Mistet penge ved Internet handel under kon~
Fra : TheHobbit

Dato : 09-01-04 14:44

Jeg har i en del år købt DVD'er hos www.DVDPusheren.dk - og bestilte d. 12.
December 2003 et specielt metal-box-sæt med "Band of Brothers" til knap 700
kr.

Den 15. dec blevet pengene hævet fra min konto men der kom ingen pakke -
flere gange skrev jeg e-mails og rykkede for DVD'erne med der kom aldrig
svar. De plejede ellers at svare inden for nogle få dage. Så pludseligt får
jeg en standardskrivelse fra dem at de har stoppet deres forretning. På
www.dvdpusheren.dk står der en kort forklaring at pga. dårlig økonomi er alt
aktivitet stoppet men at man fra d. 9/1 kan ringe til et nummer hvis man har
spørgsmål. Dagen efter (d. 9/1) ændres denne besked til at virksomheden er
erklæret konkurs og al henvendelse kan rettet til en advokat.

"Efter møde med bank og advokat 8/1 må jeg desværre meddele, at der er
indgivet konkursbegæring. Jeg stopper helt, og må ikke aftale eller gøre
mere."

Senere idag sender jeg dokumentation for købet og betalingen til den anførte
advokat - men hvordan er mine chancer?? Hvad skal jeg regne med at få ud af
det??

Stephan

Fra : Adam Nørregaard

Dato : 09-01-04 14:45

Du kan vel få en procentdel af konkursboet.

Fra : Jess Møller

Dato : 09-01-04 14:47

"TheHobbit" <seAdressenPåStephanNet.dk@gator.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> spørgsmål. Dagen efter (d. 9/1) ændres denne besked til at virksomheden er
> erklæret konkurs og al henvendelse kan rettet til en advokat.

Du går ned i banken og gør indsigelse og skriver
under på en erklæring. Så skal pengene prompte føres tilbage til din
konto og derefter skal DVD Pusheren forklare overfor din bank hvorfor
han mener, at han skal have dine penge. Det har han 6 måneder til. Der
skal hverken blandes jurister eller forbrugerstyrelse ind i det.
Du skal bare henvise til Loven om Betalingsmidler § 11 stk.2-6

Jess Møller

Fra : ibber

Dato : 09-01-04 15:02

Er dvdpusheren et Aps eller A/S

Fra : Jess Møller

Dato : 09-01-04 15:12

"ibber" <123@ishoejby.dk> skrev i en meddelelse
> Er dvdpusheren et Aps eller A/S
>
> "Jess Møller" <jess.moeller@(nospam)tdcadsl.dk> wrote in message

> er

Det ved jeg ikke...
Mener at nogen sagde at det vist var et I/S, men du må ikke hænge mig op på
det...
Hvorfor, hvis jeg må spørge?

Jess Møller

Fra : Rasmus

Dato : 09-01-04 15:18

"ibber" <123@ishoejby.dk> wrote in message
> Er dvdpusheren et Aps eller A/S

Ifølge cvr.dk er virksomhedsformen 10 - enkeltmandvirksomhed, det er vel
I/S?

mvh
Rasmus

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 09-01-04 15:59

"Rasmus" <SLETDETHERmaximreality@ofir.dk> wrote in message

> "ibber" <123@ishoejby.dk> wrote in message
>
> Ifølge cvr.dk er virksomhedsformen 10 - enkeltmandvirksomhed, det er vel
> I/S?

Nej et I/S er ikke en enkeltmands virksomhed.
et I/S er et interesentskab. Det betyder at der er flere ejere OG at de
hæfter solidarisk for evt. gæld som firmaet måtte have

Peter

Fra : jacob nielsen

Dato : 09-01-04 15:57

> Ifølge cvr.dk er virksomhedsformen 10 - enkeltmandvirksomhed, det er vel
> I/S?

Næppe Et interessentskab består netop af en flerhed af interessenter og
ikke blot en enkeltperson.

Mvh.
Jacob

Fra : Henning Makholm

Dato : 09-01-04 16:08

Scripsit "Rasmus" <SLETDETHERmaximreality@ofir.dk>

> Ifølge cvr.dk er virksomhedsformen 10 - enkeltmandvirksomhed, det er vel
> I/S?

Nej - et I/S har flere deltagere.

(Det kan godt være at man rent formelt kan have et I/S med kun en
deltager, men det er i så fald ikke til at skelne fra en
enkeltmandsvirksomhed).

--
Henning Makholm "De er da bare dumme. Det skal du bare sige til dem."

Fra : Rasmus

Dato : 09-01-04 16:23

"Henning Makholm" <henning@makholm.net> wrote in message
> [...]
>
> (Det kan godt være at man rent formelt kan have et I/S med kun en
> deltager, men det er i så fald ikke til at skelne fra en

Men dvdpusheren hæfter personligt når han har en enkeltmandsvirksomhed??

mvh
Rasmus

Fra : Henning Makholm

Dato : 09-01-04 16:34

Scripsit "Rasmus" <SLETDETHERmaximreality@ofir.dk>

> Men dvdpusheren hæfter personligt når han har en enkeltmandsvirksomhed??

Ja. Det gør han også hvis han er interessent i et I/S.

--
Henning Makholm "Nej, hvor er vi altså heldige! Længe
leve vor Buxgører Sansibar Bastelvel!"

Fra : Ukendt

Dato : 09-01-04 16:44

KLIP

> Ja. Det gør han også hvis han er interessent i et I/S.

Principielt kan han vel klædes af til skindet....hvis der er noget at
klæde af.

Hr. Bjørn

Fra : Henning Makholm

Dato : 09-01-04 20:25

Scripsit "Bjørn Jørvad" <mrbear_ AT -post.tele.dk>

> Principielt kan han vel klædes af til skindet....

Ikke helt. I det mindste må undertøjet falde under trangsbeneficiet.
Sandsynligvis også overfrakken, medmindre man venter et halvt års tid
med udlægsforretningen.

--
Henning Makholm "No one seems to know what
distinguishes a bell from a whistle."

Fra : Rasmus

Dato : 09-01-04 15:16

> [...]
> skal hverken blandes jurister eller forbrugerstyrelse ind i det.
> Du skal bare henvise til Loven om Betalingsmidler § 11 stk.2-6

Er du sikker på at det er nok?
Brugeren har jo givet sin accept til at hæve X kroner på kortet, er det så i
den forstand "uberettiget anvendelse af betalingsmiddel" hvis vi f.eks
antager varen er bortkommet i posten eller firmaet går konkurs?
At varen så ikke kommer frem er vel en sag for politiet?(altså hvis
dvdpusheren er klar over han ikke kan levere, og det kalder man vel
bedrageri)

mvh
Rasmus

Fra : Jess Møller

Dato : 09-01-04 15:24

> [...]
> At varen så ikke kommer frem er vel en sag for politiet?(altså hvis
> dvdpusheren er klar over han ikke kan levere, og det kalder man vel

Det burde være nok!
Men hvis du gør det p den måde er det Banken/PBS der skal finde frem om
DVDPusheren er beretigget til at hæve pengene. Her tænker jeg på om den er
sendt m.m.
Og så er man så også sikker på at du/køberen har pengene igen, fremfor du at
skal gøre et krav mod Konkursboet. Tror ikke der er meget at hente derfor
den meninge forbruger...

Jess Møller

Fra : Allan Lund Soerensen

Dato : 09-01-04 15:10

> [...]
anførte
> advokat - men hvordan er mine chancer?? Hvad skal jeg regne med at få ud

Du skal gå i din bank og gøre indsigelse mod at der er uberettiget er hævet
penge fra din konto, så skal PBS tilbageføre beløbet. Ifølge PBS-regler må
der ikke trækkes penge før varen er afsendt.

Du skal IKKE rette henvendelse til konkursboet. Der er en lang tråd på
http://www.hifi4all.dk/ og
http://www.computerworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=22066 om netop
dvdpusher, hvor der er flere der mener at man ikke efterfølgende kan gøre
indsigelse hos PBS, hvis man selv tager fat i konkursboet (som jo ikke har
nogen penge).
Måske der er nogen herinde, der kan bekræfte dette.

Fra : Rasmus

Dato : 09-01-04 15:19

"Allan Lund Soerensen" <microtec1@yahoo.com> wrote in message
> [...]
> penge fra din konto, så skal PBS tilbageføre beløbet. Ifølge PBS-regler må
> der ikke trækkes penge før varen er afsendt.

Nogen der har en henvisning til reglerne hos PBS???

mvh
Rasmus

Fra : Allan Lund Soerensen

Dato : 09-01-04 15:30

"Rasmus" <SLETDETHERmaximreality@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> hævet

> Nogen der har en henvisning til reglerne hos PBS???

Det står i den indløsningsaftale butikken har med PBS, se
http://www.betaling.dk/forret/spoerg.htm#nr4

Når butikken har hævet beløbet før varen er sendt, er der tale om misbrug af
kundens Dankort.
Kunden holdes skadesfri af PBS når der er tale om misbrug, derfor skal der
gøres indsigelse i banken.

Hvis man henvender sig til konkursboet, stiller man bare op køen af
kreditorer, der skal forsøge at få dækket en lille del af deres tab.

Fra : Per Christoffersen

Dato : 09-01-04 15:36

> hævet

> Nogen der har en henvisning til reglerne hos PBS???

PBS har selvfølgelig deres egne, interne regler, men det der er væsentligt
her, er
Lov om visse Betalingsmidler.
§ 11. Udsteder hæfter i forhold til brugeren for tab som følge af andres
uberettigede anvendelse af et betalingsmiddel, medmindre andet følger af
stk. 2-6. Brugeren hæfter kun efter stk. 2-6, hvis transaktionen er korrekt
registreret og bogført.

(Stk. 2-6 er ikke relevant i denne sammenhæng)

Man kan læse en fortolkning af dette på www.net-tjek.dk
(Forbrugerombudsmandens side om nethandel):
http://www.net-tjek.dk/ehandel/forbrug/betaling-galt.htm

Heraf fremgår det, at manglende levering er uberettiget anvendelse.
Det er væsentligt at huske på, at forhandleren bærer risikoen for at varen
når frem til kunden, når der er tale om forbrugerkøb (købelovens §73).

PBS har et regelsystem for indløsningsaftaler (retten til at hæve penge på
kreditkort). Af dem fremgår det bla. at pengene først må hæves, når varen er
overgivet til forsendelse. Noget tyder altså på, at forhandleren har
forbrudt sig mod denne rege. Dette brud er imidlertid kun en sag mellem
forhandleren og PBS, og er uden relevans for forbrugerens mulighed for at
hente pengene hjem.

/Per

Fra : Allan Lund Soerensen

Dato : 09-01-04 15:43

"Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse

> Dette brud er imidlertid kun en sag mellem
> forhandleren og PBS, og er uden relevans for forbrugerens mulighed for at
> hente pengene hjem.

Nej, det er særdeles relevant for kunden, for når der er tale om misbrug af
kortet, dækker PBS kundens tab (butikkerne betaler en %-del til en sådan
forsikring).
Kunden skal slet ikke begynde at kontakte butikken, men udelukkende gøre
indsigelse i sin bank.

Fra : Per Christoffersen

Dato : 09-01-04 16:04

"Allan Lund Soerensen" <microtec1@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
af
> kortet, dækker PBS kundens tab (butikkerne betaler en %-del til en sådan

Vi er enige om, at kunden ikke selv skal kontakte forhandler, og at kunden
vil få sit tab dækket.
Men det er altså ikke af PBS, men derimod af kortudsteder, som er den bank
man har fået kortet igennem.
Denne dækning har heller ikke noget med PBS' regler at gøre. Kunden har jo
nemlig overhovedet ingen aftale med PBS, men derimod med sin bank. Det er
derfor aftalegrundlaget (og lovgrundlaget) der dækker aftalen mellem kunden
og banken, der afgør hvordan sagen behandles.

Du har selv sendt et link til betaling.dk i et andet indlæg. Læg mærke til
ordvalget i den tekst du linker til. PBS optræder ikke, men det gør ordet
'kortudsteder', og kortudstederen det er altså banken (jvf. Lov om visse
Betalingsmidler, §3, stk.2)

Det nærmer sig selvfølgelig detaljepineri, men det kan være væsentligt at
foretage denne skelnen mellem PBS og kundens bank, bla. fordi visse
bankansatte tilsyneladende ikke selv er klar over, og derfor vil skyde
ansvaret fra sig.

/Per

Fra : Allan Lund Soerensen

Dato : 09-01-04 16:16

> Vi er enige om, at kunden ikke selv skal kontakte forhandler, og at kunden
> vil få sit tab dækket.

Ja, helt enige
Trode at du mente at det var uden betydning for kunden at der var tale om
misbrug.

> [...]
kunden
> og banken, der afgør hvordan sagen behandles.

Sådan ser det ud for kunden, men det er PBS der dækker tabet i den sidste
ende.
Butikken betaler en %-del til en forsikring hos PBS

> [...]
> foretage denne skelnen mellem PBS og kundens bank, bla. fordi visse
> bankansatte tilsyneladende ikke selv er klar over, og derfor vil skyde

Enig.
Kunden får sine penge retur fra banken. At banken så får dem fra
forsikringen hos PBS er kunden uvedkommende.

Fra : Allan Lund Soerensen

Dato : 09-01-04 15:47

> [...]
> spørgsmål. Dagen efter (d. 9/1) ændres denne besked til at virksomheden er
> erklæret konkurs og al henvendelse kan rettet til en advokat.

Den rigtige fremgangsmåde for dig er beskrevet her
http://www.betaling.dk/dankort/spoerg.htm#nr3