Andet multimedie
bentjuul 3670
Manglende Quark-funktioner i InDesign.
Fra : Thomas Madsen

Dato : 09-01-04 19:05

Hej,

En gammel garvet Quark-bruger har spurgt mig om man i InDesign har
en funktion som gør, at tekstrammer automatisk bliver større, hvis
man er ved at skrive en tekst og denne ikke kan være indenfor tekst-
rammen. Er der nogen der ved om InDesign har en sådan funktion og
hvad den i så fald hedder?

En anden funktion som vedkommende mangler, er en funktion i Quark
som gør, at man kan trække skydningen større eller mindre vha.
en pil. Jeg ved ikke hvad den funktion hedder i Quark, men mener
heller ikke at man kan gøre det i InDesign, eller tager jeg fejl?

Madsen.

Fra : Nils F.

Dato : 09-01-04 20:24

Til spørgsmål 2: Brug paletten "Tegn", "Generel regulering". Når markøren er
i værdifeltet, kan pil-op og pil-ned bruges direkte, og resultatet ses på
skærmen.

Fra : Storm

Dato : 09-01-04 21:39

Thomas Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> man er ved at skrive en tekst og denne ikke kan være indenfor tekst-
> rammen. Er der nogen der ved om InDesign har en sådan funktion og

Hej Madsen - muligvis eksisterer der sådan en extension til Quark 4
(eller eksisterer det i ver. 5 eller 6?), eller også mener den garvede
Quarks autoflow funktion, som man kan slå til, og så opretter Quark
automatisk det nødvendige antal sider for at paste al teksten ind.

En næsten tilsvarende funktion er InDesigns autoflow funktion. Paste
tekst ind i første tekstramme, (command/ctrl?) klik på + i
tekstforsættelse og "shift - paste" ind i næste frame, så oprettes sider
til det nødvendige antal sider.
Help: "Flowing text manually or automatically".
Jeg er jo forholdsvis InDesign nybegynder så måske findes en smartere
måde?

> [...]
> en pil. Jeg ved ikke hvad den funktion hedder i Quark, men mener
> heller ikke at man kan gøre det i InDesign, eller tager jeg fejl?

Jeg kan heller ikke finde nogen måde at definere en direkte genvej til
det som i Quark ud over som Niels skriver.
Man kan stå i teksten og sige æble T og derefter tabbe frem til
skydningspaletten og så bruge pilefor 1 pt, shift pil for 10 pt.

Men i programmet hvor alt kan defineres med egne shortcuts, kan det
sikkert også.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Thomas Madsen

Dato : 09-01-04 22:57

Storm skrev:

> Help: "Flowing text manually or automatically".

Det er muligt at det er den funktion hun mangler, men som jeg i
første omgang har forstået det, så drejer det sig om en enkelt
tekstramme. Hun vil gerne have at tekstrammen bliver større når
hun når ned i bunden, i stedet for at der kommer et rødt plus
i nederste højre hjørne af tekstrammen, så hun skal til at trække
den større (eller lave autoflow over i en anden ramme) for at se
al teksten.
Jeg kan egentlig godt se nogle fordele i at tekstrammen automatisk
udvider sig, men det er muligt at det har været en extension hun
har brugt i Quark tidligere. Det melder historien ikke noget om,
men jeg kan prøve at høre hende.

> Jeg kan heller ikke finde nogen måde at definere en direkte genvej
> til det som i Quark ud over som Niels skriver.

Hvordan fungerer det i Quark? Som jeg læser hendes mail, så lyder
det nærmest som om, at Quark har et værktøj, som man bare kan ændre
skydningen imellem linierne med, ved at trække eller skubbe teksten,
men det er måske forkert forstået.

> Man kan stå i teksten og sige æble T og derefter tabbe frem til
> skydningspaletten og så bruge pilefor 1 pt, shift pil for 10 pt.

Hvis man vel at mærke markerer den tekst først som man ønsker at
ændre skydningen på, ikke? Jeg kan ikke rigtig få det til at fungere
på andre måder her, når jeg prøver.

> Men i programmet hvor alt kan defineres med egne shortcuts, kan
> det sikkert også.

Nå ja. Det har man altså en tendens til at glemme det med mulighed
for egne shortcuts. :)
Det ligger inde i Text and Tables og der er både mulighed for at
lave genvej til Decrease leading, Increase leading, Decrease leading
x 5 og Increase leading x 5. Smart.

Madsen.

Fra : Storm

Dato : 09-01-04 23:31

Thomas Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

> Det er muligt at det er den funktion hun mangler, men som jeg i
> første omgang har forstået det, så drejer det sig om en enkelt
> tekstramme.

Jeg har ikke hørt om den funktion i Quark. Findes ikke i ver. 4, men som
sagt måske som extension eller i nyere Quark.

> [...]
> det nærmest som om, at Quark har et værktøj, som man bare kan ændre
> skydningen imellem linierne med, ved at trække eller skubbe teksten,

Man kan gøre som i ID ved at klikke på pilene eller bruge genvej (Mac:
Command - shift - æ (ø) 1 pkt, Command - alt - shift - æ (ø) 1/10 pt).

> [...]
> Det ligger inde i Text and Tables og der er både mulighed for at
> lave genvej til Decrease leading, Increase leading, Decrease leading

Så fandt du den. Når man leder finder man lige nogle andre man har brug
for. Jeg kan kun få den til at øge/mindske med 2 pt eller 2x5 pt. Det er
lidt groft. Det kan også stilles - men hvor

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Thomas Madsen

Dato : 09-01-04 23:44

Storm skrev:

> Jeg har ikke hørt om den funktion i Quark. Findes ikke i ver. 4,
> men som sagt måske som extension eller i nyere Quark.

Så vidt jeg husker, så var det Quark 4 (Passport) hun brugte
tidligere, men det er muligt at jeg husker forkert.

> Jeg kan kun få den til at øge/mindske med 2 pt eller 2x5
> pt. Det er lidt groft. Det kan også stilles - men hvor

Min springer også med to, hvis jeg bruger Alt og pil op, eller pil
ned. Bruger jeg Ctrl + Alt + pil op eller ned, springer den med 10.
Jeg ved heller ikke hvordan man får den til kun at springe med 1.

Madsen.

Fra : Nils F.

Dato : 10-01-04 06:24

Springenes størrelse reguleres i Rediger, Indstillinger, Enheder og
intervaller, Tastaturintervaller. Her kan Markørtast,
Størrelse/linieafstand, Grundlinieforskydning og Regulering indstilles.

Der kan i de fleste felter frit vælges enhed (Pkt./Pt. elle mm fx.).

Fra : Villy Erichsen

Dato : 10-01-04 08:42

In article <Xns946BF16BBB544.thomas@madsen.tdcadsl.dk>, Thomas Madsen
<nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

Heller ikke her - jeg har heller ikke hørt om den som extension. Kan
heller ikke se nytten af den. Findes ikke i Quark 6.

> Min springer også med to, hvis jeg bruger Alt og pil op, eller pil
> ned. Bruger jeg Ctrl + Alt + pil op eller ned, springer den med 10.
> Jeg ved heller ikke hvordan man får den til kun at springe med 1.

Preferences: Units & Increments/Keyboard Increments

--
Venlig hilsen
Villy Erichsen

Fra : Thomas Madsen

Dato : 10-01-04 13:49

Nils F. skrev:

> Springenes størrelse reguleres i Rediger, Indstillinger, Enheder
> og intervaller, Tastaturintervaller. Her kan Markørtast,
> Størrelse/linieafstand, Grundlinieforskydning og Regulering
> indstilles.

Ohh ja. Selvfølgelig og tak. :)

Madsen.