Mærkelig blinklysregel
Fra : Jørn Ibsen

Dato : 09-01-04 23:54

Det har altid bragt mit pis i kog, at folk blinkede til venstre, når de
kører ind på en motorvej. I mine øjne er blinklyset et signal om, at man
vil foretage en manøvre, som de øvrige trafikanter skal orienteres om.
Når jeg kommer på en tilkørsel til en motorvej kan det næppe overraske
nogen, at jeg agter at køre ind på...ja, rigtigt: motorvejen. Til
gengæld synes jeg, at det er helt fint at blinke, når man skifter
vognbane - og her er der også tale om en manøvre, som andre trafikanter
ikke er forberedt på.

Og så ser jeg følgende på trafiksikkerhed.dk:
"Du skal altid blinke på motorvejen ved vognbaneskift, og når du
fletter. På øvrige veje skal du blinke, når det er påkrævet for at
vejlede den øvrige færdsel."

Hvorfor fanden dog det? Hvorfor skal min bil blinke som en sindssyg i
venstre side, når jeg kommer på en tilkørsel? Ifølge ovennævnte skal man
blinke når man fletter, dvs. at de som allerede kører på motorvejen i
inderbanen også skal blinke (til højre?) når de fletter med nogen på
tilkørslen? Det er jo begge parter, der fletter. Og hvad med 2
motorveje, som fletter sammen - hold da kæft, et lysshow vi skal have
gang i....

Mvh. JIB

(som også hader de spassere, der kører med tåbelygter bare det
støvregner)

Fra : Brian Fogh

Dato : 10-01-04 01:17

Hejsa

Tjaa nogle drejer jo bare ind foran. Fletteregel eller ej. Når de blinker
kan vi andre sgu da nå og tage lidt forhåldsregler når der er nogle som ikke
fatter at bruge deres spejle eller ikke kan dreje hovedet.

Men du husker vel at kigge dig for når du nu kører uden blinklys??

Hygge
Brian

Fra : Chr. L.

Dato : 10-01-04 12:12

"Brian Fogh" <brian@sprit.dk> wrote in message
> [...]
ikke
> fatter at bruge deres spejle eller ikke kan dreje hovedet.

Jeg lærte da at dem på motorvejen skal give sig, så der ikke opstår en
farlig situation, selvom det er fletteregel..det er godt nok underligt at
folk blinker de har ligesom ikke andet alternativt end at køre på
motorvejen..blinket bruger man vel kun når man har flere alternativer og vil
vise hvilket et man vil tage (skifte vognbane etc).

Chr.

Fra : Beach

Dato : 10-01-04 02:23

Jørn Ibsen skrev:
> Det har altid bragt mit pis i kog, at folk blinkede til venstre, når de
> kører ind på en motorvej.

Sådan har vi jo alle vores meninger

Mit pis koger over når jeg kommer kørende med 80 (93) km/t med en fuld
læsset trailer på bilen og må op og stå på bræmsen når en tåbe kører ud
foran mig på en af de korte tilkørseler --->uden at blinke<---

Hvis "han" i god tid viser mig at "han" har i sinde at smide sin lille
dyt ud foran mine måske 30 tons på hjul, uden at kunne (eller ville)
opnå en hastighed hurtigere end min, så kan jeg stille og roligt
tilpasse min hastighed så han ikke bliver most.

Hvis "han" blinker når "han" er lidt længere fremme end førehuset kan
jeg træde lidt med den venstre så "han" kan komme ud, blinker "han" lidt
bag førehuset signalere "han" at har i sinde at trække ud på motorvejen
efter traileren.

Du skal jo huske på at en motorvej ikke kun er til små biler. En STOR
bil (af nogle også kaldet en lastbil) stopper altså ikke sådan bare lige
hvis der er lidt vægt i røven af den.

***

Hvis vi skal køre den helt ud hvor den ikke høre hjemme så er der vel
heller ikke nogen grund til at blinke hvis du holder i en højre eller
venstres -svingbane i byen? Eller hvad med den at det ikke er nødvendigt
at blinke nogle steder hvis ikke der er nogle til at se det? Så er det
måske heller ikke nødvendigt at overholde alle andre færdselsregler hvis
altså bare der ikke lige er nogle i nærheden???

Det kan sgu godt være at du er ked af at andre leger diskotek med deres
biler, så hvorfor ikke bare slukke alt lyset i din bil? Håber ikke at
møde dig den dag. Ikke fordi jeg vil komme til skade, jeg sidder dejligt
højt og behageligt. Men vil være rigtig ked af at sende et "postkort"
til din familie hvor der stod at du ikke gad at bruge de regler som der
nu er her i DK

--
->Yours Faithfully<-
//Beach

Fra : Peter Weis

Dato : 10-01-04 09:21

"Beach" <news@freestyle.dk> wrote:

> Mit pis koger over når jeg kommer kørende med 80 (93) km/t med en fuld
> læsset trailer på bilen og må op og stå på bræmsen når en tåbe kører ud
> foran mig på en af de korte tilkørseler --->uden at blinke<---

I følge færdselslovens $18 stk.3 skal du "om nødvendigt ved at nedsætte
hastigheden, lette udkørslen fra tilkørselsbanen". Så du skal bremse ned for
at give plads hvis der ikke på forhånd er plads mellem dig og den
forankørende, og du må ikke spærre tilkørende inde når I først er nået forbi
de stiplede linier. Dette uanset om den tilkørende blinker ind eller ej.

***

> [...]
> måske heller ikke nødvendigt at overholde alle andre færdselsregler hvis
> altså bare der ikke lige er nogle i nærheden???

Nu du selv nævner færdselsregler, så vil jeg gøre opmærksom på
færdselslovens $32 om signalgivning : "Kørende skal give tegn før
igangsætning fra kanten af vejen og før vending og svingning. Ved
vognbaneskift eller anden ikke ubetydelig ændring af køretøjets placering
til siden skal kørende give tegn, når det er påkrævet til vejledning for den
øvrige færdsel. Tegnet skal gives ved hjælp af blinklys, hvor anbringelse
heraf på køretøjet er påbudt eller tilladt, og i øvrigt ved, at en arm
rækkes vandret ud til siden."

Der skal således blinkes *før* man kører ind i en svingbane og *før* svinget
foretages. Ikke nødvendigvis imedens det foretages. Den regel er der mange
som forsynder sig imod. Om der skal blinkes medens man holder og venter i
svingbanen er ikke klart efter reglerne, det må komme an på en fortolkning
(=retspraksis).
Desuden behøver man faktisk ikke bruge blinklyset når der ikke er anden
trafik ... ifølge færdselsreglerne.

mvh
Peter

Fra : Jørn Ibsen

Dato : 12-01-04 20:57

"Beach" <news@freestyle.dk> wrote in message

> [...]
> opnå en hastighed hurtigere end min, så kan jeg stille og roligt
> tilpasse min hastighed så han ikke bliver most.

Du er altså en af dem, der bliver dybt overraskede over, at en bil på en
tilkørselsrampe har tænkt sig at køre ind på motorvejen. Okay, så kan
jeg godt forstå reglen om blinklys - den er til for at sikre, at
ignoranter som dig ikke smadrer op i røven på andre trafikanter
i stedet for at flette pænt sammen med dem.

Hvem er det nu, der fletter? Er det kun dem på tilkørselsrampen, fordi
de andre allerede befinder sig på motorvejen? Eller signalerer det sjove
skilt eventuelt, at bilister på begge kørebaner skal vige for hinanden?
Måske mener du, at der gælder ubetinget vigepligt for de tilkørende?

Fremover burde du overveje at vise hensyn når du nærmer dig en
tilkørsel - eller evt. som mange andre flygte ud i midterbanen (for så
behøver man ikke at skulle vise hensyn til de tilkørende).

Mvh. JIB

Fra : H@nsen

Dato : 22-01-04 10:21

Beach wrote:
> [...]
> opnå en hastighed hurtigere end min, så kan jeg stille og roligt
> tilpasse min hastighed så han ikke bliver most.

Går du ikke som standard ud fra at hvis der er en bil på tilkørslen til
motorvejen, at det så er fordi han har tænkt sig at køre ud på denne ?

Og kørte du nu dine 80km/t i stedet for de 93km/t ja så mødte i slet
ikke hinanden den dag...

Fra : Bernhard Ege

Dato : 10-01-04 09:57

"Jørn Ibsen" <ji@iteration.dk> wrote in message

> Og så ser jeg følgende på trafiksikkerhed.dk:
> "Du skal altid blinke på motorvejen ved vognbaneskift, og når du
> fletter. På øvrige veje skal du blinke, når det er påkrævet for at
> vejlede den øvrige færdsel."

Skal der godt nok blinkes ved fletning? Er det noget nyt? Jeg er klar
over at der ved mange tilkørsler til motorvejer er stiplet et stykke af
den vej som tilkørsel og motorvej har tilfælles. Ved overskridning af
denne stiplede del vil jeg mene man skal blinke, men den sidste del af
tilkørslen er som regel altid uden streger af nogen art mellem tilkørsel
og motorvej, og skal der blinkes når man benytter denne del til
fletning?

mvh Bernhard

Fra : Per Hagemann

Dato : 10-01-04 12:02

"Bernhard Ege" <bernhardNOSPAM@ege.cc> skrev i en meddelelse

> "Jørn Ibsen" <ji@iteration.dk> wrote in message

> Skal der godt nok blinkes ved fletning? Er det noget nyt?

De nye regler i færdselsloven drejer sig vist kun om tegngivning før
vognbaneskift på motorvejen (og katastrofeblink ved stop i
motorvejstrafikken).

> [...]
> tilkørslen er som regel altid uden streger af nogen art mellem tilkørsel
> og motorvej, og skal der blinkes når man benytter denne del til

Er i tvivl om det er påbudt. Personligt blinker jeg altid til venstre, når
der skal flettes ind på motorvejen. Kunsten er at tænde blinklyset i rette
tid, så man faktisk vejleder og ikke vildleder dem i inderbanen på
motorvejen.

Jeg forudser store problemer, når den almindelige fart i inderbanen på
motorvejen bliver 130 km. På mange tilkørsler vil de indflettende ikke nå
den fart, og så bliver der problemer, hvis nogle slet ikke blinker til
venstre, og andre gør det for tidligt eller sent.

Fra : jan@stevns.net

Dato : 10-01-04 15:45

"Per Hagemann" <perhag@tdcadsl.dk> skrev :

>Jeg forudser store problemer, når den almindelige fart i inderbanen på
>motorvejen bliver 130 km.

De problemer kan du nok hurtigt glemme igen - det vil jo forudsætte at
folk i dag kører 110 , hvilket ikke er tilfældet.

>På mange tilkørsler vil de indflettende ikke nå den fart, og så bliver
>der problemer, hvis nogle slet ikke blinker til venstre, og andre gør
>det for tidligt eller sent.

Allerede i dag hører det jo mere til reglen end til undtagelsen at
folk speeder op til 80-90 stykker , og ikke ret meget mere.

Grundlæggende skal man jo , som tilkørende trafikant, tilpasse sin
fart til dem der allerede kører i en given vognbane.

(alt andet vil imo. være fjollet)

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 10-01-04 17:05

On Sat, 10 Jan 2004 12:01:39 +0100, "Per Hagemann" <perhag@tdcadsl.dk>
wrote:

> [...]

>den fart, og så bliver der problemer, hvis nogle slet ikke blinker til
>venstre, og andre gør det for tidligt eller sent.

Du skal ikke bekymre dig unødigt.

I de perioder af døgnet hvor der vil være behov for at flette, vil der
som regel også være lastbiler i indersporet. derfor vil
flettehastigheden stort set aldrig blive højere end 90 km/t.

Lastbiler gør mere gavn ude i trafikken, end de fleste tror.

Spørg bare det tyske autobahnpolizei. De har altid flest ulykker og
andet trafikalt bøvl i de perioder hvor lastbilerne har køreforbud.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 10-01-04 10:27

> [...]
> Når jeg kommer på en tilkørsel til en motorvej kan det næppe overraske
> nogen, at jeg agter at køre ind på...ja, rigtigt: motorvejen.

Jeg har førhen været helt enig med dig i dette. Men efterhånden er jeg nået
frem til at der godt kan være en god grund til at blinke i den situation,
nemlig for at blive set. I tæt trafik i tusmørke flyder de røde baglys nemt
sammen mens en blinkende gul lygte står frem og dermed minder de billister,
der ikke er så stive i flettereglerne (og dem er der rigtig mange af på
Motorring 3 i myldretiden), om at der en anden bil på vej ind på motorvejen
nu. Resultat: færre paniksituationer.

> (som også hader de spassere, der kører med tåbelygter bare det
> støvregner)

Det er vi er mange der gør. Jeg tænder vel tågelygterne en eller to gange om
året, nemlig når der (tadaaa.wav) er så tåget at jeg har brug for dem.

Ebbe

Fra : EjS

Dato : 10-01-04 14:24

> [...]
> der ikke er så stive i flettereglerne (og dem er der rigtig mange af på
> Motorring 3 i myldretiden), om at der en anden bil på vej ind på

Præcis. Det er det samme som at tage hensyn! Samtidig markerer man at man
rent faktisk er opmærksom på at man er på vej ud på motorvejen og formentlig
har set evt. bagfrakommende - så glider trafikken... Præcis ligesom køkørsel
i Tyskland om aftenen hvor det er et rent lysshow - men ganske nødvendigt :)

MVH EjS

Fra : Thomas H.

Dato : 10-01-04 10:40

"Jørn Ibsen" <ji@iteration.dk> skrev i en meddelelse

> Når jeg kommer på en tilkørsel til en motorvej kan det næppe overraske
> nogen, at jeg agter at køre ind på...ja, rigtigt: motorvejen.

Det virker nu som om, at det kommer voldsomt bag på nogle, en gang i mellem!

Fra : Roberto Saldo

Dato : 11-01-04 13:29

Thomas H. wrote:
> "Jørn Ibsen" <ji@iteration.dk> skrev i en meddelelse

> Det virker nu som om, at det kommer voldsomt bag på nogle, en gang i mellem!

Det skyldes nok at alt for mange ikke forstår flettereglen.
De tror det gælder om at forhindre folk i at komme til.

Mvh
Roberto (vær hensynsfuld i trafikken, du kunne jo få brug for lidt
den anden vej en dag)

Fra : Morten Lorenzen

Dato : 10-01-04 14:02

"Jørn Ibsen" <ji@iteration.dk> skrev i en meddelelse
> Det har altid bragt mit pis i kog, at folk blinkede til venstre, når de
> kører ind på en motorvej.

Når man skifter vejbane skal man markere.

-M

Fra : Peter Weis

Dato : 11-01-04 13:48

"Morten Lorenzen" <MortenLorenzenSPAM@yahoo.dk> wrote:

> Når man skifter vejbane skal man markere.

Men det gør man faktisk ikke når man kører videre fra tilkørselsrampen.
Indersporet på motorvejen og tilkørselsrampen flettes sammen, så ingen af
dem skifter vognbane.

mvh
Peter

Fra : Søren

Dato : 15-01-04 12:18

"Jørn Ibsen" <ji@iteration.dk> skrev i en meddelelse
> Det har altid bragt mit pis i kog, at folk blinkede til venstre, når de
> kører ind på en motorvej.

Delvis enig

Jeg får mere lys med Tågelygterne tændte i støvregn og buldermørkt

Jeg hader folk der blinker til venstre i en rundkørsel

Jeg er foreslår max 3-blink ved indkørsel på motorvej ligesom ved vognbaneskift giver
jeg også max 3-blink

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 15-01-04 12:29

"Søren" <Sbolten@ofir.dk> writes:

> Jeg får mere lys med Tågelygterne tændte i støvregn og buldermørkt

Tænk så lige på os andre, det kan da godt være _du_ får mere lys, men
det gør mod og medkørende også. En lastbil får jo også mere lys af at
tænde sine 4x500W lygter på toppen af føreskuret, men jeg tør vædde
med at du syntes det både er træls (og ulovligt)

> Jeg hader folk der blinker til venstre i en rundkørsel

Der er vi så forskellige. Jeg kan godt lide at folk gør opmærksom på
at de skal "til venstre" i rundkørslen. Specielt hvis det er en af de
mere "underlige" rundkørsler, som fx. 4-5 tilkørsler, skiftende antal
afkørselsbaner, et eksempel hvor det er meget rart at folk gør tegn er
IKEA rundkørslen i Århus N (ud mod motorvejstilkørslen).

> Jeg er foreslår max 3-blink ved indkørsel på motorvej ligesom ved
> vognbaneskift giver jeg også max 3-blink

Her kan vi så være enige... ;-p

/Thomas
--
/"\ | Human Knowledge Belongs To The World
\ / | -- Milo Hoffman in "AntiTrust"