Bremsekaliber/kalibercylinder
Fra : Henrik Juul

Dato : 08-01-04 21:39

Ved rep. af forbremserne på min uno har jeg fået presset den ene
kalibercylinder næsten helt ud.- Hvordan får jeg den tilbage så
bremsekaliberen kan monteres - burde det ikke bare være at presse den
i bund?

/Henrik
Henrik Juul
henrik@1janning-2juul.dk (fjern tallene)

Fra : Ukendt

Dato : 08-01-04 21:44

> [...]
> kalibercylinder næsten helt ud.- Hvordan får jeg den tilbage så
> bremsekaliberen kan monteres - burde det ikke bare være at presse den

Skulle man da mene omend ved nogle biler (SAAB) skal den drejes tilbage.
Hvis den går for stramt tilbage så kan man presse den med en skruetvinge og
lidt opfindsomhed da der sansynligvis ikke er rigtig plads til tvingens
hoved.

--
Tom

Fra : Henrik Juul

Dato : 08-01-04 21:52

Kanon for et hurtigt svar Tom.
Jeg har prøvet efter bedste Ole-Opfinder-evne med skruetvinger
o.lign., men den sidder urokkeligt fast - mon ikke kaliberen er defekt
- eller kan hovedcylinderen være defekt??

/Henrik - i øvrigt gammel Sierra-ejer indtil den røg i autoværnet

Fra : Ukendt

Dato : 08-01-04 22:36

"Henrik Juul" <henrik@1janning-2juul.dk (fjern tallene)> skrev i en
meddelelse news:kkgrvv4qc3910dcepq8vq8d88fdpflb6og@4ax.com...
> Kanon for et hurtigt svar Tom.
> Jeg har prøvet efter bedste Ole-Opfinder-evne med skruetvinger
> o.lign., men den sidder urokkeligt fast - mon ikke kaliberen er defekt
> - eller kan hovedcylinderen være defekt??

Det burde være muligt at presse stemplet tilbage i cylinderen, men inden du
kasserer resten af bilen kan du overveje at løsne udluftningsskruen på
bremsekaliberen.

Når du så presser stemplet tilbage i cylinderen presses bremsevæsken i
cylinderen ud af systemet og skal derfor ikke presses tilbage i
bremsevæskebeholderen. På den måde skal der færre kræfter til at presse
stemplet tilbage.

Mvh
Claus

Fra : Møller

Dato : 09-01-04 14:12

"Claus Nygaard-Pedersen" <cnp(at)ofir.dk> wrote in message
> [...]
> cylinderen ud af systemet og skal derfor ikke presses tilbage i
> bremsevæskebeholderen. På den måde skal der færre kræfter til at presse

Som skrevet står: det er lettest når du løsner udluftningsskruen.
Et du sikker på at den ikke er kæntret og så har sat sig fast i O-ringen,
eller støder mod kanten som O-ringen ligger i, for så får du Kodyle
problemer hvis du bruger vold: stemplet og kaliberen beskadiges.
Med løsnet udluftningsskruen skal du kunne lirke det i med håndkraft, du
skal blot huske at smøre med bremsevæske.
Kan du ikke det men bruger en Tom-tvinger, så tror jeg, at den står på en
ny/renoveret bremsecylinder ;-((
Det er sjældent jeg er uenig med hydraulikeksperten fra Als, men her måske.
--
Møller

Fra : Kim Kristensen

Dato : 08-01-04 22:38

> [...]
> - eller kan hovedcylinderen være defekt??
>
> /Henrik - i øvrigt gammel Sierra-ejer indtil den røg i autoværnet

Prøv at tage låget af bremsevæskebeholderen hvis du ikke har gjort det, det
hjælper nogle gange. Mængden af luft der skal ud af beholderen, og væske der
skal løbe retur er jo ikke normalt så stor som nå du skal "flytte" stemplet
så meget som du skal nu.

PS. Husk ikke at trykke det hurtigt retur, så kan bremsevæsken komme ovenud
af beholderen.

Med venlig hilsen Kim