Motortuning af racerbil (Honda CBR600 RR)
Fra : Dan Kristensen (AAU,~

Dato : 08-01-04 22:12

Hei alle!

Vi er ved at bygge en Formel-racerbil, som skal deltage i et international
racerløb i England år 2005. Vi har før skrev herinde, her omhandlede det
dog, hvilken motorcykelmotor vi burde vælge til vores racerbil, når denne
kun måtte være på maksimalt 600 ccm. Motoren er valgt; nu kommer næste
problem så - Vi skal have trukket alle de HK ud af motoren som overhovdet
er muligt; men hvordan gøres dette, og hvilke dele kan anbefales.

Pt. har vi en Honda CBR600RR motor, årgang 2003 samt en Rotrex-kompressor.
Men vi skal vel også have andre knaster, en anden styreboks, manifold,
udstødning, indsprøjtning osv... men hvad er bedst - prisen er ligegyldig!

Med venlig hilsen
Dan Kristensen
Teknisk-koordinatior - unicorn-racing, AAU

www.unicorn.auc.dk

Fra : Bo-gsxR

Dato : 08-01-04 22:34

> [...]
> Men vi skal vel også have andre knaster, en anden styreboks, manifold,
> udstødning, indsprøjtning osv... men hvad er bedst - prisen er ligegyldig!

med 4 ekstra dyser og en sekundær fuel manager, og så en væsentlig
større benzinpumpe. når først ladetrykket stiger skal den kunne følge med.

hvis i borer motorboltene op med 2 mm. fra std. 10 til 12mm.
( jeg ved at www.mc-xpress.com forhandler disse til 650 sv.kr. )
så burde i kunne lade med 1,5 bar, da de kan spændes med
et større moment og dermed få toppakningen til at holde til trykket.

men hvis i lader med mere end 1 bar, bør i nok få smedet stempler
og et sæt corrilo plejlstænger.
motoren kan std. holde til ca. 0,7bar, men ved 0,8 kan pakningen
godt smutte en tur
og indmaden kan ca. holde til tjaa jeg vil mene ca. 1 bar.
med de der 12mm bolte og andre stempler og plejlstænger kan i
prøve jer frem til toppakningen springer og så ellers skifte den.
men den bør min. kunne holde til 1,5 bar.
husk også lige at sænke kompressionen med 2mm til ca. 7,5.
men hvis i lader med mere end 0,8 vil motoren med tiden
over 10.000km begynde at blive slidt i div. lejer

bo-gsxR

Fra : Bo-gsxR

Dato : 08-01-04 22:37

glemte lige at en intercooler vil sænke temperaturen også selvfølgelig
og hvis vil gå med seler også, så brug vandinsprøjtning også.

se evt. www.powerpage.dk
www.superkaos.com og klik på forum'et

Fra : Bo-gsxR

Dato : 09-01-04 12:50

Rotrex-kompressor.

jeg har lige snakket med mcxpress, som lavede en gixxer 750 med 285hk
og turbo, forrige år.
Den har std. indmad i motoren - stempler og plejlstænger.
den eneste ændring var en 2mm. pakning under blokken ( sænket komp. )
og 2mm større bolte i motoren.

bo-gsxR som også gerne vil ha 12mm bolte

Fra : Ninja Rider

Dato : 08-01-04 23:19

Hejsa

> [...]
> Men vi skal vel også have andre knaster, en anden styreboks, manifold,
> udstødning, indsprøjtning osv... men hvad er bedst - prisen er ligegyldig!
De 3 sidste ord er da noget af det bedste man kan forestille sig!

Man kan hos Honda købe et Race kit til den, med andre knaster og lign.
Det kan i da prøve at undersøge. (for at få skarpere knaster)
Styreboxen ved jeg ikke lige hvad der er bedst. Udstødningen skal self.
være en Akrapovic's Titanium!

Mvh Emil
--
Kawasaki ZX-6R 636 Ninja
Don't take life to serious......

Fra : lange

Dato : 09-01-04 10:44

> Det kan i da prøve at undersøge. (for at få skarpere knaster)

Når man tryklader en moter skal man have knaster med et meget kortere
overlap for ikke at blæse det hele direkte fra indsugningsventilen ud gennem
udstød.ventilen. Dvs 'sløvere' knaster

Lange

Fra : Armand

Dato : 09-01-04 20:24

"Ninja Rider" <Gundersen@tdcadsl.danmark.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Man kan hos Honda købe et Race kit til den, med andre knaster og lign.
> Det kan i da prøve at undersøge. (for at få skarpere knaster)

Jeg tror ikke at den nye RR har udvist det store tunings-potentiale :-/
Ole Gram, den spirrevip, trådte ud af 600-Challenge't midt på sæson'en
p.g.a. manglende ydelse på hans 600RR, og hans mekaniker/tuner var ellers
salig Gert Rødtnæs!

Men:
Selv på en150 KG's motorcykel kan man ende dér hvor der ikke er træk nok i
det mellemste/nedre omdrejningsområde, og dét problem bliver forstærket ved
brug i noget 4-hjulet, som uværgeligt bliver tungere - Ubetinget(!) tuning
er derfor ikke et must til jobbet!

--
Armand.
(der mener at Rotrex'en er en særdeles god ide - Hva' mæ' en automatiseret

Fra : MKS - 74

Dato : 09-01-04 20:32

On Fri, 9 Jan 2004 20:24:29 +0100, "Armand"
<armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:

>Jeg tror ikke at den nye RR har udvist det store tunings-potentiale :-/

Nå ikke - Ten Kate's skulle angiveligt være den højst ydende i
WSS-feltet med +30% mere end std indenfor reglementet...

--
-Michael

Fra : Armand

Dato : 09-01-04 21:14

"MKS - 74" <priller@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> Nå ikke - Ten Kate's skulle angiveligt være den højst ydende i
> WSS-feltet med +30% mere end std indenfor reglementet...

Måske nok; men hvis Gert Rødtnæs ikke kunne pille dem ud af Gram's, så
levner jeg ikke studenterne nogen bedre mulighed :-|

--
Armand.

Fra : MKS - 74

Dato : 10-01-04 12:05

On Fri, 9 Jan 2004 21:13:48 +0100, "Armand"
<armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:

>Måske nok; men hvis Gert Rødtnæs ikke kunne pille dem ud af Gram's

Sig mig lige engang - hvor meget _må_ man lige tune i 600 challenge i
det hele taget ?!?

>, så
>levner jeg ikke studenterne nogen bedre mulighed :-|

Det synes jeg nu er en noget præmatur konklusion,der er iøvrigt også
flere tyskere der har råtunet deres RR'ere også og fordelen er helt
generelt at CBR600 tradionelt beholder en større holdbarhed end de
øvrige 600'ere for samme tuningsgrad,men ulempen har samtidig været at
tuningsstumperne specielt de rigtige gode HRC-stumper plejer at være
svinedyre...

--
-Michael

Fra : Armand

Dato : 10-01-04 14:03

> Sig mig lige engang - hvor meget _må_ man lige tune i 600 challenge i
> det hele taget ?!?

Ten Kate's SS600'er er også underlagt regler der er fjernt fra SBK's
nærmest frie tuning, så sammenligningen er vel ikke så irregulær :-/
Hvor mange CBR600RR'ere er forøvrigt med oppe på Kate's niveau? Det kan jo
være at lige hans tuner har fundet de vises sten, såvel som hans egne evner
sender ham frem i feltet :-/

--
Armand.

Fra : MKS - 74

Dato : 10-01-04 16:37

On Sat, 10 Jan 2004 14:02:50 +0100, "Armand"
<armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:

>Ten Kate's SS600'er er også underlagt regler der er fjernt fra SBK's
>nærmest frie tuning, så sammenligningen er vel ikke så irregulær :-/

Næh såmænd ikke,men der er dog alligevel en betragtelig forskel,og du
glemmer her at restriktionerne på dette projekt synes noget mindre -
Så jeg synes nu altså det måske er lidt tidligt du dømmer den eller
projektet ude på et lidt spinkelt grundlag.

>Hvor mange CBR600RR'ere er forøvrigt med oppe på Kate's niveau? Det kan jo
>være at lige hans tuner har fundet de vises sten, såvel som hans egne evner
>sender ham frem i feltet :-/

Ten Kate er vidt anerkendt som en af de bedste,måske _den_ bedste
private CBR-tuner der findes...

--
-Michael

Fra : Armand

Dato : 11-01-04 00:20

> [...]
> Så jeg synes nu altså det måske er lidt tidligt du dømmer den eller
> projektet ude på et lidt spinkelt grundlag.

Motoren er jo også allerede anskaffet, så det gavner godtnok heller intet.
I rest my case!

> Ten Kate er vidt anerkendt som en af de bedste,måske _den_ bedste
> private CBR-tuner der findes...

Og dér blev min begrænsede kendskab til SBK og WSS afsløret!
Men du bekræfter på en måde netop at Kate's CBR'ere er unikke

--
Armand.

Fra : MKS - 74

Dato : 11-01-04 09:32

On Sun, 11 Jan 2004 00:20:09 +0100, "Armand"
<armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:

>Og dér blev min begrænsede kendskab til SBK og WSS afsløret!
>Men du bekræfter på en måde netop at Kate's CBR'ere er unikke

Jow,men det fremgår vel allerede af 1. indlæg og så det faktum at
såvel 2002-Ten Kate CBR600 F4S med Fabien Foret,som 2003-RR med
Vermeulen løb med mesterskabet.Det er før lykkedes Ten Kate helt eller
delvist at overgå selveste HRC.Men nu er det jo ikke sådan at han er
den eneste der kan tune en RR og er lysår foran de andre,der er andre
der er tæt på...

--
-Michael

Fra : Rune \(Bandit600RR\)

Dato : 12-01-04 11:04

MKS - 74 wrote:

> [...]
> delvist at overgå selveste HRC.Men nu er det jo ikke sådan at han er
> den eneste der kan tune en RR og er lysår foran de andre,der er andre

Næh der kører da vist også en i Englands SBK der skulle være den kraftigeste
i feltet...
( Ifølge magasinet "Superbike")
--
Regards Rune
www.Bandit600RR.dk

Fra : Morten dahl

Dato : 12-01-04 10:06

> [...]
> Ole Gram, den spirrevip, trådte ud af 600-Challenge't midt på sæson'en
> p.g.a. manglende ydelse på hans 600RR, og hans mekaniker/tuner var ellers

Så vidt jeg har forstået sagen, var det ikke kun et spørgsmål om HK, men
også at Ole ikke rigtigt fandt sig til rette på 600´n.

Og derfor valgte at slæbe den "gamle" 250cc frem igen.

-
Morten Dahl

Fra : Thomas T. Toft

Dato : 09-01-04 00:00

M.h.t. styreboks, kan jeg anbefale Carmo Electronics i Holland (har haft
godt resultat på min Bakker ADI-systemet uden indsprøjtning). De har bl.a.
udviklet boksene til Ten Kate Racing Team's CBR600RR, som dog trods alt har
vundet VM i supersport-klassen de sidste år.

Fordelen ved Carmo boksen er bl.a. at den kan programmeres med en bærbar pc
mens motoren er igang, hvorved aftestning kan ske straks, og normalt er
pris/effektforholdet gunstigt.

M.v.h.
Thomas Toft

"Dan Kristensen (AAU, Unicorn-Racing)" <DummeDan@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:btkh35$k9o$1@abbeden.bunk.cc...

Fra : Thomas T. Toft

Dato : 09-01-04 00:03

Sorry - linket glemte jeg. http://www.carmo.nl/FrameSet_UK.htm

Thomas

Fra : Gert Bo thorgersen

Dato : 09-01-04 01:53

"Dan Kristensen (AAU, Unicorn-Racing)" <DummeDan@hotmail.com> wrote in
message news:btkh35$k9o$1@abbeden.bunk.cc...

> [...]
>
> Med venlig hilsen
> Dan Kristensen
> Teknisk-koordinatior - unicorn-racing, AAU

Prøv for eksempel at kigge i software programmet DYNO 2000. "Advanced Engine
Simulation.Find The Ultimate Setup For Any Street Or Racing Engine". Hvis i
ikke allerede kender dette så kontakt evt. brdr.stevns@image.dk i Haarlev de
fik en kopi for et par år siden af mig, men jeg bor jo nu i Thailand. Jeg
købte dette og andre tilhørende software efter at have købt og læst bogen af
Larry Atherton:"Desk Tops Dynos. Using Computers To Build And Test Engines"
i 1998 (der var da en fejl i en formel for udstødning, som jeg skrev til
forlaget vedr.).

Vedr. tuning så er knasten nærmest det vigtigste, hvis ellers alt det andet
virker som det skal, for den bestemmer jo hvordan motoren skal være og får
de andre dele til at passe sammen; hvis de kan passe sammen. Men knaster kan
se ends ud - havende samme ventiløftegraf - uden at være det, for den skal
have en matematisk formel/profil der kan differentieres mindst 3 gange uden
at resultere i en graf meden ret linie; og bedre end dem man lærer om under
ingeniøruddannelsen. Men termodynamisk har vi jo det med belægninger på
stempeltoppe, topstykkets indersider og ventilerne, noget man nærmest ikke
kendte til i Danmark da jeg startede med at bruge den slags i 1975. Men der
er jo masser af andre små detaljer man skal kigge efter/afpudse/udskifte,
både vedr. motoren men også køretøjet.

Mvh.
Gert Thorgersen

Fra : JOHN

Dato : 26-01-04 11:45

Jeg beklager at måtte skrive dette, men jeg håber virkeligt at du mener
det når du skriver "prisen er ligegyldig". Vi skriver nu jan./feb. 2004
og I planlægger at udvikle en "helt ny" bil/motor på under 12 måneder.
Det er det som bil/motorcykelproducenter bruger MILIARDER og ÅR
på.....og så har vi ikke snakket om deres racer-afdelinger.
Det er jo meget usansynligt at det første "skud" med hensyn til tuning
er "lige i øjet" og så skal der jo startes "forfra"

Jeg kan huske at der for nogen tid siden var et projekt om at udvikle en
"privat" raket, som skulle opsendes (så vidt jeg husker) inden 1.
oktober 2003. Det danske hold havde arbejdet i lang tid, men nåede
desværre ikke dead-line og de (igen så vidt jeg husker) 100.000 $

Men..I ønskes alt mulig held og lykke med projektet!

PS Jeg aner ikke ret meget om tuning, men der er jo også eksperter nok!
Hva' med Mads Lund?

Mvh
John

http://www.kandu.dk/

Fra : Gert Bo thorgersen

Dato : 27-01-04 01:57

Det Du skriver om at være lang tid om at udvikle en en motor gælder ikke
længere. Før i tiden havde vi jo først det med det med de amerikanske
bilfabrikker som var op mod 10 år om at udvikle en ny bil. Men det ændrede
sig jo da japanerne begyndte at lave biler - og motorcykel - og der derved
blev konkurrence. Så nu om dage snakker man om udvikling af en helt ny bil
(motorcykel) på mindre end 12 måneder (taler om 8 mdr.); altså inklusiv en
ny motor osv. I den sammenhæng indgår jo også styring - altså i et firma -
hvilket jeg havde i 1991 i Københavns Teknikum.

Dette ses af bl.a. skriverier fra Honda, og det ses f.eks. fra skriverier i
bladet Racecar engineering, hvori en teksten i en artikel over 2 numre, fra
for mange år siden, i sig selv siger det samme, nemlig: "Last years Racecar
is allready out of date". Den blev medtaget sammen med andre artikler og 50
boghenvisninger - af de ca. 100 læste - i mit afgangsprojekt vedr.
konstruktion af en motorcykelmotor januar 1986.

Udviklingshastigheden kombineret med hvor hurtigt det nye kom på markedet
ses jo f.eks. også af at f.eks. Triumphen 650 og 500 cc som vi jo så enormt
mange motorcykler af på gaden helt op til sidst i 70érne jo oprindelig kom
frem i 1936 og fra 1937 blev solgt som/af Triumph. Altså levende næsten
uforandret over 40 år.

Det der gør at man nu om dage kan skabe en ny bil, eller motorcykel, over
mindre end et år er jo brugen af PC software, med CAD, Finite Element (og så
videre) f.eks. software som det jeg henviste til tidligere vedr. denne
aktuelle sag. I forbindelse med det software skriver David Vizard (det er jo
ham der i 60 - 70érne skrev om tuning af motorcykelmotorer i et engelsk
blad), og de andre, at via konstruktionen i PCéren kender man 97 % til
motoren (køretøjet) før den er kommet fra PCén. Via brugen af PC programmer
behøver man jo heller ikke længere at lave prøve modeller, for at nu teste
om det virker som man satsede på at det skulle virke.

Så der er ikke noget urealistisk i at udvikle en motor over 12 mdr. Jeg
havde 6 mdr.til mit afgangsprojekt i efteråret 1985, og havde jeg da haft
mulighed for brugen af PC software, ville jeg kunne have nået betydeligt
mere end kun 150 siders beregninger og tegninger af en motorcykel motor.

Mvh. Gert Thorgersen

Fra : Hekto

Dato : 27-01-04 18:47

Gert Bo thorgersen wrote in news:bv4dpi$ur2$3@news.loxinfo.co.th:

> [...]
> programmer behøver man jo heller ikke længere at lave prøve
> modeller, for at nu teste om det virker som man satsede på at det

Statistikken viser at udviklingstiden halveres, for hvert 9. år.
(statistik i flg. Dansk Industri)
Simulering, CAD og CAE har har medvirket til en væsentlig forøgelse af
denne hastighed.

Custom-designede modeller, som kan hentes inden week-enden, når bare de
bestilles senest onsdag, er måske ikke så langt væk, som vi tror.

--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto
semi-rockets ... no thanks!

Fra : JOHN

Dato : 26-01-04 13:40

Jeg vil nødigt virke som "lyseslukker", men selvom du skriver at "prisen
er ligegyldig" så vil I, i løbet af 12 mdr. udvikle en "ny" bil/motor,
noget som bil/motorcykelfabrikker bruger MILLIARDER og mange ÅR på - og
så snakker vi ikke om racer-afdelingerne - det er da noget af et
projekt! Måske derfor det er opkaldt efter et fabeldyr (undskyld!)

Noget lignende blev forsøgt sidste år med en "privat" raket - deadline
(så vidt jeg husker) 1. oktober - præmie 1 mil.$. Desværre nåede det
danske hold ikke at få raketten afsted til tiden...

Men...I ønskes held og lykke med projektet...hva' med at få fat på Mads
Lund??

MVH
John

http://www.kandu.dk/