*.dmg hvordan brænde??
Fra : michael bennati scho~

Dato : 09-01-04 12:35

Jeg har PC og skal spørge fra min Macbruger ven, hvordan man brænder en
*.dmg fil på mac. Det er vel en image fil. Hvordan brænder man sådan en med
Macs brænderprogram, så man får noget brugbart ud af det?
mvh Michael

Fra : Jonas Voss

Dato : 09-01-04 12:51

In dk.edb.mac, michael bennati schou
<michaelschouFJERNDETTE@oncable.dkfjenogsådette> wrote:

> Jeg har PC og skal sp?rge fra min Macbruger ven, hvordan man br?nder en
> *.dmg fil p? mac. Det er vel en image fil. Hvordan br?nder man s?dan en med
> Macs br?nderprogram, s? man f?r noget brugbart ud af det?
> mvh Michael

Hvilken version af Mac OS bruger han?

Er 'brugbart' = en CD der skal kunne læses på andet end Mac OS?

Til OS X er det ligetil:

*   Åben Disk Copy
*   Vælg 'Burn Image' fra 'File'-menuen.
*   Naviger til den .dmg-fil du vil brænde og klik 'OK'.
*   Indsæt blank CD og vælg hastighed mm. og klik 'OK' eller 'Burn'
   eller hvad de nu har valgt at skrive.

Jeg kan ikke huske om den brænder i ISO9660 som default, men ellers
afhænger det endelige format på CD vel også af hvad .dmg'et indeholder.

BOFH-excuse: bad ether in the cables

Fra : Brian Poulsen

Dato : 10-01-04 07:21

"Jonas Voss" <voss@null.dk> wrote in message
> [...]
> * Naviger til den .dmg-fil du vil brænde og klik 'OK'.
> * Indsæt blank CD og vælg hastighed mm. og klik 'OK' eller 'Burn'

HVIS det er OS 10.3 .........

Så er det lige at Disk Copy jo ikke er med i Panther..
Der skal du ind i Disk Utillity halløj og vælge noget hen i mod restore from
image eller sådan noget lamt.. så skal der bare skrives TIL CD.

Jeg fandt ud af det uden det store besvær.

Brian.

Fra : Morten Lind

Dato : 10-01-04 07:40

Brian Poulsen <brian@fuz.dk> wrote:

> [...]
> image eller sådan noget lamt.. så skal der bare skrives TIL CD.
>
> Jeg fandt ud af det uden det store besvær.

Hej Brian
Disk Copy i Panther er flyttet til diskværktøj i hjælpeprogrammer.
M.
--
[dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst](ML)

Fra : Steen Wrem

Dato : 12-01-04 17:26

Der er ikke nogen disc copy i mine hjælpeprogrammer i OS 10,32

vh SteenW

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 12-01-04 17:49

Steen Wrem <steen.wrem@mail.dk> wrote:

> Der er ikke nogen disc copy i mine hjælpeprogrammer i OS 10,32

Næh, for den hedder Diskværktøj

/Preben
--
Preben Bødker Nielsen

Fra : Karl Antz

Dato : 12-01-04 18:04

Steen Wrem <steen.wrem@mail.dk> wrote:

> Der er ikke nogen disc copy i mine hjælpeprogrammer i OS 10,32

du skal starte Disk Utility. Øverst til venstre i den finder du en
Burn-knap. Klik på den og vælg det du vil brænde

Det der mentes var at DiskCopy nu er en del af DiskUtility.

hilsen ka'l
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : michael bennati scho~

Dato : 12-01-04 21:03

"Karl Antz" <karl@antz.dk> skrev i en meddelelse

> du skal starte Disk Utility. Øverst til venstre i den finder du en
> Burn-knap. Klik på den og vælg det du vil brænde
>
> Det der mentes var at DiskCopy nu er en del af DiskUtility.

Men hvis man ikke har en brænder (og det har min macbrugerven ikke...tænk
engang G4 og ingen brænder..tsk tsk) Kan man så åbne denne *.dmg fil
alligevel??
Mac OS X Panther har han. Er der en måde at åbne filen i dette system uden
at brænde den?

mvh Michael

Fra : Karl Antz

Dato : 12-01-04 21:20

michael bennati schou <michaelschouFJERNDETTE@oncable.dkfjenogsÂdette>
wrote:

> Mac OS X Panther har han. Er der en måde at åbne filen i dette system uden
> at brænde den?

ja - man dobbeltklikker på den, og så dukker den op på skrivebordet som
om den var en disk.
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : michael bennati scho~

Dato : 12-01-04 23:10

"Karl Antz" <karl@antz.dk> skrev i en meddelelse

> ja - man dobbeltklikker på den, og så dukker den op på skrivebordet som
> om den var en disk.
> --
ok, men er det ikke stadig et image? kan man åbne den uden at brænde den?
kan man i nac OS X Panther åbne en *.dmg fil bare ved at dobbeltklikke på
den, og dermed installere programmet?
mvh Michael

Fra : Karl Antz

Dato : 12-01-04 23:21

wrote:

> ok, men er det ikke stadig et image? kan man åbne den uden at brænde den?
> kan man i nac OS X Panther åbne en *.dmg fil bare ved at dobbeltklikke på
> den, og dermed installere programmet?

en image-fil er et præcist billede af en disk. Hvis du dobbelklikker
sådan et image, er det det samme om at lægge den originale disk ind i
maskinen - disken dukker op på skrivebordet, og du kan håndtere filerne
på dette image, denne afbildning, som om det var filerne på
originaldisken.

Faktisk er det en præcis kopi, bit for bit, af originaldisken - blot
ikke lagt på en disk men skrevet i en fil.

Og da filerne på dette image indeholder nøjagtigt de samme data som
filerne på originaldisken kan du gøre præcist det samme med dem som du
ville kunne hvis du havde originaldisken.

Og indeholder sådan et disk-image en installeringsfil, så dobbelklikker
du på den for at starte den, og programmet kan installeres.

Håber det var klart nok

hilsen ka'l
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : michael bennati scho~

Dato : 13-01-04 06:49

"Karl Antz" <karl@antz.dk> skrev i en meddelelse
news
> [...]
>
> Og indeholder sådan et disk-image en installeringsfil, så dobbelklikker
> du på den for at starte den, og programmet kan installeres.

Jo tak skal du have.
Sådan fungerer det jo ikke på en PC, hvor en image fil (f.eks iso, nrg,
cue/bin) er aldeles ubrugbar før man har brændt image eller åbnet det med et
særligt program som isobuster, winiso, ultraiso. Men det er da glædeligt at
I Mac-folk har det lettere her.
Takker for hjælpen.
mvh Michael