isolering i fritidshus
Fra : Peter Westh

Dato : 08-01-04 20:18

Jeg står foran at købe et fritidshus, som er bygget i 1971, altså før
oliekrisen. Det er 50 m2, og der er brændeovn. Det er så vidt jeg skønner
75mm i vægene eller sådan noget. Det er altså frostfrit, uden direkte at
kunne kaldes et helårshus.

Spørgsmålet er, om det overhovedet kunne betale sig at efterisolere. Hvor
meget isolering har man egl. "brug" for i et fritidshus? Varmeregningen
bekymrer mig ikke så meget - det er mere, om huset er rart at være i, også
hen på efteråret. Jeg vil gerne kunne trippe i strømpesokker ind og tænde op
i ovnen, uden at få forfrysninger i en vis legemsdel.

Alle erfaringer/synspunkter er velkomne!

MVH

Peter

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 08-01-04 22:04

"Peter Westh" <pwesth@tiscali.dk> skrev
> [...]
>
> Spørgsmålet er, om det overhovedet kunne betale sig at efterisolere. Hvor
> meget isolering har man egl. "brug" for i et fritidshus?

Du skriver ikke noget om det, der udgør ydermur. Er det sten eller træ og
hvad er tykkelsen på muren?

Hvis vi går ud fra et træhus med eks. 19 mm. brædder på et træskelet og med
de 75 mm. isolering, skal du nok op på 150-200 mm.

Husk, at der *skal* være ventilation (mindst 20 mm.) mellem isolering og
yderbeklædning og der *skal* være dampspærre mellem isolering og
inderbeklædning.

Er muren af sten, kan du nok spare ventilationen.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Peter Westh

Dato : 09-01-04 08:52

"Erik Ginnerskov" <eginNOSPAM@html-faq.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
med
> de 75 mm. isolering, skal du nok op på 150-200 mm.

Yep, det er et træhus.

> Husk, at der *skal* være ventilation (mindst 20 mm.) mellem isolering og
> yderbeklædning og der *skal* være dampspærre mellem isolering og
> inderbeklædning.

Første trin er vel så at undersøge, om den eksistrende isolering er korrekt
udført. Evt. efterisolering vil skulle sættes op indendørs, så det er mest
dampspærren, jeg skal huske.

Tak for svaret!

Peter

Fra : Preben Andersen

Dato : 09-01-04 13:14

"Peter Westh" <pwesth@tiscali.dk> wrote in message
> [...]
> 75mm i vægene eller sådan noget. Det er altså frostfrit, uden direkte at

Hvad mener du med "frostfrit"? Ingen huse er frostfri uanset tykkelse af
isolering. Hvis der ikke tilføres varme, er det kun et spørgsmål om tid,
inden det fryser i huset.

> [...]
op
> i ovnen, uden at få forfrysninger i en vis legemsdel.

Det kan bedst betale sig at isolere loftet med f.eks. 150 mm. Hvis du har 75
mm i væggene, er det tilstrækkeligt til brug forår/sommer/efterår. Hvis din
varmeovn har konvektionsvarme, er det rigtig godt, men ellers kan du få
varmecirkulation med en loftventilator eller en blæser.

mvh
Preben

Fra : Peter Westh

Dato : 10-01-04 11:45

"Preben Andersen" <pranSLETDETTE@privat.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad mener du med "frostfrit"? Ingen huse er frostfri uanset tykkelse af
> isolering. Hvis der ikke tilføres varme, er det kun et spørgsmål om tid,
> inden det fryser i huset.

Ja, det har du vel ret i. Det, jeg sigtede til var vist mest, at man
tydeligt kan mærke i huset, at der er en eller anden form for isolering. Jeg
har været rundt og se på et utal af huse efterhånden, og der er en meget
distinkt fornemmelse i helt uisolerede huse, f.eks. bjælkehytter.

> [...]
> varmeovn har konvektionsvarme, er det rigtig godt, men ellers kan du få
> varmecirkulation med en loftventilator eller en blæser.

Jeg må tjekke loftisoleringen. Tak for tippet!

Peter

Fra : Exit

Dato : 09-01-04 20:07

Skal der være varme på hele vinter halv året ?
Hvis Nej så pas på med dampspærre Det kan give rådskader så det batter ( har
selv prøvet det)
Til sommerhuse/fritidshuse skal man bruge et specielt dampspærre eks.
fra Icopal dampspærre Hygrodiode
http://www.icopal.dk/