Boksetrænning, bedre trænning?
Fra : Ole Haldrup G.

Dato : 09-01-04 08:59

Hej

Man hører så ofte at boksetrænning skulle være en meget
hård/god/effektiv/osv træning? Er det bare en skrøne, eller giver det mere
motion/kondi/etc. at gå til boksetrænning end badminton, fodbold, håndbold
etc.?

Ole

Fra : John Sahl

Dato : 09-01-04 10:16

Ole Haldrup G. wrote:
> [...]
> hård/god/effektiv/osv træning? Er det bare en skrøne, eller giver det
> mere motion/kondi/etc. at gå til boksetrænning end badminton,

Boksetræningen er rigtig god, specielt fordi den er meget
alsidig, jeg har dyrket badminton, bordtennis, fodbold,
håndbold, volleyball, styrketræning og boksning.

Boksning var suverænt den bedste træning for mig.

En lille anekdote: Svendborgs førstehold i fodbold (Mener
de var i 1. eller 2. division den gang (før superligaen) 87-88
så vidt jeg husker) besluttede at de ville "holde formen
vedlige" ved at boksetræne om vinteren. Der gik 3-4 uger
så var den sidste af fodboldspillerne sprunget fra fordi de
syntes det var for hårdt.

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk

Fra : Ole Haldrup G.

Dato : 09-01-04 10:39

"John Sahl" <spamtrap6@mandezonen.dk> wrote in message

> Boksetræningen er rigtig god, specielt fordi den er meget
> alsidig,

Hvad mener med alsidig? Kan du forklarer hvad i boksetrænningen som gør den
så god?

Mvh
Ole

Fra : John Sahl

Dato : 09-01-04 22:21

Ole Haldrup G. wrote:
> Hvad mener med alsidig? Kan du forklarer hvad i boksetrænningen som
> gør den så god?

Boksetræningen giver en intensiv træning af kondition,
udholdenhed, reaktionsevne, koordinationsevne, teknik
og taktik samtidig med at det øger din koncentrationsevne.

Hop, løb, sjipning, slag på sandsække og styrketræning er
nogle af disciplinerne der giver en ordentlig gang sveddrivende
motion.

Fra : Thomas G

Dato : 10-01-04 13:01

> [...]
>
> Hop, løb, sjipning, slag på sandsække og styrketræning er
> nogle af disciplinerne der giver en ordentlig gang sveddrivende

Ikke noget nyt i min kommentar bare lidt ekstra

Boksning er en meget fysisk sport på samme måde svømning (blot er
boksetræning ikke skånsom for led ryg m.m.) ... Til boksning veksler man
mellem mange forskellige trænings metoder, fordi det er vigtig at hele
kroppen er klar til "kamp" til svømning vrider man kroppen rundt hele tiden
og får derfor brugt alle muskler.

Har man en god træner, sørger han for at du få brugt alle kroppen muskler,
da de skal alle kunne klare slag og har derfor behov for at være stærke, og
han presser dig til du er ved at knække (læs dejse om af udmattelse ind
i mellem, så du får flyttet dine grænser for hvad du kan både fysisk og
mentalt. Det er nødvendigt til boksning for man har kun 3 minutter (gange x)
til at vise hvad man kan.

Sammenligner du med badminton kan du godt sige at badminton træning er
mindre effektivt . men det er kun hvis du tager udgangspunktet at træningen
skal medfører mest mulig kondition og styrke på kortest mulige tid . og det
er jo sjældent formålet med træning. Oftest træner du en sport fordi det er
sjovt og/eller fordi du dyrker det som amatør eller professionelt. En
badminton spiller har ikke brug for en stærk nakke der kan tage slaget fra
fjerbolden når han får den i hoved . det har en bokser. Betyder det at
træningen for badminton spilleren er mindre effektiv . i mine øjne nej.

Som John skriver gider en fodbold spiller ikke lave noget . eller sagt
på en anden måde, det er ikke sjovt at træne hårdt hvis det ikke er noget
man brænder for, så den mest effektive trænings form/metode er den man
stadig syntes er sjov efter 2-3-4-5 år.

Træner selv Kickboxning 2-3 gange om ugen og denne træning er meget lig
boksning med undtagelse af vi også bruger benene til spark.

mvh Thomas G

Fra : Dan

Dato : 10-01-04 18:07

Der er en del alternativer til "klassisk" boksning, personlig ville jeg gå
efter kickboksning.

Fra : John Sahl

Dato : 11-01-04 00:32

Thomas G wrote:
> [...]
> er noget man brænder for, så den mest effektive trænings form/metode
> er den man stadig syntes er sjov efter 2-3-4-5 år.

Godt du har en smiley med, for jeg påstår ikke fodboldspillerne
ikke gad lave noget, deres indgangsvinkel til at træne med
bokserne var bare 100% forkert. De troede de kunne lege
sig gennem træningen og "holde deres form vedlige.
Godaw do! Den gik ikke, det er der alt for meget tryk på til

Kickboxing har jeg aldrig prøvet, men kan godt forestille mig
det kunne være rigtig godt.

Fra : Thomas G

Dato : 11-01-04 11:24

> [...]
> Godaw do! Den gik ikke, det er der alt for meget tryk på til
>
> Kickboxing har jeg aldrig prøvet, men kan godt forestille mig

Ja man skal passe på hvordan man skriver