sikre da xargs ikke er så glad for filnavne
med mellemrum og andre sjove tegn, men den kan være lidt langsommere.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Flemming Rubini

Dato : 10-01-04 13:00

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200301@gen-v.net> wrote:

> sudo find / -name ".trash" -type -d -exec rm -rf {} \;

Jeg er nysgerrig, hvad står der på dansk? Jeg undrer mig især over -name
foran ".trash".

Flemming Rubini

Fra : Mikael Kern

Dato : 10-01-04 13:02

Thomas Bjorn Andersen wrote:

.... en forklaring, som er til at forstå. Jeg har været rundt på nettet
og prøve at finde gode forklaringer, men uden held. Tak til Thomas!
Og til Preben for
<http://www.westwind.com/reference/OS-X/commandline/> som forklarer
grundprincipperne fint.

I mellemtiden løste jeg problemet v.hj.af gode gamle Fast Find (Norton
OS 9). Den fandt en række filer ved navn HFS+ Private.... som alle lå
i mapper ved navn HAL 90000000... En af mine diske hedder HAL 9000 og
der var ca 10 mapper med samme navn tilføjet en masse nuller.

Og i Fast Find kan man finde usynlige, gøre synlig, omdøbe, slette og
smide i papirkurven, som man har lyst til. Og så kan man ALTID tømme
papirkurven! Jeg skulle lige boote i OS 9, men det er jo klaret på 5 min.

Det tager kun 5 minutter i system 9 - men vi vil så gerne have du
leder på nettet og fucker rundt i terminalen i et par timer...

mvh Mikael Kern

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 10-01-04 15:01

flemming@rubiniFJERNES_REMOVE.dk (Flemming Rubini) writes:

> Jeg er nysgerrig, hvad står der på dansk? Jeg undrer mig især over -name
> foran ".trash".

sudo = udfør kommando med root rettigheder
find = kommando til at finde filer
/ = Start søgningen i / ('/' er navnet på roden af filsystemet)
-name ".trash" = Kommandoen "find" skal kun rapportere emner med navnet
.trash
-type d = Find skal kun rapportere emner af typen directory
(mapper)
-exec rm {} \; = Når "find" har fundet et emne der matcher ovenstående
kriterier, skal kommandoen "rm -rf" udføres. {}
fortæller, at resultatet fra find-kommandoen (i dette
tilfælde hele stien til den .trash mappe, der blev
fundet), skal bruges som argument til rm. \; skal
med for at hjælpe computeren med at holde styr på,
hvor argumenterne til -exec slutter.

Kommandoen "find" er utrolig fleksibel. Der er sikkert skrevet mindst
en hel bog om alle de tricks man kan lave. Prøv evt. at tygge dig
gennem "man find" for lidt inspiration.

Thomas
--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Tom

Dato : 10-01-04 15:32

Jeg kan ikke lade være med at undre mig over at dit indlæg slutter med

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

PS
Kender du til et sted på nettet hvor det er muligt at finde "alle" shortcuts
og evt. Forklaringer på hvad de betyder\kan I OSX.. Terminal..

On 1/10/04 3:00 PM, in article 86sminaooq.fsf@gen-v.net, "Thomas Bjorn

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 10-01-04 15:41

Tom <nospam@fakemail.dk> wrote:

> Jeg kan ikke lade være med at undre mig over at dit indlæg slutter med

Kære Tom
Jeg kan ikke lade være med at undre mig over, at du ikke kan lære, at
skrive under den tekst, du svarer på.
Det er grunden til din forvirring i denne tråd.

Og så skriver du:
"PS
Kender du til et sted på nettet hvor det er muligt at finde "alle"
shortcuts
og evt. Forklaringer på hvad de betyder\kan I OSX.. Terminal.."

Kunne du ikke bruge det link jeg gav:

Fra : Tom

Dato : 10-01-04 15:55

On 1/10/04 3:40 PM, in article 1g7crff.1vzbevk1oqughqN%spam@events.dk,
"Preben Bødker Nielsen" <spam@events.dk> wrote:

> [...]
> shortcuts
> og evt. Forklaringer på hvad de betyder\kan I OSX.. Terminal.."

Jeg tror snart jeg får det lært.. Altså det der med at skriver nederst..
Er.. Hvis det kan bruges som en undskyldning, blot vant til at skrive det
nyeste !? Øverst..
Det må jeg jeg lige se at få lavet om når jeg er I NG..
Tom

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 10-01-04 17:31

Tom <nospam@fakemail.dk> wrote:
>blot vant til at skrive det
> nyeste !? Øverst..

Godt du ikke er skuespiller og læser manuskriptet sådan

/Preben (som læser alt fra toppen og ned
--
Preben Bødker Nielsen

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 10-01-04 15:48

> [...]
> Thomas Bjorn Andersen
> +++ATH
> Men at det ikke kommer med når jeg gerne vil svare på dit indlæg..

Når det ikke kommer med, når du svarer på hans indlæg, skyldes det, at
han og de fleste andre bruger en delimiter i sin signatur.
Den består ganske enkelt af 3 tegn, streg streg ordmellemrum.
Funktionen er at adskille signaturen fra det egentlige indlæg, så man
undgår overflødig tekst, når der citeres/svares.
I mange nyhedsgruppelæsere fremstår signaturen nedtonet eller med anden
farve, når der anvendes delimiter. Ganske smart/rart.

/Preben
--
Preben Bødker Nielsen

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 10-01-04 16:17

> [...]
> I mange nyhedsgruppelæsere fremstår signaturen nedtonet eller med anden
> farve, når der anvendes delimiter. Ganske smart/rart.

De tre plusser vil få et modem til at gå fra data til kommando tilstand,
hvis der var en pause på et sekund både før og efter. "AT" er prefix til
Hayes kommandosættet til at kontrollere modemet. Jeg gætter på at det er
en forkortelsse af ATtention. H'et er står for hangup hvilket får
modemet til at lukke forbindelsen.
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 10-01-04 17:41

> [...]
> Hayes kommandosættet til at kontrollere modemet. Jeg gætter på at det er
> en forkortelsse af ATtention. H'et er står for hangup hvilket får

ATH = attention hangup

Eller måske:
Akademisk Teknologisk Humanist

/Preben
--
Preben Bødker Nielsen

Fra : Henrik Münster

Dato : 10-01-04 22:09

> ATH = attention hangup
>
> Eller måske:
> Akademisk Teknologisk Humanist

Jeg har hørt om det en gang. Det er en practical joke, der nok var
sjovest i gamle dage, da alle havde modem. Når man hentede teksten,
lagde modemmet på. Det er da en meget sjov måde at drille på.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Lone Schmidt

Dato : 11-01-04 11:52

> [...]
> I mange nyhedsgruppelæsere fremstår signaturen nedtonet eller med anden
> farve, når der anvendes delimiter. Ganske smart/rart.

Hej i tråden
Når Preben skriver at det er smart/rart med signaturen, er jeg helt
enig. Det var p.g.a. dén at jeg huskede at skrive nedenunder de andre
indlæg.
--
Venlige hilsner
og grumme go´hygge

Fra : Flemming Rubini

Dato : 11-01-04 00:57

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200301@gen-v.net> wrote:

> -name ".trash" = Kommandoen "find" skal kun rapportere emner med navnet
> .trash

Okay "-name" er et variabelnavn der tager argumentet fra højre.
Pudsigt at der skal bruge "-" foran.

Tusind tak for hyggelæsningen

Flemming Rubini

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 10-01-04 22:32

henrik@muenster.dk (Henrik Münster) writes:

> Jeg har hørt om det en gang. Det er en practical joke, der nok var
> sjovest i gamle dage, da alle havde modem. Når man hentede teksten,
> lagde modemmet på. Det er da en meget sjov måde at drille på.

Det er faktisk først når man sender teksten. Strengen skal jo komme
fra computeren, så man kan sige, at det var en måde at tvinge folk til
at huske at klippe unødvendig tekst væk. Uheldigvis var der en del
modemer, der ikke skelnede mellem, hvor strengen kom fra, eller at der
skal være en pause i datastrømmen (mellemrum er /ikke/ pauser), men
bl.a. min far havde problemer med at sende mig mails. Jeg har på
fornemmelsen, at det var en af grundende til, at han skiftede til
ADSL.

Jeg har beholdt den som en kuriositet i min signatur. Jeg synes den
er tilstrækkelig indforstået og samtidig kort. Jeg gik egenligt og
troede, at nu var der kun ADSL og kabelmodemer, men pludseligt er alle
begyndt at bruge mobiltelefoner med GPRS og modemer igen.

Thomas
--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH