? vedrørende fartfælder
Fra : Kim Hansen

Dato : 08-01-04 22:41

Hej!

Når man møder en betjent stående bag et 3 benet stativ stirrende ind i en
firkantet kasse på størrelse med et ældre videokamera, så er det vel en af
de der nyere laserfartmålere ikke ?
Når man bliver målt med dem så skal de vel stoppe folk der kører for stærk,
eller kan disse målere også snuppe et billede så betjenten slipper for at
stoppe folk ?

Jeg spørger fordi de andre gange jeg har set dette udstyr i brug, har der
været flere betjente på stedet, men i dag var der tilsyneladende kun den
betjent der betjente måleren, og det er jo ikke ret effektivt hvis han skal
forlade "maskineriet" konstant for at notere fartsyndere ?

Mvh. Kim

Fra : Henrik Steen Larsen

Dato : 08-01-04 22:45

> [...]
skal
> forlade "maskineriet" konstant for at notere fartsyndere ?

Sidst jeg selv blev hapset af sådan en fætter, havde betjenten en makker som
vinkede ivrigt til mig. Desuden var der 2 mc-betjente lidt længere nede af
vejen...

*4-5 år siden i øvrigt*

Fra : Ninja Rider

Dato : 08-01-04 23:22

Hejsa

Henrik Steen Larsen wrote:
> [...]
> vinkede ivrigt til mig. Desuden var der 2 mc-betjente lidt længere nede af

Sådan har det også været de gange jeg har mødt dem. Dog er jeg pt.
(heltigvis) ikke blevet stoppet siden min tid med scootere. Men det går
jeg self. stadig og afdrager på hver måned!.....

Mvh Emil
--
Kawasaki ZX-6R 636 Ninja
Don't take life to serious......

Fra : Kim Hansen

Dato : 08-01-04 23:31

> [...]
som
> vinkede ivrigt til mig. Desuden var der 2 mc-betjente lidt længere nede af

Her var der kun den samme, det var det der undrede mig, og så det at jeg
vist nok kørte ca.60km/t. hvor der kun må køres 50km/t.
"Banditten" var iøvrig så tarvelig at være ankommet til stedet i en civil
Pug 406 så selvom man sad og gloede efter dem (de plejer at stå samme sted)
så spottede jeg ham ikke.

Kim

Fra : anders majland

Dato : 09-01-04 14:19

> Her var der kun den samme, det var det der undrede mig, og så det at
> jeg vist nok kørte ca.60km/t. hvor der kun må køres 50km/t.

ca 60 på speedometeret der måske er lidt optimistisk og så trække 3km/t
fra og du har været heldig at nå ned under bagatelgrænsen

> "Banditten" var iøvrig så tarvelig at være ankommet til stedet i en
> civil Pug 406 så selvom man sad og gloede efter dem (de plejer at stå
> samme sted) så spottede jeg ham ikke.

Og selv på reklamebilerne har de et trckg med at åbne bagagerummet så
man så man ikke kan se at der står politi på den og så stå foran bilen
og "skyde" henover taget ... Så ser man en hvis peguot eller mondeo med
åbent bagagerum og ingen folk der læsser/losser er det nok for sent at
bremse ..

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Martin Sørensen

Dato : 09-01-04 14:56

> ca 60 på speedometeret der måske er lidt optimistisk og så trække
> 3km/t fra og du har været heldig at nå ned under bagatelgrænsen

Mine forældres bil er fra '98, dvs. forholdsvist ny, men når speedometret
viser 60 km/t, så viser de automatiske fartmålere 50-51 km/t, og de stemmer
vel rimeligt overens med dem der sender regninger? Det er da en ret stor
fejlvisning. Men det svinger selvfølgelig en del. Hvis jeg gør det samme på
min motorcykel, så viser fartmåleren 60km/t, når mit speedometer også viser
60km/t, så den tror jeg er ret præcis.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Jacob Larsen

Dato : 09-01-04 15:38

> [...]
> selvfølgelig en del. Hvis jeg gør det samme på min motorcykel, så
> viser fartmåleren 60km/t, når mit speedometer også viser 60km/t, så

Har du prøvet flere gange med den samme måler? Jeg har snakket med folk, der
påstår de ikke engang måler det samme, når man prøver flere gange. Det
skulle efter sigende være værst med usikkerheden jo hurtigere man kører. En
svingning fra 85 til 105 km/t skulle være mulig med samme hastighed, men jeg
har ikke selv prøvet.
--
mvh. Jacob Larsen - GS500

Fra : Martin Sørensen

Dato : 09-01-04 16:03

> [...]
> hurtigere man kører. En svingning fra 85 til 105 km/t skulle være
> mulig med samme hastighed, men jeg har ikke selv prøvet.

I mine forældres bil har jeg prøvet to forskellige målere, og de viste begge
ca. 10km/t mindre en speedometret ved byhastighed.

På min motorcykel har jeg prøvet den samme måler flere gange, og den så ud
til at vise det samme hver gang. Jeg prøvede også med flere hastigheder, og
ved 80km/t passede måler og speedo stadig sammen. Jeg kørte lidt frem og
tilbage fordi jeg netop var interesseret i at se om de stemte overens, men
det var ude på landet i udkanten af en lille flække, og der kørte absolut
ingen biler lige der.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Jacob Larsen

Dato : 09-01-04 16:37

> [...]
> om de stemte overens, men det var ude på landet i udkanten af en
> lille flække, og der kørte absolut ingen biler lige der.

Jeg har heller ikke selv oplevet, at de måler mærkbart forskelligt. Enten er
jeg blevet fejlinformeret eller også kører vi to bare for langsomt til at
abnormaliteten optræder.
--
mvh. Jacob Larsen - GS500

Fra : Martin Sørensen

Dato : 09-01-04 18:13

> Jeg har heller ikke selv oplevet, at de måler mærkbart forskelligt.
> Enten er jeg blevet fejlinformeret eller også kører vi to bare for
> langsomt til at abnormaliteten optræder.

Det kan da godt ske, at de viser underlige resultater når man runder
200km/t, men de hastigheder kan min MC kun drømme om.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Pein

Dato : 09-01-04 17:28

"Jacob Larsen" skrev ...
> Jeg har snakket med folk, der påstår de ikke engang måler det samme,
> når man prøver flere gange.

Jeg kørte engang i en kø af biler der alle kørte med samme hastighed, og
jeg kørte selv på MC (TransAlp) med samme hastighed som de øvrige. Vi
kørte forbløffende nok med stor afstand, så vi fik tilsyneladende alle
en individuel måling af den fartmåler vi passerede.
For bilerne foran mig skiftede den mellem 48 og 49, så det virkede jo
rimeligt ensartet. Indtil jeg kom forbi, så viste den 64 med gule blink
og det hele!

Ikke særligt betryggende.

/Niels

Fra : Brian Laursen

Dato : 09-01-04 18:34

Jacob Larsen wrote:

> [...]
> hurtigere man kører. En svingning fra 85 til 105 km/t skulle være
> mulig med samme hastighed, men jeg har ikke selv prøvet.

Jeg synes at have oplevet at når jeg køre i bytempo, og alm landevejs tempo,
så passer fartmåler og speedometer. Men tilgengæld synes jeg at når vi kører
stærkt ( hvilket vi aldrig gør ) så viser det for lidt i forhold til mine
kammeraters.??? her snakker vi nok 200+

--
Virtually Yours

Life of Brian aka Brian Wendelbo Laursen

Fra : Jacob Larsen

Dato : 09-01-04 18:52

> [...]
> at når vi kører stærkt ( hvilket vi aldrig gør ) så viser det for
> lidt i forhold til mine kammeraters.??? her snakker vi nok 200+

Hmmm... Ja, der er jo også noget med at selve speedometeret kan vise
forskellig procentsats forkert (afhængigt af hastigheden). Det betyder jo så
at man for bedre at kunne måle noget fornuftigt i forbindelse med amtets
fartmålere skal have en cykelcomputer på. I dit tilfælde er det nok dit
speeometer, der viser mest korrekt.
--
mvh. Jacob Larsen - GS500

Fra : Elbarto Simsoniac

Dato : 09-01-04 19:08

"Jacob Larsen" <jacobl@(((FJERNDETTE)))cs.auc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
En
> svingning fra 85 til 105 km/t skulle være mulig med samme hastighed, men

De små trailere de sætter op der viser ens fart kan klare op til 120kmt så
viser de ikke noget ....man når ihvertfald ikke at se det

Erik Elbarto

Fra : Allan Bojesen

Dato : 10-01-04 13:13

Jacob Larsen wrote:
> [...]
> hurtigere man kører. En svingning fra 85 til 105 km/t skulle være
> mulig med samme hastighed, men jeg har ikke selv prøvet.

Jeg tror ikke jeg nogensinde har set en fartmåler med 3 cifre???

Allan Bojesen

Fra : Jacob Larsen

Dato : 10-01-04 14:32

> Jeg tror ikke jeg nogensinde har set en fartmåler med 3 cifre???

Hehe ok selvfølgelig. Det jeg mente var, at dette var farten på
speeometeret. Måleren viste så vist det samme (og det var ikke 99km/t).

Det er dog ikke noget jeg selv har oplevet.
--
mvh. Jacob Larsen - GS500

Fra : Henrik Steen Larsen

Dato : 09-01-04 15:43

> fejlvisning. Men det svinger selvfølgelig en del. Hvis jeg gør det samme

> min motorcykel, så viser fartmåleren 60km/t, når mit speedometer også
viser
> 60km/t, så den tror jeg er ret præcis.

Hvad kører du på?

RSV Mille f.eks.?

Fra : Martin Sørensen

Dato : 09-01-04 15:58

> Hvad kører du på?
> RSV Mille f.eks.?

Niks, en god gammeldags XS400.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Martin Sørensen

Dato : 09-01-04 16:04

> Niks, en god gammeldags XS400.

Men lige netop RSV Mille er jo lidt speciel da den SVJV måler på underlaget
med ultralyd og kan bestemme hastigheden inden for 2-3km/t, selv ved
tophastighed.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Jes Vestervang

Dato : 09-01-04 22:57

Martin Sørensen wrote:

> Men lige netop RSV Mille er jo lidt speciel da den SVJV måler på
> underlaget med ultralyd og kan bestemme hastigheden inden for 2-3km/t,
> selv ved tophastighed.

Sikker? Nu er jeg blevet nysgerrig

Min egen Fazer har forresten bare en ledning ned til speedodrevet, så den
virker ligesom en cykelcomputer. Jeg har bare ikke rigtigt nogen anelse om
hvor præcis den er :-/
--
mvh Jes Vestervang

Fra : Martin Sørensen

Dato : 09-01-04 23:34

> Sikker? Nu er jeg blevet nysgerrig

Nej, jeg er ikke sikker. Jeg har hørt det fra et par steder, og læst det et
sted, men det er et par år siden. Jeg kan desværre ikke umiddelbart finde
noget omkring det på nettet. Hvis der er andre der ved noget konkret, så kan
de jo lige kommentere det.

Det skulle vidst virke lidt på samme måde som en optisk mus, som også
aflæser hastigheden på underlaget uden at berøre det.

> Min egen Fazer har forresten bare en ledning ned til speedodrevet, så
> den virker ligesom en cykelcomputer. Jeg har bare ikke rigtigt nogen
> anelse om hvor præcis den er :-/

Vel ikke mere præcis, end hvad den er kalibreret til.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Jes Vestervang

Dato : 10-01-04 00:11

Martin Sørensen wrote:

> Nej, jeg er ikke sikker. Jeg har hørt det fra et par steder, og læst det
> et sted, men det er et par år siden....

Skal ultralyd ikke have nogle relativt faste referencepunkter at måle mod?
Hey, Lars T. Thomsen, bland dig!

> Det skulle vidst virke lidt på samme måde som en optisk mus, som også
> aflæser hastigheden på underlaget uden at berøre det.

En optisk mus virker ved at den 'filmer' kuglen, hvorved en DSP kan beregne
hvor meget billedet flytter sig. Ved mc-hastigheder tror jeg at der skal
temmeligt mange billeder til (=voldshurtig DSP tror jeg), for at der er
stort nok overlap i billederne. Der står forresten noget om optiske mus
her: <http://www.howstuffworks.com/question631.htm>
Jeg _tror_ også nok, at der er noget med at emnet der fotograferes, skal
have nogle bestemte mønstre (det letter nok arbejdet for DSP'en).

> Vel ikke mere præcis, end hvad den er kalibreret til.

Netop, men så er spørgsmålet bare hvad det er ...ellers kan det jo ikke
være så svært, at lave en dims til at kalibrere med
--
mvh Jes Vestervang

Fra : Martin Sørensen

Dato : 10-01-04 00:34

> [...]
> at der skal temmeligt mange billeder til (=voldshurtig DSP tror jeg),
> for at der er stort nok overlap i billederne.

DSP'ens hastighed har betydning for hvor hurtigt den opdaterer
hastighedsinformationerne. En sensor kan jo blot lave nogle hurtige målinger
og lægge dem i RAM, hvorefter DSP'en kan tygge sig igennem dem. Udlæsningen
foregår vel normalt med omkring 1Hz på de digitale udlæsninger, så der er
masser af tid til beregninger i mellemtiden.

Problemerne kommer nok nærmere ved affotograferingen af underlaget, da
afstanden og vinklen f.eks. ikke er konstant (bump, nedlægning osv.). Det er
nok også lidt besværligt at måle hastigheden under wheelie eller stoppie.

> [...]
> Jeg _tror_ også nok, at der er noget med at emnet der fotograferes,
> skal have nogle bestemte mønstre (det letter nok arbejdet for DSP'en).

Ja, den skal helst have en ujævn overflade. En glat plastic- eller glasplade
duer f.eks. ikke som underlag til en optisk mus.

> Netop, men så er spørgsmålet bare hvad det er ...ellers kan det
> jo ikke være så svært, at lave en dims til at kalibrere med

Den nemme løsning er at låne en GPS og sammenholde dens hastighedsmåling med
speedometret. De fleste kender vel efterhånden nogen der ejer en GPS, hvis
de ikke selv har en.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Jacob Larsen

Dato : 10-01-04 00:41

> [...]
> afstanden og vinklen f.eks. ikke er konstant (bump, nedlægning osv.).
> Det er nok også lidt besværligt at måle hastigheden under wheelie

Mon ikke nærmere, at man ville tage billeder af et objekt i selve akslen?
Altså ligesom en optisk trackball. Jeg tror dog stadig ikke, at det ville
være muligt endnu og vil gerne se bevis på, at det bliver brugt.
--
mvh. Jacob Larsen - GS500

Fra : Jes Vestervang

Dato : 10-01-04 00:45

Martin Sørensen wrote:

> [...]
> Udlæsningen foregår vel normalt med omkring 1Hz på de digitale
> udlæsninger, så der er masser af tid til beregninger i mellemtiden.

Nåja, men DSP'en skal vel stadig nå at behandle tilstrækkeligt mange
billeder, for at kunne nå at se overlappet, ikke?

> [...]
> afstanden og vinklen f.eks. ikke er konstant (bump, nedlægning osv.). Det
> er nok også lidt besværligt at måle hastigheden under wheelie eller

Jep, det er vist ingen ideel løsning på en mc

> Ja, den skal helst have en ujævn overflade.

Hov, jeg havde lige låst tankerne fast på musene med plettede kugler (det
lød sygt , såsom trackballs etc.

> En glat plastic- eller glasplade duer f.eks. ikke som underlag til en
> optisk mus.

Nope, billigt lort

> Den nemme løsning er at låne en GPS og sammenholde dens hastighedsmåling
> med speedometret. De fleste kender vel efterhånden nogen der ejer en GPS,
> hvis de ikke selv har en.

Nåja, min bofælles far har da en. Den skal jeg lige have fingrene i
--
mvh Jes Vestervang

Fra : Lasse Lundberg

Dato : 15-01-04 08:59

Måleren på millen sidder lige under bagbremsen eller er det over...nu kan
jeg ikek huske det....den er ikke optisk på nogen måde og den peger ind på
bagskiven. jeg vil tro der sidder en magnet i baghjulet....jeg har kigget
men kunen ikek finde noget. min sensor gik i stykker da der klemte sig en
sten ned mellem skiven og sensor...så jeg havde den af og til reperation.

den er fuldstænding indstøbt i sort plastik, og der er 2 bens stik på den.
og så måler den på baghjulet...så laver man en koger, kan den fint vise
hastigheden på baghjulet.

Mvh
Lasse
Mille & Karin & Neelix

Fra : Jes Vestervang

Dato : 15-01-04 14:19

Lasse Lundberg wrote:

> Måleren på millen sidder lige under bagbremsen eller er det over...nu kan
> jeg ikek huske det....den er ikke optisk på nogen måde og den peger ind på
> bagskiven. jeg vil tro der sidder en magnet i baghjulet....

Tænkte nok at det var noget i den stil

> ...så laver man en koger, kan den fint vise
> hastigheden på baghjulet.

Hehe, spast
--
mvh Jes Vestervang

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 09-01-04 17:33

"Martin Sørensen" <mos@laxity.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> fejlvisning. Men det svinger selvfølgelig en del. Hvis jeg gør det samme

> min motorcykel, så viser fartmåleren 60km/t, når mit speedometer også

Nu har jeg desværre for nogle år siden læst om en retssag her i dk,
hvor en mand netop med vilje var kørt forbi den samme fartmåler for
at være sikker på hvad fejlvisningen på hans speedometer var.
Første gang havde han netop undret sig over fartmålerens visning
ifht hans speedometer - osse noget med 5-10 km lavere på
fartmåleren end på speedometeret.
Glad og froh kørte han da ud i verdenen med sin nye viden -
og meget overrasket blev han, da han fik et bødeforlæg fra policen
i en 50-km zone for at køre 56 eller var det 58 km/t. Men han viste jo
bedre og gik i retten med sagen - det ku' da bare passe at man skal
finde sig i sådan noget !
Men dommeren forklarede ham at disse hastighedsmålere kun er
retningsvisende og at hverken politiet, kommunen, amtet, regeringen
eller nogen anden kan holdes ansvarlig for deres visning !
Da der således kun var een tilbage, der kunne holdes ansvarlig, ja -
så blev han prompte dømt til at betale bøden !
Så lad ENDELIG være med at stole på disse latterlige tingester -
de har højst en praleeffekt, hvis du kan få dem til at vise over 300 i
byområder )
--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Mvh

Fra : Martin Sørensen

Dato : 09-01-04 18:46

> [...]
> retningsvisende og at hverken politiet, kommunen, amtet, regeringen
> eller nogen anden kan holdes ansvarlig for deres visning !

Det er jeg fuldstændig klar over. Men er det så mine forældres bil der
passer bedst eller min MC? Eller som Pein skrev, så kan det ske at den ikke
altid giver samme resultat på bil kontra MC selv de kører samme hastighed.

Udsagn fra diverse folk indikerer dog at en speedometret på en XS400 Seca
plejer at vise rimeligt rigtigt, og endda i nogle tilfælde viser for lidt. I
nyere biler viser de stort set altid lidt for meget, så det stemmer da meget
godt overens med oplevelserne med måleren.
Forhjulet på min MC er heller ikke 3.00x18 som std. (forældet dimension),
men 3.25x18. Om diameteren er forskellig, ved jeg dog ikke.

Men det kunne da være interessant at sammenligne speedometrene med
fartmålingen fra en GPS.

> Så lad ENDELIG være med at stole på disse latterlige tingester -
> de har højst en praleeffekt, hvis du kan få dem til at vise over 300 i
> byområder )

Eller over 60km/t, når man kommer på trædecykel.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Steen Gruby

Dato : 10-01-04 01:31

Hej.

>Så lad ENDELIG være med at stole på disse latterlige tingester -
>de har højst en praleeffekt, hvis du kan få dem til at vise over 300 i
>byområder )

Jeg kørte forbi sådan en dims i forgårs.
Bilen foran mig og jeg fulgtes ad over et meget langt stræk, med en
indbyrdes afstand på godt 50 meter.
Vi kørte dermed med så godt som samme hastighed.
Bilen foran mig fik blinklys og en løftet pegefinger på 58 Km/t,
hvorimod jeg fik et klap på skulderen for 47 Km/t.
Mit "Pral-o-meter" viste godt 55 Km/t.
Det bras viser tilsyneladende forskelligt afhængigt af køretøjets
shape.

Og btw: Det kan kun vise 199 Km/t

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : H. C. Nissen

Dato : 10-01-04 12:15

On Fri, 9 Jan 2004 17:33:14 +0100, "Jesper Hedegaard"
<jo-tak-til.spam@fis-af.dk> wrote:

> [...]

>retningsvisende og at hverken politiet, kommunen, amtet, regeringen
>eller nogen anden kan holdes ansvarlig for deres visning !

Det er rigtigt - de er ikke retsgyldige. Hvis de var det, så kunne de
evt. kombineres med video/foto, og dermed ville vi nok alle kunne se
frem til en klækkelig skattenedsættelse!

> [...]
>Så lad ENDELIG være med at stole på disse latterlige tingester -
>de har højst en praleeffekt, hvis du kan få dem til at vise over 300 i

Jeg kører dagligt med en retsgyldig hastighedsmåler, og kan konstatere
at de generelt er meget præcise. Afvigelsen ligger typisk på +1 km/t,
men oftest passer de.

/ HCN

Fra : Martin Sørensen

Dato : 10-01-04 13:48

> Jeg kører dagligt med en retsgyldig hastighedsmåler, og kan konstatere
> at de generelt er meget præcise. Afvigelsen ligger typisk på +1 km/t,
> men oftest passer de.

Er det i bil eller på motorcykel?

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : H. C. Nissen

Dato : 10-01-04 15:41

On Sat, 10 Jan 2004 13:47:43 +0100, "Martin Sørensen"
<mos@laxity.invalid> wrote:

>Er det i bil eller på motorcykel?

Det er både og - men mest motorcykel. Mener du der burde være forskel?

/ HCN

Fra : Martin Sørensen

Dato : 10-01-04 17:12

> Det er både og - men mest motorcykel. Mener du der burde være forskel?

Næh, det burde være lige meget, men et par beskeder her i tråden (fra Pein
og Gruby) kunne tyde på at de måske ikke måler biler og motorcykler lige
godt.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Hans Joergensen

Dato : 10-01-04 12:58

Martin Sørensen wrote:
> [...]
> vel rimeligt overens med dem der sender regninger? Det er da en ret stor

Tjoe .. når jeg bliver målt på Yamaha'en af sådan en, skyder de
typisk 20-40km/t under min faktiske hastighed, hvis de overhoved
siger noget...

// Hans
--
Sidevogn til Russer MC (Ural/Dnepr) samt militær-udstyr til denne
købes for rimelig pris!

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 16-01-04 13:15

Jes Vestervang <jes@royal.flof.dk> writes:

> Hehe, spast

Den på TLS'eren måler også på baghjulet. Den viste så vidt jeg husker
300 da Jonz ramte begrænseren i 6. gear da han lavede brænder på sin
TLS i sommers til TPT. Det så du da også.

--
Jacob | ........@
Bandit 600 N | ......_[]-=*

Fra : Jes Vestervang

Dato : 16-01-04 19:36

Jacob Bunk Nielsen wrote:

> Den på TLS'eren måler også på baghjulet. Den viste så vidt jeg husker
> 300 da Jonz ramte begrænseren i 6. gear da han lavede brænder på sin
> TLS i sommers til TPT. Det så du da også.

Jep, men ikke speedoet - men det fortalte min storebror imponeret
om ...han har jo anskaffet sig en ZXR750 siden, så han kan komme til
træf på den rigtige måde
--
mvh Jes Vestervang - der glæder sig _meget_ til sommerens træf... *suk*

Fra : Kristoffer Lippert

Dato : 09-01-04 16:37

"Kim Hansen" <futtown@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
skal
> forlade "maskineriet" konstant for at notere fartsyndere ?

Jeg var en dag så heldig at få lov at inspicere sådan en radarkanon (en dag
jeg var til fods), og der sagde de at de kunne slutte en video til, for der
var kamera i pistolen, og når de gjorde det, så var der ikke noget at rafle
om. - men det var altså ikke altid tilfældet.

Mvh
Kristoffer

Fra : H. C. Nissen

Dato : 10-01-04 12:15

On Fri, 9 Jan 2004 16:37:07 +0100, "Kristoffer Lippert"
<krl@imv.au.dk> wrote:

> [...]
>var kamera i pistolen, og når de gjorde det, så var der ikke noget at rafle
>om. - men det var altså ikke altid tilfældet.

Det er altså ikke rigtig. Laseren, som der er to modeller af, Laveg og
LTI, bliver aldrig kombineret med foto/video, idet de ikke er
konstrueret til det. Laseren kan forøvrigt måle hastigheden på over 1
km afstand, men reglerne siger max. 400 m.

ATK (Automatisk Trafik Kontrol, eller "Fartfælder") virker med radar
og video/foto fra en holdende civil bil.

Tolerencen for begge typer af apparater er +/- 3 km/t under 100 km/t,
og +/- 3% over 100 km/t. Tolerancen bliver selvsagt altid trukket fra.

Normalt vi man i forbindelse med lasermåling altid bliver stoppet på
stedet, hvorimod regningen med billede kommer med posten ved ATK
måling.

/ HCN