afrunde tal
Fra : Henrik

Dato : 09-01-04 15:39

Hej
Hvordan kan man afrunde et tal så der altid rundes op

--
Med Venlig hilsen / Best regards
Henrik Christensen

Fra : Jens Vestergaard

Dato : 09-01-04 16:03

"Henrik" <dsl122981@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
> Hvordan kan man afrunde et tal så der altid rundes op

MitOprundedeTal = Int(MitDecimalTal) + 1

Jens Vestergaard (mailadr i dette indlæg er ikke gyldig!)
www.railsoft.dk
Døgnets jernbanenyheder: www.railsoft.dk/medier.asp

Fra : Henrik

Dato : 09-01-04 16:11

når ja det er indlysende
tusind tak
Henrik

Fra : Gert Krabsen

Dato : 09-01-04 17:02

Bemærk dog lige, at Jens's løsning ikke fungerer, hvis tallet i forvejen
er uden decimaler!

Int(2)+1 = ?

prøv evt.

Int(I + 0.5)

mvh

Krabsen

Fri, 9 Jan 2004 15:38:52 +0100, Henrik <dsl122981@vip.cybercity.dk> skrev:

> Hej
> Hvordan kan man afrunde et tal så der altid rundes op

--
Sendt via Opera.
www.krabsen.dk

Fra : Jens Vestergaard

Dato : 09-01-04 18:07

"Gert Krabsen" <krabsen@krabsenfjernes.dk> skrev i en meddelelse
newsr1imtanq76ggyl@news.sunsite.auc.dk...
> Bemærk dog lige, at Jens's løsning ikke fungerer, hvis tallet i forvejen
> er uden decimaler!

Der blev spurgt om at afrunde... man kan ikke afrunde et tal uden
decimaler...

> prøv evt.
> Int(I + 0.5)

??
Det vil da runde NED, så længe I < n,5

Fra : Gert Krabsen

Dato : 09-01-04 19:49

Fri, 9 Jan 2004 18:07:01 +0100, Jens Vestergaard <j@railsoft.dk> skrev:

> "Gert Krabsen" <krabsen@krabsenfjernes.dk> skrev i en meddelelse
> newsr1imtanq76ggyl@news.sunsite.auc.dk...
>>

> Der blev spurgt om at afrunde... man kan ikke afrunde et tal uden
> decimaler...

Mjo, men hvis rutinen skal bruges i et program, der leverer tal med
decimaler skulle det være mærkeligt, om der ikke på et tidspunkt koom et
x,0 - og jeg synes rutinen bør være robust nok til at håndtere dette.

> ??
> Det vil da runde NED, så længe I < n,5

Du er da osse så pernitten

Ok, så denne:

   oprundet = IIf(UafrundetTal > Int(UafrundetTal), Int(UafrundetTal) + 1,
UafrundetTal)

Enig?

mvh
Krabsen

--
Sendt via Opera.
www.krabsen.dk

Fra : Jens Vestergaard

Dato : 09-01-04 20:05

"Gert Krabsen" <krabsen@krabsenfjernes.dk> skrev i en meddelelse
newsr1iuj8uo76ggyl@news.sunsite.auc.dk...
> [...]
> decimaler skulle det være mærkeligt, om der ikke på et tidspunkt koom et
> x,0 - og jeg synes rutinen bør være robust nok til at håndtere dette.

Det er korrekt - men når man i et svar her i gruppen skriver én sætning som
'løsning' på et problem, så tillader jeg mig at gå ud fra, at modtageren er
opmærksom på, at der naturligvis skal noget fejlhåndtering m.v. til... som i
al kode.

> Du er da osse så pernitten

Det er SÅ sjældent, at jeg kan stille mig klog an i denne NG. Så jeg lader
ikke chancen gå fra mig

> oprundet = IIf(UafrundetTal > Int(UafrundetTal), Int(UafrundetTal) + 1,
> UafrundetTal)
> Enig?

Det burde virke, ja

Jeg har ladet mig fortælle, at IIf funktionen er meget langsommere end en
almindelig If...Then..Else konstruktion... men det er jeg i øvrigt ikke
særlig klog på. Måske kan andre bidrage.

Selv bruger jeg den som regel ikke, fordi jeg synes, at det er lettere at
læse en If ... Then ...Else i flere linier. Men det er nok en smags- eller
tilvænningssag.

Fra : Gert Krabsen

Dato : 09-01-04 21:02

Fri, 9 Jan 2004 20:04:36 +0100, Jens Vestergaard <j@railsoft.dk> skrev:

> [...]
> læse en If ... Then ...Else i flere linier. Men det er nok en smags-eller

Jeg bruger den faktisk heller aldrig selv - af helt samme årsag:
Læselighed.

Men ovenpå min bøf følte jeg trang til at blære mig lidt med en een-linies
løsning i stedet for at skrive

if UafrundetTal > Int(UafrundetTal) then
oprundet = Int(UafrundetTal) + 1
else
oprundet = UafrundetTal
endif

mvh
Krabsen

p.s. det minder mig om gamle dage, da man endnu brugte
programmeringssproget APL. Det kunne stort set komprimeres, så et
årsregnskab for en bank kunne præsenteres på een linie - men _den_ var
ulæselig!

--
Sendt via Opera.
www.krabsen.dk

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 09-01-04 22:28

Jens Vestergaard slrev:
> Jeg har ladet mig fortælle, at IIf funktionen er meget langsommere end en
> almindelig If...Then..Else konstruktion... men det er jeg i øvrigt ikke
> særlig klog på. Måske kan andre bidrage.

Forskellen på IIf og If er at i IIf bliver resultatet af både Then og Else
udregnet først, inden der tages stilling til hvilken ét af dem, som rent
faktisk skal bruges, hvorimod ved If, udføres kun den relevante del.

Jeg ser anvendelighed i brugen af IIf i f.eks. følgende situation:

Print "Du svarede: " & IIf(JaNejSvar, "Ja", "Nej")

-------
Tomas

Fra : Ole Nielsby

Dato : 09-01-04 22:48

Henrik <dsl122981@vip.cybercity.dk> skrev:

> Hvordan kan man afrunde et tal så der altid rundes op

Prøv -Int(-x)