Hvem ejer filen xxx.pst fra sin outlook på~
Fra : Klostervej

Dato : 08-01-04 21:24

Hej!
Jeg vil gerne vide, hvem der ejer ens emails, kalenderoplysninger mv., som
er gemt i arbejdstiden.
Der er ikke nogen personalepolitik på området.

--
Mvh Dorthe Baadsgaard
_____________________

Fra : Adam Nørregaard

Dato : 08-01-04 22:51

>Hej!
>Jeg vil gerne vide, hvem der ejer ens emails, kalenderoplysninger mv., som
>er gemt i arbejdstiden.
>Der er ikke nogen personalepolitik på området.

Mit umiddelbare bud vil være at det er den der ejer computeren. Bemærk
jeg ikke er jurist :)

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 08-01-04 23:18

On 2004-01-08, Klostervej <nyhedsgrupper@fjernblop.dk> wrote:
> Hej!
> Jeg vil gerne vide, hvem der ejer ens emails, kalenderoplysninger mv., som
> er gemt i arbejdstiden.
> Der er ikke nogen personalepolitik på området.

Som udgangspunkt er mails sendt til firmaadressen firmaets
ejendom. Mails der klart kan identifceres som private skal en
eventuel arbejdsgiver afbryde læsningen af når han ser dette.

Fra : Carsten Overgaard

Dato : 09-01-04 07:56

"Klostervej" <nyhedsgrupper@fjernblop.dk> skrev i en meddelelse
> Hej!
> Jeg vil gerne vide, hvem der ejer ens emails, kalenderoplysninger mv., som
> er gemt i arbejdstiden.
> Der er ikke nogen personalepolitik på området.

Ejeren af programmet, som har generet filen. Jeg ejer heller ikke de
finans-posteringer i vores økonomi-program, som omhandler mine gage-poster.

Nu har vi en IT-politik, som ikke tillader en så væsentlig ændring af
Outlook uden tilladelse, som oprettelsen af en pst-fil er. Men jeg har da
set at nogle af vore kollegaer i branchen i modsætning til os tillader at
deres personale medtager deres eget Office-program på arbejde (Det kan evt.
være fordi firmaets Office-version er for gammel efter personalets smag).

I disse tilfælde kan man så sige at de skaber en kompleks situation i
relation til ejerskabet af data i Outlook. Er det indkodet i Offlinetilstand
(Svarende til pst-fil, men hvor de bliver replikeret ind i Exchange, når
Officepakken får forbindelse med serveren.), eller i online tilstand.

Jeg ville som personale rette henvendelse til ledelsen for at få en politik
på område, både for medarbejderen og firmaets skyld.

Carsten Overgaard

Fra : MFO

Dato : 09-01-04 08:09

Carsten Overgaard wrote:

> "Klostervej" <nyhedsgrupper@fjernblop.dk> skrev i en meddelelse
>
> Ejeren af programmet, som har generet filen.

[snip]

Hej!
Det mener du vel ikke?
Hvis programmet er Outlook, så er det Microsoft der ejer det.

mvh
Michael

Fra : Carsten Overgaard

Dato : 09-01-04 08:49

"MFO" <mfro61@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [snip]
>
> Hej!
> Det mener du vel ikke?
> Hvis programmet er Outlook, så er det Microsoft der ejer det.

Nej, jeg mente selvfølgelig at det var den, som havde købt brugsretten.

Carsten Overgaard

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 09-01-04 21:49

Carsten Overgaard wrote:

> Nej, jeg mente selvfølgelig at det var den, som havde købt
> brugsretten.

Øhh, den holder vist ikke heelt vand?

Hvis man tager den antagelse at jeg som fastansat i et softwarehus laver et
program i min arbejdstid på min egen computer og vha et udviklingsværktøj
som jeg har investeret for egne penge, så skulle dette program være min
ejendom?
Programmet er en naturlig del af firmaets daglige virke, lad os sige et
program designet specielt til en kunde efter kundens specifikationer
Situationen er selvfølgelig lidt tænkt, men alligevel ikke

- Peter