Andet multimedie
bentjuul 3670
Scanning af penge...
Fra : Thomas Madsen

Dato : 09-01-04 03:42

Hej,

Ja, subjectet kan sikkert få de fleste op af stolen, men er der
ikke noget med at man i Danmark kan straffes for blot at placere
en pengeseddel i en scanner, eller hvad siger loven helt præcist?
Hvor skal man indhente tilladelse, hvis man f.eks. skal bruge en
dansk pengeseddel i et layout, eller det er måske slet ikke muligt?

Jeg er ikke helt sikker på gruppevalget, men det kunne jo være at
der var en (eller flere) her i gruppen som tidligere har haft brug
for at bruge billeder af pengesedler til et job og derfor ved noget
om det.

Madsen.

Fra : Peter Græbe

Dato : 09-01-04 04:20

Thomas Madsen skrev:

> [...]
> Hvor skal man indhente tilladelse, hvis man f.eks. skal bruge en
> dansk pengeseddel i et layout, eller det er måske slet ikke muligt?

Nationalbanken (Danmarks Nationalbank) sidder (!) suverænt på rettighederne.

Kig her:

http://www.nationalbanken.dk/DNDK/money.nsf/side/Gengivelse_af_sedler_og_moenter!OpenDocument

Hvorfra fås:

"For at holde en god afstand til rigtige pengesedler henstilles,
at gengivelse af pengesedler højst er i halv størrelse eller
mindst i dobbelt størrelse - målt som sedlens areal eller der
højst vises en tredjedel af hele pengesedlen.
Der er mange muligheder for at anvende pengesedler inden for disse rammer."

Især sidste sætning forekommer lidt ubehjælpsom.

jura-gruppen er bestemt en mulighed.

--
Mvh. Peter Græbe

Fra : H@nsen

Dato : 09-01-04 04:43

Peter Græbe wrote:
> tredjedel af hele pengesedlen.
> Der er mange muligheder for at anvende pengesedler inden for disse
> rammer."

Føtex og Netto er ikke blandt mulighederne her

Fra : Peter Græbe

Dato : 09-01-04 05:25

?

--
Mvh. Peter Græbe

Fra : TommyF

Dato : 09-01-04 08:41

On Fri, 9 Jan 2004 04:42:54 +0100, "H@nsen"
<tele1adslSLET_LIGE_DETTE@OG_DETTEtele2adsl.dk> wrote:

>Føtex og Netto er ikke blandt mulighederne her

LOL, Tivoli måske, gøngerne og karrusellen.....

-------
Hvorfor skal man være stille i et vaskeri...
Fordi Bamseline er koncentreret.
--------

Fra : Thomas Madsen

Dato : 09-01-04 04:51

Peter Græbe skrev:

> Nationalbanken (Danmarks Nationalbank) sidder (!) suverænt på
> rettighederne.

Undskyld. Jeg havde ikke set dit indlæg inden jeg fik sendt:
<news:Xns946B2FEC1441E.thomas@madsen.tdcadsl.dk>. Det er hvad
man får ud af at have en lokal newsserver som var sat på
vågeblus. Jeg troede ærlig talt ikke at der ville komme svar
før senere på døgnet. :)

Madsen.

Fra : Kurt Brixen

Dato : 09-01-04 07:43

On Fri, 9 Jan 2004 04:20:12 +0100, Peter Græbe <graebe_fjern@webspeed.dk> wrote:

> [...]
>Der er mange muligheder for at anvende pengesedler inden for disse rammer."
>
>Især sidste sætning forekommer lidt ubehjælpsom.

Det skal forstås sådan at pengesedlen skal være mindre end 70% eller større end
140%.

Kurt Brixen

Fra : emj

Dato : 09-01-04 07:43

On Fri, 9 Jan 2004 04:20:12 +0100, Peter Græbe
<graebe_fjern@webspeed.dk> wrote:

>Kig her:
>
>http://www.nationalbanken.dk/DNDK/money.nsf/side/Gengivelse_af_sedler_og_moenter!OpenDocument

Der er vist en masse eksempler på pressen brug af pengesedler på
oventstående link.
Hilsen emj

Fra : Thomas Madsen

Dato : 09-01-04 04:43

Thomas Madsen skrev:

> Hvor skal man indhente tilladelse, hvis man f.eks. skal bruge en
> dansk pengeseddel i et layout, eller det er måske slet ikke muligt?

Glem det. Jeg fandt informationen her:
> [...]

| tredjedel af hele pengesedlen. Der er mange muligheder for at
| anvende pengesedler inden for disse rammer.

Det vil altså sige at jeg godt må scanne en pengeseddel, hvis jeg
ellers holder mig indenfor ovenstående retningslinier når jeg bruger
den i layoutet.

Så vil jeg mene at det er forkert af Adobe at nægte mig adgang til
at scanne en pengeseddel i Photoshop CS, for det gør den faktisk.
Adobe har implementeret en teknologi ved navn CDS (Counterfeit
Deterrence System) i Photoshop CS. Det er med garanti nemt at omgå
for dem der virkelig ønsker at lave falske penge, så min umiddelbare
opfattelse er, at det er spild af tid at implementere sådan noget.
Hvad mener I?

Madsen.

Fra : Peter Græbe

Dato : 09-01-04 05:24

Thomas Madsen skrev:

> Det vil altså sige at jeg godt må scanne en pengeseddel, hvis jeg
> ellers holder mig indenfor ovenstående retningslinier når jeg bruger
> den i layoutet.

Tilsyneladende.
Jeg må indrømme, at jeg ikke helt forstår, hvad N mener.
N tænker kun i papirgengivelse, ikke?
Scan en halvtredser i en høj opløsning. Publicer resultatet på nettet.
Vent og se, hvad der sker.

> [...]
> for dem der virkelig ønsker at lave falske penge, så min umiddelbare
> opfattelse er, at det er spild af tid at implementere sådan noget.

Fremgår af det manualen eller F1, hvad der testes for?
Spørg evt. i adobe.photoshop.windows.

> Hvad mener I?

Fall back. Benyt Photoshop <n> til scan af pengesedler.

--
Mvh. Peter Græbe

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 09-01-04 08:12

Thomas Madsen wrote:

> [...]
> at scanne en pengeseddel i Photoshop CS, for det gør den faktisk.
> Adobe har implementeret en teknologi ved navn CDS (Counterfeit

Der var vist noget snak om det på SlashDot, ikke? I den forbindelse kom
jeg til at tænke på om det ikke koster en del ydeevne? Så vidt jeg
erindrer er det mærkbart - selv på en moderne maskine - hvis man kører
med DigiMarc detektering slået til og mon ikke "genkend pengesedler"
minder om den i kompleksitet?

> Det er med garanti nemt at omgå for dem der virkelig ønsker at lave
> falske penge, [...]

Nej hør, det er jo logisk tankegang. Det gik vist af mode for flere år
siden, når talen falder på at begrænse almindelige menneskers
rettigheder til at pille ved data.

(nå, det hører vist mere til i dk.politik)
--
Toke Eskildsen - http://ekot.dk/

Fra : B. Smalbro

Dato : 09-01-04 10:29

> Hvad mener I?

Man ser det for sig: Word lukker ned og sender beskeder til Det Hvide Hus
hver gang man skriver "Bush er en abekat". Excel sender dødsstråler, når man
forsøger at lave en kalkulation på amerikanske tabstal i Irak. Sorte biler
med tonede ruder vl køre op foran din dør og mænd i trenchcoats vil banke på
og spørge HVAD du egentlig havde gang i med den PowerPoint præsentation i
den lokale bøsse og lesbiske klub, hvoraf det fremgik at Steve Jobs og Bill
Gates havde gang ii noget... nyt. Din software kigger med og tager stilling
til dit liv....

Rent bortset fra at jeg er way OT, så syntes jeg det er noget pjat at lægge
den slags features ind i en billedbehandler og jeg syntes det svækker Adobes
troværdighed.

Kh
Bjørn

Fra : Peter Jensen

Dato : 09-01-04 10:55

> [...]
> at scanne en pengeseddel i Photoshop CS, for det gør den faktisk.
> Adobe har implementeret en teknologi ved navn CDS (Counterfeit

Det ser man også i visse scannere.
Vi har en Xerox DocuColor 1632 som selv finder
ud af at det er en pengeseddel man vil scanne - og det nægter den.
Så jeg måtte droppe planen da jeg skulle bruge nogle sedler
der skulle blæses så voldsomt op i str. at der nok ikke kunne herske
tvivl om at den var falsk
--
Peter J

Fra : Thomas Madsen

Dato : 09-01-04 13:31

B. Smalbro skrev:

> Man ser det for sig: Word lukker ned og sender beskeder til Det
> Hvide Hus hver gang man skriver "Bush er en abekat".

[..]

Tja, på langt sigt ved man jo ikke hvad det næste kan blive. Man ved
ikke engang hvor meget der er indbygget i diverse programmer i dag.
Producenterne fortæller det næppe friviligt, før en eller anden helt
tilfældigt falder over det.

Madsen.

Fra : Thomas Madsen

Dato : 09-01-04 13:31

Toke Eskildsen skrev:

> Der var vist noget snak om det på SlashDot, ikke?

Jo, det har der vist været.

> I den forbindelse kom jeg til at tænke på om det ikke koster en
> del ydeevne?

Det påstår Adobe at det ikke gør, da det kun er et check som tager
brøkdele af et sekund, men man ved jo egentlig ikke hvor meget mere
der ligger og skjuler sig i baggrunden. Jeg må indrømme at jeg er
begyndt at blive lidt småparanoid.
Det gør mig egentlig ikke noget at de har indbygget funktionen, for
jeg har ingen planer om lave falsk penge. Det jeg har noget imod er
at de ikke har fortalt mig, at programmet indeholder en sådan
funktion. Det står ingen steder på pakken og ej heller i hjælpefilen.
Jeg har ikke kunnet finde det i hvert tilfælde.

> Så vidt jeg erindrer er det mærkbart - selv på en moderne maskine
> - hvis man kører med DigiMarc detektering slået til og mon ikke
> "genkend pengesedler" minder om den i kompleksitet?

Jeg ved ikke hvor kompleks den detektering er, men det er Eurion-
mønsteret på pengesedlen den kigger efter.
Du kan f.eks. ikke få lov til at åbne dette billede i Photoshop CS:
<http://home.pchome.com.tw/web/mows/10pnote.jpg> og ej heller dette:
<http://jyrikup.tripod.com/pics/new.png>.

> (nå, det hører vist mere til i dk.politik)

Ja, det gør det jo nok.

Madsen.

Fra : Thomas Madsen

Dato : 09-01-04 13:31

Peter Jensen skrev:

> Det ser man også i visse scannere.

Og farvekopimaskiner.
<http://www.cl.cam.ac.uk/~mgk25/eurion.pdf>

Madsen.

Fra : Thomas Madsen

Dato : 09-01-04 13:31

Peter Græbe skrev:

> Jeg må indrømme, at jeg ikke helt forstår, hvad N mener.
> N tænker kun i papirgengivelse, ikke?

De tænker vel i al reproduktion, kunne jeg forstille mig.

> Fremgår af det manualen eller F1, hvad der testes for?

Nej, men efter ramaskriget i adobe.photoshop.windows, kom en af
Adobe-folkene med en udmelding. Interesserede kan læse den her:
<http://www.adobeforums.com/cgi-bin/webx?14@245.liVlbLw2TCL.7@.2ccf3d27/269>
(Indlægget af Kevin Connor)

Madsen.

Fra : Kurt Brixen

Dato : 11-01-04 09:56

On Fri, 09 Jan 2004 04:42:39 +0100, in dk.edb.grafik you wrote:

>Det vil altså sige at jeg godt må scanne en pengeseddel, hvis jeg
>ellers holder mig indenfor ovenstående retningslinier når jeg bruger
>den i layoutet.

Ja.

>Så vil jeg mene at det er forkert af Adobe at nægte mig adgang til
>at scanne en pengeseddel i Photoshop CS, for det gør den faktisk.

Du kan altid få nogle skannede pengesedler i høj opløsning fra Nationalbanken,
hvis du skal bruge dem i reklameøjemed.
Henvend dig til Informationssektionen enten på tlf. 33 63 70 00 eller på mail
info@nationalbanken.dk

PS. Undskyld, jeg fik sendt som privat e-mail ved en fejl.

Kurt Brixen

Fra : Thomas Madsen

Dato : 12-01-04 00:44

Kurt Brixen skrev:

> Du kan altid få nogle skannede pengesedler i høj opløsning fra
> Nationalbanken, hvis du skal bruge dem i reklameøjemed.

Men hvis jeg kun har Photoshop CS installeret, så kan jeg ikke
åbne dem i den version, men der er der jo da heldigvis råd for.

> Henvend dig til Informationssektionen enten på tlf. 33 63 70 00
> eller på mail [..]

Tak for info.

> PS. Undskyld, jeg fik sendt som privat e-mail ved en fejl.

Det er helt ok. :)

Madsen.