Bekymret over USA's gæld.
Fra : Morten Nørgaard

Dato : 09-01-04 09:40

Hvad er forum's mening om denne her:

http://www.borsen.dk/dagens-nyheder/?ids[]=57981

Tak for input,

Morten

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 09-01-04 10:20

Morten Nørgaard wrote:

> Hvad er forum's mening om denne her:
>
> http://www.borsen.dk/dagens-nyheder/?ids[]=57981

Det har ikke så meget med investering at gøre. Jeg kan i hvert fald ikke
svare, uden at det handler om politik. Prøv evt. news:dk.politik. Hvis
det ikke er artiklen som sådan, du vil diskutere, men følgerne af USAs
underskud på statsfinanserne, så er news:dk.penge muligvis et bedre sted
end denne gruppe. Denne gruppe er mest relevant, hvis du er interesseret
i underskuddets virkning på investeringsobjekter som aktier,
obligationer osv.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Frithiof Andreas Jen~

Dato : 12-01-04 10:21

"Morten Nørgaard" <morten.norgaardSPAMMINGNOTHANKS@uni-c.dk> wrote in
message news:btlove$u9$1@news.net.uni-c.dk...
> Hvad er forum's mening om denne her:
>
> http://www.borsen.dk/dagens-nyheder/?ids[]=57981

Ikke ret meget - udover at man kan konstatere at det har bare taget eet år
for "experterne" at se hvad markedet længe har vidst. Men underskuddet og
det afledede fald i USD har da nogen virkninger:

At renten ikke stiger i EU før *efter* Bush er blevet genvalgt til næste
Amerikanske præsidentvalg - det er derfor Hillary ikke stiller op - måske
falder den endda i forsøg på at holde USD/EUR kursen nogenlunde men
personligt tror jeg at centralbanken i EU vil holde "den Tyske linie" og
foretrække tab af arbejdspladser/konkurrenceevne frem for inflation.

At virksomheder i EU, der fakturerer i USD, på sigt vil få problemer med at
konkurrere med Amerikanske virksomheder - f.ex. Micon vs. GE Wind.

At der ikke kommer noget "opsving" i Danmark i 2004 fordi importvarer fra US
& Kina lige er blevet 30% billigere end lokalt producerede, hvilket presser
indtjeningen her.

At det manglende opsving forhåbentligt snart knækker ryggen på
ejendomsmarkedet så vi kan få politikerne til at levere nogle ordentlige
skattelettelser & reformer.

At US virksomheder vil udvise extremt høje vækstrater de næste 3-4
kvartaler, hvilket vil drive NASDAQ over 2500 - måske helt til 3000 allerede
*i år* - selvom det selvfølgelig ikke betyder så meget for investorerne her
hvis USD falder til DKK 4,- imens!

Fra : Morten Nørgaard

Dato : 13-01-04 14:53

> At det manglende opsving forhåbentligt snart knækker ryggen på
> ejendomsmarkedet så vi kan få politikerne til at levere nogle ordentlige
> skattelettelser & reformer.

Mener du det - eller er det ren provokation?

Jeg forestiller mig eftervirkningerne... *gys*.

/Morten

Fra : Frithiof Andreas Jen~

Dato : 14-01-04 00:19

"Morten Nørgaard" <morten.norgaardSPAMMINGNOTHANKS@uni-c.dk> skrev i en
meddelelse news:bu0sor$tu0$1@news.net.uni-c.dk...

> Mener du det - eller er det ren provokation?
>
> Jeg forestiller mig eftervirkningerne... *gys*.

Det skal du skam ikke bekymre dig om: Efter ganske kort tid ringer Danske
Bank og Nykredit til Fogh og fortæller om deres problemer med
tilbagebetalingen af lån fra tusinder boligejere som er nede med en 200 -
400KKr - og flux ryger Topskatten; det er den eneste vej ud af det hul!

Jeg mener det skam aldeles alvorligt:

Dels er det et spørgsmål i hvor meget længere tid ejendomspriserne kan stige
hurtigere end de netto-lønninger som skal betale huslejen selv med de
betragtelige rentefald, der har fundet sted. Dels er der Øresundsbroen der
har forbundet København og Malmø - nok er Københavnerne *meget*
traditionsbundne mennesker meen man kunne sælge sin villa i Valby, købe een
tilsvarende i Malmø og ende med omkring 1.5 Millioner på kontoen bare ved at
flytte 30 km væk. Især hvis man er en fyret IT-konsulent, der sikkert vil få
problemer bare med at betale ejendomskatten ud af understøttelsen..

Bilerne koster også 1/3 mindre hinsidan....det er kun et spørgsmål om tid.

Da jeg boede i England så jeg en ejendomsboble springe og priserne falde med
30% - det samme vil ske her men pga. af den progressive beskatning er det
her ikke realistisk at arbejde en gæld på et par årslønninger af. Så kan
samfundet vælge hvad der er vigtigst: Noget arvegods fra dengang DDR var
regeringens forbillede og elendighed i mange år eller velfærdsreformer....

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 14-01-04 06:43

Frithiof Andreas Jensen wrote:

> [...]
> tilbagebetalingen af lån fra tusinder boligejere som er nede med en 200 -
> 400KKr - og flux ryger Topskatten; det er den eneste vej ud af det hul!

Ja, det så vi jo tydeligt i de forrige boligkrak i 80'erne og igen i
90'erne.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Frithiof Andreas Jen~

Dato : 14-01-04 11:43

> Ja, det så vi jo tydeligt i de forrige boligkrak i 80'erne og igen i
> 90'erne.

Hvad så "vi" tydeligt?

Krak er en naturlig (og sund) konsekvens af et frit marked - de genskaber
balancen mellem væksten i samfundet generelt og væksten i værdien på de
oppustede aktiver - det være sig aktier, kunst, boliger, obligationer etc.
Almindelige mennesker kan få råd til at bo i København igen ...

Det danske samfund er spændt til bristepunktet: Når samfundsøkonomien ifgl.
finansministeren afhænger kritisk af at der skabes 10000 jobs per år frem
til 2010 siger han at følsomheden er så stor at en parametervariation på
0.02% (af de 2.3Mill i arbejde) har væsentlig betydning.

I den virkelige verden kunne man ikke engang bygge en 100 kr's clockradio
hvis man skulle leve med sådanne tolerancer - man kan heller ikke bygge et
stabilt velfærdssamfund - men det skal demonstreres før politikerne og
vælgerne gør noget ved det.

Et fald i ejendomspriserne på bare 10%, skulle sætte fut i kludene ;-9

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 14-01-04 12:14

> Hvad så "vi" tydeligt?

At et boligkrak intet har at gøre med en eventuel skattenedsættelse.

> [...]
> oppustede aktiver - det være sig aktier, kunst, boliger, obligationer etc.

Du kan have ret her, for så vidt værdien på de forskellige aktiver er
oppustede. Det bedste vil selvfølgelig være at undgå oppustede aktiver i
første omgang.

> Almindelige mennesker kan få råd til at bo i København igen ...

Det er faktisk slet ikke så dyrt, når man sammenligner med tidligere
årgange. Ikke mindst takket være den lave rente, flexlånene og nu også
pauselånene. Selvom min lejlighed er steget til det dobbelte de sidste 8
år, så vil en køber sidde med nogenlunde samme månedlige afdrag som jeg
gjorde i sin tid - vel og mærke uden der er taget højde for inflationen.

> Et fald i ejendomspriserne på bare 10%, skulle sætte fut i kludene ;-9

Som sagt, de forrige krak på ejendomsmarkedet ændrede intet (og faldene
var noget større end 10 procent), så jeg kan ikke rigtigt se, hvorfor et
nyt krak skulle gøre en forskel.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Frithiof Andreas Jen~

Dato : 14-01-04 13:29

> oppustede. Det bedste vil selvfølgelig være at undgå oppustede aktiver i
> første omgang.

Det er ikke muligt: I et marked indretter priserne sig efter hvad køberne og
sælgerne *forestiller* sig at det, de handler er værd. Typisk baseret på
nogle ideer/håb/fantasier om fremtiden. Når folk håber på stigninger, er
ingen pris for høj fordi "det kommer jo hjem igen" omvendt hvis folk regner
med fald er der ingen grænse for hvor dårlig en pris de vil sælge til bare
de kommer ud nogenlunde lige.

> Det er faktisk slet ikke så dyrt, når man sammenligner med tidligere
> årgange.

Jeg har ikke råd med min løn, så jeg ved ikke hvad "almindelige mennesker"
gør.

> Ikke mindst takket være den lave rente, flexlånene og nu også
> pauselånene.

Den sidste Benzin på bålet .... Pauselånene kunne have holdt hånden under
markedet fordi man kunne undgå tvangssalg ved arbejdsløshed osv. og det var
sikkert tanken med at indføre dem. I stedet er de blevet brugt til
nyindkøb+ferier hvilket yderligere har presset prisen en +5%. De er i øvrigt
en ualmindelig dårlig handel for låntageren og en rigtig god een for
kreditforeneningen.

> Som sagt, de forrige krak på ejendomsmarkedet ændrede intet (og faldene
> var noget større end 10 procent), så jeg kan ikke rigtigt se, hvorfor et
> nyt krak skulle gøre en forskel.

Fordi at *denne gang* skal man arbejde helt til midten af August for at
betale skatten før man kan begynde på sin gæld, Staten budgetterer endda med
en stigning i skatteindtægterne på 20 Mia kr i både 2004 og 2005. Man havde
også forventet +20 Mia i 2003, men fik "kun" +7 så svagheden i økonomien er
der allerede - og der er nu 27% af befolkningen på permanent
overførselsindkomst. Byrden vokser, indtægterne svigter.

Der er ikke plads til nye skatter hos lønmodtagerne; prisen på
arbejdskraft - hvor skatten jo udgør størsteparten - har *allerede* sendt de
fleste af industriens jobs til udlandet og akademikerne er nu ved at blive
"ædt", erhvervslivet flytter hvis *deres* skatter stiger og der er ikke luft
i budgettet til flere offentlige ansatte - den traditionelle løsning når
Danmark er på røven - pga. EU's stabilitetskrav. (Vi har forøvrigt ikke set
en offentlig nedskæring de sidste 20 år - det man kalder for nedskæringer er
en reduktion i vækstraten

Der er aldeles kraftigt brug for at få sat samfundet på sporet igen -
politikerne *må vide det* men man har brugt så lang tid på at fortælle alt
og alle om hvor fantastisk godt "den danske model" er at man ikke kan ændre
på nogetsomhelst uden at tabe ansigt. Det er begyndelsen til enden når folk
tror på deres egen propaganda.

Dvs, der kræves en "krise". Ejendomsmarkedet kan levere.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 14-01-04 14:17

> Jeg har ikke råd med min løn, så jeg ved ikke hvad "almindelige mennesker"
> gør.

Det samme som før i tiden. Tingene har ikke ændret sig meget på det
punkt. Selvfølgelig har der været tider, hvor det har været mere
gunstigt at købe ejendom end nu, men der har altså også været værre
perioder.

> Fordi at *denne gang* skal man arbejde helt til midten af August for at
> betale skatten før man kan begynde på sin gæld, Staten budgetterer endda med
> en stigning i skatteindtægterne på 20 Mia kr i både 2004 og 2005.

Nu ved du godt, at vi har skattestop? Det overholdes stort set, så øgede
skatteindtægter skyldes hovedsageligt øgede indkomster hos befolkningen.
Desuden var topskatten vist højere ved boligkrakkene i 80'erne og
90'erne.

> Der er ikke plads til nye skatter hos lønmodtagerne; prisen på
> arbejdskraft - hvor skatten jo udgør størsteparten - har *allerede* sendt de
> fleste af industriens jobs til udlandet

Ikke desto mindre er arbejdsløsheden meget mindre end for blot 10-20 år
siden.

> og der er ikke luft
> i budgettet til flere offentlige ansatte - den traditionelle løsning når
> Danmark er på røven - pga. EU's stabilitetskrav.

Det har nu ikke noget med EU at gøre, den slags kan/kunne de danske
politikere såmænd sagtens selv finde ud af. Heldigvis er der ikke
længere et flertal af politikere, der tror, det er løsningen.

> (Vi har forøvrigt ikke set
> en offentlig nedskæring de sidste 20 år - det man kalder for nedskæringer er
> en reduktion i vækstraten

Enig, selvom det er sjældent det fremstilles sådan i avisoverskrifterne.

> [...]
> tror på deres egen propaganda.
>
> Dvs, der kræves en "krise". Ejendomsmarkedet kan levere.

Det eneste du risikerer med en krise er en krisepakke. Den slags
indeholder yderst sjældent skattelettelser, tværtimod plejer de at
indeholde skatte- og afgiftsstigninger.

Da det hele brød sammen i 80'erne var det i forbindelse med
kartoffelkuren, der, så vidt jeg husker, både indeholdt skatte- og
afgiftsstigninger samt en begrænsning i fradragsretten. Altså det stik
modsatte af, hvad du mener, et nyt boligkrak vil medføre.

--
Mvh. Kim Ludvigsen