Baggrund bag ved to float'ende DIV kolonne~
Fra : No1

Dato : 09-01-04 16:16

Jeg har en div udenfor med en baggrund, som skal være baggrund for to
kolonner. Eksempel:

Men problemet er at baggrunden bliver ikke vist fordi ydreDiv ikke har
noget indhold.

Det er som om at de to kolonner ikke tæller som indhold når de floater.
Hvis jeg skriver en masse linjer tekst inde i ydreDiv, efter de to
kolonner, kommer baggrunden frem - ellers ikke.

Nogen ideer til hvordan jeg kan få en baggrund vist bag ved de to
kolonner, hvis jeg ikke skal bruge body's baggrund?

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 09-01-04 16:22

No1 skrev:

> Men problemet er at baggrunden bliver ikke vist fordi ydreDiv
> ikke har noget indhold.

Har du et link til siden?
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : No1

Dato : 10-01-04 15:04

> Har du et link til siden?

Nej, men her er en komplet html side der viser problemet:

background-color: green;">

<!--
-->

Baggrunden skulle gerne vise sig bagved de to kolonner, men det gør den
ikke. Hvis der er indehold direkte i ydreDiv, kommer baggrunden dog frem
(prøv at fjerne kommentarerne udenom dummyteksten).

Jeg ville gerne have at de floatende kolonner ligesom dummyteksten talte
som indhold, så baggrunden kommer frem bag ved dem.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 10-01-04 23:13

No1 skrev:

> Nej, men her er en komplet html side der viser problemet:

Mit newsprogram er ikke særlig godt til at vise html-kode - og jeg
er for doven til selv at oprette et html-dokument med din kode.
Hvis du lægger en eksempelside på nettet, skal jeg gerne kigge på
den.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : No1

Dato : 11-01-04 13:33

> [...]
> er for doven til selv at oprette et html-dokument med din kode.
> Hvis du lægger en eksempelside på nettet, skal jeg gerne kigge på

http://members.fortunecity.co.uk/popup2k/xtest.html

kommentarerne fjernet:
http://members.fortunecity.co.uk/popup2k/xtest2.html

Jeg er ked af at HTML koden er fyldt med reklamer og javascript. Men
effekten er den samme.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 11-01-04 17:39

No1 skrev:

> http://members.fortunecity.co.uk/popup2k/xtest.html
>
> kommentarerne fjernet:
> http://members.fortunecity.co.uk/popup2k/xtest2.html

Takker. Jeg vil foreslå dig at prøve med følgende div i stedet for
din dummytekst:

Jeg er ikke sikker på at det virker, men det er mit bedste bud.
Problemet er i hvert fald (i Mozilla) at din div får en beregnet
højde på 0. Derfor kan man ikke se baggrundsfarven.

Uanset om det virker eller ej, vil jeg foreslå dig at overveje at
validere din side. Der er mange fejl som den står nu.

> Jeg er ked af at HTML koden er fyldt med reklamer og
> javascript. Men effekten er den samme.

Fint nok. Min browser kan heldigvis filtrere en god del reklamer
væk, så jeg klarer mig nok endda - men hvis du har sider du vil
præsentere offentligt vil jeg alligevel foreslå dig et webhotel der
ikke smider reklamer efter de besøgende.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : No1

Dato : 12-01-04 01:49

Mange tak, det ser ud til at virke i Safari og MSIE, men ikke i Mozilla
(alle på Mac). Dog virker det også i Mozilla (1.6a), hvis jeg skriver
noget inden i div'en. Fx hvis jeg indsætter et x:

Det er som om at div'en bliver ignoreret når den ikke har noget indhold.
Jeg tror at jeg indtil viderere løser det ved at sætte visibility:
hidden i <p>aragraffen med x'et i. Hvis du har en bedre løsning er du
velkommen til at sige til.

> Jeg er ikke sikker på at det virker, men det er mit bedste bud.
> Problemet er i hvert fald (i Mozilla) at din div får en beregnet
> højde på 0. Derfor kan man ikke se baggrundsfarven.

Ja en TABLE udvider sig efter cellernes størrelse, men det gør en DIV
tilsyneladende ikke med "floating" elementer.

> Uanset om det virker eller ej, vil jeg foreslå dig at overveje at
> validere din side. Der er mange fejl som den står nu.

Ja, det har jeg også tænkt mig. Eksemplet var også kun lavet for at
demonstrere problemet. I den side jeg sidder og arbejder på er
stylesheetet også i en seperat fil og ikke blandet sammen med HTML'en.
Og reklamerne og javascripten kommer af at eksemplerne ligger på en
gratis host der automatisk putter reklamer på siden. Jeg bruger ikke den
konto til nogen rigig side, men oprettede den kun for at kunne smide
eksemplerne op et offentligt sted.