Tro og "pagt-ægteskab"(KD9jan04)
Fra : Bo Warming

Dato : 09-01-04 17:49

Skilsmisserne er også i USA nået det halve antal af ægteskaberne. Kirkerne
søger som modtræk at lade de giftelystne underskrive "pagt-ægteskab" som er
en kontrakt uden strafsanktioner, hvor man forpligtiger sig til mægling og
lang separationsperiode, hvis den ene vil ud af parforholdet, og hvis ikke
utroskab, fængsel og lignende giver "ret" til hurtig skilsmisse.(læs helside
i Kristelig Dagblad 9 dec 2004)

Fattigfolk der ville have børn , behøvede ægteskab. Idag behøver vi det
ikke, men vi har opreklameret det.Børn får faderidentifikation hos mandlige
pædagoger mm.

Et løfte om troskab er en hensigtserklæring og den fungerer bedst i
frivillighed - uden straf-risiko

Man slavebindes af et løfte, og man kender ikke egne følelsers udvikling.
Der kan ligge selvhypnose i ægteskabsceremoni og i løfter, men god moral
kommer indefra.Og behøver ikke løfter.
---------------------

To make a vow for life, is to make oneself a slave.Voltaire

---------------------

Det er ikke mangel på kærlighed, men mangel på venskab, der skaber
ulykkelige ægteskaber. Friedrich Nietzsche

Ægteskabets har chancer, hvis det er baseret på ønsket om intimt
kammeratskab. Jeanette MacDonald

Ægteskabet er og bliver den største opdagelsesrejse som et
menneske kan foretage sig. Ethvert andet kendskab til tilværelsen er
overfladisk i sammenligning med en ægtemands. Thi han og kun han har
rettelig fordybet sig i tilværelsen. Kierkegaard.

At gifte sig er den pris manden betaler for sex. Sex er den pris
kvinden betaler for blive gift. Ukendt

If married couples did not live together, happy marriages would be more
frequent.Nietzsche

Intet her i verden kan sammenlignes med en gift kvindes hengivenhed.
Det er noget, de gifte mænd aldrig får at føle. Oscar Wilde

Jeg forstår ikke, hvorfor mændene hidser sig op over deres koners
sidespring. De burde dog være stolte over, at deres koner også gør indtryk
på andre mænd. Maud Brinkley

The best friende will probably get the best wife - because a good
marriage is based on talent for friendship. Nietzsche

Hver gang jeg går ud med en mand, tænker jeg: Er det her den
mand, som jeg kunne tænke mig, at mine børn skulle tilbringe week-enderne
med? Rita Rudner

Jeg er gode venner med alle mine eks'er - undtagen dem, jeg har
været gift med. Cher

Jeg har altid sagt, at en pige skal gifte sig af kærlighed - og
det skal hum blive ved med, til hun finder den rigtige. Zsa Zsa
Gabor

When a husband and wife have got each other, the devil only knows which has
got the other Balzac (1799-1850)French Novelist.

Gudskelov at det ikke var hesten, sa´ bonden, da konen døde.
SVERIGE Politikens Ordsprogsleksikon 1994

Love seem the swiftest, but it is the slowest of all growths. No
man or woman really knows what perfect love is, until they have been married
a quarter of a century. Mark Twain

Mand og hustru skal opføre sig overfor hinanden som om de var gæst i
hinandens hjem Kung-Fu-Tse

Mange mæmd ville elske deres kone meget mere, hvis blot hun var gift med en
anden. Anatole France

--
Bo Warming
Bjelkes Alle 46, 2200 København N