Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Mættede farver - 10D
Fra : Thomas Sinkbæk

Dato : 09-01-04 17:24

Hej,

Når jeg fotograferet med mit 10D, synes jeg tit jeg oplever billederne
bliver sådan lidt kedelige i farverne. Altså ikke så mættede farver.

Er det i optagelsen fejlen er? - skal jeg køre med manual white balance og
så indstille kelvin, frem for at vælge en af standardinstillingerne?
(dagslys, tungsten, flash osv.)

Thomas Sinkbæk
www.sinkbaek.com

Fra : KNL DtP

Dato : 09-01-04 17:45

"Thomas Sinkbæk" <thomas@FJERN-DETTEsinkbaek.com> skrev i en meddelelse

> Når jeg fotograferet med mit 10D, synes jeg tit jeg oplever billederne
> bliver sådan lidt kedelige i farverne. Altså ikke så mættede farver.

Jeg går ud fra, at du skyder billederne i JPG-format? Hvis du vil ha' bedre
billedkvalitet, så er RAW vejen frem. Her kan du efterfølgende justere
farvetemperaturen trinløst, kontrasten kan optimeres, skarphed kan tilføjes i
nøjagtig den mængde dit billede har brug for. Vil du have mere knald på
farverne, så hæver du bare saturationen inde i dit RAW-program, hvor du kan
styre det.

Her er lidt om RAW og fordelene ved formatet:
http://www.fotoportal.dk/artikler/raw.aspx

En anden mulighed er, at indstille kameraet til at hæve farvemætningen. Tænd
10D'eren, tryk op Menu-knappen, hop ned til Parametre, vælg Opsæt. Vælg f.eks.
Indstilling 2 og hæv nu Kontrast, Skarphed og Farvemætning. Når du er færdig
trykker du på Menu-knappen. Tryk på Parameter igen, og sæt den til Indstil 2.
Hop tilbage til kamerafunktionen med Menu.

Bemærk at dette kun får indflydelse når du fotograferer JPG. Bemærk også at ved
at hæve både kontrast og farvemætning, kan du komme ud for, at nogle farver
bliver så kraftige at de "klipper". Dvs. at området med den farve ikke
indeholder andre toner en den kraftigste, hvilket medfører at al information
forsvinder.

Med dSLR-kameraer (og normale digitalkameraer, for den sags skyld), så kræver
det næsten altid efterbehandling, hvis man vil have flotte resultater. Derfor er
det en stor fordel at skyde billederne i RAW, da dens store datamængde giver et
kæmpe overskud i redigeringsmulighederne.

.... kunne du ikke vise et af dine billeder, som du synes er flad og kedelig?
Bare for at se at det ikke er selve optagelsen der er noget i vejen med - for
kameraet er super :)

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Thomas Sinkbæk

Dato : 09-01-04 18:44

"KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Jeg går ud fra, at du skyder billederne i JPG-format? Hvis du vil ha'
bedre
> billedkvalitet, så er RAW vejen frem.

Hej Kristian,

Ja, det er når jeg skyder i JPG-format problemet opstår. Men jeg har nu
været ved at kigge lidt på billederne, og jeg tror måske nok fejlen skyldes
at jeg har taget en del fotos nu her, mens det har været overskyet og
dårligt vejr.
Jeg har lagt et billede ud her http://sinkbaek.com/vinter.jpg - så kan det
ses hvad jeg mener mht. lysets indvirken på farverne.

Skyder også helst i RAW... men det kræver jo straks lidt mere plads på
CF-kortet. Og når man kun ejer et 256 mb, så rækker det jo kun til ca 40
billeder. Men det har selvfølgelig noget med min pengepung og gøre - og ikke
foto

Tak for idéerne til indstilling af farve og kontrast.

Ellers nogen fordel ved at arbejde direkte med indstillingen i Kelvin
grader?

[klip]
> Bare for at se at det ikke er selve optagelsen der er noget i vejen med -
for
> kameraet er super :)

Jep - det er C/k-anon

Thomas Sinkbæk
www.sinkbaek.com

Fra : KNL DtP

Dato : 09-01-04 19:34

> jeg tror måske nok fejlen skyldes
> at jeg har taget en del fotos nu her, mens det har været overskyet og
> dårligt vejr.

Det viste billede er rigitg nok noget flad. Hvis det var blevet taget i RAW, så
kunne du selv vælge en farvetemperatur, som kunne give billedet et noget varmere
lys. Hertil er Capture One dSLR LE helt perfekt - prøv og hent en 30 dages
udgaver her: www.c2dslr.com Du kan også justere højlyset og skyggen, så der
kommer noget mere kontrast i billedet.

Prøvede lige hurtigt at rette lidt på dit billede: www.knl-dtp.dk/vinter2.jpg

Jeg var selv ude og tage lidt billeder mellem jul og nytår, og her var lyset
også noget fladt. Ved at justere lidt på billedet, blev resultatet dog okay:
http://www.foto-basen.dk/?page=16&category=3&id=6828

> Skyder også helst i RAW... men det kræver jo straks lidt mere plads på
> CF-kortet. Og når man kun ejer et 256 mb, så rækker det jo kun til ca 40
> billeder.

Ja, det fylder godtnok noget mere end JPG - jeg vil dog mene, at den ekstra
plads er godt givet ud.

> Ellers nogen fordel ved at arbejde direkte med indstillingen i Kelvin
> grader?

Ofte er det svært at gætte den helt rigtigt temperatur, og her er muligheden for
trinløst at indstille denne og andre farvesettings i C1 dSLR virke perfekt. Man
indstiller indtil man er tilfreds og ofte bliver man forbavset over den
Kelvin-temperatur man er havnet på :)

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : KNL DtP

Dato : 09-01-04 19:35

> Prøvede lige hurtigt at rette lidt på dit billede: www.knl-dtp.dk/vinter2.jpg

Ups - den ligger her: www.knl-dtp.dk/temp/vinter2.jpg

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Hans Kruse

Dato : 09-01-04 19:43

Helt enig. C1 kan absolut anbefales. Preview er meget hurtigt og hvis du
finder en kombination af kontrast, farvemætning etc. der passer kan du vælde
denne til en hel stak billeder.
Det er hurtigt at arbejde med. Prøv det.
Dette billede her http://www.pbase.com/image/24722209 var temmeligt fladt,
hvis jeg ikke justerede det med ekstra kontrast og farvemætning.
Mvh, Hans

Fra : Thomas Sinkbæk

Dato : 09-01-04 20:48

> [...]

varmere
> lys. Hertil er Capture One dSLR LE helt perfekt - prøv og hent en 30 dages

Jeg har programmet - og bruger det også til fx portrætoptagelser - men har
endnu ikke prøvet det til ret meget andet (har ikke haft min 10D i så lang
tid).

Billedet (www.knl-dtp.dk/temp/vinter2.jpg) ser rigtig godt ud efter din
redigering, er blevet meget mer levende. Hvad har du helt præcist gjort?
Saturation og levels i PS?

Thomas Sinkbæk
www.sinkbaek.com

Fra : KNL DtP

Dato : 09-01-04 21:48

> Billedet (www.knl-dtp.dk/temp/vinter2.jpg) ser rigtig godt ud efter din
> redigering, er blevet meget mer levende. Hvad har du helt præcist gjort?
> Saturation og levels i PS?

Efter at have set histogrammet for billedet, kunne jeg se at der var noget at
hente på en gang Levels:

For at skabe lidt mere bund i billedet, satte jeg skygge-skyderen til cirka 25.
Da billedet jo indeholder en del sne, er det vigtigt at dette virker hvidt, så
derfor satte jeg højlys-skyderen til cirka 225. Pas på at højlyset ikke blokke
alt for meget ud. For at lysne billedet overall, rettede jeg mellemtone-skyderen
til 1,40. Hensigten er at få billedet til at virke let og elegant - som ved
nyfalden sne og klar frost.

Det noget flade vinterlys kunne godt bruge lidt farve og varme, så jeg gav det
en tur med Color Balance:

Shadows: +15 +10 -10 (hhv. Red / Green / Blue)
Midtone: +10 +10 10
Highlights: -5 -5 +5

Specielt højlyset er afgørende for et billede at denne type, da det netop
indeholder mange lyse toner. Du kan jo selv bestemme om du vil gengive billedet
ice-blue-agtigt eller mere varmt, som jeg valgte. Den kølige udgave kan du få
frem ved at sætte +20 under Blue i Hightligt, i stedet for +5.

Til sidst kan du lige givet den +10 i Saturation, for at få lidt mere liv i
farverne.

Ofte er det et spørgsmål om lige at afprøve det forskellige indstillinger, for
at se hvad der virker bedst. Klik lige Preview til og fra, så du kan se om dit
billede rent faktisk kommer til at se bedre ud med de nye indstillinger.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Thomas Sinkbæk

Dato : 09-01-04 23:35

Tak for hjælpen

Jeg kan se jeg skal til at give mine billeder helt nyt liv.

Glæder mig til næste gang, jeg kan komme ud og få taget flere fotos - og
teste med.

Thomas Sinkbæk
www.sinkbaek.com

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 09-01-04 19:06

On 2004-01-09, Thomas Sinkbæk <thomas@FJERN-DETTEsinkbaek.com> wrote:
> [...]
>
> Er det i optagelsen fejlen er? - skal jeg køre med manual white balance og
> så indstille kelvin, frem for at vælge en af standardinstillingerne?

Default værdien er flade farver, og lav skarphed da du forventes
at efterbehandle billedet.

Du kan justere det op. 300D kommer som default med mere knald på
både farver og kontrast, så billederne er klar til print.