Skovduer indenfor jagttid.
Fra : Anders Sørensen

Dato : 20-04-01 17:30

Hej

Mine forældre bor midt inde i en by, og deres have plages af skovduer, lort
m.m
Spørgsmålet lyder på, hvordan og med hvad må man skyde dem med??? Skal der
hentes speciel tilladelse, og er det nok at personen der skyder f.eks har
jagttegn. Jeg tænker mest skydning med 5,5 mm kraftigt luftgevær, samt evt.
salonriffel.

- Anders

Fra : PJ

Dato : 21-04-01 20:07

Utroligt! Ingen plages af skovduer i Danmarks byer! I ser syner - eller
kender ikke skovduer.

PJ

Fra : Anders Sørensen

Dato : 22-04-01 18:22

Hejsa

Hvad kan det så være??

Tyrkerduerne er der også mange af...der er netop 2 typer duer i haven. Den
anden due minder altså mistænkeligt meget om skovduen.

- Anders

Fra : JESPER BRAHE

Dato : 22-04-01 21:05

det er dog imponerende at sidde her og kigge ud af vinduet og se 5 skovduer
sidde på min græsplæne imens man læser dette indlæg.
PJ..... sæt dig dog ind i dyrenes verden inden du plaprer op om at "ingen
plages af skovduer i Danmarks byer"!!!!!

Jesper

Fra : PJ

Dato : 22-04-01 22:11

Bare ikke skovduerne plages af dig så DU bør udryddes - så er det mig
ligemeget herr ornitolog.
Iøvrigt bør vel alle her i dette forum kende skovduen (Ringduen).
PJ.

Fra : Holger Jensen & Ina ~

Dato : 23-04-01 18:37

At der er skovduer i byerne er da ingen overraskelse for jægere der holder
til i byerne. Jeg skyder årligt en del skovduer, og det fryder mig da en del
at se deres flotte flugt herinde midt i Århus C.
I Øvrigt må der ikke bruges våben uden særlig tilladélsese inden for 300 m
fra bebygget område!!!!!
Så jeg tror desværre at dine forældre må leve med kræene....
Skovduen er jo en af danmarks flotteste fugle, så de kunne jo prøve at se
bort fra lortet og nyde synet af vildt lige uden for døren...
Det foregående indlæg siger vist mere om personen selv, end hvad man skal
mene om ornitologer og andet godt folk.....
--
Holger
PJ <pj@post6.tele.dk> skrev i en

Fra : Torben F@rum

Dato : 23-04-01 20:41

Holger Jensen & Ina Hansen skrev i meddelelsen ...
>I Øvrigt må der ikke bruges våben uden særlig tilladélsese inden for 300 m
>fra bebygget område!!!!!

Den må du lige forklare for mig.........

Torben Farum

Fra : JESPER BRAHE

Dato : 23-04-01 19:46

Den er sku´ fin - ornitolog !!! - det er jeg sku aldrig blevet kaldt før,
det er jeg sikker på at ornitologerne vil have sig frabedt med de skovduer
jeg har på samvittigheden.

Kære PJ !! - det jeg mener, er at hvis du kan fortælle at ingen plages af
skovduer i byerne - ja så har du lige så lidt forstand på jagt og dyreverden
som jeg kan forestille mig i henhold til dit "billige" og intetsigende
indlæg - og det siger ikke så lidt!!!

Kom igen - men helst med lidt modstand - tak
Jesper

Fra : PJ

Dato : 23-04-01 22:35

Der er et niveau jeg ikke diskuterer UNDER - Du er for nem.

Fra : Riber&Lumholdt

Dato : 23-04-01 21:19

Jamen altså! Jeg bor selv på ydre Nørrebro, og har netop i de seneste dage
kunnet nyde synet af 5-6 skovduer (og ja- jeg kan GODT kende forskel på dem
og så de "flyvende rotter", der normalt plejer at holde til i vores
baggård!), der er igang med et større kurmageri på vores gyngestativ, og de
er altså flotte. Jeg er heller ikke ornitolog!
....Og kan vi så ikke godt få højnet omgangstonen lidt her i NG, sådan at
folk, der som Anders stiller et seriøst spørgsmål, fremover undgår at få
sådan en møgspand i hovedet som det her, som så ofte før set her i NG, er
tilfældet! Hvis vi jægere skal kunne opretholde et godt omdømme i den
ikke-jagtglade del af befolkningen (samt i sidste ende også retten til at
kunne komme på jagt!), må det vel være en selvfølge, at vi er i stand til
først og fremmest at opretholde en rimelig god moral samt omgangstone
overfor vores omverden, og hvis vi ikke engang er i stand til at overholde
det indefor vore egne rækker, så står det sgu da galt til!
Folk bliver da skræmt væk, eller i det mindste trætte af at deltage i
debatten her i gruppen, hvis de skal svines til, hvergang de åbner munden!
NÅ!
....Og nu er der i øvrigt ikke så længe til 16. maj!!!
Venlig jægerhilsen og knæk & bræk.
Henrik Sørensen.

Fra : Martin_P

Dato : 06-07-01 11:35

Ikke desto mindre har jeg 4 par skovduer som laver kurmageri i min
have - og jeg bor altså inde midt i en by(Thisted)

Og jeg har været jæger i mange år - så det er altså skovduer der er..

Jeg kan ikke lade være med at undres over den udtalelse du lige kom
med her PJ - hvordan ved du - med 100% sikkerhed - at der INGE og
absolut INGEN skovduer er i byerne?? Jo, godt nok kalder vi dem
skovduer, men det betyder jo ikke, at de udelukkende befinder sig i
skove??

Det hedder jo også tyrkerduer - de er ikke kun i Tyrkiet, vel??

Og nu ikke noget med at sige, at de blev importeret fra Tyrkiet!!!!

Martin_P

Fra : PJ

Dato : 06-07-01 15:56

Kære jæger!

Læs og forstå før du spørge/skriver ---- "Ingen PLAGES af skovduer" - IKKE
at der ikke kan findes!!!

PJ

Fra : John Reinau

Dato : 02-08-01 12:30

Prøv at slå op i jagtbogen ... finder i skovduer der ??? nix!!! kun
ringduer..altså ringduer=skovduer

Fra : Søren Hjelholt

Dato : 24-04-01 23:30

Anders Sørensen <anders@pbk.dk> skrev i en
> [...]
> hentes speciel tilladelse, og er det nok at personen der skyder f.eks har
> jagttegn. Jeg tænker mest skydning med 5,5 mm kraftigt luftgevær, samt

Det største problem er vel loven om hvor stort et sammenhængende jagtbart
areal der skal være til rådighed. Jeg mener at det er således at der skal
være minimum 5 Ha sammenhængede areal før der må drives jagt på det. Dog må
området godt gennemskæres af offentlig vej, hvis man har jagtretten på begge
sider af vejen.
Så medmindre at dine forældre har en mindre park til have, er jeg bange for
at der ikke er de store muligheder for at komme til at skyde duerne.
Desuden er der så reglen om at jagt skal foregå min 50 meter fra bygninger,
medmindre man har indhentet tilladelse til andet.
Den eneste mulighed jeg kan forestille mig er at flere naboejendomme går
sammen. således at der skabes et tilstrækkeligt stort jagt område, men jeg
er dog ikke sikker på om dette er lovligt. Der er i hvert tilfælde tale om
juridiske spisfindigheder.

--
// Søren Hjelholt

-=[ Join Us ]=-
-=[ Member of : ]=-
-=[ "Make The 'Hvidløg!!'-Thread as long as possible" Group ]=-
-=[ - - - - - - - - ]=-
-=[ - - - - - - - - ]=-

Fra : JRL

Dato : 25-04-01 20:07

Søren Hjelholt <hjelholt@mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9c4uop$m3b$1@news.inet.tele.dk...

> [...]

> -=[ Join Us ]=-
> -=[ Member of : ]=-
> -=[ "Make The 'Hvidløg!!'-Thread as long as possible" Group ]=-

Hej søren

Kravet om 5 ha, er kun hvis du lejer jagt. Ejer du arealet (eller er i
familie med ham der ejer arealet), er det nok med 1 ha.

mvh JRL

Fra : Søren Hjelholt

Dato : 27-04-01 10:27

> Hej søren
>
> Kravet om 5 ha, er kun hvis du lejer jagt. Ejer du arealet (eller er i
> familie med ham der ejer arealet), er det nok med 1 ha.
>
> mvh JRL

OK, men ikke desto mindre vil jeg st
--
[...]

adig mene at det er en pænt stor grund der skal til, og specielt hvis man så
regner med at man også skal være de 50 m. væk fra nabohuse, da jeg ikke kan
forstille mig at naboerne i byen er specielt glade for at man går på jagt i
sin have. :)

Fra : Peter Andreas Harteg

Dato : 28-04-01 21:28

"JRL" <jrl@privat.dk> skrev ..
> Kravet om 5 ha, er kun hvis du lejer jagt. Ejer du arealet (eller er i
> familie med ham der ejer arealet), er det nok med 1 ha.

Ifølge Karnovs Lovsamling: Ved husstand forstås som udgangspunkt personer,
som har fast bopæl sammen med arealets ejer eller lejer.
Ikke hjemmeboende børn er således ikke omfattet af husstanden.

Jagtloven:

§ 18. Der må ikke drives jagt på eller fra et sammenhængende areal, der er
mindre end 1 ha. Et areal anses for sammenhængende, uanset at det
gennemskæres af vej eller jernbane, når disse lovligt kan krydses til fods.

Stk 2. Kun ejendommens ejer og dennes husstand må drive jagt på eller fra
et sammenhængende areal, jf stk 1, 2. pkt, der er mindre end 5 ha. Hvis
jagtretten er overdraget sammen med brugsretten til ejendommen, må jagten
kun drives af den, der har brugsretten, og dennes husstand.

Mvh. Peter

Fra : Jack Jensen

Dato : 25-04-01 10:46

"Anders Sørensen" <anders@pbk.dk> wrote in message
> [...]
> hentes speciel tilladelse, og er det nok at personen der skyder f.eks har
> jagttegn. Jeg tænker mest skydning med 5,5 mm kraftigt luftgevær, samt

Hej Anders

Jeg mener at du skal kontakte den tekniske forvaltning i kommunen.
Det er her du har mulighed for at få en tilladelse til at regulere duerne,
da de i dette tilfælde betragtes som skadevoldende vildt.

Mvh
Jack